Tips om att försvara sig själv efter bakhjulskörning

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jag blev själv tagen nu i slutet av säsongen, de var 6-7 st tror jag. De såg mig köra på bakhjulet inne i byn vid 2st tillfällen. Första ggn körde jag bara i 2:an så det gick inte så fort sen andra ggn körde jag nästan fullt i 3:an innan jag tog ner. Visste då inte att dem var bakom mig (inga backspeglar + att det var nästan helt dött i trafiken) men när jag såg dem var det bara till att stanna. Dem frågade om jag visste att det var förbjudet att köra på bakhjulet? Mitt svar var att det säkert är olämpligt men inte att det var förbjudet. Erkänner du så sa ngn av dem, ja det lyfte kanske ngt lite men inte särskilt mkt. Klart det var ju lite dumt men att jag aldrig skulle ha gjort det vid en annan tidpunkt och då det var mkt mer trafikerat. Dem frågade oxå mig hur fort jag körde och jag svarade ca 60-65km, dem började bara skratta. Vi såg att du höll mkt mkt mer än så.. (Tänkte säga till dem att hur fan ska jag veta det när framhjulet inte var i backen:mad: :mad: ). Sen slutade det med att dem inte kunde ta mitt körkort o ge mig högre böter pga att dem inte hade fångat mig med en laser. Jag fick en tusing för "störande körning med motordrivet fordon", vilket säkert bara e bullshit men jag tog glatt (nästan) det straffet o körde hem..

Jag tycker du ska ha en artig o snäll attityd och inte klanka ner på dem o tappa humöret för då blir det nog bara värre, fokusera helt på den punkt du är åtalad på och lägg fram argument för varför det blev som det blev (att framhjulet åkte upp lite i luften). Självklart är där ju små vägbulor i vägen + att du samtidigt accelererade och då är det ju inte så konstigt att fjädringen gungat till lite o att sen hjulet lyfte, eller hur????.................:)

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
Alla poliser är inte sura paragrafryttare, bara dom flesta!

lycka till! :tummenupp

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
polarna klara sig för han hittade en lucka i snutens detaljer.

dom angav en sträcka som bakhjulskörning pågick, men dom påstod inte att det va en hastighetsöverträdels.
enkel matte och det gick inte ihop.
det la polarn fram själv utan försvarare, domaren log och la ner fallet på sekunden.
"stämmer det ni angett att sträckan va X meter?"
JA sa grisen
"och det stämmer även att jag höll mig inom lagstadgad lastighetsbegränsning?"
Ja sa grisen, tämligen irriterad över att bli ifrågasatt.
"då kan jag berätta att med enkel grundskolemattematik så går inte det ihop, insert räkne-exempel här"
grisen, -ee öö

"är det nått mer som inte stämmer i eran redogörelse från tillfället?"

domaren, ärendet avslutas!

leta luckor i deras story

OT. Nu är jag nog besservisser av det värsta slag men detta tjat om enkel mattematik?

Tror du inte man kan köra på bakhjulet utan att behöva bryta hastighetsbegränsningen? Domarn måste menat någonting annat som du inte fattat.

"då kan jag berätta att med enkel grundskolemattematik så går inte det ihop, insert räkne-exempel här"

Irriterar mig som fan detta eftersom det inte alls är nån jävla enkel mattematik men jag kanske missat något

Last edited:

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
har en fråga ang bakhjulkörning. Kan någon bevisa att det (inte finns någon lag) om att man får köra på slangen. att det ses som vårdslöshet förstår ju vem som helst

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
har en fråga ang bakhjulkörning. Kan någon bevisa att det (inte finns någon lag) om att man får köra på slangen. att det ses som vårdslöshet förstår ju vem som helst

Hoppas du menar att det kan ses som vårdlöst,inte per automatik är.

När jag var 14-15 hanterade jag min 80cc cross lika bra på bakan som på 2 så jag var inte ett dugg vårdslös,samma måste väl gälla dom på enhjuling?

Bara att öva tills man kan,samma gäller väl att köra på 2 hjul,kan vara vårdslöst det med innan man kan. ;)

Henrik

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
polarna klara sig för han hittade en lucka i snutens detaljer.

dom angav en sträcka som bakhjulskörning pågick, men dom påstod inte att det va en hastighetsöverträdels.
enkel matte och det gick inte ihop.
det la polarn fram själv utan försvarare, domaren log och la ner fallet på sekunden.
"stämmer det ni angett att sträckan va X meter?"
JA sa grisen
"och det stämmer även att jag höll mig inom lagstadgad lastighetsbegränsning?"
Ja sa grisen, tämligen irriterad över att bli ifrågasatt.
grisen, -ee öö

"är det nått mer som inte stämmer i eran redogörelse från tillfället?"

domaren, ärendet avslutas!

leta luckor i deras story
Jag hänger inte med. På vilka grunder lades fallet ned?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Framförallt låter det otroligt med tanke på att man i svensk rätt inte, till skillnad från vad alla och deras moster tror, får argumentera mot vittnet. Argumentering sker genom sättet frågorna ställs på, vilket också är anledningen till att lekmän generellt avråds från att försvara sig själva; de saknar processrättslig kunskap och blir bara frustrerade när de, som de uppfattar situationen, inte "får" försvara sig. Ledande frågor är ej tillåtna.

Last edited:

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Det känns som det här har spårat ur lite,.

Mange: Du blev dömd för fortkörning och inte för vårdslöshet i trafik eller?

Stig: Din ide om att bevisa att man behärskar att köra på slangen var min första tanke också,. dock så skrattade alla jurister jag pratade med åt detta argument. Det var samma sak som att erkänna sa dom.
Men ni är ju många som har påpekat detta, är den någon som har klarat sig undan tack vare att bevisa att man har kontroll på bakhjulet??
Juristen jag pratade med frågade direkt om jag hade samma bromsverkan och kunde jag svänga lika bra som med båda hjulen i backen? Svar njaaaa,. det kan man ju inte.

Kom med lite seriösa och bra tips nu,. inte bara dumma chansningar om att man kan bestiga mount everest på bakhjulet tack.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Bike har skrivit lite om en som klarade sig i rätten efter att ha kört på bakhjulet. Kommer dock inte ihåg vilket nummer det var i..

Tror faktiskt att han filmade när han bakhjulade och visade detta, men jag kan ha fel.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Stig: Din ide om att bevisa att man behärskar att köra på slangen var min första tanke också,. dock så skrattade alla jurister jag pratade med åt detta argument. Det var samma sak som att erkänna sa dom.
Men ni är ju många som har påpekat detta, är den någon som har klarat sig undan tack vare att bevisa att man har kontroll på bakhjulet??
Juristen jag pratade med frågade direkt om jag hade samma bromsverkan och kunde jag svänga lika bra som med båda hjulen i backen? Svar njaaaa,. det kan man ju inte.

Kom med lite seriösa och bra tips nu,. inte bara dumma chansningar om att man kan bestiga mount everest på bakhjulet tack.

Menade inte att du ska använda dig av det som försvar,bara att det inte per automatik är vårdslöst att vara på ett hjul isf. 2.

Är förhållandena bra och du behärskar det du gör och det inte bryter mot lagen(hastighet) så har du ju inte begått något brott!

Henrik

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98

Kanske inte nån konkret hjälp direkt, men det var väl ett ganska uppmärksammat fall för ett par år sen eller så om en kille som blev friad efter att ha slangat med sin endurohoj på gatan..?:va

Rätten ansåg att det inte var vårdslöst beteende eftersom det var lite trafik, han ansågs behärska sitt fordon väl, hastigheten var låg o.s.v.

Stog endel om det i div MC-tidningar..

Som sagt, kanske ingen stor hjälp, men det bevisar ju iaf att det kan gå att klara sig genom att köra på den linjen.Lycka till iaf!:)

edit.Sorry, Loy var snabbare..

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
"När X får grönt ljus ser patrullen hur han gungar till med framfjädringen på sin motorcyckel och gasar upp den på bakhjulet. X kör sedan ca 10 meter på bakhjulet..... " Låter som att du gasar upp den på slangen från 0 km/h... i så fall är det lite dumt att gunga till men framfjädringen! :va

När man är ute och kör så är den rätta hastigheten att hålla den fart så man hinner stanna om det skulle dyka upp ett plötsligt hinder och det är väl efter den filosofin som dom sätter upp hastighetsgränser. Likadant om man kör på bakhjulet så ska man hinna sätta ner framhjulet och sedan bromsa om det skulle hända nått. Med tanke på att du höll dig 10 km/h (33 % lägre) under tillåten hastighet så skulle du kunna påstå att du du därmed fortfarande hade goda marinaler på dig att stanna samt att du har stenkoll på att åka på bakhjulet.

Bara en tanke!

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"När X får grönt ljus ser patrullen hur han gungar till med framfjädringen på sin motorcyckel och gasar upp den på bakhjulet. X kör sedan ca 10 meter på bakhjulet..... " Låter som att du gasar upp den på slangen från 0 km/h... i så fall är det lite dumt att gunga till men framfjädringen! :va

När man är ute och kör så är den rätta hastigheten att hålla den fart så man hinner stanna om det skulle dyka upp ett plötsligt hinder och det är väl efter den filosofin som dom sätter upp hastighetsgränser. Likadant om man kör på bakhjulet så ska man hinna sätta ner framhjulet och sedan bromsa om det skulle hända nått. Med tanke på att du höll dig 10 km/h (33 % lägre) under tillåten hastighet så skulle du kunna påstå att du du därmed fortfarande hade goda marinaler på dig att stanna samt att du har stenkoll på att åka på bakhjulet.

Bara en tanke!

En konsekvens av den lagen att man ska kunna stanna om det behövs är att om någon slänger upp dörren på sin bil precis framför dig är att du kört för fort för att du inte kunde stanna,har dock inte hört att dom dragit det så långt i rätten än.

I normalfallet så borde du klara dig om du har kontroll på fordonet och du inte kört för fort men man vet ju aldrig,just kontroll är väl ledordet här.

Henrik

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
har du varit ute och mätt vägsträckan ifråga och sedan kontrollerat/räknat med den fart du tycker att du hade så att du kan ifrågasätta ifall polisens påståenden överhuvudtaget är verklighetstrogna!?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
En konsekvens av den lagen att man ska kunna stanna om det behövs är att om någon slänger upp dörren på sin bil precis framför dig är att du kört för fort för att du inte kunde stanna,har dock inte hört att dom dragit det så långt i rätten än.

I normalfallet så borde du klara dig om du har kontroll på fordonet och du inte kört för fort men man vet ju aldrig,just kontroll är väl ledordet här.

Henrik
Det blir ALLTID längre bromsträcka om man ligger på slangen hur mkt kontroll man än har vilket han själv kan hävda. Därför tänkte jag att han kunde påstå att han höll lägre hastighet för att fortfarande ha samma bromssträcka. Då förstår dom att han tänkt riskmedvetet samt kan sin sak.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Allt det polismannen i sin rapport försöker framstå som onormalt/negativt beteende som med att stötdämparna som rör på sig och den häftiga inbromsningen måste du få att framstå som helt normala grejor - klart stötdämparen RÖR på sig vid acceleration och klart jag stannar då polisman visar stopptecken (samtidigt som jag har uppsikt bakåt)!

Rignell

Guest
Läste också i en tidning att det i sig inte var olagligt att framföra sitt fordon på bakhjulet. Även om du håller dig inom hastighetsgränserna så kan polisen anmäla för vårslöshet i trafik. Vet en arktikel som handlade om samma sak. Där friades personen därför ingan annan trafik var närvarande och hastigheten överskeds inte.
Men du framförde din "story" sakligt o fint i första inlägget, så behåll lugnet o modet så ska det nog gå bra!

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det blir ALLTID längre bromsträcka om man ligger på slangen hur mkt kontroll man än har vilket han själv kan hävda. Därför tänkte jag att han kunde påstå att han höll lägre hastighet för att fortfarande ha samma bromssträcka. Då förstår dom att han tänkt riskmedvetet samt kan sin sak.

Anmärkte inte på bromssträckan,var bara menat som en utvikning,hur många kollar de parkerade bilarna man passerar i stadsmiljö varesig man åker hoj eller bil och anpassar hastigheten för att kunna stanna om någon slänger upp en dörr?

Genomfartsled och ingen trafik om man håller hastigheten borde inte bli vårdslöshet om man behärskar fordonet rent lagtekniskt.

Henrik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Anmärkte inte på bromssträckan,var bara menat som en utvikning,hur många kollar de parkerade bilarna man passerar i stadsmiljö varesig man åker hoj eller bil och anpassar hastigheten för att kunna stanna om någon slänger upp en dörr?

En kompis till mig cyklade in i en lastbilsdörr som slängdes upp framför honom.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800

Henrik

Den som öppnar dörren skall ha uppsikt bakåt. Det e solklart. E rätt vanligt i taxisvängen. Kunder slänger upp bakdörren utan o titta, e ALLTID den som öppnar dörrens fel.

// JN

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...