Tips på bra ljudböcker

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
The Dark Tower I: The Gunslinger / Revolvermannen
The Dark Tower II: The Drawing of the Three / De tre blir dragna
The Dark Tower III: The Waste Lands / De öde landen
The Dark Tower IV: Wizard and Glass / Magiker och glas
The Dark Tower V: Wolves of the Calla) / Vargarna i Calla
The Dark Tower VI: Song of Susannah / Kommer på svenska i april
The Dark Tower VII: The Dark Tower / Kommer på svenska i september

Tankar hem dem just nu, får se om det är något att ha, tippar på att man blir rätt besviken men det är ju alltid ett tidsfördriv om inte annat...

Edit/ Regga dig på http://www.zinebytes.org så finns de att "förlyssna" på där innan du köper dem...

Tackar!

hally

Guest
Nä, han kanske inte är en språkförstörare men herregud... Läs hur du själv skriver.

lilla gubben, jag skriver väl för fan inte en bok! då kan jag stava o skriva hur jag vill..den som klagade på han var inte jag, jag älskar de böckerna...:gnissla

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
The Dark Tower I: The Gunslinger / Revolvermannen
The Dark Tower II: The Drawing of the Three / De tre blir dragna
The Dark Tower III: The Waste Lands / De öde landen
The Dark Tower IV: Wizard and Glass / Magiker och glas
The Dark Tower V: Wolves of the Calla) / Vargarna i Calla
The Dark Tower VI: Song of Susannah / Kommer på svenska i april
The Dark Tower VII: The Dark Tower / Kommer på svenska i september

Tankar hem dem just nu, får se om det är något att ha, tippar på att man blir rätt besviken men det är ju alltid ett tidsfördriv om inte annat...
Jag har lyssnat på den första. Men det där med kombinationen western/fantasy/skräck är nog inte riktigt min kopp te. Plus att jag tyckte den var ganska seg.

En bok jag nyligen lyssnat på som var hyfsat spännande var Clive Cusslers "Den förlorade staden".

Andra böcker jag tyck har varit bra som ljudböcker är:
* Michael Whites "Equinox"
* Jens Lapidus "Snabba cash" (men uppföljaren "Aldrig fucka upp" är ingen höjdare)
* Raymond Khourys "Den siste tempelriddaren" och "Ormens tecken"
* David Baldaccis "Samlarna"

staten99 skrev:
Svensk Maffia & Infiltratören av lasse wierup
"Svensk Maffia" har jag läst. Och den var bra. "Infiltratören" har jag ligger och väntar på att jag ska ta itu med den. Sedan ska jag nog köpa "Hanteraren" av Dick Sundevall också. Mest bara för sakens skull.

Gillar man "Svensk Maffia" så tycker jag nästan det är ett måste att man läser/lyssnar på Roberto Savianos "Gomorra".

Både "Gomorra" och "Svensk Maffia" är böcker som jag har köpt inbundna för dyra pengar när de kom i Sverige. Bara för att sedan bli lite sur när man hittar de som billig pocket i var och varannan matvaruaffär och inte kan uppleva glädjen med att köpa de billigt och läsa de bra böckerna för första gången. Jag får väl helt enkelt nöja mig med att inbundna böcker ser bättre ut i bokhyllan än pocketar. :tungan

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Just nu håller jag på att plöja igenom Stephen King's "Just after sunset". En novellsamling som har en hel del bra att erbjuda. Rekommenderas.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har lyssnat på den första. Men det där med kombinationen western/fantasy/skräck är nog inte riktigt min kopp te. Plus att jag tyckte den var ganska seg.

Lyfter tråden samtidigt som jag letade lite namn på dessa King-böcker.
Håller med dig om att den första var lite seg, jag lyssnade på den i bilen på väg till norska fjällen och fortsatte med 2:an kort därefter och sen dess är jag fast.
Har någon timme kvar på 4:an nu och letar efter 5:an då jag endast hade de 4 första och nu är det så spännande så jag kan ju inte avsluta det hela på det viset :D

Ett tips till de som gillar böcker/filmer med lite Madmax-stuk även om det är lite "västern" över det hela på något vis. Eller ja, han rider åtminstone...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som vet vart jag kan hitta bok nummer 5 och uppåt av "the dark tower"? Har bara ett kapitel kvar men hittar inte fortsättningen :(
Skicka pm...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Staffan Heimersson.
Herman Lindkvist.
(Någorlunda) sant och intressant.
Fritiof Nilsson Piraten.
Hjalmar Bergman.
Frans G. Bengtsson.
Klassiker som håller ännu.

För gapskratt:
Nikanor Teratologen.
[YOUTUBE-ID]OSX4YgYkrpM[/YOUTUBE-ID]
Charles Bukowski.
[YOUTUBE-ID]MHRcKjvX1xE[/YOUTUBE-ID]
Sture Dahlström.
[YOUTUBE-ID]PZkIHTLHMpg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jahopp, upp med denna tråden igen då jag inte hittar min tråd jag skapade om just detta ämnet för ett tag sedan.

Tips på böcker som INTE är deckare. Jag ratar allt av Jan G, gillar inte renodlad fantasy men ibland kan någon enstaka kriminalare ramla igenom men i efterhand så är de alltid dåliga.
Edward finnigans upprättelse är den jag kommer ihåg mest, den är ok men inte mer.

Tipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstipstips?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Robert A Heinlein "Starship Troopers", uppläsare: Ove Svärd(?).

I min mening den bästa scifi som skrivits till dags dato.:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
haha va skumt att den här kom upp igen, jag har percis slitit mitt hår och försökt hitta nått nytt.
fick bli 1984 restan av arbetsveckan, men sen tar jag gärna ett SciFi tips, helst på engelska.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373205

vet inte om den finns som officiell ljudbok, men den finns iaf att ladda ner i bukten. Riktigt bra.

Hmm, ligger bukten nere och kommer de upp igen isåfall? Där man hittar alla ovanliga böcker juh :(

Robert A Heinlein "Starship Troopers", uppläsare: Ove Svärd(?).

I min mening den bästa scifi som skrivits till dags dato.:tummenupp

Låter som nåt jag kan gilla, ska försöka hitta den på nån bra torrentsida.

Självklart laddar jag ner böckerna, jag är för snål för att köpa dem.

haha va skumt att den här kom upp igen, jag har percis slitit mitt hår och försökt hitta nått nytt.
fick bli 1984 restan av arbetsveckan, men sen tar jag gärna ett SciFi tips, helst på engelska.

Ett udda tips kanske, men jag tyckte den var bra. "Skattkammarön" av Stevenson. Den har ju hängt med i nåt sekel eller två och har blivit filmatiserad till höger och vänster men originalboken är bra och lättlyssnad.
Jag lyssnade klart på den idag och blev förvånad, jag har varit skeptiskt hela tiden mot den och haft den i spelaren i över ett år innan det blev slut på alla andra och jag var tvungen att lyssna på den :)

Edit/ Vad är http://www.piratebay.com/ för nåt?

Last edited:

Roosterman

Burner... Roosters MCC
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Honda VFR800-01 + Kawa KLX650R-99 + Kawa Z1000-03
Som Skrotnisse tidigare nämnde.. Frans G Bengtsson o hans "Röde orm" är en riktig höjdare.. =) Snacka om galna vikingar som röjde runt :)

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Själv har jag börjat läsa böcker av författare som man tvingades läsa i skolan, och därmed per automatik tyckte var några riktigt tråkiga jävlar.

När jag nu har läst dom igen har jag upptäckt hur jäkla bra dom är. Steinbeck, Strindberg, Lagerkvist mfl. Kan vara en idé om du saknar inspiration :)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Om man vill lyssna på engelska har jag ett par tips:

"The ethical assassin" av David Liss

"Ratcatcher" och "Resurrectionist" av James McGee

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Vfr 800 -99
Conn Igguldens samtliga böcker är jävligt bra och spännande. Handlar om historiska personer där deras historia skrivs i skönlitterär form ( Betydligt mer spännande än det låter)

Stieg Larssons trilogi, behöver nog ingen närmare presentation.

Dan Browns böcker. Spännande böcker som håller ett högt tempo från början till slut. Ingen skönlitterär höjdare utan boken är i stil med actionfilm. Det finns väl ingen som klagar på språket i die hard? och så ska man inte göra i Browns böcker heller :)

Jan Guillous böcker om Hamilton är läsvärda. Har inte bestämt mig om det är bra eller dåliga men ett trevligt tidsfördriv iaf

Infiltratören är väldigt bra. Handlar om hur en svensk polis använder en infiltratör på ett sätt som inte riktigt är förenligt med gällande regler. En sann historia...

Lisa Marklunds böcker om Mia är läsvärda. Handlar om en kvinna som blir misshandlad och förföljd av sin man. Ska bygga på en sann historia men det har blivit ifrågasatt i media.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO