Tips på golvfärg till garaget?

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Jag målade mitt garagegolv med ful-färg från Rusta, det blev bra. Jag köpte även flingor och lack för att få det att se ut och det gör det. Det var både lätt och smidigt att flinga och lacka och det ser nästan proffsigt ut. Rekommenderas.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
pvcraketen skrev:
2249616 Jag målade mitt garagegolv med ful-färg från Rusta, det blev bra. Jag köpte även flingor och lack för att få det att se ut och det gör det. Det var både lätt och smidigt att flinga och lacka och det ser nästan proffsigt ut. Rekommenderas.

Flingor är ett ypperligt sätt att dölja alla sina misstag, rekomenderas varmt sålänge man inte är klåpare som tappar burken med flingor så det hamnar i en hög på det nymålade golvet...
:brinnerup

900rr

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Fireblade 98
Golvmålning!!!

Som arbetande i branchen måste jag säga att epoxi färg är att rekomendera.Poluretan är mycket bra men "lite farligare " att använda epoxi är inte farlig om man använder den på rätt sätt , på golvet och ingen annan stans.. Det man kan få är epoxiallergi om man kladdar men att måla ett garage golv är ingen fara bara man är noggran med blandning och att man ser till att använda handskar och inte får färg på sig.....Annars kan man leta efter någon firma som håller på med fogfria golv så kan ni nog få hjälp och dessutom fina hållbara golv....Marmorfloor vet jag av erfarenhet at det kommer att släppa med tiden, speciellt i spåren efter däcken på bilen där saltet får verka lite samt så är det ju relativt dyrt så kolla först med en epoxifärg klart mycket bättre och prisvärd...... :tummenupp (Ingen fara med ventilation med de "vanliga" epoxifärgerna då dessa nu mer saknar lösningsmedel.)

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Någon som har några fina "garagebilder" på era mästerverk?

Själv sitter jag och laddar inför målningen som bör ske nästa vecka.

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08

Lyfter tråden då det har blivit dags att måla mitt garagegolv. Finns det bilder på er som lyckats med ett bra resultat av epoxi- eller liknande målade garagegolv!?

Mer erfarenheter av hållbarhet etc, nu när det gått en liten tid!?

Dark_Messenger

Guest
Flickrosa? Polkavitt/rött? Schackrutigt? Gör något kul.

Flingor hade de väl i trappuppgångarna på miljonkomplexen på 70-talet:D Skippa det.

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Flickrosa? Polkavitt/rött? Schackrutigt? Gör något kul.

Flingor hade de väl i trappuppgångarna på miljonkomplexen på 70-talet:D Skippa det.

Helst inte flickrosa... 70-talet anses ju av många vara en ganska cool period med det där med flingor var kanske det ocoolaste under den perioden. Nej flingor!

Fler förslag!? Gärna egna erfarenheter av och bilder på epoxigolv!

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Helst inte flickrosa... 70-talet anses ju av många vara en ganska cool period med det där med flingor var kanske det ocoolaste under den perioden. Nej flingor!

Fler förslag!? Gärna egna erfarenheter av och bilder på epoxigolv!

Tjosan, jag målade mitt nya golv för tre år sedan, lade på nåt som heter dammbindare. det är en klarlack för betong som gör att det blir glatt och väldigt lättstädat. Håller bra mot spill men dubbdäck river ganska hårt på ytan, men det kvittar vilken färg du tar så är dubben ett problem.

Frippster

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2007
Hoj
r6 -99
i vårt garage la vi först flytspackel på betongen så vi fick en slät och fin yta. sedan en ljusgul golvfärg från biltema som vi sedan strödde små "färgflingor" i. blev kanon.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hur farligt är det egentligen att inte ventilera ordentligt?

Det började regna ute så jag var tvungen att måla med dörren stängd... Tycker att det borde gå bra iom att jag inte sysslar med det dagligen. Inte ens årligen... Färgen luktade inte särskilt starkt.

Jeje ett år för sent ,men men som du säkert märkt så gick det bra (?)

Inte farligare att vara i ett rum där man anväder vattenbaserad epoxi än att måla om i lägenheten,dock är ju som innan sagt hudkontakten det stora problemet med just epoxi.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jeje ett år för sent ,men men som du säkert märkt så gick det bra (?)

Inte farligare att vara i ett rum där man anväder vattenbaserad epoxi än att måla om i lägenheten,dock är ju som innan sagt hudkontakten det stora problemet med just epoxi.

Jo tack, det gick bra! :)

Lyfter tråden då det har blivit dags att måla mitt garagegolv. Finns det bilder på er som lyckats med ett bra resultat av epoxi- eller liknande målade garagegolv!?

Jag postade en bild på mitt golv för nåt år sedan. Du får leta själv...

Hållbarheten på den färgen jag använde var sådär. Där min bil står är det helt och fint, men frugans SUV har rivit upp färgen i fyra fläckar där hjulen brukar stå planterade. Det varnade de dock för på burken så det är väl helt OK. Fyller väl i lite färg där nästa år.

Last edited:

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450

Aah missade din fråga..

Jag målade mitt garage med Biltemas golvfärg och blev riktigt nöjd (just pris/kvalité är den oslagbar). Just vid ingången har färgen helt klart slitits, har dock inte kommit ned till betongen tyvärr så räckte inte färgen helt och hållet för två strykningar så jag får väl skylla mig själv. Snålfan :tungan

Ska ge mig på golvet en gång till såhär till vårkanten, ska bara fixa hojen så den är körduglig sen blir det att ordna garageloungen ;)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

före
P5080266.JPG

efter
PB260103.JPG

förre ägaren hade inköpt epoxifärg men inte fått tummen ur så det var bara att soppa, skura, torka, måla :tummenupp

funkade bra tills jag stod och kickade igång DRZ:n med dubbdäcken på inne i garaget :D repa sig lite och så :gnissla

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Varför inte slipa golvet?

"HTC-superfloor" har ju bara fått lovord från branschen vad jag vet.//Emil

Om man har pengarna så kan jag rekommendera Superfloor metoden.
Jag har precis gjort detta på företaget jag jobbar för (ca 4000kvm).

Problemet vi hade med epoxi, och andra typer av färger och beläggning, var att de inte klarade av kraftig nötning, exv trucktrafik.

Om man bara polerar ytan, utan att lägga på ett lager beläggning, så får man en mycket tolig yta, som dessutom kan se ut som ett marmorgolv.

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Upp å hoppa!!!

Ni som målat med biltemas färg, hur ser det ut nu efter några år? Är ni fortfarande lika nöjda?

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Bumpar tråden lite då jag också undrar hur ni som målat med Biltemas färg upplever hållbarheten efter ett par år.

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Jag målade mitt golv för ca6 månader sedan och jag kan bara säga att det blev kanonbra.
Golvet är ca 22m2 och jag köpte två paket på Biltema.
Målade golvet 3ggr med ca 1 dygns mellanrum mellan varje strykning.
Och har ca 1/2 burk kvar.

Jag hade inga flingor i när jag målade med tanke på att jag inte kommer att köra med bil på detta golvet.

Det håller utan problem för att baxa runt en handtruck med 500kg fönster på utan att det blev några repor.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Snackat med en bekant och fått tips om att slipar man och polerar upp betong blir det en riktig hård, blank och slitstark yta.

Jag skulle köra på det, bara att slipa till och polera på de ställen som är mest utsatta efter några år om det behövs.

Han jobbar inom betong industrin och byggt en massa grejer i betong hemma som de flesta skulle aldrig ana att det just var betong eftersom det är så blankt och fint.

Det bra med polerad betong är att ju mer du polerar upp det så härdas ytan mer och blir slitstarkare, så man ska inte känna att man polerar upp det ordenkligt i onödan utan det blir bara starkare slityta.

Betong finns från svart till ljusgrått bara att välja själv.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA