Ser ut att vara en riktigt trevlig bil!
Lite dyr dock kanske
Dock väldigt imponerande att se hur den förändras beroende på vinkeln.
Titta på bilderna på inredningen och jämför med bild 13
Lite dyr!? Inte med Porsche Panamera-kvalité på inredningen
Ser ut att vara en riktigt trevlig bil!
Lite dyr dock kanske
Dock väldigt imponerande att se hur den förändras beroende på vinkeln.
Titta på bilderna på inredningen och jämför med bild 13
En rallypreppad bil skiljer sig ju dock något mot en gatanpassad hot-hatch.Mohahaha säg till Stig Blomqvist och Per Eklund att det inte går att köra framhjulsdrivet med sladd...
Nä du får googla "vänsterbroms" och sticka ut och öva helt enkelt.
Helt klart, en rolig bil behöver huvudsakligen ett välbalanserat och roligt chassie, manuell låda, och egentligen bara _tillräckligt_ med effekt för att kunna rubba balansen. Roligheten ligger i känslan och att ha en AKTIV körupplevelse, mao ska så mycket som möjligt av vad bilen göra vara upp till dig, inte bilen, alltså elektronik= no-no.
Har man en skåpbil att köra till vardags, nyttokörning, anser jag att det bästa sättet att få detta är med en gammal bil, mekaniskt grepp, låg vikt, osv, så lite av dagens elektronik & annan "dämpning" som isolerar dig från asfalten som möjligt.
Själv hade jag velat _bygga_ en bil i det segmentet och anpassa den efter vad jag vill ha, men det är för att jag personligen uppskattar garagetid, självklart finns det orginalare att titta på.
Skall man ha EN bil, är ju typ en modern GTI-bil, eller typ abarth en bil som duger att pendla med, handla med, köra i slask och regn, bekväm att åka långt med, och inte kräver jättemycket underhåll, men ändå kul att köra, perfekt. I min mening är där de mindre bilarna roligare, då lättare vikt = livligare, och oftast mindre isolerande lull. Bilar som gör allt. Men jag håller fast vid att BMW "M" bilar är de bästa av dessa bilar som skall göra allt, då du får balansen och lekfullheten av bakhjulsdriften med tillräckligt med effekt för att påverka balansen och leka med greppet, och ändå är de bekvämare att resa med än hot-hatcher, och fortfarande pålitliga som vilken annan bil som helst. Självklart kostar ju detta pengar, och för en ny abarth får man gå på en rätt välanvänd M3'a, men jag vidhåller att detta är befogat.
Prestanda, i hk siffror, noll till hundra och toppfart känns fullkomligt ointressant för en bil som körs i trafik.
En rallypreppad bil skiljer sig ju dock något mot en gatanpassad hot-hatch.
Om man har roligare i SNÖ med en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven då kan man nog faktiskt inte hantera en bakhjulsdriven. Men vad som är skoj är å andra sidan subjektivt, det har inte minst HD-trådarna visat..
Och så ska den såklart vara manuell med så man kan hältåa ��
Fast du sa aldrig var du bodde, därför utgick jag ifrån att du bodde i mellersta Arktis, därav snön.Fast vad som är roligt eller inte i snö känns inte så relevant just nu då jag letar SOMMARBIL
Sen tyckte väl jag att det gick att ha ganska kul med min skåpbil också i vintras, även sidledes...
Då var det alltså en fransk skåpbil på nära 2ton med 120hk dieselsnurra, som dessutom var felhjulsdriven
Så det går absolut att ha roligt med en framhjulsdriven bil
Jag är väl inte ute efter den mest roliga eller snabbaste bilen.
Den perfekta sommarbilen för mig skulle vara något med hyfsad effekt sett till chassi/vikt och som dessutom har ett väl avstämt chassi.
Sen vore det trevligt om den var hyfsat tillförlitlig och om det gick att åka lite längre sträckor med den utan att man blir ruinerad (äldre premiumbilar med hutlöst dyra delar..).
Du har FEL. En välbalanserad FWD där man får ut baken med hja gasuppsläpp är minst lika roligt. Nu tycker jag vi avslutar denna diskussion och konstaterar att jag har rätt.
Inte överdrivet viktigt.Hur viktig är komforten?
Inte överdrivet viktigt.
Viss isolering så man slipper bli döv ifall man får för sig åka lite längre vore väl trevligt.
Upprepar fiesta st.
Annat tips ar att kopa vilket billigt skit som helst, garna med duktigt slo motor.
Det ar nagot som ar hysteriskt roligt med att plaga en riktig skitbil!
Med ratt installning kan man har skitkul i precis vad fan som helst
Kanske en bmw 1-serie? 1M sticker i pris tyvärr men de mindre modellerna kan man få för hyggliga pengar.
Jag hade en 1-serie tidigare och betalade 8500 kr i försäkring för en 120i (170 hästars motorn) när trafikförsäkring gick ut och då var jag över 30 år. Inte okej för en sån liten motor dock en trevlig bil.
Vilken typ av miljöer kommer du oftast att använda bilen?
Kör du mest kortare rundor, säg en radie runt 15 mil. Blandad stadstrafik, mindre landsvägar och lite motorväg. Då hade jag tittat på en liten småbil med stor motor. Som framgick i tråden tidigare ägde jag en Abarth 500 under tre års tid. Den var rolig på ett helt annat sätt än t ex min 911. I 911an får man hålla igen på samma sätt som när man sätter sig på en sporthoj på landsväg. Den kommer inte till sin fulla rätt förrän långt över körkortsgränserna. En liten Abarth eller annan motsvarande bil kan man leka med hela tiden. Det kan t om vara roligt att gasa lite vid ett trafikljus upp till lagstadgad hastighet där man dessutom förlorar mot en snabbare Volvo 70. Skillnaden är att man har kul bakom ratten till skillnad från Volvo föraren. Man åkte tillbaka till åren då man lånade en nära familjemedlems Peugeot 205 GTi och skulle ha full gas precis hela tiden. Bilen tiggde om det. En Abarth är byggd enligt samma filosofi. Men som sagt inte en bil för alla. Det kan säkert Sportbike i tråden intyga.
Tanken är att ha en bruksbil som man ska transportera sig från A till B med och sen en roligare bil sommartid.
Den här bilen behöver inte vara extremt bekväm, men för det så får den gärna vara tillförlitlig och hållbar så man vågar åka lite längre resor med den.
Huvudsakligen kommer den väl dock användas för kortare resor, tänk dig hur du skulle använda en motard/nakenhoj.
Jag har inget intresse av att köra fort rakt fram, varje sig i bil eller på hoj.
En Fiesta ST går tyvärr fetbort då jag tycker inredningen är hemska i de flesta Ford'ar.
Däremot har jag kikat lite mer på både Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |