Tips på Motardstövlar

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Ok :) tror jag börjar med att köpa ett par begagnade och känner mig vidare därifrån :tummenupp dock så kommer det kännas konstigt att växla med hela foten :gnissla

som sagt det är en vanesak.

jag åkte 100 meter sen vände jag och bytte dojjor första gången jag skulle köra med mina crosstövlar. men nu växlar jag med hela foten om jag så kör med flippflopp tofflor.

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
Var och testade i dag på en affär :) Testade ett par oxtar för 1700 och ett par alpinestars för 2500. Fanns dock ingen storlek mellan 10 och 9 :S Tyckte dom kändes ungefär likadana, så jag siktar på ett par oxtar... Vad säger ni experter om saken? Tycker att det är lite osäkert att köpa ett par på blocket och få dom hemskickade för att upptäcka att dom är för små eller dylikt.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Jag kör med Sidi Crossfire. Sköna att gå i är dom inte tycker jag men det är väl inte mening heller. Dom är sköna att köra hoj i och dom skyddar förhopningsvis bra om jag skulle vurpa. Tyvärr så började dom gnissla förra säsongen, troligen leden vid fotleden som behöver smörjas lite.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kör med Sidi Crossfire. Sköna att gå i är dom inte tycker jag men det är väl inte mening heller. Dom är sköna att köra hoj i och dom skyddar förhopningsvis bra om jag skulle vurpa. Tyvärr så började dom gnissla förra säsongen, troligen leden vid fotleden som behöver smörjas lite.

De är tio resor behagligare att trampa runt i än "vanliga" oledade crosskängor.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Var och testade i dag på en affär :) Testade ett par oxtar för 1700 och ett par alpinestars för 2500. Fanns dock ingen storlek mellan 10 och 9 :S Tyckte dom kändes ungefär likadana, så jag siktar på ett par oxtar... Vad säger ni experter om saken? Tycker att det är lite osäkert att köpa ett par på blocket och få dom hemskickade för att upptäcka att dom är för små eller dylikt.

Hade ett par Oxtar Supermoto som var sådär. Nu har vi alla olika fötter men när jag dunkade i tåsektionen (tex vid crash eller felaktiga hopp etc) så slog min stortå i innifrån. Resultatet under ett år blev fyra stortå naglar som trycktes in. Det gör förbannat jävla onta att ta bort hela nageln. Stöveln satt annars perfekt så det var inte fel på storleken.

Jag har aldrig haft problem med detta innan eller efter. Det slutade med att jag gav bort dom.

Ytterligare ett problem är kardborre sulan som inte tål lera eller högtryckstvätt. Börjar man väl få skit inimellan sulan så får man täcka upp med silvertejp eller nåt vassare lim.

Biltema stöveln är faktiskt en av de bekvämare, dock så hade jag gärna sett att den var lite vridstyvare. Sulan får dock kompletteras med nåt sliskydd om den skall användas för supermoto bruk.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Alpinestars Tech -Serien är kung eller Alpinestars Vector e bra skit :tummenupp

Bifogat

• Alpinestars_Tech_7_Supermoto_Boots_White.jpg
    Alpinestars_Tech_7_Supermoto_Boots_White.jpg
    93.4 KB · Visningar: 98
  • Alpinestars_Tech_3_Boots_Grey_zoom.jpg
    Alpinestars_Tech_3_Boots_Grey_zoom.jpg
    37.4 KB · Visningar: 75
  • Alpinestars_Vector_BlackRed_small.jpg
    Alpinestars_Vector_BlackRed_small.jpg
    11.3 KB · Visningar: 387
  • Alpinestars_Vector_Black.jpg
    Alpinestars_Vector_Black.jpg
    13.9 KB · Visningar: 60
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
När vi pratar bekväma.. Jag kan inte ha på mig mina utan ett par rejäla strumpor, det ska inte va bekvämt :D

Är inte känslan man betalar för utan hur säkra dem är.

Last edited:

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
När man ändå är i farten, kör nån av er med skydd och tröja eller kör allihopa med ställ?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Alpinestars tech 3 är fan bästa stöveln jag haft. Då har jag ändå kört med både gaerne, fox och oxtar.

Jag åker med str brallor och luvtröja, skydd också givetvis... :död:

:eek:utlaw

NickeR

Finnjävel??
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
KTM 525EXC -07
Det blev TCX Comp2 för mig...hoppas man lär sig köra crossdojja nu bara,vore dumt att inte få i växlarna:huvet

Och vad utrustningen gäller så blir det raceställ (läder) för mig på gatan.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det blev TCX Comp2 för mig...hoppas man lär sig köra crossdojja nu bara,vore dumt att inte få i växlarna:huvet

Och vad utrustningen gäller så blir det raceställ (läder) för mig på gatan.

Känns det trångt får du flytta växel pinnen bara, brukar jag få göra.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0