Tips på kombi för 30-40 000 kr?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Nu har vi kollat runt en del coh nu står valet mellan en Audi a4 1.8 -96 och en Passat 1.8T -98. Prislappen har höjts till ca 50k. Någon som har några bra utslagstips dem emellan? Just nu verkar de båda bra.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
lilltryne skrev:
2192311 Nu har vi kollat runt en del coh nu står valet mellan en Audi a4 1.8 -96 och en Passat 1.8T -98. Prislappen har höjts till ca 50k. Någon som har några bra utslagstips dem emellan? Just nu verkar de båda bra.


Bra köp båda två! Kolla så att framvagnen inte knirrar och klonkar. Alla bärarmar fram kostar 5000:- totalt. Bara material då, men dock ett förstärkt sådant.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
HenRRik skrev:
2182801 Bmw E34 325 med 24v vanossexan. Mer bil än så får du inte för pengarna! Riktigt trevliga att åka i och tar inte mkt soppa heller. Drar till varvbrytet på 5:an om man är envis =250 blås (mätaren)

sån ska jag ha snart!!


Menar du E34 så är det en 525, menar du en 325 så är det en E36...
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
lilltryne skrev:
2192311 Nu har vi kollat runt en del coh nu står valet mellan en Audi a4 1.8 -96 och en Passat 1.8T -98. Prislappen har höjts till ca 50k. Någon som har några bra utslagstips dem emellan? Just nu verkar de båda bra.

Tveklöst Audin, det är mycket bättre komfort o detaljkvalite!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
lilltryne skrev:
2192311 Nu har vi kollat runt en del coh nu står valet mellan en Audi a4 1.8 -96 och en Passat 1.8T -98. Prislappen har höjts till ca 50k. Någon som har några bra utslagstips dem emellan? Just nu verkar de båda bra.

Mellan dessa skulle jag välja audin alla dagar i veckan! Passaten känns riktigt rapplig jämfört med audin, tekniken är ju samma skit i stort sett. Har ingen erfarenhet av audins bensinförbrukning men vet av egen erfarenhet att passaten är törstig!
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
lilltryne skrev:
2193417 Trots att passaten är 2 år nyare?


Hur pass törstig?

Tja kör själv omkring på en Turbo Passat av 2001 års modell.
Den drar i allafall lätt runt litern.

Det som e skoj e att du kan ju "chippa" bilen o vips så får du nästan 50 hk till, då blir bilen riktigt skoj att köra. Utan att förbrukningen ökar väldigt mycke, men det beror då mer på hur gasglad man är.

Skippa audin, om du ställer bilarna bredvid varandra så kommer du att förstå direkt, audin är bra mycke mindre.

Det som skiljer bilarna åt maskinellt är passatens turbo, ADR/125 hk motorn är så satans tråkig.

Vill du veta mer så e de bara att höra av dig, är sedan 4 år vw mek så ös bara på med frågor.................
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
DarkDesmoRider skrev:
2193708
Vill du veta mer så e de bara att höra av dig, är sedan 4 år vw mek så ös bara på med frågor.................
Berätta allt jag behöver veta! :)
Tex: vilket miltal bör bilen ha, när kommer de stora servicarna? Vill ju inte köpa den o sen om 2 månader lämna in den på en stor service.
Någe speciellt jag ska inspektera om jag åker o kolla på en passat?
Kommer inte på några bra frågor nu, men som sagt, säg alla för o nackdelar du vet om den.

DarkDesmoRider skrev:
2193708 Tja kör själv omkring på en Turbo Passat av 2001 års modell.
Den drar i allafall lätt runt litern....
Inte 1,8 motorn va? :confused:
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
lilltryne skrev:
2193729 Berätta allt jag behöver veta! :)
Tex: vilket miltal bör bilen ha, när kommer de stora servicarna? Vill ju inte köpa den o sen om 2 månader lämna in den på en stor service.
Någe speciellt jag ska inspektera om jag åker o kolla på en passat?
Kommer inte på några bra frågor nu, men som sagt, säg alla för o nackdelar du vet om den.


Inte 1,8 motorn va? :confused:

Jo då ...turbo motorn ............finnas inte utan turbo......

Jo du ............det är inte lite du vill veta men läs och lär..........

Kamremsbyte görs vid 12 000 mil........det är den "saftiga" servicen

Det du ska lägga märke till är om instegsbelysningen på dörrklädselsn undersida tänds när du öppnar dörrarna, om inte så är det fel på microbrytare i låskistan/ ca 1200 kr styck.
Microbrytarna måste fungera speciellt om du har ett larm på bilen, den har ett sk can-bus system, larmet vet inte då om bilen e låst eller ej.


Gnisslande fram vagn stryrlänkar och tvärlänkar ....svindyra men det finns eftermarknadsdelar, glapp och gnissel.

Ljusbild på strålkastarna för låg, justeringen trasig, då måste man byta kompl strålkastare , ca 1300 kr.

Bromsslangangar fram spruckna.

Bilen känns "orkeslös" kablar till magnetventil ärgat sönder = inget turbotryck,

För lite olja till servo stryningen, kan bero på oljeläckage från styrväxel, riktigt dyr att köpa ny. Käm på damaskerna längs ut på styrväxeln...

Kolla att låscylindern förar dörr går lätt, dom har en tendens att fastna, vilket resulterar att rutorna kan öppna lite hur som helst.

Upplåsning via fjärrsändaren ur funktion .......500 st

Håller du nyckeln till "upplåsningsläge" så ska runtorna öppnas samt tvärt om, kallas "komfortlåsning"..........bekvämt när det fungerar....

Dåligt spolvätsketryck på bakrutan, eller att spolningen "följer med" torkararmen , defekt motor 1500 kr.

Strålkastar spolning ur funktion , pump kass , 400 kr

Spolvätske läckage från strålkastarnas "lyftcylindrar" dom "jobbar" med vätsketryck, 1100 s
kr styck.

Spruckna drivaxel damasker fram .............

Nu menar jag inte att ALLT drabbar ALLA bilar utan att detta är några av dom vanligatse felen ...............

Allt är inte illa , faktum är att det är en störtskön bil att köra , växellådan är smidig som f-n.

Tycker att du ska ha dessa tips i bakhuvudet när du kollar in ett objekt som prutmån.

Kommer inte på mycket mer just nu men vill du veta nått så fråga bara på...

DD
 
Last edited:

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
DarkDesmoRider skrev:
2193777 Jo då ...turbo motorn ............finnas inte utan turbo......
Ajdå, 1 l på den lilla motorn. Den inställsamma föräljaren sa 0,85-0,9. O i många blocket annonser ser man 0,65!

Många bra saker att ha i huvet. Får nog ta o skriva ut det o ha med sig när man tittar på bilen. Ett av felen såg ja faktiskt på en bil vi tittade på igår, fjärren var paj. Dessutom var bromsen någe grymt svampig.

DarkDesmoRider skrev:
Kolla att låscylindern förar dörr går lätt, dom har en tendens att fastna, vilket resulterar att rutorna kan öppna lite hur som helst.
haha, hade det felet på en 328, tog ett tag att fatta va sjutton som pågick! Trodde någon jävlades med oss när vi flera dagar i rad kom ut till bilen och alla rutor + takluckan var öppna! Spionerade på bilen sen och såg hur den helt av sig själv fick för sig att öppna allt! grrr...
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
lilltryne skrev:
2193812 Ajdå, 1 l på den lilla motorn. Den inställsamma föräljaren sa 0,85-0,9. O i många blocket annonser ser man 0,65!

Många bra saker att ha i huvet. Får nog ta o skriva ut det o ha med sig när man tittar på bilen. Ett av felen såg ja faktiskt på en bil vi tittade på igår, fjärren var paj. Dessutom var bromsen någe grymt svampig.


haha, hade det felet på en 328, tog ett tag att fatta va sjutton som pågick! Trodde någon jävlades med oss när vi flera dagar i rad kom ut till bilen och alla rutor + takluckan var öppna! Spionerade på bilen sen och såg hur den helt av sig själv fick för sig att öppna allt! grrr...

Hoppsan, BMW med samma problem ??? skoj att veta.......

Nämen ...........du kör ju Monster såg jag nu .............
Körde själv runt på en M800 i två år själv, har ett större på g kanske nu...

Dom som kommer ner på 0.65 får gärna ta o berätta hur dom bär sig åt, för jag har fannimig aldrig klarat av det.......ska man under litern så är det landsväg som gäller.............

1 tips till så här på slutet .........om ni kan/ vill så försök få tag på en med elektrisk gas och inte med gasvajer .........motornr på vajer/AEB cih e-gas/APU.........

Kom på en sak till..................kolla NOGA på bakrutans nederkant mot bakluckan så det inte finna något lacksläpp, orskaken till det är ghalavaniska strömmar från bakruteuppvärningen samt mindre bra rutlim.....


För allt i världen håll er borta från 97-orna såvida inte priset är väldigt tilltalande.........

Passat:en har ju blivit något av en "svensson-bil" så det finns en hel del att välja mellan..........

Många av dom här problemen drabbar även A4 tyvärr.......


Lycka till och hör av er hur det går............
Dags att förbereda sig inför kvällens ölhäveri på vårt/malmös lilla torg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
lilltryne skrev:
2193812 Ajdå, 1 l på den lilla motorn. Den inställsamma föräljaren sa 0,85-0,9. O i många blocket annonser ser man 0,65!

Av 3 stycken passater som jag har haft att göra med (en 99:a, en 00:a och den 3:e vet jag inte) så drog INGEN under 0.9 landsväg. Den som drog värst var den som var nyast, 00:an, och den drog 1,1 när jag körde den. Iofs lite blandat men 80% landsväg.
Att de går på 0.65 tror jag är omöjligt om du inte kör noga planerat på en 70-väg typ.
Kompisens styvfarsa har 99:an, den har gått runt 6000mil (de kör inte speciellt ofta...) och den drog 0.95 när vi åkte arboga-dalarna tur och retur. Då körde vi lugnt ska jag tillägga.
Har även hört av många som tycker att de drar mycket soppa.
Min styvfarsa hämtade ut sin nya Peugeot 407sw sport nyligen, 163hk och automat under inkörning. Den drar 1.2 landsväg :rofl Nu betalar han inte soppan själv men stackars de satar som köper en sån och betalar privat...
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
fan surt att de ska dra så mycket soppa då. Audin då? är den snålare?
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
lilltryne skrev:
2193954 fan surt att de ska dra så mycket soppa då. Audin då? är den snålare?
Motorn är mekaniskt samma 20 ventilare ........


Känner tyvärr ingen som har en med den skittråkiga motorn .
Det är som sagt samma som turbon .ja då utan turbo dårå..........
Jag lovar dom där 25 extra som finns i turbon känns...

Är det bränsleförbrukningen ni är ute efter så titta lite på TDi motorerna/ diesel.

Om ni nu kör så mycket att det lönar sig och får/kan tanka från någon bonde.

Annars så kan ni ju titta på passater från 93-96 med 1.8 liters motorn, dom går fannimig billigt, i värsta fall 0.8. men så är dom på hela 90 hk.

Ingen autobahnraket precis. Men den generationens Passater är något av det pålitligaste och problemfriaste som finns faktiskt.

Som sagt hade själv satsat på turbo passaten alla gånger.

Dessutom så har alla "svensksålda i alla fall" klimatanläggning. har man väl vant sig vid det så e det svårt att vara utan sen..........

DD
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
DarkDesmoRider skrev:
2193971 Motorn är mekaniskt samma 20 ventilare ........


Känner tyvärr ingen som har en med den skittråkiga motorn .
Det är som sagt samma som turbon .ja då utan turbo dårå..........
Jag lovar dom där 25 extra som finns i turbon känns...

Är det bränsleförbrukningen ni är ute efter så titta lite på TDi motorerna/ diesel.

ACC är ett måste, kollar inte på några utan... Ja, den ska vara bensinsnål, jag ska pendla 14 mil/dag, iofs får jag milersättning av jobbet, men ändå.
Mmm, har sneglat lite på TDI:erna...
Vill inte ha en äldre, ska va nya snygga karrossen.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
lilltryne skrev:
2193980 ACC är ett måste, kollar inte på några utan... Ja, den ska vara bensinsnål, jag ska pendla 14 mil/dag, iofs får jag milersättning av jobbet, men ändå.
Mmm, har sneglat lite på TDI:erna...
Vill inte ha en äldre, ska va nya snygga karrossen.

Då köper du en A4 1,8 utan turbo. Snålare men tråkigare. 125hk klarar man sig på garanterat! Skit i passaten. Bättre detaljkvalitet och komfort. Finns ju en anledning varför passaterna är billigare.

A4 finns även med 1,6 men den blir nog i klenaste laget med tanke på släpvagn.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
lilltryne skrev:
2193980 ACC är ett måste, kollar inte på några utan... Ja, den ska vara bensinsnål, jag ska pendla 14 mil/dag, iofs får jag milersättning av jobbet, men ändå.
Mmm, har sneglat lite på TDI:erna...
Vill inte ha en äldre, ska va nya snygga karrossen.


Nu förstår jag på varför du tänker på bränsleförbrukning.

Med 14 mil om dagen så är det inte en bensinare du ska ha, glöm det.

TDI är det enda alternative då, jag kan då nämna att 3 mekaniker kör TDI passater och ingen av dom kommer över 0.7 vid blandad körning.

Som sagt i och med det är turbo på dom med så kan man trimma dom med. Då kan jag lova dig att en 150 bensin turbo får svårt mot en TDI.

Största skillnaden är då att kamremsbyte ska ske vid 9 000 mil.
DD
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top