Tips på roligare sommarbil?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Eftersom tråden gått över till något annat vill jag påminna om A45 som nämndes tidigare. Personligen föredrar jag BMWn med rak sexa och bakhjulsdrift. Finns dessutom både med manuell och automatlåda.

Liten video mellan M2 och CLA45.

Acceleration mätta av sportauto
M2 / CLA45
0-100km: 4.5 / 4.4 sek
0-160km/h: 10 / 10 sek
0-200km/h: 16,3 / 16,6 sek

Varvtid
1.12,5 sek / 1.14,0 sek


Herregud alltså vad man blir fartblind nu för tiden som hojförare. Bilar som drar 0-200 på drygt 16s anses snabba, medans motorcyklar som gör det på över 10s anses av många som långsamma
 
Herregud alltså vad man blir fartblind nu för tiden som hojförare. Bilar som drar 0-200 på drygt 16s anses snabba, medans motorcyklar som gör det på över 10s anses av många som långsamma
Min far som aldrig har kört hoj hävdar att hans merca med 150ish hästar har "riktigt bra tryck i motorn".
Jag som kört hoj hävdar bestämt att den är trött och slö.
Allt beror ju på vilka referenser man har, om det snabbaste man har kört är en familjebil så får man väl rysningar bara man hör någon nämna 0-200 :rofl
 
Det trista är att det blir jävligt dyrt med sommarbil om man söker "prestanda". Min gamla R100RS från 1978 gör 0-100 på 4,7 sekunder eller något sådant. I paritet med samtida värstingen Porsche 911 Turbo. En modernare sporthoj...jisses. Välj hellre sommarbil efter kriteriet "myspys" eftersom du kommer att bli besviken på prestandan även om du köper en bil för miljonen.

Fiat Barchetta? Alfa GTV?

Herregud alltså vad man blir fartblind nu för tiden som hojförare. Bilar som drar 0-200 på drygt 16s anses snabba, medans motorcyklar som gör det på över 10s anses av många som långsamma

Min far som aldrig har kört hoj hävdar att hans merca med 150ish hästar har "riktigt bra tryck i motorn".
Jag som kört hoj hävdar bestämt att den är trött och slö.
Allt beror ju på vilka referenser man har, om det snabbaste man har kört är en familjebil så får man väl rysningar bara man hör någon nämna 0-200 :rofl

Siffror ar en sak, verklighet en annan. Man kan ha mycket roligt i en bil som pa papper inte erbjuder ens i narheten av prestandan i en medelmattig motorcykel.

I 'motorcykelsnabb' (0-200 ~10s) bil blir man nastan radd, pa motorcykel kanns det inte nara lika hysteriskt.
 
Eftersom tråden gått över till något annat vill jag påminna om A45 som nämndes tidigare. Personligen föredrar jag BMWn med rak sexa och bakhjulsdrift. Finns dessutom både med manuell och automatlåda.

Liten video mellan M2 och CLA45.

Acceleration mätta av sportauto
M2 / CLA45
0-100km: 4.5 / 4.4 sek
0-160km/h: 10 / 10 sek
0-200km/h: 16,3 / 16,6 sek

Varvtid
1.12,5 sek / 1.14,0 sek



Håller me att tråden har hamna någon annanstans..

Värst va BMW va under å överstyrd.. Borde funka bättre..
 
Min far som aldrig har kört hoj hävdar att hans merca med 150ish hästar har "riktigt bra tryck i motorn".
Jag som kört hoj hävdar bestämt att den är trött och slö.
Allt beror ju på vilka referenser man har, om det snabbaste man har kört är en familjebil så får man väl rysningar bara man hör någon nämna 0-200 :rofl

150 hk är ju som lätt trimmad Amazon. Hällsa gubben de..... ��
 
Siffror ar en sak, verklighet en annan. Man kan ha mycket roligt i en bil som pa papper inte erbjuder ens i narheten av prestandan i en medelmattig motorcykel.

I 'motorcykelsnabb' (0-200 ~10s) bil blir man nastan radd, pa motorcykel kanns det inte nara lika hysteriskt.
Att ha kul ja är en annan sak, men prestandan som sådan, åtminstone acceleration, är en hoj miltals ifrån de flesta för vanligt folk nåbara bilar
 
Att ha kul ja är en annan sak, men prestandan som sådan, åtminstone acceleration, är en hoj miltals ifrån de flesta för vanligt folk nåbara bilar

Klart det är. Skillnad på en fordon som väger 200 kg och en annat fordon som 1600 kg (i bästa fall, idag är det inte ovanligt att en bil väger 2000 kg). Alla dessa säkerhetskrav och extra lull lull som köpare idag älskar gör inte en bil lättare. Tack o lov för min ST som väger 1165 kg, inget lyx där inte bara ren körglädje. Farsan X1 är smidig som en traktor jämfört med min bil haha :D
 
En dåtida test (Originally published in Sports Cars Illustrated in April 1956) av Mercedes 300 SL. Lagom politiskt inkorrekt :D

There are tricks to driving the car. I cannot see it as anything but a man's machine. It's too hairy a beast for a woman to drive unless she's a fairly brawny athlete.

Actually, for the average male, min*imum muscular endowment is required for the comfortable operation of the 300 SL. Caution and sound judgment, however, are essential to the continuing enjoyment of this or any other high-performance car and even a small error can have very discouraging con*sequences. For example, I had read in both a British and an American road test that the car should be pushed through turns under power, actually steered with the throttle.

So far, we've been talking about the basic 300 SL "economy model" with touring-car camshaft.

Lance introduced me to the delights of this rarified form of motoring with a demonstration of the effect of the racing cam. "Watch this," he said, as he dropped into Third at about 2,000 rpm and bore down on the throttle........ text....text......
Reventlow stayed on the throttle until the tack hit 5,500 and the scenery was a blur. The inexorable torque stayed the same, according to the hard pressure on hips and shoul*ders, until he backed off. In the "mild" range again, he slowed to 15 mph, then pulled away strongly in top gear. "That's what I mean," he said. "It's really two cars in one. One is a lamb and the other is a raging lion. And you can turn them off and on with a touch on the throttle. You can putter around town for a year and never call on the fierce side of the car's dual personality. But the instant you want that real wild performance, it's there."

http://www.caranddriver.com/reviews...-test-review-tricks-to-driving-the-car-page-2

Vad gör det hela bättre. Fram t om 1967 var det fri fart i Sverige på sina ställen där hastighetsbegränsning upphörde/saknades.

Jämför med Chris Harris reflektion om dagens superbilar. Intressant att se vad folk skriver om dessa bilar om 60 år.

On the road the LaF felt way too much if you used even a fifth of its performance. Like riding a superbike in town, you spent every moment keeping it legal, as opposed to enjoying its capabilities – the same was true of the P1 in Abu Dhabi. I didn’t drive the Porsche on the road.
Read more at https://grrc.goodwood.com/road/driv...ri-mclaren-p1-porsche-918#ZiJAI5TCvDRfQHOQ.99

Kontentan är att en liten pigg GTi bilar kan vara betydligt roligare att köra runt med till vardags även om man skulle förlora alla rödljusrace. Man gör det med ett leende på läpparna. Att jämföra med en snabb sportbil där man får slå av innan det roliga ens har börjat. Enda nöjet är att man vet att man har självkontroll. Men hur roligt har man?
 
En dåtida test (Originally published in Sports Cars Illustrated in April 1956) av Mercedes 300 SL. Lagom politiskt inkorrekt :D









http://www.caranddriver.com/reviews...-test-review-tricks-to-driving-the-car-page-2

Vad gör det hela bättre. Fram t om 1967 var det fri fart i Sverige på sina ställen där hastighetsbegränsning upphörde/saknades.

Jämför med Chris Harris reflektion om dagens superbilar. Intressant att se vad folk skriver om dessa bilar om 60 år.



Kontentan är att en liten pigg GTi bilar kan vara betydligt roligare att köra runt med till vardags även om man skulle förlora alla rödljusrace. Man gör det med ett leende på läpparna. Att jämföra med en snabb sportbil där man får slå av innan det roliga ens har börjat. Enda nöjet är att man vet att man har självkontroll. Men hur roligt har man?



De där är den enda Mercan jag skulle vilja ha...Snygg till tusen...
 
Roligare bil för enbart sommaren,
CAB:
BMW Z4 - Ser fortfarande ut som en "ny" modell.
Porsche Boxster - Porsche är porsche men de äldre börjar se gamla ut.
Miata - Ska vara riktigt körglad
Honda S2000 - Lite udda fågel men Miata koncept men mer effekt

Hatchback
Golf GTI / R32
Leon Cupra R (samma motor som Golf R)
Megane RS
Clio Sport (före 06) ska vara riktigt roliga att köra och ger pengar över till hojen :banana
BMW 130

Sedan/Kombi
BMW M3 E36
Audi RS4
C32 AMG
 
Äsch, slå till på denna istället. 640 hk/868 nm och 10 växlad automatlåda - Camaro ZL1

406123_1280.jpg
 
Manellt handlar om vad för bil man kör. En manuell låda i en S-klass går fett bort ;)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top