Tips på roligare sommarbil?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Mohahaha säg till Stig Blomqvist och Per Eklund att det inte går att köra framhjulsdrivet med sladd... :D

Nä du får googla "vänsterbroms" och sticka ut och öva helt enkelt.
En rallypreppad bil skiljer sig ju dock något mot en gatanpassad hot-hatch.
Om man har roligare i SNÖ med en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven då kan man nog faktiskt inte hantera en bakhjulsdriven. Men vad som är skoj är å andra sidan subjektivt, det har inte minst HD-trådarna visat..
Och så ska den såklart vara manuell med så man kan hältåa ?
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har med visst intresse läst alla dessa inlägg, man heter ju inte sportbilsentusiasten för inte...:yoparty

En av FÅ som uppenbarligen har KOLL skriver detta, heder!
Helt klart, en rolig bil behöver huvudsakligen ett välbalanserat och roligt chassie, manuell låda, och egentligen bara _tillräckligt_ med effekt för att kunna rubba balansen. Roligheten ligger i känslan och att ha en AKTIV körupplevelse, mao ska så mycket som möjligt av vad bilen göra vara upp till dig, inte bilen, alltså elektronik= no-no.
Har man en skåpbil att köra till vardags, nyttokörning, anser jag att det bästa sättet att få detta är med en gammal bil, mekaniskt grepp, låg vikt, osv, så lite av dagens elektronik & annan "dämpning" som isolerar dig från asfalten som möjligt.
Själv hade jag velat _bygga_ en bil i det segmentet och anpassa den efter vad jag vill ha, men det är för att jag personligen uppskattar garagetid, självklart finns det orginalare att titta på.
Skall man ha EN bil, är ju typ en modern GTI-bil, eller typ abarth en bil som duger att pendla med, handla med, köra i slask och regn, bekväm att åka långt med, och inte kräver jättemycket underhåll, men ändå kul att köra, perfekt. I min mening är där de mindre bilarna roligare, då lättare vikt = livligare, och oftast mindre isolerande lull. Bilar som gör allt. Men jag håller fast vid att BMW "M" bilar är de bästa av dessa bilar som skall göra allt, då du får balansen och lekfullheten av bakhjulsdriften med tillräckligt med effekt för att påverka balansen och leka med greppet, och ändå är de bekvämare att resa med än hot-hatcher, och fortfarande pålitliga som vilken annan bil som helst. Självklart kostar ju detta pengar, och för en ny abarth får man gå på en rätt välanvänd M3'a, men jag vidhåller att detta är befogat.

Prestanda, i hk siffror, noll till hundra och toppfart känns fullkomligt ointressant för en bil som körs i trafik.

Som ni säkert anar testar jag en hel del olika bilar. Nyare o äldre.

1. Drömmen om en äldre sportbil.
Gammelbilar ska man INTE köra om man inte vill förstöra "drömmen".
De känns riktigt gamla. Dagens chassi/motorteknik inkl bromsar är ganska överlägen.
Men det finns ju gammelbilar som kan moddas till otroligt kul fordon.
MINI med Honda S2000-motor tex och helt ombyggt chassi är LÄTT och LITEN samt har hjulen i varje hörn. Trevligt!
Fiat 500/600 med R1-motor är kul de med.
Gamla Porschar är lätta med underbar känslig styrning MEN, köra snabbt i kurvor kan FÅ göra. Inte jag. Nyare 911 är inte sportbilar, de är GT-vagnar o lyxbilar.

2. Bakkrafs vs framkrafs.
FWD och 4WD (driver fram) kör styrningen mindre känslig = kass för upplevelsen! OCH SÅ VAR DEN DISKUSSIONEN ÖVER :hihi
Vad som är snabbast är olika beroende på tillämpning, men riktiga racers körs på asfalt och där regerar RWD. Banracerbilar är bakkrafs. Det säger väl allt.

Och många tänker inte på att framkrafs ger en vx-låda med länkarmar = sämre känsla.
Men FÅ har kört en bil men kort vx-spak rakt ned i lådan = underbart. Bara det ett skäl för bakkrafs!

3. Tung+hög effekt vs lätt+tillräcklig effekt
ALLT blir sämre med ökad vikt, ALLT blir bättre med minskad vikt.
kör en VW Up nu. 0-100 på 14s eller däromkring men herregud vad den kan slängas runt i rondeller o småvägar. KUL! Men med 6-7s till hundra hade den blitt än kuligare. Någonstans där är prestandan tillräckligt för mig för då kan man hänga ut baken. Trevligt!

4. Manuell vx vs Automat
Innan det finns automater a la F1 (=växlar blixtsnabbt) är det KASS med Aut.
Och att Aut ökar vikten runt 40-70kg, gör hela diskussionen överflödig eller hur??
Går fetbort!


Att bilen ska vara liten är inte bara en viktfråga utan även att vikt nära masscentrum roterar snabbare. = ändrar riktning snabbare. Mer agil.
Lågt masscentrum kräver låg bil.
Låg vikt långt ned minskar behov av tunga hjul/hjulupphängningar = känsligare chassisättning möjlig som gör att däcken enklare följer vägens ojämnheter och gör styrningen känsligare.
De som kört en lätt bil utan servo VET hur ratten dansar i händerna. Elservo är värdelöst!
Sätter man stora tunga fälgar/däck har man NOLL KOLL. Effektivt sätt att förstöra känslan i bilen.

För 150k som kan bruksas året om skulle jag titta på nya MINI gen 1. Sedan blev var generation större tyngre o tristare. Fiesta ST finns i fler generationer. Kul grejjer. Liksom ÄLDRE Clio Cup. Nyare = tristare
GTI-klassen är tung o tråkig. Alla av märkena! Golf vägde 900kg nu 1.5ton VA FAAAAN :va:va:va

M3 E46 är min favvoM3 men är rena GTbilen. Underbar motor men 1.6ton??? och på tok för sladdrigt chassi och veka bromsar. Går fetbort. Liksom andra tex S4 mm.

Abarth skrev flera om, har ni kört någon? Jag har kört en competione, INTE kul trots att den var deras värsta modell med skalstolar mm. Astrist.
Alfa C4 likaså! Såg lovande ut på specen: kolfiber, lätt, ingen servo. Men KASS körkänsla.
Elise o Speedster däremot är BRA bilar. :kär:kär

Vad ska jag dissa mer?
Nya Miata ND, vilken besvikelse. Som Alfan bra på papperet men Elservo som inte har känsla, chassi mjukare än alla andra generationer. Och 155hk i en traktormotor som varken varvar eller trivs över 3500rpm. VA???? :huvet
Och en massa tunga finesser som man inte välja att Mazda INTE monterar...
Kul orginal visst men hur brutalt bra hade den inte blivit avskalad o lättad med 200hk motor som varvar o låter som en sportmotor? :Bugar:kär

Själv letar jag en liten lätt låg bil med bakkrafs som håller ihop för åretruntkörning.
För en riktig entusiast kör givetvis sportbil o MC året runt!!! Utan turbo givetvis.
Inte kan man åka blysläde halva året och ha en kul bil i garaget??? Nej de ska köras!!! Ofta och länge!
Lutar åt Speedster/Elise, men de kräver mek. Ingen kvalitet.

Men en Boxster är fruktansvärt bra. Bästa Porschen!!! Om man kan strunta i prestigen.
Men är otroligt bra i chassit. Bästa jag upplevt. Och de kan köras hårt utan att bromsar o koppling mm viker ned sig.
M3 fixar inte ens inspirerad gatkörning, Miata likaså. Jagga XKR ja listan är lång...
Min RX-8 gjorde det däremot som enda icke-Porsche. :tummenupp 3år och NOLL fel. Men den rostade som alla japs.
 

Snowman89

Guest
En rallypreppad bil skiljer sig ju dock något mot en gatanpassad hot-hatch.
Om man har roligare i SNÖ med en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven då kan man nog faktiskt inte hantera en bakhjulsdriven. Men vad som är skoj är å andra sidan subjektivt, det har inte minst HD-trådarna visat..
Och så ska den såklart vara manuell med så man kan hältåa ��

Fast vad som är roligt eller inte i snö känns inte så relevant just nu då jag letar SOMMARBIL :rofl
Sen tyckte väl jag att det gick att ha ganska kul med min skåpbil också i vintras, även sidledes...
Då var det alltså en fransk skåpbil på nära 2ton med 120hk dieselsnurra, som dessutom var felhjulsdriven :rofl

Så det går absolut att ha roligt med en framhjulsdriven bil :)

Jag är väl inte ute efter den mest roliga eller snabbaste bilen.
Den perfekta sommarbilen för mig skulle vara något med hyfsad effekt sett till chassi/vikt och som dessutom har ett väl avstämt chassi.
Sen vore det trevligt om den var hyfsat tillförlitlig och om det gick att åka lite längre sträckor med den utan att man blir ruinerad (äldre premiumbilar med hutlöst dyra delar..).
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Fast vad som är roligt eller inte i snö känns inte så relevant just nu då jag letar SOMMARBIL :rofl
Sen tyckte väl jag att det gick att ha ganska kul med min skåpbil också i vintras, även sidledes...
Då var det alltså en fransk skåpbil på nära 2ton med 120hk dieselsnurra, som dessutom var felhjulsdriven :rofl

Så det går absolut att ha roligt med en framhjulsdriven bil :)

Jag är väl inte ute efter den mest roliga eller snabbaste bilen.
Den perfekta sommarbilen för mig skulle vara något med hyfsad effekt sett till chassi/vikt och som dessutom har ett väl avstämt chassi.
Sen vore det trevligt om den var hyfsat tillförlitlig och om det gick att åka lite längre sträckor med den utan att man blir ruinerad (äldre premiumbilar med hutlöst dyra delar..).
Fast du sa aldrig var du bodde, därför utgick jag ifrån att du bodde i mellersta Arktis, därav snön.
Köp en Beetle cab, dom älskar kvinnorna=mycket ligg
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Du har FEL. En välbalanserad FWD där man får ut baken med hja gasuppsläpp är minst lika roligt. Nu tycker jag vi avslutar denna diskussion och konstaterar att jag har rätt.

En fwd som släpper baken vid gassläpp är inte välbalanserad utan balanserad för att ge den egenskapen.

På allmän väg utan elektroniska hjälpmedel så kör jag snabbare med fwd men det har med min inbyggda feghet att göra.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag tycker alla moderna "sportbilar" och "sportiga bilar" har tillräckligt med komfort idag. Vill nästan påstå att dagens bilar inte är obekväma. Bilar är inte byggda som de var på 80 eller 90-talet :)
Jag har inte läst ett enda biltest där det sagts "Nä, köp inte denna, den är sjukt obekväm. Sjukhus besök nästa". Jag har inte eller kört en ny bil som varit så obeväm att jag inte velat ha den.

Tips! Sen behöver man inte ha en bil med 19" eller 20" fälgar med så lite gummi som möjligt, då får man skylla sig själv om man tycker det blir lite stötigt ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte överdrivet viktigt.
Viss isolering så man slipper bli döv ifall man får för sig åka lite längre vore väl trevligt.

Vilken typ av miljöer kommer du oftast att använda bilen?

Kör du mest kortare rundor, säg en radie runt 15 mil. Blandad stadstrafik, mindre landsvägar och lite motorväg. Då hade jag tittat på en liten småbil med stor motor. Som framgick i tråden tidigare ägde jag en Abarth 500 under tre års tid. Den var rolig på ett helt annat sätt än t ex min 911. I 911an får man hålla igen på samma sätt som när man sätter sig på en sporthoj på landsväg. Den kommer inte till sin fulla rätt förrän långt över körkortsgränserna. En liten Abarth eller annan motsvarande bil kan man leka med hela tiden. Det kan t om vara roligt att gasa lite vid ett trafikljus upp till lagstadgad hastighet där man dessutom förlorar mot en snabbare Volvo 70. Skillnaden är att man har kul bakom ratten till skillnad från Volvo föraren. Man åkte tillbaka till åren då man lånade en nära familjemedlems Peugeot 205 GTi och skulle ha full gas precis hela tiden. Bilen tiggde om det. En Abarth är byggd enligt samma filosofi. Men som sagt inte en bil för alla. Det kan säkert Sportbike i tråden intyga.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Upprepar fiesta st. Finns två stycken på blocket i din budget, en vit och en blå. Köp. För de pengarna får du nog inte en roligare bil med rimliga ägandekostnader. Till vintern köper du sen en gammal 240 så du kan slaaaaajda med rövva
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Annat tips ar att kopa vilket billigt skit som helst, garna med duktigt slo motor.

Det ar nagot som ar hysteriskt roligt med att plaga en riktig skitbil!

Med ratt installning kan man har skitkul i precis vad fan som helst :D
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Upprepar fiesta st.


Me too :D
Trots att det är en Ford har min varit problemfri sen jag köpte den ny. Har i dagsläget rullat 3500 mil. Så den är inte bara rolig, den är hållbar också och jag säger det igen, 5 års garanti ingår om man har otur med bilen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Annat tips ar att kopa vilket billigt skit som helst, garna med duktigt slo motor.

Det ar nagot som ar hysteriskt roligt med att plaga en riktig skitbil!

Med ratt installning kan man har skitkul i precis vad fan som helst :D

Sant :tummenupp

Man kan ju också hyra en bil över en helg :glömdet
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kanske en bmw 1-serie? 1M sticker i pris tyvärr men de mindre modellerna kan man få för hyggliga pengar.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Kanske en bmw 1-serie? 1M sticker i pris tyvärr men de mindre modellerna kan man få för hyggliga pengar.

Jag hade en 1-serie tidigare och betalade 8500 kr i försäkring för en 120i (170 hästars motorn) när trafikförsäkring gick ut och då var jag över 30 år. Inte okej för en sån liten motor dock en trevlig bil.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag hade en 1-serie tidigare och betalade 8500 kr i försäkring för en 120i (170 hästars motorn) när trafikförsäkring gick ut och då var jag över 30 år. Inte okej för en sån liten motor dock en trevlig bil.

Jag hade en 120D och betalade inte i närheten av det. Men har å andra sidan en 330ci idag och betalar 3000.- nått om året och förra ägaren betalade 19000.- så försäkring är ju lite av ett lotteri..
 

Snowman89

Guest
Vilken typ av miljöer kommer du oftast att använda bilen?

Kör du mest kortare rundor, säg en radie runt 15 mil. Blandad stadstrafik, mindre landsvägar och lite motorväg. Då hade jag tittat på en liten småbil med stor motor. Som framgick i tråden tidigare ägde jag en Abarth 500 under tre års tid. Den var rolig på ett helt annat sätt än t ex min 911. I 911an får man hålla igen på samma sätt som när man sätter sig på en sporthoj på landsväg. Den kommer inte till sin fulla rätt förrän långt över körkortsgränserna. En liten Abarth eller annan motsvarande bil kan man leka med hela tiden. Det kan t om vara roligt att gasa lite vid ett trafikljus upp till lagstadgad hastighet där man dessutom förlorar mot en snabbare Volvo 70. Skillnaden är att man har kul bakom ratten till skillnad från Volvo föraren. Man åkte tillbaka till åren då man lånade en nära familjemedlems Peugeot 205 GTi och skulle ha full gas precis hela tiden. Bilen tiggde om det. En Abarth är byggd enligt samma filosofi. Men som sagt inte en bil för alla. Det kan säkert Sportbike i tråden intyga.

Tanken är att ha en bruksbil som man ska transportera sig från A till B med och sen en roligare bil sommartid.
Den här bilen behöver inte vara extremt bekväm, men för det så får den gärna vara tillförlitlig och hållbar så man vågar åka lite längre resor med den.
Huvudsakligen kommer den väl dock användas för kortare resor, tänk dig hur du skulle använda en motard/nakenhoj.
Jag har inget intresse av att köra fort rakt fram, varje sig i bil eller på hoj.
En Fiesta ST går tyvärr fetbort då jag tycker inredningen är hemska i de flesta Ford'ar.
Däremot har jag kikat lite mer på både Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tanken är att ha en bruksbil som man ska transportera sig från A till B med och sen en roligare bil sommartid.
Den här bilen behöver inte vara extremt bekväm, men för det så får den gärna vara tillförlitlig och hållbar så man vågar åka lite längre resor med den.
Huvudsakligen kommer den väl dock användas för kortare resor, tänk dig hur du skulle använda en motard/nakenhoj.
Jag har inget intresse av att köra fort rakt fram, varje sig i bil eller på hoj.
En Fiesta ST går tyvärr fetbort då jag tycker inredningen är hemska i de flesta Ford'ar.
Däremot har jag kikat lite mer på både Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..

Bygg miata med ls3:a. Finns kit. :crash
Pålitlig? Är ju en modern (nåja) massproducerad standardmotor så relativt iaf, bara man bygger rätt.
För trött? Nja, knappeligen 525hk i dryga tonnet bil.


Går också att göra med s13 om du som jag är lite lång får en mx5, och inte är kåt på cab....
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top