Efter att kört Cyanogenmod i flera år, så hoppade jag av det när supporten för Note2 inte var den stabilaste. Hittade istället för något år sedan, en portning av Note4:ans ROM som heter DN4 (Ditto Note 4) och som gav i princip samma funktionalitet som original-ROM till Note4. Tyvärr har utvecklingen nu stannat av för Note2 och de fokuserar på nyare modeller och den sista releasen (v2) är iofs hyfsat stabil, men tex synkning av kalendern funkar inte och de flesta kalender-appar kraschar av någon anledning. Jag kör därför fortfarande med v1 + 5st patchar som fixar viktiga saker med wifi, blåtand, låsskärms-hängningar osv. Det enda jag uppgraderar, är bootloadern (TWRP, Team Win Recovery Project *) och kärnan (på OS-nivå, apparna lever ju sitt eget liv).
Men till det intressanta. Ibland kunde luren få för sig att hänga sig eller att skärmen förblev svart och inte reagerade på något. Omstart krävdes. Det visar sig vara systemet som blir ostadigt, när spänningen till cpu:erna sänks (strömsparande åtgärd som är default hos Samsungs dyrare mobiler). Den funktionen kan man stänga av och ändra på efter behag med en modul som heter "DVFS Disabler". Modulen laddas in via något som heter "Xposed Installer" - ett ramverk som tillåter förändringar av mobilens system, via olika moduler och deras konfiguration. Kräver root för att kunna köra. Just nu kör jag DVFS Disabler, Greenify och Wanam Xposed.
[*] TWRP är väl värt besväret att få in istället för original-loadern. Man kan komma åt filsystemet offline och peta runt bland filer (även SD-minnet), göra backuper av alla delar av systemet, köra restore (såklart), ladda in nya kärnor och funktioner.