Tips inför MC-resa från Stockholm till Treriksröset mm

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Eller så kollar du av om det inte finns folk på SH som gärna tar emot ett besök av en annan hoj åkare längs färdvägen. Blir ju billigt och säkert trevligare än att ligga i tält eller liknande och du får lära känna nytt folk :)

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
fasen...Är jäkligt velig om att ta E4 hela vägen opp... Tråkig väg och lite undrande över hur det ser ut med vägbyggen/ grus norr om sundsvall...?
Nån som har nån aning om hur vägarbeten ser ut där norröver typ nästa vecka.?

Funderar på att svänga inåt i höjd med hudiksvall... Ta Ö-sund och den vägen oppåt... Försöka att missa diverse vilt på vägen och ta en längre väg... :D

Vips så blir 120 mil helt plötsligt ca 150-160 mil... Men det ska väl funka..

Skiter i att ta med tält å sånt otymligt...så det blir vandrarhem...

Och håller på att skriva "checklista" och tänka över vad som skall packas...:tomten

Måste ju tänka över om jag pallar med 80-90 mil på en å samma dag åxxå..

Mycket nu...... :ätapiller

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Gummi skrev:
2356247

Det jag vill ha lite hjälp med är tips på roliga vägar, fin natur, ställen att bo på(både platser att tälta på och vandrarhem), platser som är värda att besöka. Gärna några höga bergskedjor man kan åka upp på med schysst utsikt, hur högt på Kebnekajse finns de vägar tex?

Det längsta jag har åkt på MC är väl ca 60mil Sthlm-Malmö, det var regn större delen av vägen. Men då hade jag en varm lägenhet att bo i när jag
kom fram. Har väl lite erfarenhet av att tälta, efter div utflykter med kompisar. Men vågar man slå upp ett tält varsomhelst i Norrland med tanke på vilda djur och galna bärplockare?

/Martin

Fy fan.....du uppfyller verkligen mina fördommar om stockholmare :)

Nåja, det är ju inte ditt fel.

Det finns inga vägar PÅ kebnekaise. Det närmsta du kan åka är Nikkaluokta. Sen får du gå typ 1-1,5 mil för att komma till foten av berget. Höjden är väl 2100m beroende på hur mycket glaciären smälter på sommaren. Det änna olika. Gå inte upp själv utan guide (då dö du).

Ska du åka hoj och ha fruktansvärd fin miljö samt makalöst fina vägar så ska du inte åka i sverige. Jag är förr där uppe. Jag har åkt över allt. Det e bara skog och tråkiga myrar i ca 50mil åt alla håll. Helt värdelöst.

Ska du åka så ska du åka upp genom norge kör sen till treriksröset om det nu lockar. Kör sen hem genom norge igen.

Slutsats...............DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT ÅKA I SVERIGE Allt är 100ggr finare i norge.

Slutligen. Ja, du kan tälta precis överallt. Det finns en risk med att tälta. Det är om du skulle få för dig att köra med nått gaskök för att värma mat i tältet. (då dör du). Av bärplockarna och djuren så är bärplockarna farligast.

Kazim73 skrev:
2361249 Skiter i att ta med tält å sånt otymligt...så det blir vandrarhem...

:hördu Det finns 2 anledningar till att ta med tält.

1. Man såver mycket skönare i ett tält.
2. Det kan vara fullt på vandrarhemmen. Å det är långt till nästa om det nu råkar bli mörk.

Ta med tält

Last edited:

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Gulleplutt skrev:
2361331

:hördu Det finns 2 anledningar till att ta med tält.

1. Man såver mycket skönare i ett tält.
2. Det kan vara fullt på vandrarhemmen. Å det är långt till nästa om det nu råkar bli mörk.

Ta med tält

Du...Ja e å född där oppe... Och håller med om tält, sover sjöönt under tunn duk...

Men tar plats...!!

Vandrarhem....Sånt kollas innan, måste ju tyvärr planera litegrann inför resan..

Mörkt?! Har ju ficklampa och gaffatejp....så ordnar man nödbelysning på hojen...

Krisar det sig så sover jag under ett träd med regnjackan över huvet... :tummenupp

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tack för alla fortsatta tips, ska åka upp till Överhogdal/Ytterhogdal idag med MC´n och hem igen på måndag. Får ta mig en funderare däruppe på var jag ska åka egentligen, Sverige-Norge eller genom Finland tillbaka, eller bara i de Norra skogarna. Det som gör att jag vill åka upp i "Norrland" är att morsan växte upp där, och att jag och farsan för många många år sedan pratade om att åka MC upp till treriksröset(innan jag ens hade MC-kort). Känner inte att jag "haft tid" att tänka på min mamma sedan hon gick bort iom att det är så jäkla mycket som händer runtomkring hela tiden. Så det kanske kommer att bli en jobbig resa, men förhoppningsvis känns det bättre när jag kommer hem igen.

Det lutar åt att det blir Norge nästa år istället med tjejen och lite andra kompisar.

/Martin

Last edited:

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Sådär, nu beger jag mig iväg om ett par timmar...

Har funderat lite fram och tillbaka och skippar norraste norrland.

Åker förbi Norberg, Sälen och vidare in i Norge.
Kör Jotunheimen-Geranger-Trollstigen vidare norrut.
Över till Sverige vid Gäddede och kör vildmarksvägen via Vilhelmina-stömsund.
Sedan neråt förbi Östersund och tillbaka till Sthlm.

11 Dagar blir resan, hoppas att vädret inte blir alltför risigt, Solen skiner nu iaf så det är bara att skynda sig iväg!!!

Lägger upp lite bilder när jag kommer hem igen.

/Martin

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
tuppjuck skrev:
Glöm inte antimyggmedel ;-)

har regnat så lite att det knappt finns en mygga, var så iaf i början av augusti

Gummi skrev:
2414973 Sådär, nu beger jag mig iväg om ett par timmar...

Har funderat lite fram och tillbaka och skippar norraste norrland.

Åker förbi Norberg, Sälen och vidare in i Norge.
Kör Jotunheimen-Geranger-Trollstigen vidare norrut.
Över till Sverige vid Gäddede och kör vildmarksvägen via Vilhelmina-stömsund.
Sedan neråt förbi Östersund och tillbaka till Sthlm.

/Martin

det där blir kanoners

Gulleplutt skrev:
Ska du åka så ska du åka upp genom norge kör sen till treriksröset om det nu lockar. Kör sen hem genom norge igen.

eller så åker man över finland och tar båten över pölen från helsingfors eller åbo till stockholm, fast visst tål norge att åka både 1 och 10 ggr

Last edited:

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Väljer helt rätt väg trakterna kring Gairanger är helt underbara gryma vägar med bra standard.

Tycker annars att tält var helt ok på min resa till nordkap i somras, skönt då man kan stanna vart man vill.

Ha en skön resa!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...