Så, har kört med jackan i en vecka ungefär och imorse var det premiär med byxorna.
Första intrycket, jävlar så mycket luftigare allt känns med allväders jämfört med skinn. På gott och ont.
Körde storlek 50 på jacka och byxor. Är ~179 lång och dryga 70 kg. Kanske hade kunnat knö ner mig i 48, men 50 kändes bäst och det är det jag har på skinnet också.
Riktigt varmt och skönt/torrt imorse efter ~45 kilometers körning i ~10 grader och fuktigt.
Enda som jag kan störa mig på lite såhär långt, kanske beror mer på konstellationen jacka/handskar, är vilket option som är bäst att köra jackan utanpå handskarna eller vice versa. Mina nya "vattentäta" handskar är för korta i själva skaftet och således svårt att få över muddarna på jackan. När man ska ta dem innanför jackan blir det lite knepigt att få till det med kardborreknäppningen, men är kanske mer länkat till handskar vs. jackan. Med sommarhandskarna var det lite lättare att köra som jag gör med skinnet, alltså handskarna utanpå muddarna på jackan.
Återkommer lite längre fram när det varit mer eländigt väder. So far so good.
Vad gäller muddarna utanför eller innanför så har det inte jättestor betydelse.
Det som är är att om du har handskarna utanpå jackan och kör i jätteregnigt väder så kommer vatten att rinna nerför armarna och ner i handskarna och du blir blöt runt handlederna.
Dvs ur torrhetsperspektiv är det alltså bättre att ha ärmarna utanpå handskarna.
Med det sagt så kör jag själv med handskarna utanpå ärmarna och jag anser att det inte är något större problem. Delvis för att jag väldigt sällan kör med vattentäta handskar eftersom jag oftast klarar mig med dom ofodrade handskarna.