Tips om att försvara sig själv efter bakhjulskörning

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Hej, Jag ska till tingsrätten i slutet på januari pga att mitt framhjul har vart uppe och viftat i luften. Det hände inne i stan i låg hastighet (ca 20 km/h) och jag hade ingen trafik framför mig. En civilare stog parkerad och såg att mitt framhjul lättade, och eftersom jag bara har träffat jättetrevliga poliser under hela sommaren så stannade jag för att få mig en utskällning och lite fy fy,. trodde jag. Polisen var sur som en citron och på honom lät det som att jag var en fara för nationens säkerhet. Så han åtalade mig för vårdslöshet i trafik. (minsta straffet 30 dagsböter = en herrans massa pengar)
Jag har ringt och pratat med rådgivare hos tingsrätten och dom berättade att man inte får någon försvarare, men att man själv har samma rätt som en advokat vid förhandlingen. Dvs att man får fråga ut poliserna mm

Jag beställde hem förundersökningen mot mig och nu är det lite saker som jag har synpunkter på, bla står det:
"När X får grönt ljus ser patrullen hur han gungar till med framfjädringen på sin motorcyckel och gasar upp den på bakhjulet. X kör sedan ca 10 meter på bakhjulet....."
Nu är det som så att det här stämmer inte, jag la i 2:an och duttade till kopplingen, så deras påstående är bullshit.
Men att i tingsrätten ställa sig och påstå att poliserna ljuger känns inte som något smart alternativ. Så hur ska man utrycka sig? Kan man överhuvudtaget se på 20-30 meters håll om gaffelbenen trycks ihop 2 cm ?

Sen nästa sak är min inbromsning efter han vinkat till mig:
"Direkt när han sätter ner framhjulet går en polisman ut i vägbanan och visar stopptecken, X bromsar häftigt (jag ser tydligen alltid cool ut), men stannar ca 10 meter efter polispatrullen"
Då är min första reaktion, vafan tror dom?, att jag slår på en rånit och får en taxibil i avgasrören????
Självklart bromsar jag långsamt och går mot höger innan jag stannar. Fast hur säger man det på ett bra sätt i tingsrätten?

Saken är den att jag är fruktansvärt dålig på att utrycka mig fint och ödmjukt, jag är bättre på att bli förbannad och skälla ut folk. Så jag skulle behöva lite tips om hur jag lyckas förklara att det här inte är någon stor sak, 20.000 kör rattfulla varje dag, DET är något att lägga energi och mina skattepengar på. Vem fasen bryr sig om någon som kör på bakhjulet i 10 meter?, dom kan väl stå utanför ett dagis och kolla så folk kör försiktigt och är nyktra istället.

Så vad ska jag säga i tingsrätten för att komma undan så billigt som möjligt?
Min plan är att vara ödmjuk och absolut inte ställa mig och påstå att poliserna ljuger, utan försöka att visa att det var ett litet misstag, och att det inte är berättigat att ge mig böter på 20.000:- för.

Väldigt tacksam för hjälp! /Anders

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
polarna klara sig för han hittade en lucka i snutens detaljer.

dom angav en sträcka som bakhjulskörning pågick, men dom påstod inte att det va en hastighetsöverträdels.
enkel matte och det gick inte ihop.
det la polarn fram själv utan försvarare, domaren log och la ner fallet på sekunden.
"stämmer det ni angett att sträckan va X meter?"
JA sa grisen
"och det stämmer även att jag höll mig inom lagstadgad lastighetsbegränsning?"
Ja sa grisen, tämligen irriterad över att bli ifrågasatt.
"då kan jag berätta att med enkel grundskolemattematik så går inte det ihop, insert räkne-exempel här"
grisen, -ee öö

"är det nått mer som inte stämmer i eran redogörelse från tillfället?"

domaren, ärendet avslutas!

leta luckor i deras story

Last edited:

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
står nånting i den senaste mc nytt om att det inte finns någon lag om att man inte får köra på bakhjulet utan att polismannen själv avgör om det är vårdslöshet eller inte. vet dock inte om det kan hjälpa dig...

Lycka tilll

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har själv åkt dit för detta.
Det tråkiga var att jag varit av med kortet mindre än 2 år tidigare än detta hände och då straffas man hårdare.
Hade köpt bågen dagen innan och skyllde på att jag inte var van vid effekten, att det var därför den gick på bakhjulet.
Det gick de inte på. Åkte dit på fortkörning på 50-väg och brott mot vägtrafikkungörelsen.
Detta resulterade i 1200 kr i böter.
Finfint tyckte jag.
Det tråkiga var att 4 månader senare kommer ett brev från länsstyrelsen som säger att de drar in mitt körkort.
Körkortslös från februari till augusti. Perfekt!!!!
:huvet :huvet :huvet

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Svårt... Det kanske inte har med saken att göra men i mitt jobb läser jag bla. yttranden som företagare skriver till mig (till myndigheten) eftersom vi överväger att påföra miljäsanktionsavgifter och sånt. Det är jävligt tröttande att läsa en massa jidder som ska få en att tycka synd om företagaren men som inte har med saken att göra. Mitt råd är att du håller dig till sakfrågan.

Du är alltså åtalad enligt en viss paragraf eller nåt sånt? Kolla så att du verkligen har brutit mot lagen/paragrafen. Vad har du för argument för att du faktiskt inte gjort det? Finns det förmildrande omständigheter eller faktorer som gör att du inte kan/bör fällas?

Här brukar jag söka efter lagtexter: www.lagrummet.se

.

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Fitta! Kan dom inte lägga ned!! Dessa jävvla paragraf-ryttar-lill-hitlers hatas starkt av mig! Bakjulskörning ooooohjjj värre än mord och knarklangning, dessutom betalar vi( och snuten) rättegången.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Mitt förslag:

Som ovan nämnts är det inte olagligt att köra på bakhjulet. Det kan visserligen klassas vårdslöshet i trafik, men behöver inte göra det. Jag skulle basera min argumentation på att du visste vad du gjorde (dokumenterad erfarenhet, vittnen som styrker att du faktiskt kan det), och därför inte körde vårdslöst. Vidare skulle jag poängtera det faktum att t.ex. Josef Zila, ett av de tyngsta namnen inom straffrätt i Sverige, menar att "det kan emellertid vara svårt att föreställa sig att någon begått brott enligt 1 § TBL (vårdslöshet i trafik, egen anm) utan att samtidigt bryta mot en eller flera trafikregler" (se vidare Specialstraffrätten, femte upplagan, Josef Zila, Norstedts juridik, 2006). Har du brutit mot några trafikregler? Nej.

I övrigt naturligtvis attackera polismannens berättelse på alla sätt. Att kunna se, från 20-30 meters håll, att dämpningen tryckts ihop känns osannolikt. Deras påpekande om att du körde 10 meter förbi polispatrullen kan du ju använda för att styrka att du visste vad du gjorde och hur omgivningen såg ut. Tänk dock på att vara konsekvent i denna argumentering; om du t.ex. först säger att vägen var fri och därefter säger att du tänkte på bakomvarande trafik kan det uppfattas motsägelsefullt.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Erkänn bakhjulskörningen men neka till vårdslöshet i trafik.
Sen gäller det "bara" att bevisa att du är stuntkung och hade full kontroll på situationen.

edit: The stig är snabb.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
När jag dummade mig i Halmstad, och senare hamnade i Göteborgs hovrätt så knäppte jag skjortan ända upp utan slips, satte på mig en lätt nopprig, snedknäppt cardigan och köpte dessutom glasögon ( utan styrka givetvis ) och försvarade mig själv. Ödmjukt och sakligt. Men har man det inte i sig är det svårt att bli en fullfjädrad talare genom ett foruminlägg.

Numera när man inte får en vettig försvarare till hjälp ( om man inte riskerar mångårigt fängelsestraff ) så loosar man på att inte ha råd + inte vara den vassaste talaren.

Jag klarade mig bra iom att jag blev den andra i Sverige som inte fått fängelse för aktuellt brott, helt på egen hand. Men så spelade jag rollen bra.

Kan inte tipsa dig, bara önska lycka till. Jag hade försiktigt ifrågasatt deras tydliga ( felaktiga ) observationer från så pass långt håll.

Fitta! Kan dom inte lägga ned!! Dessa jävvla paragraf-ryttar-lill-hitlers hatas starkt av mig! Bakjulskörning ooooohjjj värre än mord och knarklangning, dessutom betalar vi( och snuten) rättegången.

Jaa, pax för att bo i ett u-land utan fungerade polis och rättsväsende:rolleyes:

Hur ofta stör polisen dig i Luleå egentligen?

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tjena!

Jag var med om en likande grej men åklagaren la ner det innan det blev åtal.

Du ska såklart inte bli det minsta arg eller påstå att de ljuger.

10 meter på osten i 20 km / h.

Du hinner 10 meter på cirka 2 sekunder i 20 km/h.

Att din gaffel rör sig är inget konstigt eftersom du släpper frambromsen när du åker iväg.

