Tips på rolig hoj?

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Ja... det beror ju på hoj såklart... säg max 60:000:- och så vill jag inte betala mer än 10:000/år i försäkring. Tänk nu på att jag är tjej, över 40 och kör SMC:s fortbilningar, så min premie är ofta lägre än snittet!!! :)
Men ge mig tips ändå, oavsett pris. Jag kan ju ändra mig om jag hittar "min" hoj, vettja!! */H



Varför? Vad har den för karaktär? En rad 4:a va?

Kom och titta på min Honda 954rr fireblade :tummenupp
Grymt rolig maskin!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Förlåt för att jag kapar tråden. Kör i dagsläget en Hornet 600 -08. Har Daytona 675 bra mycket mer kraft på de lägre varven? Det är nämligen det jag saknar på min hoj.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Förlåt för att jag kapar tråden. Kör i dagsläget en Hornet 600 -08. Har Daytona 675 bra mycket mer kraft på de lägre varven? Det är nämligen det jag saknar på min hoj.

Den har ju rad-3:a, så då blir ju bottenvridet ett helt annat än i en klen rad-4:a.
Daytona 675 är en hoj med Karaktär! Blev såld genast jag provade. Tyvärr satt jag lite obekvämt på den, knäna tog i på konstiga platser.. Kanske måste prova den en gång till, är sugen!

Ja en GSR600 är som DerClown säger





Just den Mc annonsen var jag o kollade på tidigare iår. Den har igen servicebok och har varit uthyrnings-MC.
Så den är nog inte "snällt" körd.

Jag är väldigt nöjd med prestandan på min, Tycker det kunde varit lite bättre tryck i låga varv. Sen så låter den som en symaskin. Så avgasrör ska man byta snarast. har inte gjort det på min ännu.

Lycka till.:banana

Aha därför det billiga priset..
Jep, jag körde kanske 500km med min innan jag böt, sku säkert vara skrattretande att köra med original nu. Jag har alltid kört utan db-killers också, leo vince burkar.
 
Last edited:

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Talar så klart i egen sak, men jag tycker du skall titta på en Multistrada. Riktigt rolig på krokiga vägar, funkar bra i stan med lite mer upprätt körställning och det går att rasta den på bana utan att göra bort sig alltför mycket. Tidigare modeller är i mitt tycke otroligt prisvärda.

Tycker du multin är för tung så finns den i lightvariant: Hypermotard. Rolig leksak, men mindre allround.

Trevliga klubbkamrater och billiga och väl arrangerade banåkingar får man på köpet. Försäkringen är ett kap jmf med sportigare modeller.

Vill du ha mer knuff så kanske en Aprilia Tuono kan vara nåt, men det blir nog lite dyrare både i pris och försäkring.

Multi testad mot Yamaha R6 och Honda VFR här:
http://www.motorcyclistonline.com/roadtests/122_0312_ducati_multistrada/index.html

Lycka till i ditt val och ha så kul!
 
Last edited:

HelenaSthlm

Pinglan
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Järfälla
Hoj
Ducati 749 Biposto
Tycker givetvis du ska kolla på Aprilia RSV Mille, alt. Tuono om du vill ha en vettigare körställning för stadsåka. Körde själv TL1000S innan jag köpte nuvarande hoj och är vansinnigt nöjd, har haft den i fem säsonger nu. Har man en gång börjat köra twin är det svårt att gå tillbaka till rad4. (Min åsikt bara.)
Har du sedan svårt att välja, kan du ju alltid köpa min hoj och få både Fighter och Racehoj för samma pengar. (Har alltså alla originalpryttlar kvar.)

Lycka till i hojdjungeln.

Ja, det är verkligen en djungel... körställningen är ALLTID framåtlutad för mig, är så kort så jag måste oftast ligga över tanken för att nå styret... :hihi Jo, jag har testat rad4:a och tycker faktiskt det är lite tråkigt... men det kanske är en vanesak.

Den här hojen tycker jag är "rolig", och inte ser den ut att vara bekväm heller! :tummenupp

Ha ha, :D Det kanske är "hojen" framför alla!
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej! Jag vill byta hoj, men har inte hittat hojen med stort H än... Den ska vara rolig, inte nödvändigtvis bekväm... (samma som trist?), kännas smidig och vass. Hästkrafterna är inte det viktigaste, utan jag vill att den ska vara lite lekfull, passa både gata och bana.

Det du skriver passar exakt in på en Superduke , vanlig eller en R ;)

Lycka till .
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
En tuono skulle helt klart vara en hoj för dig.Mycket billigare att försäkra
än den vanliga rsv.Den har en klart mer upprätt körställning.
 

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
Ja det verkar ju som du fått rekommendationer på allt från v-twin till 3-or och rad-4:a, blir inte lätt det här :).
Ja tycker du ska testa en Ducati Monster. Där har du en rolig hoj som inte gör bort sig på bana. Sen e de väl upp till dig hur mycke pulver du vill ha. Kör själv en S4R som e skitkul, framförallt på bana :tummenupp.

Provkör några hojar så hittar du nog det som passar dig ganska snart.

Du kan välja vilket märke du vill, bara det blir en Ducce.....:D.

Lycka till.


/Petter
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag rekommenderar en naken/halvnaken twin på kring 1000cc någonstans. KTM Superduke, Ducati Monster, Aprilia Tuono eller liknande. Kolla runt lite. Provsitt och provkör.

En liten radfyra (som t.ex. GSR600) är ungefär som en tvåtaktare. Man måste upp ordentligt i varv för att det ska hända något överhuvudtaget. Ligger man för lågt i varvtalsregistret så händer inte mycket alls när man vrider på gasen. Och när man väl kommit upp i varv så det börjar bli roligt så måste man snart växla för att inte varvtalsbegränsaren ska gå i. Det är lite kul ett tag att ligga och stressa på höga varv för att hålla effekten uppe i motorn, men personligen så tröttnar jag ganska fort på det.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag tycker att man bör se lite till vad man uppskattar. Personligen avskyr jag radfyror, visst det är kul när det kommer vid "en-helvetes-massa-varv" men vem fan orkar varva som en tok. Personlig åsikt, väl märkt.

"Twinnar" gillar jag. Inte vara för ljudet utan att man har pulver i hela registret, just där man oftast ligger. Inte i topp utan lite mittemellan... Jag gillar kraften där jag oftast behöver den. Typ.

Skulle jag gå ifrån V-twin, så skulle jag faktiskt gå på en trippel. Triumph vore det logiska valet (Street/Speedtripple är säkert underbara men jag vill inte ha kåplöst). Är lite av det bästa av två världar. Daytonan 675 hade jag placerat i "stallet", OM jag inte hittat en välbevarad 955:a.

Min rekommendation skulle dock vara en sådan som jag själv kör, Ducati 900 SSie. Kurvglad värre, snygg (enlig mig), gött vrid, trevlig försäkring och världens göttaste ljud (också en personlig åsikt :)).
Vill man ha mer gött mos, ta 1000 SSie.

Ska jag bortse från personliga skygglappar:
Sussy SV 1000
Honda Firestorm
Personlig harakiri,
då jag just rekommenderat MC:s som jag avskyr pga skammlig kopiering av mitt älskade favvomärke. :D
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Har du kollat in street/speed triple?

Har själv åkt sv650 i några år så vet precis vad du pratar om, själv var det inte motorns lite låga effekt som störde utan den taskiga väghållningen.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top