Tips på bra applikationer till Android-telefonen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är du helt säker på att det funkar? Har provat det två gånger på min desire men ingen av gångerna har jag kunnat starta apparna efteråt :va

Jag har förvisso bara bytt minneskort en gång, och då fanns det inte så många appar som kördes från minneskortet, men dom som fanns funkade direkt för mig.

Du har väl inte gjort rookie misstaget att kopira hela mappen från datorn, det är bara innehållet i mappen du skapar som du ska kopiera, annars blir ju sökvägen fel.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Jag har förvisso bara bytt minneskort en gång, och då fanns det inte så många appar som kördes från minneskortet, men dom som fanns funkade direkt för mig.

Du har väl inte gjort rookie misstaget att kopira hela mappen från datorn, det är bara innehållet i mappen du skapar som du ska kopiera, annars blir ju sökvägen fel.

Öhm.. Jo det gjorde jag.. Blir det alltså olika sökvägar om jag lägger in hela mappen som heter goggles än om jag gör en mapp som heter goggles och bara kopierar över innehållet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Öhm.. Jo det gjorde jag.. Blir det alltså olika sökvägar om jag lägger in hela mappen som heter goggles än om jag gör en mapp som heter goggles och bara kopierar över innehållet?

Näe, goggles är väl redan en mapp på minneskortet, jag menade att du skapade en mapp på datorn som hette "skit från minneskortet" (det hette min) och sedaan kopierar du allt innehåll till den mappen, sedan när folk kopierar tillbaka tar dom hela den mappen, så att det på minneskortet skapas en mapp som heter "skit från minneskortet" istället för att öppna mappen på datorn och välja kopiera allt...

Då var det nog inte det som var felet för dig, men just gratisapparna är ju skitsamma, det är nästan bättre att tanka hem dom igen om man inte har gjort en massa inställningar i dom.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Eller Swiftkey, bättre förutsägningar får du leta efter, och det kommer från en som hatar tangentbord som gissar ord.

Det som driver mig till vansinne är att de vägrar gissa andra ordet i sammansatta ord. För en som svänger sig med många ord av typen "obra" blir det lite drygt när man får hjälp att snabbpåta in 'o' och sedan måste skriva resten med full precision. :)

Fixar någon alternativ inmatningsform den saken?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det som driver mig till vansinne är att de vägrar gissa andra ordet i sammansatta ord. För en som svänger sig med många ord av typen "obra" blir det lite drygt när man får hjälp att snabbpåta in 'o' och sedan måste skriva resten med full precision. :)

Menar du lära sig ord?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Menar du lära sig ord?

Nej. För att ta ett exempel så kan telefonen stava till "halv" och den kan stava till "mesyr". Försöker man däremot skriva "halvmesyr" så snabbskriver man till "halv" och får förmodligen upp det som alternativ, även om man egentligen skrev "hakv". So far, so good. I det läget vore det trevligt att bara kunna klicka på "halv" och fortsätta skriva "mesyr", men eftersom det inte är mellanslag fattar inte telefonen att det är ett nytt ord och försöker inte gissa. Man blir alltså tvungen att petskriva det andra ordet i ett sammansatt ord 100% rätt, vilket drar ner tempot avsevärt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej. För att ta ett exempel så kan telefonen stava till "halv" och den kan stava till "mesyr". Försöker man däremot skriva "halvmesyr" så snabbskriver man till "halv" och får förmodligen upp det som alternativ, även om man egentligen skrev "hakv". So far, so good. I det läget vore det trevligt att bara kunna klicka på "halv" och fortsätta skriva "mesyr", men eftersom det inte är mellanslag fattar inte telefonen att det är ett nytt ord och försöker inte gissa. Man blir alltså tvungen att petskriva det andra ordet i ett sammansatt ord 100% rätt, vilket drar ner tempot avsevärt.

Men sedan du har lagt till halvmesyr i din ordlista så föreslår den ju det om du inte klickar på halv utan fortsätter att skriva.

Jag hade lite dötid i dag och satte mig och tog bort felstavade ord som hade sparats i min ordlista, en del ord undrar jag om jag någonsin har använt?

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Finns det nån app lik "Old Booth" som finns till iPhone fast till Android? Man tar en bild på nån och kan sen sätta in ansiktet i massa festliga bilder, typ som year book eller nåt. Mark här på forumet har väl en sådan bild jag tänker på.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..

Inte vad jag vet, men det löser sig ganska snabbt när man har skrivit det en gång, den lär ju sig.

Dessutom kan du välja att Swiftkey ska kolla igenom alla SMS du har skickat och lära sig ditt språk. Lite kusligt när man bara skriver första ordet och den gissar rätt på de 4 efterkommande utan att man trycker en enda bokstav :)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Går alldeles utmärkt att kopiera hela minneskortet till datorn och sen
tillbaka till ett annat... Oavsett om du har apparna installerade där eller inte.. Telefonen ser ingen skillnad..

Har du rootat och kör en ext3 partion för att utöka det som telefonen tror är sitt eget minne blir det lite värre...

Lätt fixat följ denna

1. Gjorde en full backup med hjälp av Nandroid.
2. Kopierade över allt jag hade på orginal minneskortets Fat32 partition till datorn.
3.1. Startade datorn med Gparted Live CD
3.2. Skapade på nya minneskortet en partition som var 1024 Mb mindre än den totala minnesmängden på det nya kortet med filformatet Fat32.
3.3. Skapade på minneskortet en Ext3 partition på 1024 Mb (vilket bör vara det som återstår).
4. Bytte minneskort i telefonen till det nya.
5. Kopplade in telefonen till datorn med USB-kabeln.
6.1. Startade Clockworkmod Recovery genom att hålla ner volym - och startknappen sedan välja recovery.
6.2. Gick in under menyn Mounts and Storage och Mount USB storage. Så jag kunde komma åt det från datorn.
6.3. Kopierade över all information som jag tidigare sparade undan. Backade tillbaka i menyerna och tog ur USB sladden.
7. Gjorde en recovery med hjälp av Nandroid och efter omstart fungerade allt för mig utan problem.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Kan tipsa om ett roligt tidsfördriv: Wheelz.
Alla som spelade Elastomania på 90-talet kommer säkerligen att gilla det :)

chart

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Men sedan du har lagt till halvmesyr i din ordlista så föreslår den ju det om du inte klickar på halv utan fortsätter att skriva.

Innan man har programmerat in alla tänkbara sammansatta ord har man fått frispel både en och femtioelva gånger.

Andra telefoner har löst det elegant, så jag hoppades att även HTC/Android skulle klara det. Antar att svaret var nej då...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Innan man har programmerat in alla tänkbara sammansatta ord har man fått frispel både en och femtioelva gånger.

Andra telefoner har löst det elegant, så jag hoppades att även HTC/Android skulle klara det. Antar att svaret var nej då...

Annars kan man göra ett mellanslag och sedan backa tillbaka och radera mellanslaget sen.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Swiftkey eller va det heter, lär sig ju va du brukar skriva. Det borde ju funka som du vill.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Pepparkakan ska har börjat rullas ut till nexus one :tummenupp

Länk

En kollega fick hjälp att stoppa in det i sin Hero. Förmodligen nån hemmasnickrad version då pepparkakan väl inte kommer finnas till Hero förmodar jag. Såg snyggt ut och flöt bra.

Kommer den komma till Legend?

Svarar på min egen fråga, det verkar inte så.

Nåväl, man får leva och vara glad ändå!

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
En kollega fick hjälp att stoppa in det i sin Hero. Förmodligen nån hemmasnickrad version då pepparkakan väl inte kommer finnas till Hero förmodar jag. Såg snyggt ut och flöt bra.

Kommer den komma till Legend?

Svarar på min egen fråga, det verkar inte så.

Nåväl, man får leva och vara glad ändå!

Läste att desire skulle få den, annars vet jag inte..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA