Tips om Balkan...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Är intresserad av lite tips om allt möjligt bra i Slovenien, Kroatien, Montenegro! Även Bosnien, Serbien och Albanien då vi kommer va i krokarna där juli-aug!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Specificera gärna ungefär vad du vill göra...
Åka hoj? Klättra? Segla? Bada? Partaja som f-n? :yoparty
Kolla gärna in staden där jag brukar befinna mig ett par veckor per år:
http://www.zadar.hr
Inte så känt i Sverige men älskat av bl a italienarna.
Annars är orten Makarska grymt bra.

Om du är rik så åker du till Hvar eller Dubrovnik. :tummenupp

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
slovenien serbien pga natur, mat, spec serbien. Motenegro för havet/stränder o bergen. finns fina kurviga men obs väldigt farliga vägar pga att dem är tighta o skarpa som fan(mycket olyckor). kroatien för dubrovnik o havet. bosnien ossså där natur o albanien inte helt säker men där är osså mycket fin natur sägs det

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Specificera gärna ungefär vad du vill göra...
Åka hoj? Klättra? Segla? Bada? Partaja som f-n? :yoparty
Kolla gärna in staden där jag brukar befinna mig ett par veckor per år:
http://www.zadar.hr
Inte så känt i Sverige men älskat av bl a italienarna.
Annars är orten Makarska grymt bra.

både åka hoj på grymma vägar men även se schyssta ställen, sköna utsikter/berg m.m., turism och sånt dyrt hålligång intresserar inte. isf hellre schyssta ställen längst med kusten där det är lite mindre turister. zadar känner jag till, jävligt turistigt eller hur? vad är bra med makarska? vet att det finns ett grymt berg med slingriga småvägar lite innåt landet därifrån som vi tänkt kolla in!

slovenien serbien pga natur, mat, spec serbien. Motenegro för havet/stränder o bergen. finns fina kurviga men obs väldigt farliga vägar pga att dem är tighta o skarpa som fan(mycket olyckor). kroatien för dubrovnik o havet. bosnien ossså där natur o albanien inte helt säker men där är osså mycket fin natur sägs det

serbien har jag inte funderat värst mycket på, har du några specifika ställen man borde besöka? montenegro ska vi absolut till, verkar vara grymma vägar samt lite billigare med. vi ska nog innåt landet lite där med. bosnien har jag dålig koll på, Mostar och Sarajevo har vi funderat lite på! verkar jävligt fint! albanien har jag också dålig koll på men vi är lite nyfikna på att åka in en snabbis där med. vi funderar t.o.m. på kosovo, södra och centrala kosovo ska vara lugnt att besöka och är tydligen jävligt fint, fick jag höra senast idag faktiskt!

Last edited:

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Triumph Speed Four
Plitvicka jezera http://www.np-plitvicka-jezera.hr/hrv/, helt underbart, ser ut som någonting ur en saga

Annars finns en restaurang som heter Konavorski dvori, kostar en slant men det är en upplevelse i sig, maten tillagas på gammalt vis, tipsar om majsbröd, kajmak och lamm för köttälskaren :drool

http://www.esculap-teo.hr/restaurant_konavoski_dvori.html#

Själv skulle jag inte ställa hojen på gatan under natten i Sarajevo, om man till exempel hittar en bilförsäljare kan dom låta hojen stå där för en slant. Annars vet jag minst en bevakad och inhägnad parkering, finns säkert fler, kan inte staden längre.

Bifogat

• waterfalls_at_plitvicka_jezera_national_park.jpg
    waterfalls_at_plitvicka_jezera_national_park.jpg
    75.3 KB · Visningar: 159

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675

Varför måste man vara rik för att åka till Hvar? Det kanske är dyrt jämfört med resten av Kroatien, men det är ju ett turistställe också. Jag var där i höstas, det är väldigt trevligt om man tycker om att sola och festa. Värre om man vill bada, det vara bara vassa klippstränder. Skulle man bada fick man räkna med sår på fötterna om man inte köpte badtofflor.

Mostar och Sarajevo ska ni absolut besöka. Glöm inte bort att tala om att ni kommer från Sverige, det finns stor risk att de kan svenska och då är det lättare att kommunicera. Vi råkade på en restaurang där de pratade svenska.

caligulas

support your local prostituted
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
z 750 Svart o en blå puch dakota:)
Vet att det eldas mycket sopor i bosnien ,,,,,så se upp för rökridåer o konstig stickande lukt !!!!

Har tillbringat 1 1/2 år där .

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Om du t.ex. Besöker Kroatien (Zagreb osv.) och sedan "genar" genom Bosnien till Kroatiens kust Så kan du köra följande väg: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=236900
Dvs. du passerar gränsövergången i "Bosanski Brod" -> Banja Luka -> Jajce -> Travnik -> Sarajevo -> Mostar -> Neum

Du kan läsa lite kort om dessa städer här: http://www.bhtourism.ba/eng/tourismattractions.wbsp

Vad gäller vägarna så är det spännande på alla vis, galna förare, kurviga vägar, stora höjdskillnader :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
E du tokig!?
Man blir ju dödad där diReCkt! :näsblod

oj, fick du näsblod bara av tanken eller?

Plitvicka jezera http://www.np-plitvicka-jezera.hr/hrv/, helt underbart, ser ut som någonting ur en saga

Annars finns en restaurang som heter Konavorski dvori, kostar en slant men det är en upplevelse i sig, maten tillagas på gammalt vis, tipsar om majsbröd, kajmak och lamm för köttälskaren :drool

http://www.esculap-teo.hr/restaurant_konavoski_dvori.html#

Själv skulle jag inte ställa hojen på gatan under natten i Sarajevo, om man till exempel hittar en bilförsäljare kan dom låta hojen stå där för en slant. Annars vet jag minst en bevakad och inhägnad parkering, finns säkert fler, kan inte staden längre.

jo känner till den där national parken, får se om vi hinner förbi där, vi tänkte nämligen hålla oss lite mer söderut, kanske kan bli på hemvägen!

angående sarajevo och rent generellt egentligen när vi är ute å reser så brukar vi försöka få ställa hojarna på inne- eller bakgårdar, vart än som känns säkert, på gatan hamnar de väldigt sällan. dessutom låser vi ihop två hojar tillsammans med kätting, utöver skivbromslås samt styrlås. borde räcka liksom.

Om du t.ex. Besöker Kroatien (Zagreb osv.) och sedan "genar" genom Bosnien till Kroatiens kust Så kan du köra följande väg: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=236900
Dvs. du passerar gränsövergången i "Bosanski Brod" -> Banja Luka -> Jajce -> Travnik -> Sarajevo -> Mostar -> Neum

länken fungerar inte, kan du försöka igen?

dra bullten i ställe

ja för det är ju spännande? :va

Vurpar du i Bosnien så hamnar du antagligen i ett minfält, hur spännande är Bulten efter den turen.. :banana

hört om det där, är det verkligen så? eller ja, måste va sant haha. stod på UD's sida har jag för mig att man helst ska hålla sig på asfalterade vägar m.m.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Plitvicka Lakes är fantastiskt och Hvar (på ön Hvar) är en grymt skön stad att chilla lite och dricka rejäla drinka. Var där härom året. Finns även en grymt fin hojväg i en gigantisk klyfta i det inre av Kroatien. Minns inte vad den heter. Du hittar den om du googlar.

Gör inte missen att bara följa kusten, finns massor av fina vägar längre in!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Plitvicka Lakes är fantastiskt och Hvar (på ön Hvar) är en grymt skön stad att chilla lite och dricka rejäla drinka. Var där härom året. Finns även en grymt fin hojväg i en gigantisk klyfta i det inre av Kroatien. Minns inte vad den heter. Du hittar den om du googlar.

Gör inte missen att bara följa kusten, finns massor av fina vägar längre in!

får se om vi tar nån ö eller två på vägen ner! men nej absolut inte, på vägen upp tar vi nog inlandet!

hmm, inre kroatien? du minns inte ungefär vart? låter intressant!

EDIT: kollade lite fort och hittade "Velika Paklenica" och "Mala Paklenica" som går från låglandet vid kusten inåt land mellan bergen. Men vad jag ser så är det bara Velika Paklenica som har en "väg" i den och det ser dessutom ut att var grus!? Kanske inte är dessa du menar? Såg jävligt coolt ut iaf!

Last edited:

RoffeN

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
-08 Yamaha Fjr 1300
Vi kom hem för en vecka sedan efter att ha varit i drygt två veckor i Kroatien. Det var första gången för oss men vilket land. Kom med färja från Italien till Split och åkte sedan kustvägen D8 ner till Dubrovnik vände där och lunkade på uppöver längs samma väg utom en sträcka på 16 mil då vi åkte motorvägen. Tror den heter A1. Avslutade med AutoZug från Trieste till Hamburg.

Att Kroatien är en ung demokrati märks. Människor är stolta och mycket vänliga mot oss utläningar. Stor skillnad mot Italien. Rent och snyggt. Såg inge klotter. Inga fartkameror :banana Och såg förövrigt bara en polis :) . Billigt boende iform av lägenhetshotell finns överallt och maten är både billig och god. Den lokala ölen också :)

Kustvägen är hur härlig som helst. Man kör ofta längsmed bergsidorna som stupar ner i ett kristallklart hav på en dubbelfilig väg av bra kvalitet (vissa sträckor var "räfflade" i asfalten) som följer varje vik och dom är många. Bitvis var det som på en fintandad såg :). Trafiken är ok. Få vettvillingar men det beror kanske på hur man kör själv...

Har man för avsikt att stanna och bada, rekomenderas, så finns ingen sand i detta land, bara sten av olika storlek men det går bra ändå.

Kusten är kantad med öar så det är bara att ta färjan till någon av dessa. Själva var vi till Rab och staden med samma namn. Mycket trevlig!
Nästa gång vi ska ner så tar vi tåg till Trieste och sedan motorvägen direkt ner till Dubrovnik för att sedan tuffa på uppåt längsmed kusten med stopp här och där. Bland annat nationalparken med sjöarna som nämts tidigare i tråden.

Ett tips är att fixa en ny karta med god upplösning då vägnätet byggs ut hela tiden. Vi hade en Zumo 550 med kartversion 2009 i och den hade vi inte mycket nytta av.

//Roffe

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
hört om det där, är det verkligen så? eller ja, måste va sant haha. stod på UD's sida har jag för mig att man helst ska hålla sig på asfalterade vägar m.m.

Lite sanning är det säkert, mycket skit från krigen... Men de månaderna jag hängde i Balkan (ca 15 stycken) så trampade jag aldrig på en mina trots att jag gick på gräset ungefär hur mycket som helst. Sitter det skyltar så går man inte där, går inte lokalbefolkningen där så ska inte du heller. Bästa tipset är nog att kolla var andra har gått, de som bor där brukar ha rätt bra koll ;)

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
CBR1000RR
Jag kan starkt rekommendera Zadar, Makarska och Plitvicka jezera, absolut sevärt. Angående vägarna i Bosnien, krokiga, höjdskilnader, och allt som man kan önska sig, men inget som jag skulle våga mig på, trafikkulturen är lite annorlunda än i Sverige. I början av Maj åkte bil mellan Zagreb-BanjaLuka-Livno-Split, riktigt spännande 35 mil. En annan bra sträcka är Zagreb-Plitvicka Jezera-Zadar-Makarska-Split och sen kan man fortsätta mot Dubrovnink, men jag vet inte om det är värt extra 30 mil.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...