Tips om cross

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Husqvarnas crossar med nya chassit 00=> har ett mycket fint chassi som är lätt hanterligt och 250 går mycket bra enligt min mening. Sedan är det alltid svårt för karaktären på hojen skilljer sig beroende på märke. Tror igentligen inte att du märker mycket skillnad och med tanke på att vi snackar nyare hojar än 00 så håller de ganska bra.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Lånar tråden för en fråga som kanske intresserar dig också Emmie.
Om vi pratar om tvåtakt 250 cc cross 99-02, vilka har den lägsta vikten? Tänker främst på japs + husqvarna.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
von reisen skrev:
Lånar tråden för en fråga som kanske intresserar dig också Emmie.
Om vi pratar om tvåtakt 250 cc cross 99-02, vilka har den lägsta vikten? Tänker främst på japs + husqvarna.

Jag heter Emmi. Sen är det väl inte vikten på hojen som är så väsentlig utan snarare massan (gyrokrafter) i motorn som gör att det blir tyngre med en 250? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
mitt tips (från mej som aldrig kört cross) lyssna till alla här (nästan alla) o sen ut o kör/prova, man brukar väl rätt snabt märka om man trivs med maskinen.. lycka till!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Emmi skrev:
Jag heter Emmi. Sen är det väl inte vikten på hojen som är så väsentlig utan snarare massan (gyrokrafter) i motorn som gör att det blir tyngre med en 250? Eller är jag helt ute och cyklar?

Japp du är ute och trampar. 250 ÄR något tyngre och någon gyroeffektsskillnad har i alla fall inte jag märkt av. 250 är dock betydligt trevligare att köra, speciellt på banor med löst underlag typ sand och lös lera. Bör tillägga att jag kör långsammare på 125 medans det går att elda på rätt bra med 250. Då är det sandbana som berörs. 125 blir svårkört när det är löst.
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Jag har kört cross sen jag var 8:a år och testad en del olika märken, la visserligen ner crossåkningen förra sommaren av ekonomiska problem, men iaf... Honda eller Yamaha skulle jag rekomendera stark om vi pratar den prisklassen. Tror nog en 250 vore lämpligast eftersom att om du skaffar en 125:a så måste du köra på höga varv hela tiden för att det ska hända nåt när du vrider ner det som är kvar på gasen.

Men som nämndes tidigare, testa en 250 och en 125:a i den prisklassen och känn efter själv.

Om du skulle vara beredd på att satsa lite mera pengar så ska du satsa på en KTM! Dom slipper du knät på. (unilinken, stava?) där har du ca 4-6lager på dom andra hojjarna som ska smärjas upp lite då och då, men KTM:en har gjort en egen lösning där dom itne har dom lagrerna och har en bättre konstruktion på det hela.

Hoppas du hittar en lämplig hoj och att du får ha många roliga timmar på den hojj du väljer!

///Gradin
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Emmi skrev:
Jag heter Emmi. Sen är det väl inte vikten på hojen som är så väsentlig utan snarare massan (gyrokrafter) i motorn som gör att det blir tyngre med en 250? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har ingen annan uppfattning om gyrokrafterna, och jämförde inte med någon annan kubik. Var mest ute efter vilka 250 som låg bäst till i vikt, färre kilo att brottas med. :)
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
von reisen skrev:
Jag har ingen annan uppfattning om gyrokrafterna, och jämförde inte med någon annan kubik. Var mest ute efter vilka 250 som låg bäst till i vikt, färre kilo att brottas med. :)

Jo, men jag stal din fråga med att ställa en motfråga. :) Det jag skrev vad sånt jag har hört och vill gärna veta om det stämmer, låter ju ganska logiskt.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Jag skulle satsa på en 250 4-takt. Jag har kört både 125 och 250 2-takt.

125 är skitkul men hetsigt.
250 är skitkul men på tok för mkt pulver,okörbart.
Men då är det på crossbanan jag har varit,inte lekt i sandgropar och dylikt.
250 fyrtakt är väldigt lättkört men samtidigt inte för trött.
Kawa/suzuki är samma hoj.
Yamahan bara går och går,kan tyckas lite tråkig nästan.
Hondan är bästa valet tycker jag,förutom en sak,se till att toppen är fixad med riktiga säten och ventiler. Original sitter det titaniumsäten som inte håller särskilt länge,och det är rätt dyrt och om inte annat väldigt irriterande att göra iordning toppen en gång per sesong.
 
Gick med
11 Apr 2004
Ort
saxtorp
Hoj
några
köp min gamla trotjänare!

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=54333&page=1&s=Sök!&Sort=D&Omr=H&Fab=Alla&E=1&MX=1&SM=1&OF=1&Q=1&ps=25&Min=0&Max=1500&H=1&P=1&ts=2&fs=4&str=moto%20xxx&B=1&Be=1&N=1&R=1&id=
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
mina ord är lag nu :rolleyes:
utan tvekan en honda cr 250 för dina ändamål... så ny du kan hitta helst efter 98... 250 är myckt mer lätt kört än 125... en 125 kommer bara behöva meckas regelbudet... en 250 gårgår och går bara du servar den me olja o kanske ett kolvbyte var 50:ionde timme... om man bortser från slitdelar...
har kört både 125 och 250 och måste säga att 250 va så jäklar mkt bättre.
 
Last edited:

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
köp 250 , 125cc tok för tråkigt.... enligt mitt tycke
eftersom du bara du ska ha en o busa med i skogarna och i grusgropar
o dyl , kolla in kawa 200 E

perfekt allround tycker jag iallafall lite väl knölig på crossbana kanske
men perfekt o busa runt lite med...

nu ska jag sova precis kommit hem från Hultsfred.. :yoparty
kanske kan skriva nått vettigare i morgon ... :tungan
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
hej.. jag har kört det mesta... några goda råd är: köp inte yamaha , köp inte KTM, speciellet inte ktm som tjej... köp gärna Honda cr 250 98 och senare. köp inte 125 då kommer du ändå bara byta upp senare med tanke på vad du ska använda den till.
slutligen: gasa tills det rasar
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har inte råd med en 4takt, så det får bli tvåtakt.
Varför inte KTM som tjej?
Vad är en Kawasaki 200E?

Som sagt, jag vill ha en 2taktscross från 00 och framåt. Inte nåt halvreggat enduroliknande 4takt från 90talet.

Tack för alla tips so far! :Bugar
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Fan, jag som redan har en KTM...fast den e ju svart som tur är, viktigt att den matchar! :rolleyes

Max 25 papp. Därför har jag inte råd med en 4taktare.
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Emmi skrev:
Fan, jag som redan har en KTM...fast den e ju svart som tur är, viktigt att den matchar! :rolleyes

Max 25 papp. Därför har jag inte råd med en 4taktare.
Helt klart Honda 250 !! den -98 som hade var nog det bästa jag kört
hittils :rolleyes: Kanonfin motorkaraktär , snäll i botten med vild som
f... om man gasade :banana Kitade om den till Enduro och var super
nöjd med den i skogen med + att den morrade på fint på MX banan!!!
För 25 papp lär du kunna få en finfin -01:a för :tummenupp
Visst var det du som var på bild i Race för nåra nummer sen??
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top