Tips inför hoj-köp, max 70000 SEK!!!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Det är så att jag antingen i början eller i slutet av säsongen ska skicka av min VFR. Har haft det några år nu och vill prova något nytt helt enkelt. Frågan är bara vad?! :va

Själv hoj-köpet är begränsat till låt oss säga max 70000:-. Är ute efter en rolig och trevlig hoj som jag kan nöja mig med några år framöver. Hjärtat bultar för honda och därför har jag kikat en del på Firebladen.

Jag är runt 1,87cm lång och vill inte ha en allt för obekväm hoj. Så var rekomenderas? Har funderingar på 954:an... upplever den som lite rymligare än 929:an. Eller hur trevlig är en SP1:a i längden? Hojen ska vara god för en faslig massa mil, till en rimlig kostnad, vid normalt körande...

När kastar en r1:a in handduken i förhållande till en 954:a?

Tacksam för alla råd ni har att komma med. Vad det gäller försäkringen så har jag inte för avsikt att helförsäkra utan halvförsäkra.

MVH
KaliZ
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Jag skulle satsa på en Gsxr1000 eller en 954 om jag var du. Jag sitter iallfall mycket bättre på dessa hojar jämfört med R1an. Har inte kört Gsxr1000 längre sträckor, men de gånger jag kört den har den känts väldigt trevlig. 954an har jag provat lite längre sträckor och den har funkat väldigt bra. SP1an är enligt min uppfattning väldigt obekväm och lite tungstyrd, har dock väldigt trevlig motor. Provkör 954an och Gsxr1000 samma dag/vecka och känn efter själv. Eftersom du gillar Honda tror jag att du kommer trivas på en 954. Om du vill bredda dina vyer lite är annars en Aprilia Mille 01-03 en väldigt trevlig hoj (personlig favorit). Om jag inte minns helt fel är det längre serviceintervaller på Aprilian 750 mil istället för 600, men jag är inte helt säker.. Dock lätt för dig att kolla upp.

Kan tillägga att jag är 180cm.
 
Last edited:

Henken

Guest
Jag skulle satsat på en SP1, enbart för att jag tycker den är så grymt läcker! Har inga andra argument :gnissla
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag skulle satsa på en Gsxr1000 eller en 954 om jag var du. Jag sitter iallfall mycket bättre på dessa hojar jämfört med R1an. Har inte kört Gsxr1000 längre sträckor, men de gånger jag kört den har den känts väldigt trevlig. 954an har jag provat lite längre sträckor och den har funkat väldigt bra. SP1an är enligt min uppfattning väldigt obekväm och lite tungstyrd, har dock väldigt trevlig motor. Provkör 954an och Gsxr1000 samma dag/vecka och känn efter själv. Eftersom du gillar Honda tror jag att du kommer trivas på en 954. Om du vill bredda dina vyer lite är annars en Aprilia Mille 01-03 en väldigt trevlig hoj (personlig favorit). Om jag inte minns helt fel är det längre serviceintervaller på Aprilian 750 mil istället för 600, men jag är inte helt säker.. Dock lätt för dig att kolla upp.

Kan tillägga att jag är 180cm.

Bra information där! Är det inte även så att 954:an har stort utrymme under cutsen dessutom?
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Ska du inte passa på att marknaföra 929:an?! :tummenupp

//KaliZ

Trodde jag redan gjort det för dig..:gnissla
Efter att ha haft en 929-00 och sen köpt en 600RR och en 929 igen behöver man väll inte säga mycket mer..

Jo, en 954:a är nästan dubbelt så dyr att försäkra.. (iallafall på mig)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Trodde jag redan gjort det för dig..:gnissla
Efter att ha haft en 929-00 och sen köpt en 600RR och en 929 igen behöver man väll inte säga mycket mer..

Jo, en 954:a är nästan dubbelt så dyr att försäkra.. (iallafall på mig)

Nu är premien sak samma för mig.. mellan 929 o 954:a. :rolleyes: Mest att man måste väga fördelar mot nackdelar.. om det nu finns några.

Frågan jag fortfarande väntar svar på är vilket miltal man kan förväntas få ur en 929/954 alt SP1 vid hyffsat normal körning och inte ut på rödmarkeringen ständigt så att säga?? :va 6000mil? 10 000 mil? Utan att kosta på en totalrenovering av motorn då alltså!

//KaliZ
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har aldrig ägt en Gixxer eller en 929/954


men om jag skulle välja mellan Sukka & honda, så hade jag nog tagit gixxer 1000 03-04


mellan 929 & 954, så hade jag valt 929, då jag tycker den e snyggare än 954:an


Men en R1:a e ju aldrig fel :D
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
jag har aldrig ägt en Gixxer eller en 929/954


men om jag skulle välja mellan Sukka & honda, så hade jag nog tagit gixxer 1000 03-04


mellan 929 & 954, så hade jag valt 929, då jag tycker den e snyggare än 954:an


Men en R1:a e ju aldrig fel :D

Ett sånt typiskt svar som man blir så klok av!! :va :huvet :D
 

sterner

www.HEET.JAG
Gick med
1 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
cbr 954-02
själv har ja köpt mig en 954 för att den e galet billig och äga,sen åker man riktigt skönt på den,tanken e att jag ska ner till spanien till sommaren och därför mitt inköp..sen har ja ju kört honda i ett par år och litar till 100% på dom..åkte igår 24mil utan att ens känna något i kroppen vilket ja gjorde på min gixxer..men det e ju bara min mening...
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Tjenna!

Det är så att jag antingen i början eller i slutet av säsongen ska skicka av min VFR. Har haft det några år nu och vill prova något nytt helt enkelt. Frågan är bara vad?! :va

Själv hoj-köpet är begränsat till låt oss säga max 70000:-. Är ute efter en rolig och trevlig hoj som jag kan nöja mig med några år framöver. Hjärtat bultar för honda och därför har jag kikat en del på Firebladen.

Jag är runt 1,87cm lång och vill inte ha en allt för obekväm hoj. Så var rekomenderas? Har funderingar på 954:an... upplever den som lite rymligare än 929:an. Eller hur trevlig är en SP1:a i längden? Hojen ska vara god för en faslig massa mil, till en rimlig kostnad, vid normalt körande...

När kastar en r1:a in handduken i förhållande till en 954:a?

Tacksam för alla råd ni har att komma med. Vad det gäller försäkringen så har jag inte för avsikt att helförsäkra utan halvförsäkra.

MVH
KaliZ

Är också 1,87 lång och tycker komforten är riktigt bra på R1:an (åtminstone -03:an).
Har provat 954 och GSX-R1000 kortare turer och upplevde benutrymmet som sämre än på Yamman.

R1:an har 1000-mils serviceintervall med ventiljustering vid 4000 mil. Halvförsäkring ligger för mig på styvt 700 kr/mån med möjlighet
att ställa av/på när som helst - blir runt 4500-5000 kr/år. Egentligen rätt billig
hoj att äga om inte man står på öronen.

//F
 

J.S

Ös på ba
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1000 K6
KÖP MIN!! :yoparty Ärligt talat så är 954:an en kanonhoj i mina ögon, En allroundhoj som funkar jämt,funkar att smiska på bana likväl som att toura/pendla med!!
Körde 98 mil på en dag( Piteå-sthlm)förra sommaren,inga problem!
Inget jag lyckats med nån av mina andra hojar (Gsxr,R1,R6)
Hyffsat human att försäkra är ju ytterligare ett plus

Övertygad?? http://www.blocket.se/vi/11306301.htm?ca=11_s

Lycka till med valet av hoj i annat fall!
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tjenna!

Det är så att jag antingen i början eller i slutet av säsongen ska skicka av min VFR. Har haft det några år nu och vill prova något nytt helt enkelt. Frågan är bara vad?! :va

Själv hoj-köpet är begränsat till låt oss säga max 70000:-. Är ute efter en rolig och trevlig hoj som jag kan nöja mig med några år framöver. Hjärtat bultar för honda och därför har jag kikat en del på Firebladen.

Jag är runt 1,87cm lång och vill inte ha en allt för obekväm hoj. Så var rekomenderas? Har funderingar på 954:an... upplever den som lite rymligare än 929:an. Eller hur trevlig är en SP1:a i längden? Hojen ska vara god för en faslig massa mil, till en rimlig kostnad, vid normalt körande...

När kastar en r1:a in handduken i förhållande till en 954:a?

Tacksam för alla råd ni har att komma med. Vad det gäller försäkringen så har jag inte för avsikt att helförsäkra utan halvförsäkra.

MVH
KaliZ

Fan kaliz är du 1,87 så ska jag äta upp min kawwa. Eller så har du växt sen gymnasiet. På gymnasiet försökte du övertyga mig om att Ducati monster var det fräckaste så det kanske är dax för en sån? :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Millen är gjord för de som är lite längre om du vill ha en v-twin(finns inget att klaga på...bara positiva saker om den). Körde 3500mil med min och hade den i 3 år, nu blir det en 06a :)
 

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Detta är kanske inte mycket som hjälper dig i valet mellan hojarna,

Provade sambons 929 och tyckte att den vart riktigt nice att sitta på.
Är 1.87cm lång också och man känner sig lite stor ibland på R6an:D
Men 929an kändes som handen i handsken för min del...
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Köp en 954:a alt. 929:a. Jag var själv påväg att göra det, fast så trillade jag över min nuvarande 1000RR istället. Lite dyrare men kunde inte låta bli.
Det jag retar mig på m. "impulsköpet" är väl att det är 0 & Ingen plats under cutsen, jämfört m. 954/929:an som man få m. sig riktigt, riktigt mkt grejer med.
Har som du ser haft 4 Blades innan så liite Hondafrälst e´man ju + att platsen till lås, dricka, extratröja mm. alltid funnits där.
 
Last edited:

Höjsgaard

Dr. Höjsgaard
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
Numera hojlös, ny ska införskaffas
Hej du käre smålänning.

Du kan få köpa min R1 -03 silver/svart med ca 900mil bakom sig.
Har kostat mig, 25år i Värnamo, ca 6200kr halv/halv.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top