Tips på handskar

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag är också ute efter ettpar nya handskar. Är det någon som vet några bra handskar med "rätt" skydd och ändå vattentäta och varma (kör ju även på vintern).

Tycker det finns en hel del bra handskar (läs säkra) för sommar bruk. Men hittar inget bra som uppfyller de andra två kriterierna också? Någon som har förslag??

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag är också ute efter ettpar nya handskar. Är det någon som vet några bra handskar med "rätt" skydd och ändå vattentäta och varma (kör ju även på vintern).

Tycker det finns en hel del bra handskar (läs säkra) för sommar bruk. Men hittar inget bra som uppfyller de andra två kriterierna också? Någon som har förslag??

Rukka Argosaurus är skinnhandskar med Gore-tex som säkert är bra på sommaren, sen har du nya modellen av Knox Zero för vintern. :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Rukka Argosaurus är skinnhandskar med Gore-tex som säkert är bra på sommaren, sen har du nya modellen av Knox Zero för vintern. :)

Ja, provade Knox Zero idag. De kändes ok. Men ville inte köpa innan jag provat en strl mindre (var slut i butiken). Kändes som om den strl jag provade var på gränsen till lite stor.

Någon som har erfarenhet utav Knox Zero?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ja, provade Knox Zero idag. De kändes ok. Men ville inte köpa innan jag provat en strl mindre (var slut i butiken). Kändes som om den strl jag provade var på gränsen till lite stor.

Någon som har erfarenhet utav Knox Zero?

Jag har förra generationens Knox Zero som inte var särskilt vattentät, dom var varma på hösten ända fram till November då jag slutade köra, i regn var det inte alls lika trevligt...
Dom känns säkra också, och när jag bytte till korta broms- och kopplingsgrepp så var det mycket enklare att använda fordrade handskar, iaf. för mig. :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har nog aldrig reflekterat över proportionerna på mina händer, men jag har 10,5 cm bred handflata (i höjd med tumvecket) och 9,5 cm långt långfinger. Jag kör med Halvarssons Apex, som iofs inte finns längre, men Tempel är snubblande lik. Grymt slitstarka handskar, dom har överlevt många vurpor och körning i alla väder :Bugar Dessutom har Halvarsson ganska bra priser :tummenupp

Då har vi snarlika händer. Mätte straxt över 10 cm bred flata och 8,5cm långfinger.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ska man verkligen kräva att handskar ska hålla mer än 2000mil? Jag har alltid bytt av andra skäl så har aldrig slitet ut några.

Nu höll mina inte ens två säsonger dvs ca 1000 mil. Resten av tiden har jag kört med hål i handskarna...

Jag har haft flera handskar tidigare men har aldrig upplevt dem som slut efter två säsonger.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Verkar som om inte alla bra märken håller vad dom lovar. Hade ettpar a-stars gp-pro (tror jag dom hette). När jag vurpade sprack sömmen ute vid fingerspetsarna!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har förra generationens Knox Zero som inte var särskilt vattentät, dom var varma på hösten ända fram till November då jag slutade köra, i regn var det inte alls lika trevligt...
Dom känns säkra också, och när jag bytte till korta broms- och kopplingsgrepp så var det mycket enklare att använda fordrade handskar, iaf. för mig. :)

Hur ser man skillnad på nya och gamla modellen?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Verkar som om inte alla bra märken håller vad dom lovar. Hade ettpar a-stars gp-pro (tror jag dom hette). När jag vurpade sprack sömmen ute vid fingerspetsarna!

Finns gott om billiga piratkopior på dem. Bara en tanke...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Är nog sant. Hoppas bara inte våra handlare säljer dom som "äkta".

Jag har två par. Bägge köpta på en stor ÅF. De är inte identiska. Om den ena är pirat eller om de kan skilja såpas mellan årsmodeller eller dylikt har jag inte forskat i.

De ena paret var snorbilligt i jämförelse... De hade rea hette det...

Dock kan jag inte avgöra om vilket par som är "bäst" så wtf...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ok, såg att Lelles hade den gamla varianten för strax under 700kr. Får mig att undra exakt hur dålig var den gamla?

Jag tycker dom blev plaskvåta rätt snabbt när det regnar, handskarna är ju såpass tjocka med boa-systemet så mina ärmar går inte att trä över handskarna, så det kanske var mest vatten som rann ner från öppningen av handsken.

Men det kan ju också vara mitt eget fel då jag kanske inte täcker/drar över så noggrant. :)

Nya handsken har dom säkert förbättrat där med, men det får man kolla upp kanske.

Last edited:

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Är inne på mitt tredje par halvarsson Dino!
Bra o schysst pris!
Även krasch testade höll bra!

Skulle jag köpa nya nu skulle jag köpt knox handroid!
Sjukt sköna!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Värmehandtag + sommarhandskar. Det finns inga handskar som är både varma, säkra och ger bra känsla. Det finns ingen vettig anledning att inte ha värmehandtag, jag har tom monterat det på mina racehojar.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Värmehandtag + sommarhandskar. Det finns inga handskar som är både varma, säkra och ger bra känsla. Det finns ingen vettig anledning att inte ha värmehandtag, jag har tom monterat det på mina racehojar.

Dålig cirkulation i nävarna eller håller du för hårt i styret? Eller har du mkt vibrationer? kör du långlopp? Racehoj är väl bana antar jag?

Om du menar skogsmullependling på höst och vår förstår jag dig dock.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...men du kör väl luftkyld bumse, racehoj? :va :hihi ;)
Jag har också varit ung. Har hunnit med RD350, ZX6r och CBR600rr i raceutförande. Plus massa gathojar förstås.

Dålig cirkulation i nävarna eller håller du för hårt i styret? Eller har du mkt vibrationer? kör du långlopp?

Inget av ovanstående, bara en glad bandagsamatör(/instruktör).
Det räcker med en bandag i regn och +10 för att händerna ska börja stelna och komfort och finkänslighet blir lidande direkt. Det vädret har vi mycket av i Sverige.

Jag ser helt enkelt inga kännbara nackdelar med att ha värmehandtag.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jag har också varit ung. Har hunnit med RD350, ZX6r och CBR600rr i raceutförande. Plus massa gathojar förstås.

Inget av ovanstående, bara en glad bandagsamatör(/instruktör).
:yopartyDet räcker med en bandag i regn och +10 för att händerna ska börja stelna och komfort och finkänslighet blir lidande direkt. Det vädret har vi mycket av i Sverige.

Jag ser helt enkelt inga kännbara nackdelar med att ha värmehandtag.

Oki. Har bara frusit om nävarna en handfull ggr på bana och känns onödigt att ha något montera som används 2ggr om året. Men vi är alla olika. Touring är en helt annan femma

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...