Vad du sen gjorde var en acceleration upp mot lagstadad hastighet.
Och det är helt möjligt att framhjulet lättar från asfalten men det är trots att ett typgodkänt fordon som du har köpt (eller säljs) i det skick det av dej framförs hos en auktoriserad återförsäljare. Frågan kanske istället borde vilkas om det är rätt att sälja denna typen av fordon om man inte får använda dem så som de är konstruerade? Mig veteligen finns det ingen regel som säger hur fort jag får accelerera upp till lagstadgad hastighet.
(en klart tvivelaktig taktik om man ser till hojåkare som stort men kommer säkert klara ditt skinn i tingsrätten).

Har du kört enduro eller cross så berätta det och säg att där är det en helt normal övning för att lära sig att behärska fordonet på osten när man tex kör över diken osv.

Men se först till att säkerställa att de håller med om 20 km/h och 10 meter, då kommer 2 sekunders bakjulsåkning framstå som väldigt lite.

Lycka till! :)

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Ett bra sätt är att försöka spela upp vad du har tänkt o säga för en kompis (Gör ett seriöst försök) låt honom komma med seriösa motfrågor och tänk ut bra svar o ge. När du spelar rollspel så har du möjligheten att stanna upp o tänka igenom vad du skall säga. tank uta alla tänkbara frågor du kan få. sedan så ger du svar på alla dessa frågor och svar på alla tänkbara motfrågor. då är du åtminstonde grund förberedd på tänkbara frågor och har ett hum om vad du skall svara o slipper bli stäld mot väggen

Ja att stå o säga att han ljuger är nog inte bra men du kan ju faktiskt ifrågasätta om han verkligen kan se vilken växel och på vilket sätt du tog upp hojen på bakhjulet.

Påpeka att du körde bara 10 meter på bakhjulet och hur pass kort sträcka det är. om möjligt visa en bild på gatan om den kan bevisa att det var säkert att köra 10 meter på bak hjulet där.

Se till att frågeställningen inte kan bli att polismanen gick ut så pass nära dig så du inte bromsade in och stannade bakom honom för då har du redan kört vårdslöst. utan försök vända det till att du stannade framför honom med avsikt. Hitta en lämplig ursäkt. Skriv ner ditt försvarstal här så kan vi nog alla hjälpa dig o hitta luckor

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jepp, håller med. Har du haft kontroll och det har varit fritt på vägen samt att du inte brutit mot någon annan trafikregel kan du argumentera för just detta. Tyvärr så är det som övriga här säger, polisen rapporterar vad han tycker är vårdslöshet, sedan gör länstyrelsen sin bedömning. Hoppas det går vägen för dej!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Till min fråga är hur en vanlig polis kan se hur du lägger upp moppen på slangen?
Sen skulle jag antagligen spela extremt dum eller riktigt professionell.
1. vara dum och förklara att jag åkte iväg när jag växla från 1an till 2an råka jag "tappa" kopplingen, sen såg jag polismannen och bromsa in försiktigt pga att jag känner mig lite osäker samt att jag hade en taxibil som låg tättbakom mig, samt att det var tidigt på säsongen, grus på vägen kall vägbana osv.

2. jag är tokfrän kan slanga fan, gör det lika säkert som på 2hjul, körde lungt på 1an såg en liten knodd som såg ledssen ut och ville göra han på glatt humör, bromsa lungt pga taxi i röven.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Om det stämmer att poliserna överdrivit så ska du säga det.
Det är helt värdelöst att försöka hitta förmildrande omständigheter, berätta som det var, att du inte anser att det var omdömeslöst och att poliserna felbedömt situationen pga...

Det är verkligen absurt att man tar upp bakhjulsåkningar i tingsrätten när det finns långt mer viktiga lagförseelser att ta i tu med först.

Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag tycker att du ska ställa dej på den platsen du åkte fast på, vid samma tid, på samma dag, hela veckan, och räkna bilarna som kommer. Räkna hur många som komer, slå ett medelvärde på det vid just det klockslaget, och försök framstå som att du vet ungefär hur trafikerad den vägen är just vid tidpunkten som du åkte fast på. Sedan tar du en bild som du kan visa i rä'tten där de själva får uppskatta vägens storlek och trafikering. Sen står du för vad du har gjort, bara tanken på att du engagerat dej så mycket i ämnet kommer att göra att du säkert får ett lindrigare straff.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Glöm inte bort att gömma din avatarbild ;)

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Surt för dig. Ett tips är att ha med många släktingar och vänner. Låter lite flummigt kankse, men jag tror ändå det kan ha en viss psykologisk effekt på åklagare osv.

Lycka till, skriv gärna hur det gick sen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept