Tips på bra momentnycklar?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Fräd skrev:
Då vet jag vem jag ska ringa nästa gång dom krånglar. :7peta

Slå en pling så kan jag berätta allt om svårigheterna med filtrering av signalerna från töjningsgivarbryggor osv.. :)

Vilka modeller använder du?

//Anders.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ericsson skrev:
Jag har tre momentnycklar från Biltema.
Biltemas ,lite dyrare, nuvarande är riktigt bra:
10-241_l.jpg

Dom gamla billigare (som biltema inte säljer längre) är väl lika sunkiga som Kamasa och Teng...

Den där är nog en senare modell av min. Handtaget ser lite annorlunda ut, men annars är den likadan. Jag är rätt nöjd med min. Har dragit både små och stora moment med den, men när man drar små grejer får man kanske kombinera lite med den egna "känslan".

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
UnderDOG skrev:
Slå en pling så kan jag berätta allt om svårigheterna med filtrering av signalerna från töjningsgivarbryggor osv.. :)

Vilka modeller använder du?

//Anders.

Ja du :rolleyes: Vet inte vad dom heter för märkningen är försvunnen på dom. Dom används väldigt väl kan jag lova. Förresten så la 2st av idag.. En käkade säkringar och den andra fick värmeslag och ville bara dra sina 26Nm ibland :fatta!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
mekonomens fungerar skit bra!

dom har en för någon på 300 och en för 500 tror det var något sånt... fungerar då för mig i alla fall:)

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Äntligen blev det köp av momentnyckel idag. Det blev Clas Ohlssons värsting mega superduper för 300:-. Verkar ju funka helt OK. Provade den på hjulaxlarna ikväll. Upptäckte att jag förut för hand, faktiskt dragit dom lösare än vad jag nu drog med momentnyckeln. :fakta :mattias :fattartil

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Palmas skrev:
Vi kalibrerade 30 st Biltema momentnycklar för en par år sedan. Förmodligen var det deras dyrare variant som är billig i jämförelse med andra fabrikat. De höll förvånansvärt bra och jämn kvalitet där alla 30 klarade sig inom tillåtna toleranser. Hur länge de håller nivån vet jag dock inte. Jag har inte dragit så mycket med den ännu att det är värt att kolla, jo det blev några över efter att kunderna hade fått sina. :hihi :hihi

Jag har biltemas billigaste momentnycklar för 200 kr/st (som visst utgått). Den ena var in för kontroll hos en individ på scania som endast har som jobb att mäta momentnycklar. Och det visade sig att den höll sig inom både biltemas och scanias tolleranser.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Bättre att dra på känn än att använda Biltemas....ja tjena!
Biltemas ska ha en noggrannhet på +/- 4% och även om de nu skulle vara någon % sämre så skulle jag vilja se den som drar den noggrannheten på känn vid olika moment.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...