Tips på bra applikationer till Android-telefonen

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Har kört TomTom 7.4 något på Windows mobile i många år och varit extremt nöjd.

Vilken navigation till Android är så lika som möjligt i hur den funkar?
CoPilot och Navigon måste jag testa.

Har ej kört TomTom, så kan ej svara på det.

Har kört 2-3 olika till Android och för mig är Navigon överlägset bäst. Har kört den på SGS:en och ingen var i närheten av samma precision och dessutom spar man kartan på mobilen, så det tillkommer ingen kostnad för datatrafik, bra om du kör i utlandet.

Bra och tydligt gränssnitt, röstinfo på svenska, etc.

Som sagt, 30 första dagarna är gratis, sedan måste man köpa. Tror det är runt 500:- för nordiska länderna och 800:- för hela EU.

Har inte köpt än, men det blir nog köp inom kort.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har med telefonen och inte laddaren att göra..
Telefonen tror den blir ansluten till en dator med piratladdarna för datakablarna/kontakterna inte är kortslutna..
När telefonen tror att den är ansluten till en dator drar den ner strömförbrukningen till 500mA för att inte bränna datorn..

NEJ!

Det är i laddaren stiften ska vara kortslutna eftersom den aldrig ska skicka data på dom, då kan man använda en helt vanlig Usb data sladd när man laddar och behöver inte en speciell laddsladd, så är HTC orginal och det är ju det enda logiska.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som känner till något hyfsat Texas Hold'Em-spel där man spelar mot datorn, alltså INTE onlinebaserat?!

Jag hade ett riktigt bra spel till min gamla Ericsson som bjöd på riktigt bra motstånd men har inte hittat något som verkat bra på Market..

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
NEJ!

Det är i laddaren stiften ska vara kortslutna eftersom den aldrig ska skicka data på dom, då kan man använda en helt vanlig Usb data sladd när man laddar och behöver inte en speciell laddsladd, så är HTC orginal och det är ju det enda logiska.

Meh... Nu ska du ju inte vara sån där heller..
Vi snackar ju för i "¤%&!"#& om samma sak.. :huvet

Telefonen tror att den är ansluten till en dator utan datasladdarna kortslutna.. Sen om dom är det i sladden eller i laddaren har ingen betydelse.. förens du skickar in den omlödda sladden i datorn för att du
har glömt vad du har gjort.. Då blir det jättedyrt... :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Till er som vill ha navigator i mobilen tipsar jag om Google navigate.

Just det, det är gratis till 100% förutom datamängden.

Det där såg schysst ut men vad är det för datamängd vi snackar om :va Jag trodde att det bara var kontakt med satelliter vi snackar om när man kör GPS i mobilen?
Om inte så blir inte tjejen glad när hon får sin telefonräkning då hon inte har datatrafik i sitt abonnemang utan ett helt vanligt kontantkort med fakturabetalning, alltså inget abonnemang.
Är jag rökt nu?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det där såg schysst ut men vad är det för datamängd vi snackar om :va Jag trodde att det bara var kontakt med satelliter vi snackar om när man kör GPS i mobilen?
Om inte så blir inte tjejen glad när hon får sin telefonräkning då hon inte har datatrafik i sitt abonnemang utan ett helt vanligt kontantkort med fakturabetalning, alltså inget abonnemang.
Är jag rökt nu?

Jupps... Du är dyngrökt.. Kronis kommer snart och knackar på.. :D
Ja efter att teleoperatören har rensat ditt hus och skjutit dig i knäskålarna.. :hihi

Med Navigon ligger det väl typ 2gb kartor på SD kortet och då går det ingen trafik... Google maps laddar kartorna under tiden man kör så då kostar det data..
Såvida man inte köra Brut som det snackades om tidigare...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Meh... Nu ska du ju inte vara sån där heller..
Vi snackar ju för i "¤%&!"#& om samma sak.. :huvet

Telefonen tror att den är ansluten till en dator utan datasladdarna kortslutna.. Sen om dom är det i sladden eller i laddaren har ingen betydelse.. förens du skickar in den omlödda sladden i datorn för att du
har glömt vad du har gjort.. Då blir det jättedyrt... :D

Precis, därför är det enda logiska att kortslutningen sitter i laddaren, då kan det aldrig bli fel.

Skulle man bränna sin sprillans nya laptop för att man råkade ta fel sladd så skulle prisskillnaden mellan en billig Kina laddaren och HTC's egna kännas fjuttig

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är jag rökt nu?

Många hämtar trafikinfo. Det kostar data.

Google Maps hämtar ju kartorna från molnet hela tiden. Fördel: Du har alltid dagsfärska kartor. Nackdel: Det kostar 49kr/månad i datapaket:näsblod

Brut innebär inte att man tankar kartorna på SD-kortet. Det är en crackad variant av Maps som tillåter NavLauncher att köra Google Navigate i sverige (ej påslaget än pga kontraktsproblem), inte att tanka hem kartor i mobilen.

Det fina i Google är att du knappar in: Anders Bluffman, ytterträsk och så söker den upp dig och din adress och guidar dig dit...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jupps... Du är dyngrökt.. Kronis kommer snart och knackar på.. :D
Ja efter att teleoperatören har rensat ditt hus och skjutit dig i knäskålarna.. :hihi

Med Navigon ligger det väl typ 2gb kartor på SD kortet och då går det ingen trafik... Google maps laddar kartorna under tiden man kör så då kostar det data..
Såvida man inte köra Brut som det snackades om tidigare...

Puhh, skönt :brinnerup Som sagt, kartorna ligger på kortet. Jag valde dock bort allt utom Sverige och Norge så det blev ju bara futtiga 200mb på kortet.
Då känns Navigon som ytterligare ett bra alternativ, om man inte har fri datatrafik då så klart.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Puhh, skönt :brinnerup Som sagt, kartorna ligger på kortet. Jag valde dock bort allt utom Sverige och Norge så det blev ju bara futtiga 200mb på kortet.
Då känns Navigon som ytterligare ett bra alternativ, om man inte har fri datatrafik då så klart.

NDrive kopplar upp sig varje gång man startar den för att jämföra versionsnummer på kartan, men går den inte på WiFi så frågar den först, då kan man välja att gå runt den kollen.

Jag brukar låta den kolla det, jag har ju data i Abbet och det är nästan ingenting som skickas, men är man utomlands ska man nog knappa förbi kollen.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har ej kört TomTom, så kan ej svara på det.

Har kört 2-3 olika till Android och för mig är Navigon överlägset bäst. Har kört den på SGS:en och ingen var i närheten av samma precision och dessutom spar man kartan på mobilen, så det tillkommer ingen kostnad för datatrafik, bra om du kör i utlandet.

Bra och tydligt gränssnitt, röstinfo på svenska, etc.

Som sagt, 30 första dagarna är gratis, sedan måste man köpa. Tror det är runt 500:- för nordiska länderna och 800:- för hela EU.

Har inte köpt än, men det blir nog köp inom kort.

Hade du kört CoPilot också?
Ska prova båda dessa men tror jag börjar med Navigon först om du tyckte den var bra.

Till er som vill ha navigator i mobilen tipsar jag om Google navigate.

Det man behöver installera är Nav Launcher och Maps Brut.

Sen är det ba å åk...
google-maps-navigation-layers.png

Just det, det är gratis till 100% förutom datamängden.

Röstnavigeringen är ju så fruktansvärt dålig. Kan du förstå vad rösten säger?

Är van med TomTom där jag sällan behövde kolla på skärmen då rösten förklarade så tydligt.

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Finns det något navigations program där man kan lägga in rutter från datorn, hade varit guld...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade du kört CoPilot också?
Ska prova båda dessa men tror jag börjar med Navigon först om du tyckte den var bra.

Nope, har kört Andnav och 1-2 till (kommer ej ihåg namn) förutom Navigon.

Röstkvalitén i Navigon är lysande. Notera dock att programmet vill tanka hem karta och annat jox på ca 2GB, så gör det via LAN.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Finns det någon bra app som loggar hastighet/acc.?
Skulle vara skönt att kunna kolla det när man är ute och kör skoter.
Har ingen hastighetsmätare.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Finns det någon bra app som loggar hastighet/acc.?
Skulle vara skönt att kunna kolla det när man är ute och kör skoter.
Har ingen hastighetsmätare.

Speedview visar hastigheten för dig, tror dock inte den har acc-mätare. Å andra sidan har jag guldfiskminne...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ännu bättre när man råkar klicka en gång till så man ringer upp folk mitt i natten när man ligger i sängen och surfar. :gnissla
Kan man göra något åt det?

Den diskussionen kom upp runt fikabordet på jobbet. En kollega konstaterade rätt vaket att vi på tio år har gått från telefoner som gick att ringa med, och inget annat, till telefoner som är små datorer där vi vill ha program som gör att de inte går att ringa med... varvet runt! :hihi

Edit: Ljudboksprogram har inte diskuterats, vad jag kan se. Vad har ni hittat? Det skall vara lätt att navigera bland ljudböckerna, man skall kunna ha flera igång samtidigt och ha bokmärken i alla, det skall vara smidigt att hoppa framåt och bakåt. Sleep timer är en solklar bonus, även om det går att fixa på annat sätt. Att börja om några sekunder bak när man pausat är också bra, precis som en "hoppa 30 sekunder bakåt"-knapp när man tappat koncentrationen.

Den bästa jag hittat är Overdrive Media Console. Dock går det vad jag märker inte att knö in böcker man har liggande i den, utan den är bara till för att ladda ner typ biblioteksböcker med DRM på. Skall man hacka in annat måste man börja redigera binärfiler och det blir för bökigt fort.

Tvåan på listan är MixZing. Lätt att navigera bland böckerna, hyfsat smidigt att söka framåt och bakåt, fungerar med externa SleepTimerprogrammet... men är inte helt perfekt ändå.

Fler förslag på program att pröva?

Edit: Provar nu AstroPlayer Nova och gillar det jag ser så långt.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Speedview visar hastigheten för dig, tror dock inte den har acc-mätare. Å andra sidan har jag guldfiskminne...

Speedwiew har både 0-100 och kvartsmil....

Den har dessutom möjlighet att exportera GPX filer om man vill det.

(jag var tvungen att starta och kolla)

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mortplayer kan ha många bokmärken per bok och sleeptimer som jag iofs aldrig har testat. Vet inte hur den klarar flera böcker men testa den!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Speedwiew har både 0-100 och kvartsmil....

Den har dessutom möjlighet att exportera GPX filer om man vill det.

(jag var tvungen att starta och kolla)

Käckt, jag har bara kört det någon enstaka gång för att prova progget, har ej roddat runt i menyerna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati