Tips om dessa hojar

Norrlappen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Ort
Haparanda
Har länge haft tankar att köpa en första hoj och nu har jag mer eller mindre bestämt mig. Valet står mellan en Harley Davidson V-Rod -02 och en Husaberg 650 Motard -02. Eftersom jag aldrig tidigare ägt en motorcykel skulle jag uppskatta lite tips och kommentarer om dessa två maskiner. Något speciellt jag bör tänka före jag slår till?

Tacksam för svar
//Norrlappen
 
ingen av dem är väl direkt nått effektmonster? Båda två går väl ut på att man ska sitta bra med rak rygg. Så mycket vet jag...
 
Hmmmm... låter lagom sjukt.. "Hm, ska jag köpa en WV skåpbuss eller en 360 modena..." ungefär lika jämförelse :)

V-Roden går väl som ett skott rakt fram? Har inte den 200 häst eller nåt i den stilen?
 
Om jag måste välja mellan dessa två så är valet bit av en kaka..
Såklart tar jag Husabergaren :tummenupp Men det beror på gillar man bus eller om man är glidaren med stort G.
 
Kay skrev:
V-Roden går väl som ett skott rakt fram? Har inte den 200 häst eller nåt i den stilen?
115. Eller 100. Eller nåt sånt där. Trodde inte mina ögon första gången jag såg en sån. De flesta HD brukar vara rätt stora och klantiga. Den där var jätteliten! En 125:a är inte så mycket mindre.
 
Norrlappen skrev:
Valet står mellan en Harley Davidson V-Rod -02 och en Husaberg 650 Motard -02.

Tacksam för svar
//Norrlappen
Om ja hade fått välja åt dig så skulle ja utan tvekan tagit Husabergen!!
 
V-roden är mer underhållsfri, och går rätt bra för att vara en "glidare". Dock måste man komma ihåg att bromsa innan kurvor, för markfrigången är inget vidare.

Husabergen är mer av ett sportredskap, går inte särskilt fort rakt fram, men är betydligt mer lätthanterligt i kurvorna. Husabergen kräver mer service och underhåll.

Du vet vad du helst vill använda hojen till. Vill du ha en fittmagnet är V-roden hojen för dig, vill du KÖRA motorcykel ska du ha en Husaberg.
 
Robban_C skrev:
115. Eller 100. Eller nåt sånt där. Trodde inte mina ögon första gången jag såg en sån. De flesta HD brukar vara rätt stora och klantiga. Den där var jätteliten! En 125:a är inte så mycket mindre.

My bad, jag tänkte på V-max eller vad den heter... Inte så inne på glidare.
 
Hm om du verkligen måste gå på Harleyn så skulle jag välja B modellen av V-Rod. VRSCB dvs :}

Kollade sidan, står inget om antalet hästkrafter, men iaf:
Displacement 1131 cm³
Bore x Stroke 100.0 mm x 72.0 mm
Torque(4)(5) 105 nm @ 6600 rpm
Wheelbase 1710 mm
Seat Height 660 mm
Weight 275 kg

Om du orkar att skruva så skulle jag välja Husaberg, men då gillar jag å köra motorcykel oxo ;)
 
Kay skrev:
My bad, jag tänkte på V-max eller vad den heter... Inte så inne på glidare.
145 hk ostrypt och rejält mellanregister. Värstingvrid i mellanregistret. Men de är också rätt tunga.
För den som vill åka V-max kan det vara bra att de är rixdyra att ta bort strypningen, bland annat går det åt nytt plenum (eller åtminstone en massa delar till plenum) eftersom där sitter den moj som öppnar så att varje cylinder får tillgång till alla (eller 2 av 4??) förgasare över ett specifikt varvtal. Dessa pinaler är dyra. Jag har för mig att även kammarna skiljer och dessa är inte heller billiga.
Tror att det "rätta" plenumet kallas V-boost eller nåt sånt.
Hursomhelst kan man ju inte ha en V-max med strypningar. Det vore ju som att ha en pitbullterrier med munkorg!
 
V Rod

Asså, jag skulle köpt V rodden, den har ett mycket bättre andrahansvärde,
om du är ute efter en första hoj!
Dessutom så är "fittmagent-faktorn" myyyyycket högre på V-rodden.
Provkörde den förra sommare o, jag kan ju lova, du kommer att
skita på dig när du vrider gasen i botten. Man tittar ner
och ser en mätare flyga upp! kan det vara varvtalsmätaren tror man,
men så kollar man en gång till och inser att det är hastighetsmätaren som
bara skjuter i höjden med en jääääkla fart.
Sedan så kan du ju alltid klämma på lite öppnare utblås och kanske
för att höja impfaktorn - ett lustgas system! Yeaahhh....

Hade en sportster custom innan nämligen, helt underbart att köra.
iallfall om man ska glida in till stan på kvällarna och bara gliiida.
Men som de andra säger det är två helt olika hojar.. Helst skulle man
vilja ha båda två. Man kan höra ganska tufft med V rodden, men det är
inget kurvmonster.
Vill du hänga på götaplatsen och busa i stan på kvällarna är det ju utan tvekan
en husaberga som gäller, men då är det också betydligt mer underhåll o skruvande. dvs den tiden du lägger på att putsa v rodden får du istället lägga på skruvmejseln och oljebyten :-)

Kör hårt ! :fyllisar
 
HELT olika hojjar...

Eftersom kromade gynekologstolar är förbjudna här så måste jag väl rösta på husan, kanske inte bästa första hojjen(mkt service?) men garanterat 10gngr roligare än en H-D ....kolla på en V-Max om du vill ha lite glidar stuk istället(där har du ett monster)!

Husa: skojhoj
Vrod: Glidhoj

de e som o välja mellan en gammal Yenkar cabbe och en M3a :yoparty
Smaken e som :arsele
 
prisskillnaden är helt enorm iaf.
V-max är just inte tyngre än en V-rod
Å visst de är jättesmå bara 280 kilo o så där, småhoj.
200hk hoppas jag det är så som de låter med lite öppnare blås, annars skulle iaf jag bli jävligt sur.
Det är ju en jättebra nybörjarmaskin får man säga, lysande alltihop faktiskt.
Motard eller muskelglidare, rätt lika, du gör en bra avvägning där.
 
Last edited:
Inte jag heller glidare är inte min grej,inte heller husa tror jag eftersom det är rätt mycket skruva,var 100 mil är det service typ eller???
 
Har kört v-rod med bredare styre och luft+buller... faktiskt riktigt kul för att vara en glidare (v-maxen kommer inte i närheten,bara så klent chassi i yaman..)visst, man kasar i skorna/fotpinnarna vid nerlägg men den e klart mer hoj än husa busan... husan är ju bara en leksak i stan...v roden e mer användbar som första hoj...
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top