Har med visst intresse läst alla dessa inlägg, man heter ju inte sportbilsentusiasten för inte...
En av FÅ som uppenbarligen har KOLL skriver detta, heder!
Helt klart, en rolig bil behöver huvudsakligen ett välbalanserat och roligt chassie, manuell låda, och egentligen bara _tillräckligt_ med effekt för att kunna rubba balansen. Roligheten ligger i känslan och att ha en AKTIV körupplevelse, mao ska så mycket som möjligt av vad bilen göra vara upp till dig, inte bilen, alltså elektronik= no-no.
Har man en skåpbil att köra till vardags, nyttokörning, anser jag att det bästa sättet att få detta är med en gammal bil, mekaniskt grepp, låg vikt, osv, så lite av dagens elektronik & annan "dämpning" som isolerar dig från asfalten som möjligt.
Själv hade jag velat _bygga_ en bil i det segmentet och anpassa den efter vad jag vill ha, men det är för att jag personligen uppskattar garagetid, självklart finns det orginalare att titta på.
Skall man ha EN bil, är ju typ en modern GTI-bil, eller typ abarth en bil som duger att pendla med, handla med, köra i slask och regn, bekväm att åka långt med, och inte kräver jättemycket underhåll, men ändå kul att köra, perfekt. I min mening är där de mindre bilarna roligare, då lättare vikt = livligare, och oftast mindre isolerande lull. Bilar som gör allt. Men jag håller fast vid att BMW "M" bilar är de bästa av dessa bilar som skall göra allt, då du får balansen och lekfullheten av bakhjulsdriften med tillräckligt med effekt för att påverka balansen och leka med greppet, och ändå är de bekvämare att resa med än hot-hatcher, och fortfarande pålitliga som vilken annan bil som helst. Självklart kostar ju detta pengar, och för en ny abarth får man gå på en rätt välanvänd M3'a, men jag vidhåller att detta är befogat.
Prestanda, i hk siffror, noll till hundra och toppfart känns fullkomligt ointressant för en bil som körs i trafik.
Som ni säkert anar testar jag en hel del olika bilar. Nyare o äldre.
1. Drömmen om en äldre sportbil.
Gammelbilar ska man INTE köra om man inte vill förstöra "drömmen".
De känns riktigt gamla. Dagens chassi/motorteknik inkl bromsar är ganska överlägen.
Men det finns ju gammelbilar som kan moddas till otroligt kul fordon.
MINI med Honda S2000-motor tex och helt ombyggt chassi är LÄTT och LITEN samt har hjulen i varje hörn. Trevligt!
Fiat 500/600 med R1-motor är kul de med.
Gamla Porschar är lätta med underbar känslig styrning MEN, köra snabbt i kurvor kan FÅ göra. Inte jag. Nyare 911 är inte sportbilar, de är GT-vagnar o lyxbilar.
2. Bakkrafs vs framkrafs.
FWD och 4WD (driver fram) kör styrningen mindre känslig = kass för upplevelsen! OCH SÅ VAR DEN DISKUSSIONEN ÖVER

Vad som är snabbast är olika beroende på tillämpning, men riktiga racers körs på asfalt och där regerar RWD. Banracerbilar är bakkrafs. Det säger väl allt.
Och många tänker inte på att framkrafs ger en vx-låda med länkarmar = sämre känsla.
Men FÅ har kört en bil men kort vx-spak rakt ned i lådan = underbart. Bara det ett skäl för bakkrafs!
3. Tung+hög effekt vs lätt+tillräcklig effekt
ALLT blir sämre med ökad vikt, ALLT blir bättre med minskad vikt.
kör en VW Up nu. 0-100 på 14s eller däromkring men herregud vad den kan slängas runt i rondeller o småvägar. KUL! Men med 6-7s till hundra hade den blitt än kuligare. Någonstans där är prestandan tillräckligt för mig för då kan man hänga ut baken. Trevligt!
4. Manuell vx vs Automat
Innan det finns automater a la F1 (=växlar blixtsnabbt) är det KASS med Aut.
Och att Aut ökar vikten runt 40-70kg, gör hela diskussionen överflödig eller hur??
Går fetbort!
Att bilen ska vara liten är inte bara en viktfråga utan även att vikt nära masscentrum roterar snabbare. = ändrar riktning snabbare. Mer agil.
Lågt masscentrum kräver låg bil.
Låg vikt långt ned minskar behov av tunga hjul/hjulupphängningar = känsligare chassisättning möjlig som gör att däcken enklare följer vägens ojämnheter och gör styrningen känsligare.
De som kört en lätt bil utan servo VET hur ratten dansar i händerna. Elservo är värdelöst!
Sätter man stora tunga fälgar/däck har man NOLL KOLL. Effektivt sätt att förstöra känslan i bilen.
För 150k som kan bruksas året om skulle jag titta på nya MINI gen 1. Sedan blev var generation större tyngre o tristare. Fiesta ST finns i fler generationer. Kul grejjer. Liksom ÄLDRE Clio Cup. Nyare = tristare
GTI-klassen är tung o tråkig. Alla av märkena! Golf vägde 900kg nu 1.5ton VA FAAAAN

M3 E46 är min favvoM3 men är rena GTbilen. Underbar motor men 1.6ton??? och på tok för sladdrigt chassi och veka bromsar. Går fetbort. Liksom andra tex S4 mm.
Abarth skrev flera om, har ni kört någon? Jag har kört en competione, INTE kul trots att den var deras värsta modell med skalstolar mm. Astrist.
Alfa C4 likaså! Såg lovande ut på specen: kolfiber, lätt, ingen servo. Men KASS körkänsla.
Elise o Speedster däremot är BRA bilar.

Vad ska jag dissa mer?
Nya Miata ND, vilken besvikelse. Som Alfan bra på papperet men Elservo som inte har känsla, chassi mjukare än alla andra generationer. Och 155hk i en traktormotor som varken varvar eller trivs över 3500rpm. VA????

Och en massa tunga finesser som man inte välja att Mazda INTE monterar...
Kul orginal visst men hur brutalt bra hade den inte blivit avskalad o lättad med 200hk motor som varvar o låter som en sportmotor?

Själv letar jag en liten lätt låg bil med bakkrafs som håller ihop för åretruntkörning.
För en riktig entusiast kör givetvis sportbil o MC året runt!!! Utan turbo givetvis.
Inte kan man åka blysläde halva året och ha en kul bil i garaget??? Nej de ska köras!!! Ofta och länge!
Lutar åt Speedster/Elise, men de kräver mek. Ingen kvalitet.
Men en Boxster är fruktansvärt bra. Bästa Porschen!!! Om man kan strunta i prestigen.
Men är otroligt bra i chassit. Bästa jag upplevt. Och de kan köras hårt utan att bromsar o koppling mm viker ned sig.
M3 fixar inte ens inspirerad gatkörning, Miata likaså. Jagga XKR ja listan är lång...
Min RX-8 gjorde det däremot som enda icke-Porsche.

3år och NOLL fel. Men den rostade som alla japs.