Gummi skrev:
2356247
Det jag vill ha lite hjälp med är tips på roliga vägar, fin natur, ställen att bo på(både platser att tälta på och vandrarhem), platser som är värda att besöka. Gärna några höga bergskedjor man kan åka upp på med schysst utsikt, hur högt på Kebnekajse finns de vägar tex?
Det längsta jag har åkt på MC är väl ca 60mil Sthlm-Malmö, det var regn större delen av vägen. Men då hade jag en varm lägenhet att bo i när jag
kom fram. Har väl lite erfarenhet av att tälta, efter div utflykter med kompisar. Men vågar man slå upp ett tält varsomhelst i Norrland med tanke på vilda djur och galna bärplockare?
/Martin
Fy fan.....du uppfyller verkligen mina fördommar om stockholmare
Nåja, det är ju inte ditt fel.
Det finns inga vägar PÅ kebnekaise. Det närmsta du kan åka är Nikkaluokta. Sen får du gå typ 1-1,5 mil för att komma till foten av berget. Höjden är väl 2100m beroende på hur mycket glaciären smälter på sommaren. Det änna olika. Gå inte upp själv utan guide (då dö du).
Ska du åka hoj och ha fruktansvärd fin miljö samt makalöst fina vägar så ska du inte åka i sverige. Jag är förr där uppe. Jag har åkt över allt. Det e bara skog och tråkiga myrar i ca 50mil åt alla håll. Helt värdelöst.
Ska du åka så ska du åka upp genom norge kör sen till treriksröset om det nu lockar. Kör sen hem genom norge igen.
Slutsats...............DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT ÅKA I SVERIGE Allt är 100ggr finare i norge.
Slutligen. Ja, du kan tälta precis överallt. Det finns en risk med att tälta. Det är om du skulle få för dig att köra med nått gaskök för att värma mat i tältet. (då dör du). Av bärplockarna och djuren så är bärplockarna farligast.
Kazim73 skrev:
2361249 Skiter i att ta med tält å sånt otymligt...så det blir vandrarhem...
Det finns 2 anledningar till att ta med tält.
1. Man såver mycket skönare i ett tält.
2. Det kan vara fullt på vandrarhemmen. Å det är långt till nästa om det nu råkar bli mörk.
Ta med tält