Tips på bra momentnycklar?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
johan.simonsson skrev:
Finns det ingen test av momentnycklar någonstans?
För när man läser denna tråd verkar alla fungera...

Kanske just därför att dom flesta fungerar alldeles utmärkt. Min åsikt är iaf att det är känsligare med kvalitén och precisionen på verktyget när man drar små moment, t.ex. 10-12Nm. Som vanligt så kan man säkert säga samma sak med momentnycklar som med t.ex. spärrnycklar. Dyrare = bättre till viss gräns. Använder du en momentnyckel att dra svingbult, hjulbultar m.m. som kanske har moment mellan 50 och 120Nm så duger säkert en "finare" Biltema alldeles utmärkt för "hemma" bruk. Jag vet inte vad fel diffen är på dom dock...

När jag köper in verktyg till jobbet så går jag hellre på ett dyrare med "bättre kvalitet" just därför att det är förjävligt när ett verktyg går sönder.

Ett tips om man har skapligt bra med pengar för verktyg är Flinks Järn, dom har mycket bra verktyg och mycket kunskap.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
vågen skrev:
När jag köper in verktyg till jobbet så går jag hellre på ett dyrare med "bättre kvalitet" just därför att det är förjävligt när ett verktyg går sönder.

Precis, man gråter heller bara en gång (när man får fakturan) än varje gång man använder verktyget! :)

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
petmalm skrev:
köp dom genom jobbet vet ja...

Kan nog bli lite svårt tror jag. Jobbar nämligen på Scania och dom är inte så pigga på att låta oss monteringsarbetare handla i deras namn på det viset.

Tack för tipsen allihopa!

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Tjena
Clas Ohlson har en för strax under 300 kr. tycker den är bättre en Biltemas trots att jag är anställd av Biltema. Eller kanske just därför....

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag har tre momentnycklar från Biltema.
Biltemas ,lite dyrare, nuvarande är riktigt bra:
10-241_l.jpg

Dom gamla billigare (som biltema inte säljer längre) är väl lika sunkiga som Kamasa och Teng...

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
MC-Rider skrev:
Tjena
Clas Ohlson har en för strax under 300 kr. tycker den är bättre en Biltemas trots att jag är anställd av Biltema. Eller kanske just därför....
Om det är nå't biltema är dåliga på så är det torkarblad, är dom begagnade från början eller? :va

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har två snap-on, 7-21 Nm och 10-100 Nm tror jag det är (ungefär). Funkar prima när man använder dom ofta, men får dom ligga utskruvade över natten så upplever jag att dom första dragningarna så kärvar mekanismen lite och dom drar till högre moment än dom ska. Men vem vet, det kanske bara är jag som är skabbig ;)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
zilog skrev:
Jag har två snap-on, 7-21 Nm och 10-100 Nm tror jag det är (ungefär). Funkar prima när man använder dom ofta, men får dom ligga utskruvade över natten så upplever jag att dom första dragningarna så kärvar mekanismen lite och dom drar till högre moment än dom ska. Men vem vet, det kanske bara är jag som är skabbig ;)
Ta för vana att alltid skruva tillbaka dom, fjädern kan bli slapp annars och du bör kalibrera om dom.

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Fredde Meck skrev:
Ta för vana att alltid skruva tillbaka dom, fjädern kan bli slapp annars och du bör kalibrera om dom.

Det var just det jag skrev att jag gjorde ;P

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
zilog skrev:
Det var just det jag skrev att jag gjorde ;P
...och jag läser som en kratta... :3freak

Jag använder Snap-on nycklar varje dag på jobbet, har aldrig upplevt ditt problem.

Dom kalibreras 4 ggr/år, kanske förklaring?

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Fredde Meck skrev:
...och jag läser som en kratta... :3freak

Jag använder Snap-on nycklar varje dag på jobbet, har aldrig upplevt ditt problem.

Dom kalibreras 4 ggr/år, kanske förklaring?

Tja, mina är helt nya, köpte dom när jag skulle riva och byta motor på viffern.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
zilog skrev:
Tja, mina är helt nya, köpte dom när jag skulle riva och byta motor på viffern.
Reklamation kanske är aktuellt isf. För det priset ska dom f-n vara bra!

Mina är från tidigt 90-tal och välanvända, fungerar utmärkt.

///Fredrik

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Fräd skrev:
Annars funkar dom datorstyrda från Atlas Copco jävligt bra också, en sån vore nått :tuttar

Dessa jobbar jag med att utveckla elektroniken i.. :)

Hemma kör jag med Biltema.. :tummenupp
Har också upplevt att de funkar helt kass vid låga moment. 40Nm och över verkar de vara mer ok.

//Anders.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Om ni är anala på nogrannheten så skicka dem till SA och få dem kalibrerade, det gör jag, kostar en smula men när man talar om +/- 2% toleranser på 80 Ncm så finns det inget annat val.

Ofta kan man gå efter "man får vad man betalar för"....

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ducce 900SS -94
Långa farbron skrev:
Har beställt en Bacho för låga moment igenom jobbet,bör anlända i morgon.

Bra pris blev det också :banana

Annars kör jag med Biltemas värsting för 500:-

När beställde du ditt momentskaft och har du fått det?? Jag jobbar på Bahcos centrallager och tror att du kan få vänta en dag extra i värsta fall pga. många som är på semester och slöa sommarjobbare!!! :) Nejdå det ska nog inte vara någon fara!! =) Vilken modell köpte du?

F.ö. tipsade någon om Sandviks prylar, men dessa finns inte längre - utan heter nu istället alltså Bahco, som ägs av snap-on. Sådär, nu fick ni en liten verktygsföreläsning också!! :tungan

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Pelvan skrev:
När beställde du ditt momentskaft och har du fått det?? Jag jobbar på Bahcos centrallager och tror att du kan få vänta en dag extra i värsta fall pga. många som är på semester och slöa sommarjobbare!!! :) Nejdå det ska nog inte vara någon fara!! =) Vilken modell köpte du?

F.ö. tipsade någon om Sandviks prylar, men dessa finns inte längre - utan heter nu istället alltså Bahco, som ägs av snap-on. Sådär, nu fick ni en liten verktygsföreläsning också!! :tungan

*antecknar*

:tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Pelvan skrev:

Jag kör över en av säljarna så beställningen rullar in via han.

Jag beställde i förra veckan via telefon och fick besked att han hade beställt det.

I vilket fall så har den inte kommit,men men ingen fara det kommer väl.

Jag vet ärligt tala inte vilken modell,låter kanske konstigt men mina krav var att den skulle hantera låga moment och inte kosta 6000:-

Den som han förslog kostar ca 3500:- ut till kund.

I vilket fall den kommer säkert snart.

:)

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Vi kalibrerade 30 st Biltema momentnycklar för en par år sedan. Förmodligen var det deras dyrare variant som är billig i jämförelse med andra fabrikat. De höll förvånansvärt bra och jämn kvalitet där alla 30 klarade sig inom tillåtna toleranser. Hur länge de håller nivån vet jag dock inte. Jag har inte dragit så mycket med den ännu att det är värt att kolla, jo det blev några över efter att kunderna hade fått sina. :hihi :hihi

Vi har väldigt höga krav på momentnycklarna där jag jobbar och har en egen kalibreringsutrustning. Dessa skulle dock skickas ut till kunder för att användas vid ett enda tillfälle och då körde vi på den billigare lösningen jämfört med Bacho eller dylikt.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...