Tips på bra ljudböcker

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag har testat ljudbok en gång, det var när vi skulle bila 2x80 mil.
Det var någon isländsk författare, boken hette nåt med "Det tredje tecknet".
Ingen märkvärdig bok, men det var ganska skönt att fördriva tiden vid så långa bilturer. Rekommenderas.
Däremot har jag hört lite på andra ljudböcker och håller med min vän som främst köper ljudböcker efter vem som läser dem, Vissa går inte ens lyssna på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har testat ljudbok en gång, det var när vi skulle bila 2x80 mil.
Det var någon isländsk författare, boken hette nåt med "Det tredje tecknet".
Ingen märkvärdig bok, men det var ganska skönt att fördriva tiden vid så långa bilturer. Rekommenderas.
Däremot har jag hört lite på andra ljudböcker och håller med min vän som främst köper ljudböcker efter vem som läser dem, Vissa går inte ens lyssna på.

Sant, det är mycket viktigt med uppläsaren. En av de senaste böckerna var det Thomas Bolme som läste och det var ingen rolig upplevelse kan jag lova :bamsepatrask
Och en annan hade jag laddat in i mp3-spelaren och slog igång den och då var det den förbannade äckelgubben Ernst-Hugo Järegård!!!! :mad: Bara radera med andra ord, jag är jävligt glad över att jag inte köper böckerna...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tack för tipsen, avslutade 1984 idag och den va halv ok, men den e ju nästan ett måste.

Tom Clancy-Jack Ryan 10-Rainbow six har jag lyssnat på, den va helt ok,
hur är dom andra?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Stephen Coonts - Deep Black serien och Carmellini-böckerna är bra.
Vince Flynn - Hyffsade USA-mot-terroristerna-böcker.
Robert Crais - Skön deckarserie med Elvis Cole i huvudrollen och Joe Pike som underbar biroll.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sant, det är mycket viktigt med uppläsaren. En av de senaste böckerna var det Thomas Bolme som läste och det var ingen rolig upplevelse kan jag lova :bamsepatrask
Och en annan hade jag laddat in i mp3-spelaren och slog igång den och då var det den förbannade äckelgubben Ernst-Hugo Järegård!!!! :mad: Bara radera med andra ord, jag är jävligt glad över att jag inte köper böckerna...
Ernst- Hugo tycker jag är en fantastisk uppläsare.

Största ljudboksuppläsaröverraskningen jag fått var när jag tjöppte "Röde Orm".
När jag läste på fodrolutet, så var det en gammal radioserie som redigerats om.
Faen.
Den var mycket lyckad!

"Liftarens guide till galaxen" funkar också.

Dagens gaytips är Mark Levengods alster.
Dom gillade jag.

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Vfr 800 -99
Andy mcnab: Bravo två noll har jag inte läst som ljudbok men den är bra som vanlig bok och kan rekommenderas...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, dags för ett lyft nu igen!

Jag är en ljudboks-narkoman, det är bara att inse det.

Nu vill jag ha lite mer matnyttiga tips. Jag har nu senast lyssnat på dessa:

Lee Child's böcker, Dollar-Misstaget-Trubbel-Dubbelspel-Livvakten. Inte min favoritgenre men jag har blivit positivt överraskad och lyssnar gärna på fler böcker från honom, dock med andra uppläsare än han som läser de svenska böckerna :(

Michael Connely - Gatans lag. Påminner mycket om Lee Child, flera gånger trodde jag att det var en bok av honom innan jag kom på vem det var.

William Golding - Flugornas herre. Gammal klassiker, man har ju redan sett filmen såklart och den är faktiskt bättre än boken.

Stephen King - Ondskans nya väsen. UNDVIK!!!! Riktigt jävla usel bok faktiskt, flertalet noveller och bara nån enstaka var ok. Men det är lite missvisande då det inte är Stephen King själv som har skrivit dessa utan han har valt ut några favoritnoveller. Säger mer om hans boksmak än om hans genialitet tyvärr....

Cormack McCarty - The road. Grymt bra bok, inte alls lika bra film. Deprimerande och i vanligt ordning så finns det inget dåligt postapokalyptiskt alster! Eller ok, de är bara väldigt sällsynta.

David Larsson - Jag är wanted. En biografi kan man säga, säkerligen välkryddad men ändå. Bra bok, man får en inblick i en brottslings vardag och ibland undrar man om man inte har valt fel väg :gnissla

Mischa Glenny - McMaffia. Lite kriminalhistoria om Balkan mm. Helt ok bok av en journalist så den blir ju lite genomsyrad på ett negativt sätt. Men europeisk historia när den är som bäst, dvs i nutid.

De här böckerna har jag lyssnat på de senaste två månaderna och letar nu febrilt efter nya alster att lägg in i mp3-spelaren då ett lager på minst 5 böcker är att önska. Har dessa att se fram emot;
John Grisham - Utpressaren
Lee Child - Livvakten
Lee Child - Prickskytten
Peter James - Långt ifrån död
Ishmael Bae - A long way gone
Clive Cussler - Lyft Titanic

Just nu lyssnar jag på Dan buthler - En nästan vanlig man. Kopia av American Psycho, inte direkt nyskapande. Men helt ok för att vara svensk författare, för precis som med svensk film så är svenska böcker inget att hänga i julgranen, konstigt nog. Ok om man gillar skit som Stieg Larsson men det gör ingen med bra smak antar jag :D

Det jag söker efter nu är lite biografier. Jag har missat Slash's biografi och på P3 så snackade de om lite biografier för nån vecka sedan men jag har redan glömt precis ALLA de talade om så tipsa gärna om dessa om ni hörde det programmet.

Det bästa med ljudbok är att det höjer arbetsmoralen något fruktansvärt då man hela tiden vill åka och jobba/fortsätta att jobba bara för att lyssna på ljudboken. Åtminstone jag då jag har gjort detta till en arbetsrutin, jag lyssnar enbart när jag jobbar av just den anledningen, men det blir låååånga dagar :brinnerup

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Just nu har jag en totalcrush på Charlie Huston, tror iofs inte att det finns mycket av honom på svenska, men står du ut med orginalspråk (engelska, givetvis) finns en del titlar att hitta på Demonoid och abtorrents. favoriten just nu är en svit i 5 delar under namnet "The Joe Pitt casebooks" som i grova drag handlar om vampyrers klankrig på manhattan. Men glöm alla likheter med vampyrskräpet man är van vid, typ "en vampyrs bekännelser" och "Twilight", här är det våld, blod och en sotsvart socialrelism som jag gillar som fan. Tänk noirdeckare korsad med en vampyrserietidning så får du ett begrepp om vad som väntar.

Enda problemet är att jag bara lyckats hitta de två första böckerna i serien hittils.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Just nu har jag en totalcrush på Charlie Huston, tror iofs inte att det finns mycket av honom på svenska, men står du ut med orginalspråk (engelska, givetvis) finns en del titlar att hitta på Demonoid och abtorrents. favoriten just nu är en svit i 5 delar under namnet "The Joe Pitt casebooks" som i grova drag handlar om vampyrers klankrig på manhattan. Men glöm alla likheter med vampyrskräpet man är van vid, typ "en vampyrs bekännelser" och "Twilight", här är det våld, blod och en sotsvart socialrelism som jag gillar som fan. Tänk noirdeckare korsad med en vampyrserietidning så får du ett begrepp om vad som väntar.

Enda problemet är att jag bara lyckats hitta de två första böckerna i serien hittils.

Hmm, klart intressant! Vampyrer och zombies är ju det bästa inom skräckgenren så det låter vettigt.
Dessvärre hittar jag inte något alster av Charlie Huston på de sidor jag tankar mina böcker :(
Att det är på engelska ser jag som en fördel då man både slipper tappa sina språkkunskaper och att man slipper de idiotiska översättningarna som man förvisso inte känner till när man läser bok...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Under en långresa för många år sedan lyssnade jag på Vilhelm Mobergs Utvandrarna. Mycket bra.

Välj inte en allt för invecklad historia om ni ska köra. Väldigt lätt att tappa fokus på historien. Inom 5 minuter kommer ni att tröttna och stänga av.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Under en långresa för många år sedan lyssnade jag på Vilhelm Mobergs Utvandrarna. Mycket bra.

Välj inte en allt för invecklad historia om ni ska köra. Väldigt lätt att tappa fokus på historien. Inom 5 minuter kommer ni att tröttna och stänga av.

Som nybörjare på ljudböcker så är det lätt att tappa fokus om man samtidigt gör något annat, men efter ett tag så kan man ju läsa tidningen samtidigt som man lyssnar på ljudbok och få det att fungera. Ok, inte om man är tjej men annars :gnissla

Har precis tankat hem "New testament read by Johnny Cash", får se om det kan vara lyssningsvärt. Kanske rena rama sömnpillret...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som nybörjare på ljudböcker så är det lätt att tappa fokus om man samtidigt gör något annat, men efter ett tag så kan man ju läsa tidningen samtidigt som man lyssnar på ljudbok och få det att fungera. Ok, inte om man är tjej men annars :gnissla

Har precis tankat hem "New testament read by Johnny Cash", får se om det kan vara lyssningsvärt. Kanske rena rama sömnpillret...

Kör man i Sverige eller genom Tyskland är det inga problem. Jag tog med några ljudband när jag skulle köra i Polen förra sommaren. Stängde av inom 5 minuter. Vi låg och körde i ett sjukt tempo. Trafiken och vägarna där var inte att leka med. Med facit i hand borde man lämnat ljudbanden hemma.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kör man i Sverige eller genom Tyskland är det inga problem. Jag tog med några ljudband när jag skulle köra i Polen förra sommaren. Stängde av inom 5 minuter. Vi låg och körde i ett sjukt tempo. Trafiken och vägarna där var inte att leka med. Med facit i hand borde man lämnat ljudbanden hemma.

Haha, ok då :) Men å andra sidan så är det inte var dag man kör i Polen förhoppningsvis...
Jag lyssnade på första boken av "Dark tower" på väg till Lillehammer på norska vägar fulla med is i högre hastighet än tillåten och det hade nog varit betydligt värre att köra där utan ljudboken :brinnerup
Skönt att vara i sin egna lilla värld med bara en ljudbok, det är väldigt ofta jag får ställa klockan på telefonen om man vill komma ihåg att åka hem i tid.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Hmm, klart intressant! Vampyrer och zombies är ju det bästa inom skräckgenren så det låter vettigt.
Dessvärre hittar jag inte något alster av Charlie Huston på de sidor jag tankar mina böcker :(
Att det är på engelska ser jag som en fördel då man både slipper tappa sina språkkunskaper och att man slipper de idiotiska översättningarna som man förvisso inte känner till när man läser bok...

Som sagt så finns en del på demonoid, men där krävs väl en invite för att regga sig, ska kolla om jag har nån. abtorrents.com hade iaf öppen registrering för nån vecka sen....

Var tankar du annars? Jag behöver mer källor att ösa ur.:)

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Vfr 800 -99
Kan varmt rekommendera Roslund och Hellströms serie om Ewert G.

Tre Sekunder var riktigt bra...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som sagt så finns en del på demonoid, men där krävs väl en invite för att regga sig, ska kolla om jag har nån. abtorrents.com hade iaf öppen registrering för nån vecka sen....

Var tankar du annars? Jag behöver mer källor att ösa ur.:)

Reggade mig på abtorrents nu och ska se vad de har för utbud. Jag tankar mestadels film från softmupparna och tti samt bithdtv men även böcker från dessa sidor, men ibland blir det från bukten.
Renodlade ljudbokssidor har jag inte varit så bortskämd med, bara en sen tidigare men den ligger på min serverdator som är nedpackad i lådor :(

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Reggade mig på abtorrents nu och ska se vad de har för utbud. Jag tankar mestadels film från softmupparna och tti samt bithdtv men även böcker från dessa sidor, men ibland blir det från bukten.
Renodlade ljudbokssidor har jag inte varit så bortskämd med, bara en sen tidigare men den ligger på min serverdator som är nedpackad i lådor :(

Jag sörjer fortfarande Zinebytes bittert...:näsblod

är det invite som gäller på dom sidorna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

"Bock i Örtagård" med Ernst-Hugo som uppläsare är ju olympisk.:Bugar
"Äckelgubben":mad: Ernst-Hugo är ju King!:D
En sån skådespelare vaskar de knappast fram på länge i "Idol"-Sverige :gråta

GW:s "Den som dödar draken" har jag bara läst som bok, men den är ju grym tycker jag. Evert Bäckström svingar sig till nya höjder.:Bugar
Så den kan nog vara kul även som ljudbok.
http://www.load2hear.se/info.asp?isbn=9173481882

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Nu när jag är förpasad till landet Narnia å lyssnar jag på mer ljudböcker än någonsin. Och jag står fast vid vad jag samt några med mig har skrivit, det är uppläsaren som gör boken.

Viveca Steens böcker om mord på Sandhamn, med Katarina Ewerlöf som uppläsare e helt underbara.

Även Roslund och Hällström samt GWs alla böcker.

Gillar ni deckare så är Peter James helt underbar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har ni sett filmen Blow med J Depp och gillade den bör ni nog tycka att boken Mr Nice med Howard Marks är minst lika intressant. Det är en självbiografi. Vet inte om den finns som ljudbok, men om den gör det så köp den. Om den finns är det troligtvis en engelsk version. Tror inte ni kommer att bli besvikna om ni kan stå ut med det.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO