Tips om pålitlig alkotestare önskas

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Jag antar att jag inte är ensam om att undra när jag är körduglig.

Jag har sökt länge efter nåot test av alkotestare men inte hittat.
Jag har dock förstått att man ska ha en som använder bränslecellsteknik.

Någon som vet?

Har en sån,funkar mot jobbets kalibrerade nyckelskåp.

Man kan dricka myyyycket mer än man tror och klara sig dagen efter......men rekomenderar inte att göra det.....:rolleyes:

Henrik

Det hänger mest på när man gör det.. Det är ju stor skillnad på "nattklubbssupandet" som börjar vid 23 och håller på till 03-05 och på "radhussupandet" som börjar vid grillen vid 17-18 och slutar vid 23-00 med en sista whisky innan man somnar i TV-soffan...

Det gör stor skillnad för när man är körduglig dagen efter även om mängden är densamma...

Har en sån,funkar mot jobbets kalibrerade nyckelskåp.

Man kan dricka myyyycket mer än man tror och klara sig dagen efter......men rekomenderar inte att göra det.....:rolleyes:

Henrik

Jag som alla andra har hört berättelser om hur mycket man kan dricka och ändå blåsa grönt dagen efter. Jag misstror dom inte men jag vill ha en riktig testare ändå. :banana

Vi har Dräger alkolås i våra "firmabilar". Det är nog bra prylar.

Dräger är utan tvekan bra skit, men såklart vill jag betala så lite som möligt för så mycket som möjligt.. :D

Last edited:
http://www.kjell.com/?item=48820

"Safeway 500 lämnar också stabila värden vid varje mätning och den uppgivna promillehalten ligger mycket nära referensens"
"- Vi Bilägare - Produkttest: 7 alkomätare"
http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-7-alkomatare-1104

En sån där hade en polare, vi kom på att jag skulle blåsa i den dagen efter för han ville ha nån som körde och jag hade supit ganska tappert dagen innan. Jag blåste grönt och tänkte att det var ju bra men för att testa den så fick polaren också blåsa, dock hade han under dom senaste 2-3 timmarna druckit upp en hela gin och en hel del jäger. Han blåste också grönt. Jag körde inte, jag började på groggen istället.

Kan ju ha varit fel på just den mätaren men jag skulle inte köpa en sån. Vill man ha något tillförlitligt så är det Dräger som gäller.

Det hänger mest på när man gör det.. Det är ju stor skillnad på "nattklubbssupandet" som börjar vid 23 och håller på till 03-05 och på "radhussupandet" som börjar vid grillen vid 17-18 och slutar vid 23-00 med en sista whisky innan man somnar i TV-soffan...

Det gör stor skillnad för när man är körduglig dagen efter även om mängden är densamma...

Jo,men har knoppat vid halv5 vid valda tillfällen efter käk till 23 med vin och fördrink,kaffe-konjagare för att sedan gå(och dricka)vidare och ändå vid 9-tiden blåst 0.18.......

Förvisso så är det ingen drängfylla men mängden är ändå försvarlig...enligt systembolagets räknare ska man inte köra på en 30 timmar eller så.....

Henrik

Trådstartaren är inte ensam om att undra när det går bra att köra. Själv är jag toknojjig över detta trots att all sund logik säger att det är ok att köra dan efter.

En billigare variant borde väl vara säker ifall man väntar några timmar extra efter att den visat "grönt"... eller? nu kommer nojjorna igen:näsblod

...Hur länge hade han haft den och hade han haft den inne på kalibrering? Även de där modellerna bör/skall kalibreras årligen.

Den var inte mer än någon månad gammal då. Även om den hade behövt en kalibrering så borde den inte ha visat så galet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick