Tips på roligare sommarbil?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
7808696979.jpg


Har någon föreslagit Lotus Exige!? :rock

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_S_COUPE_LIMITED_EDT_65802118.htm?ca=17&w=3
Just exige är ju en bra bit över TS budget, men originalet Elise får man ju med marginal för under 150tkr, framförallt om man importerar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Manuellåda hör till 1900-talet tillsammans med ångloket. Automat e modernt och bra.:7peta

Det beror ju på om man vill köra bil eller åka bil...

Automatlåda är säkert bra om man ägnar sig åt att köa på essingeleden och läsa tidningen på iPaden.

I skogen däremot är automatlåda bra, och på bilar som är för slöa för körglädje ändå.

Min dieselpickis är manuell men skulle gärna fått vara automat, för den flyttar jag mest fläsket med, min skogsjeep är automat så klart, men om jag skulle ha "en rolig sommarbil" skulle den absolut inte få vara automat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag inte läst så många inlägg här, men de tre bilarna du anger i första.. Jag har haft en GTI och har en 330CI idag. Det blir inte kul med framhjulsdrift så är det bara! skaffa en bil med rwd det blir ett ganska litet utbud av tillverkare men det blir en rolig bil!

Så säger alla som inte kan köra bil, dom hasar hellre runt sakta och lägger bredsladdar i kurvorna, men ska man åka fort på krokiga vägar är det framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift som är effektivast
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Körde tidigare Spitfire från 70-talet och en X1/9. Båda roliga och billiga bilar. Framförallt Triumphen kommer med mycket mekanisk känsla och ett visst bondstuk
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Körde tidigare Spitfire från 70-talet och en X1/9. Båda roliga och billiga bilar. Framförallt Triumphen kommer med mycket mekanisk känsla och ett visst bondstuk

Perfekt, där har du två bilar som kräver perfekt känsla... som mekaniker och man bör även behärska lite basic el.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så säger alla som inte kan köra bil, dom hasar hellre runt sakta och lägger bredsladdar i kurvorna, men ska man åka fort på krokiga vägar är det framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift som är effektivast

Nåja, på grus och lösa underlag, framförallt i lägre hastigheter, så ja, mer tryck på drivhjulen är ju användbart.
På asfalt när det börjar röra på sig är ett välbalanserat chassie med korrekt viktfördelning värt mer.
Audi RS4 & BMW M3, nästans exakt samma effekt, 6 sekunders skillnad på ETT varv, och mercedes kan inte bygga bilar...

Att det sen finns volvoraggare med keps som röker menthol och månglat ned en T5'a i sin 240 som gillar att fördriva fredagskvällarna med att göra ringar på ikeas parkering ändrar inte fakta.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Så säger alla som inte kan köra bil, dom hasar hellre runt sakta och lägger bredsladdar i kurvorna, men ska man åka fort på krokiga vägar är det framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift som är effektivast

Snarare tvärt om, kan man inte köra bil så går det fortare med fwd :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snarare tvärt om, kan man inte köra bil så går det fortare med fwd :tummenupp

Ja det har ju visat sig med all önskvärd tydlighet inom all motorsport, för BMW har väl radat upp vinster inom rally på senaste tiden?

Eller just det, banorna måste byggas efter felhjulsdrivna fordon för att det ska gå fortare?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Äsch trams. Jag har lika kul oavsett RWD, FWD eller AWD. Allt handlar om hur bilen funkar, saker som körkänsla, styrkänsla, växellåda, chassi och motor är viktigare än vilken drivning fordonet har. Är hela paketet som räknas.
Är som vanligt, folk på internet tror de är Sebastian Loeb eller Lewis Hamilton. I själva verket ska de vara glada att de inte kört ihjäl sig ännu. Nä, det där med drivning på hjulen är överskattat. Förstår man sig något på körning kan man ha kul i allt.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Så sant så denna artikel.

As an automotive journalist, I’ve driven a lot of expensive sports cars. And I’m not kidding when I say that the $22,000 Ford Fiesta ST hatchback is one of the most fun production vehicles I’ve driven.Here’s why. There’s a difference between cars that are fast and cars that feel fast. Like the Mazda Miata and Volkswagen GTI, Ford’s new Fiesta ST feels fast. In fact, the Fiesta ST (not to be confused with a normal Ford Fiesta. More on that, below) feels wicked fast. This car whips around turns and rockets out of corners with go-cart like precision. Its growling, torque-happy engine slingshots the hotrod. I’m not joking when I say that I repeatedly laughed out loud, giggling like a schoolgirl at the raw fun-production of this little hatchback.

Am I saying that this car is more fun to drive than a Porsche or a Corvette? Well, if you’re remotely law abiding, then, yes, this car is way more fun to take through the turns and to launch from stoplights.

Please let me explain.

When you’re reading 0-60 times in a magazine, crazy-fast sports cars sound fun. And, if you have access to a closed course race track, they are fun. But, if you don’t want to go to jail for doing 100 in a 65, then you quickly learn that 0-60 in three seconds goes, well, really fast. Then what do you do with your $100,000 car? I guess you valet it at the Country Club.

After years of driving the world’s fastest production cars, I’ve concluded that very few folks who buy those cars ever get to push them to their limits. Really push a car like that, and you’re likely to end up in a jail cell, or in a cemetery, depending on how long you get away with it.

Additionally, the best of the fast cars make fast feel slow. Near my house is a twisty road with 21 hairpin turns. The posted speek limit is 25. You can whip through the hairpins at 50 in a Porsche 911, and you don’t feel like you’re going that fast. Until a motorcyle cop passes you going the other way. Then you are going fast—to the county jail.

Here is where pocket rockets rule. Whether its Mazda’s Miata or Volkswagen’s GTI (which birthed the pocket rocket genre in the early 1980’s), these little cars whip around turns and rocket from stops. Their lightweight bodies and tuned suspension handle like true budget cars. They can’t hit 60 in three seconds, though. And that’s great. As a result, pocket rockets feel from the driver and passenger seats, faster than the Porsche 911. Even though they’re slower to 60 than a Toyota Camry.
The Ford Fiesta ST gets 35 miles for every gallon on the highway, and it averaged 27 mpg during my city driving. Not bad for a car that’s more fun than a Porsche.

If you’re looking for genuine driving excitement and pleasure, there is no vehicle with greater fun-per-dollar than Ford’s pocket-rocket Fiesta ST. Don’t get me wrong. I do not recommend the sleepy, base model Fiesta. But, in the boredom of frumpy economy cars, the sport-tuned ST Fiesta is the life of the party.

If you’ve been considering a Mini Cooper or another sporty pocket rocket, do yourself a favor and test drive the Fiesta ST. It may save you about $10,000—and generate as many more smiles.


https://intellectualconservative.co...-ford-s-pocket-rocket-more-fun-than-a-porsche
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det roligaste en bil erbjuder är sladdande i snö och då MÅSTE den vara bakhjulsdriven eller ännu hellre fyrhjulsdriven för att ha kul. Framhjulsdrivna bilar är döden att snöleka med.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nej, att handbromssladda på en parkeringsplats är inte lika kul som att powerslida. Minsta lilla gas med framhjulsdrivet så rätar den ju upp sig. Torr asfalt är en annan sak, men vid snö är drivning bak hundrafaldigt roligare

Du har FEL. En välbalanserad FWD där man får ut baken med hja gasuppsläpp är minst lika roligt. Nu tycker jag vi avslutar denna diskussion och konstaterar att jag har rätt.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Du har FEL. En välbalanserad FWD där man får ut baken med hja gasuppsläpp är minst lika roligt. Nu tycker jag vi avslutar denna diskussion och konstaterar att jag har rätt.
Nej, jättetråkigt. Ja, baken kan åka ut på välbalanserade framhjulsdrivna bilar, och enda sättet att fortsätta ha den ute är att undvika gas, annars rätar den upp sig igen. Bakhjulsdrivet kan man köra på sladd konstant hela helgen om man så vill=roligare. Jag vann diskussionen härmed
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Peugeot 205 GTi... en av de roligaste bilminnena är från en sådan. Rent av giftig på gränsen. Inte direkt försäkringsbolagens favorit när det begav sig i händerna på unga förare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mohahaha säg till Stig Blomqvist och Per Eklund att det inte går att köra framhjulsdrivet med sladd... :D

Nä du får googla "vänsterbroms" och sticka ut och öva helt enkelt.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top