Tips på golvfärg till garaget?

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Tjena!

Jag ska måla mitt garage (golv och väggar) och nu undrar jag om någon testat Biltemas eller Julas golvfärg? Det kanske finns någon annan färg som är prisvärd?

Föregående garageägares bil har läckt olja på betonggolvet, behöver jag toksanera bort detta innan jag målar över det? Och isåfall med vad?

Andra knep till detta mottages gärna!

/Nicklas

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Alkro har en färg som heter Rustibus,funkar kanon.
Ska du åka med bil in å ut ofta och med vinterdäck på vinten,så är marmorflor 2 komponent ett bra allternativ..kostar lite mer, men blir hållbart och lätt städat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Beckers starka golv är det som gäller på garagegolv där man skall kunna mecka också utan att vara rädd att färgen skall resa sig då man råkar spilla något. (sealern man lägger överst är också mycket bra om man vill förhindra att klottersanerare skall få bort ens budskap).

Annars kan man göra som fadern min och lägga in högglanspolerad marmor i findelen av garaget.... :tomten

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
klinker kan ju åxå va ett val
finns ibland utgående modeller som reas bort
dom "billiga" gillar nog INTE dubbdäck

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hagmans 2-K vattenbaserad expoi är grejen(använd gummihandskar,då epoxi är lågmolekylärt och går rätt igenom huden)

Dock är det ju beronde på om det är målat innan eller inte.

Ju mer färg destå mer problem med att det släpper pga tätare skikt=mindre fuktgenomsläpplighet.

Fotnot:

Hagmans tillverkar i princip 2-k epoxi åt alla större färgtillverkare i sverige (oavsett vad som står på ettiketen)

www.hagmans.se

Last edited:

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Vad trevligt med så många svar :)

Jag har äntligen efter många års köväntande fått ett varmgarage i min bostadsrättsförening, och nu ska det piffas till.

Klinkers skulle jag gärna lägga men då skriker nog föreningen rakt ut om dom ser att jag kaklat garaget.
Målarfärg är diskret och gör det hela snyggt och lättstädat.

Såhär skriver Biltema om sin färg.. kan det vara nåt eller ska jag satsa på dom erkänt bra färgerna som ni rekommenderar?

Biltema

Golvfärg, tvåkomponent
Halvblank, vattenbaserad 2-komponents epoxifärg, avsedd för målning av betonggolv inomhus, där det krävs en färg med god kemisk och mekanisk beständighet. Lämplig för t.ex. golv i garage, tvättstugor och förråd. Luktfri under målning och härdning. Innehåll: 3,8 + 1 l. Innehållet räcker till ca 15 m², beroende på underlagets beskaffenhet. Grå.
Pris 349:-

Julas färg

Golvfärg
Grå Baserad på epoxyalkyd och avsedd för trä och betonggolv . Ger en tålig och slitstark yta med mycket bra motståndskraft mot oljor och bensin . För innebruk . Blank . Färgåtgång: 6-10 m2/liter . Torktid: 6 tim vid 20°C . Applicering: pensel, lackrulle .
Pris 129:- liter

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag började måla mitt garagegolv ikväll. Lade först en primer för betonggolv som ska torka tills imorn, då jag lägger på färgen som sedan ska torka i sju(!) dygn.

Färgen är BEHR´s 1-part Epoxy Acrylic Concrete Floor Paint. Heter säkert nåt helt annat i Sverige... :gnissla

Det rekommenderades att man skulle använda avfettning för att få bort oljerester och liknande, och att man skulle använda ett starkt medel som etsar (stavning?) bort det översta lagret om det är för blankt. Jag skippade båda. Betonggolvet har använts i tre veckor och ser nytt ut och ytan var inte alltför glatt. Dessutom slapp jag gärna att spruta ner garaget med vatten och diverse kemikalier.

Eftersom du nu har oljespill på golvet så skulle jag nog förbehandla med någon form av avfettning först, men jag är definitivt ingen expert i ämnet. Lycka till! :tummenupp

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Långa farbron skrev:
2243918 Hagmans 2-K vattenbaserad expoi är grejen(använd gummihandskar,då epoxi är lågmolekylärt och går rätt igenom huden)

Skall tilläggas att den lågmolekylära epoxifärgen är snällare än den högmolekylära.
Man skall inte bara använda gummihandskar, vi som är utbildade på härdplaster måste även använda engångsskyddsdräkt, engångsmössa samt skyddsglasögon.

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Vid bruk av epoxi, och i ett rum, med större mängder... Är det inte att rekommendera att använda någon form av andningsskydd också?

Har ju hört om en del folk som blivit lite prilliga efter att ha vistats i ett "epoxi-rum" :va

Värnar gärna om andra....skyddsombud som jag är... :pannkyss

:D

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Tjohej, jag har kört feltemas golvfärg i mitt garage funkar hur bra som helst har spillt mass aolje på det utan problem, det enda för arbetet jag gjorde var att sopa bort så mkt damm jag kunde sen så körde jag lite kallavfettning på ev. oljefläckar och våttorkning efter det.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Långa farbron skrev:
2243918 Hagmans 2-K vattenbaserad expoi är grejen(använd gummihandskar,då epoxi är lågmolekylärt och går rätt igenom huden)

Dock är det ju beronde på om det är målat innan eller inte.

Ju mer färg destå mer problem med att det släpper pga tätare skikt=mindre fuktgenomsläpplighet.

Fotnot:

Hagmans tillverkar i princip 2-k epoxi åt alla större färgtillverkare i sverige (oavsett vad som står på ettiketen)

www.hagmans.se

Hur farligt är det egentligen att inte ventilera ordentligt?

Det började regna ute så jag var tvungen att måla med dörren stängd... Tycker att det borde gå bra iom att jag inte sysslar med det dagligen. Inte ens årligen... Färgen luktade inte särskilt starkt.

Mc Gyver

Allt går!!!
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
KTM 200 EXC /YAMAHA RD 125 DX -74
Fick tips av en golvmålare som tyckte att hett vatten och maskindiskmedel fungerade utmärkt som golvavfettning.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Mc Gyver skrev:
2248592 Fick tips av en golvmålare som tyckte att hett vatten och maskindiskmedel fungerade utmärkt som golvavfettning.

Faktiskt så funkar diskmedel överlag (typ yes mm) kanon. Många tänker inte på det men primära egenskaperna i diskmedel är att vara fettlösande. Billigt istället för att gå på avfettningsmedel.

Dr.Bike

Guest
Epoxifärg i all ära, men en redig polyurethanfärg! Det är grejer det!
Lika tjock på spetsen av ett hörn som på en plan yta.
Omöjlig att repa eller nöta sönder i princip, och används på golv dör stora tunga truckar körs när det ska hålla.

Dyr men mkt bra.

Lite mer vardagligt är väl vanlig golvfärg med flingor strödda i innan det torkar. Flingorna står emot det mekaniska slitaget bra.

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta
Varför inte slipa golvet?

"HTC-superfloor" har ju bara fått lovord från branschen vad jag vet.//Emil

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ett betonggolv nu med skrovlig yta. Blir det slätt o fin om man målar det? Biltemas verkar funka för vårt hobbygarage...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
FreddaAbborre skrev:
2248944 Har ett betonggolv nu med skrovlig yta. Blir det slätt o fin om man målar det? Biltemas verkar funka för vårt hobbygarage...
Slätt och fint...??
Ska det inte vara strävt och halkfritt? Även med spill(d) olja på..
Kan man inte blanda vanlig sand i färgen? Nån som försökt? Är det en god idé?
Tänkte använda Biltemas garagefärg.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kahobe skrev:
2249169 Slätt och fint...??
Ska det inte vara strävt och halkfritt? Även med spill(d) olja på..
Kan man inte blanda vanlig sand i färgen? Nån som försökt? Är det en god idé?
Tänkte använda Biltemas garagefärg.

Bara för att det är slätt och fin behöver det inte bli halt. Varför måla golvet annars?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Dr.Bike skrev:
2248752 Epoxifärg i all ära, men en redig polyurethanfärg! Det är grejer det!
Lika tjock på spetsen av ett hörn som på en plan yta.
Omöjlig att repa eller nöta sönder i princip, och används på golv dör stora tunga truckar körs när det ska hålla.

Dyr men mkt bra.

Målade jag ett badkar med i våras. Blev riktigt bra. :D

Säljs som "top coat" för båtar hos Biltema.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC