Tips på bra ljudböcker

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Alla finns som ljudbok, men endast 1-5 finns på svenska. Men frågar du mig så är den engelska versionen bättre, kommer ej ihåg uppläsaren men jag lyssnar på massvis av böcker som han läser upp och han är bäst helt enkelt.
Jag har hela serien på mp3 om du inte hittar dem, pm'a isåfall.
För övrigt världens bästa bok :Bugar

Heeelvete sickna' böcker det är, är inne i Song of Susanna nu, ramlade över alla på engelska, och uppläsaren är verkligen rocknroll, gillar hans mainedialekt (tänker på grannen i jurtjyrkogården).

Sjukt, sjukt bra.

The Dark Tower - serien rekommenderas å det grövsta om man har fabläss för Kings fantasystuk (Talismanen är mest lik, och har ett par saker gemensamt).

Lite ballt är det att han syr ihop en del av sina verk med gemensamma detaljer i det mörka tornet.

Man lär bli gruvligt besviken när de filmar mästerverket, det kan man utgå från redan nu. :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter en sommar med några 100 mil bakom ratten...

"Snabba Cash" av Lapidius var bra, men efterföljaren
"Aldrig Fucka upp" var inte värd tiden.
"Insidan" av Liam Norberg suger ***, det är bara en massa skryt om hur ball han själv är.

"The Game" av Neill Strauss har jag inte hört i sommar men läst för några år sedan och den överenstämmer till stora delar inte med mina personliga erfarenheter och därför gillar jag den inte.
"Alla får ligga" av Henrik Fexeus förvånade mig därför och kändes däremot betydligt vettigare, kanske för att han har ett svenskt perspektiv och erfarenheter.

"Häxornas försvarare" av Guillou gillade jag, den ger anledning till eftertanke.
"Tjuvarnas marknad" av Guillou gick att lyssna på men inte någon direkt höjdare.

"Munken som sålde sin Ferrari" var bra och tankeväckande.
"Historien om Sverige" var både bra och intressant och alla som inte känner till vår svenska historia borde läsa eller lyssna på den.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
"En nästan vanlig man" e bra.

Faktiskt, för att vara en bok skriven av en svensk författare så är den faktiskt riktigt bra. Om man bortser från att det är ett "plagiat" vill säga :näsblod
Jag lyssnade faktiskt färdigt på uppföljaren idag, "grannen", och den var också riktigt bra även om det på slutet kändes som att författarna fick bråttom och valde att bara skriva ihop något passande slut.

Heeelvete sickna' böcker det är, är inne i Song of Susanna nu, ramlade över alla på engelska, och uppläsaren är verkligen rocknroll, gillar hans mainedialekt (tänker på grannen i jurtjyrkogården).

Sjukt, sjukt bra.

The Dark Tower - serien rekommenderas å det grövsta om man har fabläss för Kings fantasystuk (Talismanen är mest lik, och har ett par saker gemensamt).

Hmm, jag har nog missat talismanen faktiskt. Om den påminner bara någorlunda om "the dark tower" så måste jag läsa den omgående!
Och ja, uppläsaren har grymt skön södern-dialekt och bara det är en anledning till att inte lyssna på svenska.
Jag ska lyssna om hela serien snart och då måste jag jaga rätt på de två första på engelska för jag har för mig att jag bara har dem på svenska :(

Edit/ Baldacci kan funka för de som gillar Lee Child med flera. Jag har precis börjat lyssna på Kamelklubben och tänkte lyssna igenom hela serien nu.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, nu behöver jag fler tips!

Lyssnade nyss på GW's senaste, "Den döende detektiven", bra för att vara svensk men det säger inte mycket tyvärr.
Stephen King's "Cell" var ganska bra *tack SGM* , lite lik "The signal" bara.

Så, fler tips mottages! Jag har laddat mp3-spelaren med Frank Herbert's "The white plague" och Helgesson's "Grabben i kuvösen bredvid" men jag har inga förhoppningar över någon av dem dessvärre.

Mitt tips är att ni ska lyssna på Ishmael Beah's "A long way gone" som handlar om en ung pojke i Sierra leone under inbördeskriget, och hur han tvingas till att överleva som pojksoldat och slutligen hamnar i Amerika. Riktigt bra och gripande biografi, trots att det är en muslim som har skrivit den :D

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Da kan jag rekomendera Viveca Stens triologi om mord pa Sandhamn.

Tomas Bodstroms tre bocker e ocksa forvanansvart bra.

Lite "fy fan va jag e cool" Jag ar wanted av David Larsson

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Khaled Hosseini: Tusen strålande solar
Samme som skrev Flyga Drake.

Carlos Ruiz Zafón: Vindens Skugga

Ildefonso Falcones: Katedralen vid Havet

Stephen Booth: Dödens Plats
Lite seg i början men tar sig.

Peter Mayle: Ett år i Provence

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Da kan jag rekomendera Viveca Stens triologi om mord pa Sandhamn.

Tomas Bodstroms tre bocker e ocksa forvanansvart bra.

Lite "fy fan va jag e cool" Jag ar wanted av David Larsson

Njae, missförstå mig rätt men kvinnliga deckarförfattare ger jag inte mycket för, speciellt inte om de är svenskar.
Bodströms 3? Vilka är dessa, jag har läst en av honom vad jag vet *rymmaren* och den var så där.
Jag är wanted var bra, jag gillar verklighetsbaserade böcker mest av allt.

Känner någon till bra biografier eller liknande böcker som tex El choco fast på utrikiska så är jag tacksam :Bugar

Svenska författare suger för det mesta, det är något som gör att vi är dåliga på både film och böcker :(

Khaled Hosseini: Tusen strålande solar
Samme som skrev Flyga Drake.

Carlos Ruiz Zafón: Vindens Skugga

Ildefonso Falcones: Katedralen vid Havet

Stephen Booth: Dödens Plats
Lite seg i början men tar sig.

Peter Mayle: Ett år i Provence

Khaled Hosseini är bra, Tusen strålande solar har jag dock inte läst så den ska jag tanka hem.

De andra ska jag kika upp, vad är det för sorts böcker?

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Just nu har jag en totalcrush på Charlie Huston, tror iofs inte att det finns mycket av honom på svenska, men står du ut med orginalspråk (engelska, givetvis) finns en del titlar att hitta på Demonoid och abtorrents. favoriten just nu är en svit i 5 delar under namnet "The Joe Pitt casebooks" som i grova drag handlar om vampyrers klankrig på manhattan. Men glöm alla likheter med vampyrskräpet man är van vid, typ "en vampyrs bekännelser" och "Twilight", här är det våld, blod och en sotsvart socialrelism som jag gillar som fan. Tänk noirdeckare korsad med en vampyrserietidning så får du ett begrepp om vad som väntar.

Enda problemet är att jag bara lyckats hitta de två första böckerna i serien hittils.

Lustigt at just den här tråden skulle ploppa upp idag....Hittade just dom tre avslutande delarna av ovan nämnda böcker!:tummenupp Demonoid FTW!!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lustigt at just den här tråden skulle ploppa upp idag....Hittade just dom tre avslutande delarna av ovan nämnda böcker!:tummenupp Demonoid FTW!!

Tack för tipset, jag gillade verkligen de första två och finns det tre till så har jag att göra en stund till med andra ord :tummenupp

Edit/ Fasen, vet du vilken ordning de är :va Det står ju inte :(

Edit No2/ Jag stavade så klart fel, HUston är det ju och inte HOUston.
Från Wiki:
1. Already Dead (December 27, 2005)
2. No Dominion (December 26, 2006)
3. Half the Blood of Brooklyn (December 26, 2007)
4. Every Last Drop (September 30, 2008)
5. My Dead Body (October 13, 2009)

Bra boktips till er som gillar vampyrer men inte sånt jävla fjant som de där ungdomsfilmerna vad-de-nu-heter.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Tack för tipset, jag gillade verkligen de första två och finns det tre till så har jag att göra en stund till med andra ord :tummenupp

Edit/ Fasen, vet du vilken ordning de är :va Det står ju inte :(

half the blood of brooklyn

Every last drop

My dead body

Började lyssna på "Half... i dag.

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag kan rekommendera hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Khaled Hosseini är bra, Tusen strålande solar har jag dock inte läst så den ska jag tanka hem.

De andra ska jag kika upp, vad är det för sorts böcker?

Vindens Skugga och Katedralen är romaner som båda råkar utspela sig i Spanien. Vindens Skugga i någotsånär modern tid och Katedralen på 13-1400-talet. Bra båda tycker jag.

Dödens plats är kriminalroman i engelsk miljö.

Ett år i Provence är självupplevd av författaren (mycket brittisk) när han och frun flyttade till Provence. Fantastiskt rolig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Den boken lyssnar jag på just nu men jag vettefan :va

Problemet är ju att man vill ju att ALLA böcker ska läsas av Scott Brick, den överlägset bästa uppläsaren oavsett kategorier. En utav anledningarna till att jag inte lyssnar på böcker av kvinnliga författare då de envisas med att ha en kärring som läser upp skiten...

Vindens Skugga och Katedralen är romaner som båda råkar utspela sig i Spanien. Vindens Skugga i någotsånär modern tid och Katedralen på 13-1400-talet. Bra båda tycker jag.

Dödens plats är kriminalroman i engelsk miljö.

Ett år i Provence är självupplevd av författaren (mycket brittisk) när han och frun flyttade till Provence. Fantastiskt rolig.

Hmm, jag kanske ger Vindens skugga en chans. Engelska deckare har jag inte mycket till övers för men den får ligga med på "nödlistan" :)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så, nu är det dags igen. Jag har plöjt igenom det jag hade låg på datorn och letar nu efter några riktigt BRA böcker.
Jag har lyssnat på för mycket skit på sistone och det duger inte :(
Jag skulle lyssna på Talismanen av King men den versionen jag hade funkade inte på min mp3-spelare av någon anledning :mad:

Några tips på post-apokalyptiska böcker?
Någon som vet vart man får tag på Jay Dobyns "No angel"? En FBI-snubbe som infilterar Hells Angels, verkar riktigt bra.

Någon som har lyssnat på Jack Londons alster? Jag har svårt för författare från 1800-talet och 1900-talets början men hans bok "The Scarlet plague" verkar vara nåt i min smak men jag vet inte om jag orkar chansa och kanske slösa bort flera timmar på en dålig bok...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Näää. Jag trodde den skulle vara ok, men den är bara föööööör tramsig.
Läste inte klart den, och det är ytterst sällan jag påbörjar en bok som jag inte läser ut.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Näää. Jag trodde den skulle vara ok, men den är bara föööööör tramsig.
Läste inte klart den, och det är ytterst sällan jag påbörjar en bok som jag inte läser ut.

Tramsig var den ja, mycket. Jag lyssnade dock klart på den och det är såna här böcker som får mig att vilja skriva en själv då det inte är så svårt tydligen :näsblod

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så, nu är det dags igen. Jag har plöjt igenom det jag hade låg på datorn och letar nu efter några riktigt BRA böcker.
Jag har lyssnat på för mycket skit på sistone och det duger inte :(
Jag skulle lyssna på Talismanen av King men den versionen jag hade funkade inte på min mp3-spelare av någon anledning :mad:

Några tips på post-apokalyptiska böcker?
Någon som vet vart man får tag på Jay Dobyns "No angel"? En FBI-snubbe som infilterar Hells Angels, verkar riktigt bra.

Någon som har lyssnat på Jack Londons alster? Jag har svårt för författare från 1800-talet och 1900-talets början men hans bok "The Scarlet plague" verkar vara nåt i min smak men jag vet inte om jag orkar chansa och kanske slösa bort flera timmar på en dålig bok...

Har du kört King/Straub Black House (talismanen "2")? Hittar inte den på någon vettig rip, så det kliar i fingrarna att shoppa den på itunes...

/J - blåste nyss igenom Talismanen, grym bok det där...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO