Tips om pålitlig alkotestare önskas

Då får man ett samtal av chefen som frågar vad man sysslar med, och så berättar man exact vad man gjort. är inte första gången alkolåsen på lastbilen har blivit använda både innan, under och efter fest... :D

En bussförare jag träffade berättade om när Chefen ringde dagen efter.
Han hade blivit uppringd av alkobolaget som frågat vad som hänt.

En hel dubbeldäckad busslast hade provblåst och ingen var nykter :D

Jag har en Dräger som jag är mycket nöjd med. Klart värt sitt pris!

Eftersom det verkar vara allmänt vedertaget att man nyktrar till snabbare per centiliter om man bara druckit tillräckligt mycket kan ni väl dela med er av era erfarenheter... har ni kunnat toksupa kopiösa mängder och blåst grönt på morgonen eller har det varit så att ett normalt fylleslag gett utslag framåt eftermiddagen?!

Eftersom det verkar vara allmänt vedertaget att man nyktrar till snabbare per centiliter om man bara druckit tillräckligt mycket kan ni väl dela med er av era erfarenheter... har ni kunnat toksupa kopiösa mängder och blåst grönt på morgonen eller har det varit så att ett normalt fylleslag gett utslag framåt eftermiddagen?!

Både och! Ibland kan man dricka stora mängder och blåsa noll vid tiotiden på morgonen medan ibland så kan man bli något överraskad när man tycker att man druckit någorlunda måttligt men ändå puffa 0,15 kl 12 på dagen...

Alltså kan man inte lita ett dyft på mängden alkohol kontra tid.

Visserligen finns det en tydlig faktor dvs hur sent man sitter och krökar, men inget som man kan lita på. Ibland glömmer man mätaren när man är bortrest och då får bilen stå långt in på eftermiddagen. Visserligen för att man är nojjig, men så är det.

Eller är det kanske så att efter tokstora mängder alkohol så skulle man inte få köra bil förrän två dygn senare enligt vissa tabeller?

Eller är det kanske så att efter tokstora mängder alkohol så skulle man inte få köra bil förrän två dygn senare enligt vissa tabeller?

Det är det som är min fråga...
Hur lång tid tar det egentligen att nyktra till efter tokstora mängder? :va

- Någon med en Dräger 3000 som kan dra i sig en sjuttis på fredag och säga när han var körbar på lördagen, i vetenskapens tjänst förstås?! :)

Edit:
Testar att "snequota" för å se om det funkar för att locka hit något som borde kunna ge bättre svar än våra gissningar.. :)
Jupp det är tidsbesparing.......

Citerar Boris JR från en annan tråd och då han skriver om tidsbesparing ställer jag frågan till honom:
- Finns det någon "gräns" där man nyktrar till på kortare tid än vad det rena alkoholmängden skulle göra gällande rent matematiskt baserat på gällande schabloner..

Om man nu säger att man i snitt förbränner två cl 40% alkohol i timmen borde det då alltså ta 35 timmar att bränna en sjuttis. Stämmer detta eller kan alkoholen försvinna ur kroppen på annat sätt om man bara bälgat i sig tillräckligt mycket.

Last edited:
Håller på med ett fälttest nu,dräger 3000 och lite vin....

Enligt denna räknaren så är det ett litet(:rolleyes:)tag kvar tills jag är nykter http://www.kalkyleramera.se/kropp/alkohol-forbranning.php

Men jag siktar på en aning tidigare......

So far en flaska rött,en halv vitt och 4öl.....men kvällen är inte slut än.

Återkommer med promillehalt innan sängdags och ett nytt i morgon när jag vaknat till. :)

På återseende
Henrik

Håller på med ett fälttest nu,dräger 3000 och lite vin....

Enligt denna räknaren så är det ett litet(:rolleyes:)tag kvar tills jag är nykter http://www.kalkyleramera.se/kropp/alkohol-forbranning.php

Men jag siktar på en aning tidigare......

Återkommer med promillehalt innan sängdags och ett nytt i morgon när jag vaknat till. :)

På återseende
Henrik

Nååååååå? :tummenupp

håller på med ett fälttest nu,dräger 3000 och lite vin....

men jag siktar på en aning tidigare......

återkommer med promillehalt innan sängdags och ett nytt i morgon när jag vaknat till. :)

på återseende
henrik

nååå? :d

Hoppsan,glömde visst blåsa innan sänggång,tänk vad alkoholen ställer till.......:näsblod

Det blev en flaska rött(14,5%)ca: 60cl vitt(12,5%)och 4st urquell mellan 17-01 ungefär och det kände jag av.....

04.34 vaknade jag och var pissnödig,då blåste jag 0,35.

08.15 vaknade jag och blåste 0.00.

Skulle förmodiligen varit körbar vid 6tiden ungefär,var dock inte sugen att sitta vaken och testa. :)

Henrik

Hoppsan,glömde visst blåsa innan sänggång,tänk vad alkoholen ställer till.......:näsblod

Det blev en flaska rött(14,5%)ca: 60cl vitt(12,5%)och 4st urquell mellan 17-01 ungefär och det kände jag av.....

04.34 vaknade jag och var pissnödig,då blåste jag 0,35.

08.15 vaknade jag och blåste 0.00.

Skulle förmodiligen varit körbar vid 6tiden ungefär,var dock inte sugen att sitta vaken och testa. :)

Henrik

Det låter nästan för bra för att vara sant, men den ska ju stämma..
Kännde du dig körklar vid 8.15? Antar att du inte hade kört den tiden ändå.

Det låter nästan för bra för att vara sant, men den ska ju stämma..
Kännde du dig körklar vid 8.15? Antar att du inte hade kört den tiden ändå.

Nja,körbar och körbar,känner mig aldrig körbar dagen efter.......

Ska inte någonstans heller så.....
Nykter känner jag mig dock,både när jag gick upp och nu.

Dräger 3000 är samma som polisen har som sållningsinstrument vid vägkanten,enda skillnaden är att deras bara visar rött eller grönt istället för att visa promillehalten så jag får väl hoppas att den stämmer.

Henrik

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick