Tips på roligare sommarbil?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
På tal om bögbilar... hur anses en SLK vara...?
Från -05 och framåt... tycker de känns rätt vettiga, plåtcabbe mm, trevlig design med lite SLR-influenser osv.
350 eller 55AMG lär nog flytta på sig rätt bra dessutom.

...eller är det en gubbil?
Köp, skit i vad folk tycker, själv har jag en tjejbil.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Till mig köper jag vad jag naturligtvis vad jag vill.
Har kört BMW-mc sen man var lite över 30 och det är mer än en gång det påpekats att man kör gubb-mc.
Men det skiter jag som sagt i.

Men nu gällde de ett eventuellt köp till grabben.
Han hade 325 E90 förra året som jävlades och har sen dess tappat allt motorintresse... och cyklar och åker buss och annat helvete.

Tänkte liksom få igång honom lite... men vill inte ha nåt som han skall bli "retad" för... de är lite känsliga i den åldern.
(och vägrar köpa BMW pga kladdet förra året)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, "bögbilen" Boxster is the shit eller Cayman om man tänker åka bana och har extraslantarn att lägga. Framförallt nu när 944 och 968 som är väldigt välbyggda och solida bilar som man tidigare har åkt billigt i har blivit väldigt dyra.

Kan inte annat än hålla med.

Det finns mycket skräp kvar på marknaden när det kommer till transaxelbilarna. Många kan nog kamma sig när det väl gäller. Det ska vara exceptionellt fint exemplar för att folk ska öppna plånboken. Vid det här laget har nog de flesta skruvat sönder bilarna. Jag noterade även att man har börjat begära rätt bra även för Audi RS2. Exemplar som knappt hade varit säljbara för 100´ när det begav sig på grund av att ägarna inte har kunnat hålla fingrarna borta. Skulle bara titta på toppexemplar om jag var spekulant på en idag. Svårt för att inte säga omöjligt att få tag i delar till dem även om Audi har bättrat sig något i vissa avseenden. Samma sak med Urquattro. Porsche och Mercedes är nog en av få tillverkare som har varit skickliga på att tillhandahålla reservdelar till sina äldre bilar. Hur duktiga de är på just transaxelbilarna låter jag vara osagt. Där delar de ju en del komponenter med Audi...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Utan att ens ha provkört en Miata så känns det som att den skulle mått bra av Hondas Type-R motor.
200 sughästar och uppåt 9000varv i maxvarv :Bugar

Kolla på Honda S2000 (245hk/9500 varv) så har du konceptet ,slutades tyvärr tillverkas för några år sedan men första kom väl runt 99-2000 om jag minns rätt.
Mycket glädje ,komplett med bandspelare i stereon :brynad
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
NA var fantastisk -91 med 116hk och en tät, kort växellåda. Men det tog inte många år innan det var för lite och chassit tål så mycket mer. Och skall man vara ärlig så var faktiskt motorn jävligt trist redan från början, den boostades av en kompenserande växellåda och koncepteti sig, det fanns inget sportigt i den prisklassen öht -91.

Möjligteterna fanns dock, det var ju 323 turbo motorn som var basen i Miata om jag inte minns fel?

NB var fortfarnade ok men från NC så är bilen "medelålders" med växande gubbamage.

Nej, "bögbilen" Boxster is the shit eller Cayman om man tänker åka bana och har extraslantarn att lägga. Framförallt nu när 944 och 968 som är väldigt välbyggda och solida bilar som man tidigare har åkt billigt i har blivit väldigt dyra.

EDIT: Miata -91 var i sammanhanget helt unik ochär det i princip fortfarande (med ytterst få undantag). Den hade dubbla triangellänkar runt om. Även en i det närmaste 50/50 balans. Det ger otroliga fördelar om man vill sätta upp bilen för lite hårdare körning då man kommer väldigt långt med mycket begränsad budget.

Sabba balansen (hänga i en tyngre motor som man antagligen får knö fram pga platsbrist) är det dummaste man kan göra.

Titta på tiderna som Miatafolket kramar ur sina undermotoriserade vagnar så förstår ni. Och förstår ni inte så har ni det inte och kommer aldrig att fatta.
Ja Miata -91 var speciell. Då för 25år sedan var det en nyskapande sensation!
Men nya Miata må vara lätt men resten är ganska "play it safe"
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kan inte annat än hålla med.

Det finns mycket skräp kvar på marknaden när det kommer till transaxelbilarna. Många kan nog kamma sig när det väl gäller. Det ska vara exceptionellt fint exemplar för att folk ska öppna plånboken. Vid det här laget har nog de flesta skruvat sönder bilarna. Jag noterade även att man har börjat begära rätt bra även för Audi RS2. Exemplar som knappt hade varit säljbara för 100´ när det begav sig på grund av att ägarna inte har kunnat hålla fingrarna borta. Skulle bara titta på toppexemplar om jag var spekulant på en idag. Svårt för att inte säga omöjligt att få tag i delar till dem även om Audi har bättrat sig något i vissa avseenden. Samma sak med Urquattro. Porsche och Mercedes är nog en av få tillverkare som har varit skickliga på att tillhandahålla reservdelar till sina äldre bilar. Hur duktiga de är på just transaxelbilarna låter jag vara osagt. Där delar de ju en del komponenter med Audi...

Nä, det är inget fel på transaxel-Porsche. Delar är inget större problem vad jag minns (har inte varit direkt aktiv senaste 6-7 åren). Motorerna är lite halvtråkiga även om dom spänner över ett ganska stort spann. 2,5 liters radfyra på 150hk (924S) är tyvärr inte jättemacho på pappret. Sen är det lite långslagigt och ganska vibrationskänsligt (dubbla balansaxlar) så det är tyvärr inte busbilligt att få upp varvet på dom. Sen finns det 3liters radfyra på 211hk och 968 motorn, även den på 3 liter men 240hk.

För några år sen köpte man en 968 i acceptabelt bruksskick för 80-100k. Nu är dom generellt 30% dyrare och ännu dyrare i Tyskland.

Jag har en gammal transaxelkärra stående som väger in på rätt sida tonnet om man vill med 240hk torsendiffad låda, Öhlins chassie och lite annat jox. Som jag minns det så här 7-8 år senare så flyttade den på sig förhållandevis bra och var relativt underhållande trots att det inte var nån direkt effekt att bli upphetsad över.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har en gammal transaxelkärra stående som väger in på rätt sida tonnet om man vill med 240hk torsendiffad låda, Öhlins chassie och lite annat jox. Som jag minns det så här 7-8 år senare så flyttade den på sig förhållandevis bra och var relativt underhållande trots att det inte var nån direkt effekt att bli upphetsad över.

Hur kommer det sig att den är ståendes?

Jag har själv aldrig kört någon 924/944/968/928. Men vet att det är välbyggda bilar som fått sämre rykte än vad de borde eftersom Porsche varit så förknippat med 911. Var lite nyfiken på 968CS för ca 15 år sedan, men hörde att det inte var särskilt rolig karaktär på motorn av en som ägt en. Däremot var den ju välbalanserad. Tiden har dock sprungit ifrån dem. En bekant köpte en 944 turbo som han köpte billigt för 10 år sedan. Den använde han som bruksbil ett par år. Det var ingen som brydde sig om en sådan. Det var slit och släng. Därför höjde jag på ögonbrynen när jag läste priset man begärde för dem i artikeln nedan. En positiv sak om prisbilden ökar är att ägarna får incitament att ta hand om dem. Sedan får man som sagt inte glömma att begärt pris är en sak. Vad man får är något annat.

http://www.pistonheads.com/features/ph-features-heroes/porsche-944-turbo-ph-heroes/33754
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur kommer det sig att den är ståendes?

Jag har själv aldrig kört någon 924/944/968/928. Men vet att det är välbyggda bilar som fått sämre rykte än vad de borde eftersom Porsche varit så förknippat med 911. Var lite nyfiken på 968CS för ca 15 år sedan, men hörde att det inte var särskilt rolig karaktär på motorn av en som ägt en. Däremot var den ju välbalanserad. Tiden har dock sprungit ifrån dem. En bekant köpte en 944 turbo som han köpte billigt för 10 år sedan. Den använde han som bruksbil ett par år. Det var ingen som brydde sig om en sådan. Det var slit och släng. Därför höjde jag på ögonbrynen när jag läste priset man begärde för dem i artikeln nedan. En positiv sak om prisbilden ökar är att ägarna får incitament att ta hand om dem. Sedan får man som sagt inte glömma att begärt pris är en sak. Vad man får är något annat.

http://www.pistonheads.com/features/ph-features-heroes/porsche-944-turbo-ph-heroes/33754

Den står för att den är helt obrukbar på gata och jag har inte tid att köra bana längre. Din kompis har rätt, karaktären på motorn är inte vad man kan förvänta sig av Porsche, är man sen van vid 911 så är det än värre tyvärr. Men likväl, det finns dom som kan köra bilen fort som fan trots det.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har ägt en 944 med den lite ovanliga 2,7 liters maskinen, underbar GT bil, men motorn är mer karaktär dammsugare, vridstark utan nån direkt effektpuckel. Skulle absolut kunna tänka mig en sån som trevlig sommarbruksis. För 150 k bör man kunna hämta hem en riktig fin. Bör ju som sagt hålla värdet bra också. Nackdelen är ju såklart att det börjar bli gamla bilar med allt vad det innebär.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har ägt en 944 med den lite ovanliga 2,7 liters maskinen, underbar GT bil, men motorn är mer karaktär dammsugare, vridstark utan nån direkt effektpuckel. Skulle absolut kunna tänka mig en sån som trevlig sommarbruksis. För 150 k bör man kunna hämta hem en riktig fin. Bör ju som sagt hålla värdet bra också. Nackdelen är ju såklart att det börjar bli gamla bilar med allt vad det innebär.

Det finns ingen 944 som skall kosta dom pengarna. Visst en bra 968 eller en Turbo riktigt bra iordning på grejorna men för 150k skulle jag som sagt alla dar i veckan samla en liten slant till och köpa den billigaste Cayman eller om budgeten är strikt en Boxster.

Jag hade en helt ok 944S, 16v topp på 2,5l blocket. 190hk, relativt ovanliga men inte mer eftertraktade för det.

Det var en -87 med inte för många mil på mätarn (tror det var 13000). Hel och fin inredning, blank originallack. Tight och fin utan skrammel (som det skall vara på Porsche). Sålde den 2005 eller nåt sånt för 49k sen fortsatte priserna ner efter det och det är där jag tycker dom skall vara prismässigt.

EDIT: tycker fö att du har fel. Skulle aldrig kalla 944 för GT-bil.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det finns ingen 944 som skall kosta dom pengarna. Visst en bra 968 eller en Turbo riktigt bra iordning på grejorna men för 150k skulle jag som sagt alla dar i veckan samla en liten slant till och köpa den billigaste Cayman eller om budgeten är strikt en Boxster.

Jag hade en helt ok 944S, 16v topp på 2,5l blocket. 190hk, relativt ovanliga men inte mer eftertraktade för det.

Det var en -87 med inte för många mil på mätarn (tror det var 13000). Hel och fin inredning, blank originallack. Tight och fin utan skrammel (som det skall vara på Porsche). Sålde den 2005 eller nåt sånt för 49k sen fortsatte priserna ner efter det och det är där jag tycker dom skall vara prismässigt.

EDIT: tycker fö att du har fel. Skulle aldrig kalla 944 för GT-bil.

Sant, för 150 k ska man få en 944 i mint condition. Tror inte att det är samma spekulanter som tittar på en Cayman eller en 944, 944 är ju nostalgi. Jmf att köpa en 911 från samma tidpunkt är ju 944 rent av billig, tror absolut att 944- 968 kan ha en positiv prisbild framöver då de är relativt billiga och få fina bilar finns kvar.


Jag vill nog faktiskt klassa 944-968 som en gt bil. Relativt komfortabel, högt utväxlad m.m- lite 928 light.
Antar att vi inte kommer överens på den punkten:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den står för att den är helt obrukbar på gata och jag har inte tid att köra bana längre. Din kompis har rätt, karaktären på motorn är inte vad man kan förvänta sig av Porsche, är man sen van vid 911 så är det än värre tyvärr. Men likväl, det finns dom som kan köra bilen fort som fan trots det.

Det kanske kommer en tidpunkt när du har tid att använda den igen. Annars finns det säkert någon som som är intresserad av att ta över en färdigbygd bil för bana. Det kostar ju en del att ställa iordning en sådan bil om man börjar sammanställa allt. Har varit på banmöten där modifierade 944 har varit med och i händerna på en erfaren förare går de bra. Jag undrar dock hur driftsäkra de är på bana med det effektuttag man plockar ur. Som jag fick berättat för mig saknar 968CS motorn effektpuckel. Den drar jämt över hela registret. Körde en bil med den klassiska 3 liters 24v Alfa sexan. En motor känd för sin fina respons och motorkaraktär. Ett gudomligt motorljud som jag än idag kan sakna. Motorn fick en att ha överseende med bilens övriga brister som man bör betrakta som italiensk charm.

Det var ofta man tänkte tanken att en Lotus Elise med Alfa motorn hade varit en intressant kombination. En 4C med den motorn vore en modern Dino.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det kanske kommer en tidpunkt när du har tid att använda den igen. Annars finns det säkert någon som som är intresserad av att ta över en färdigbygd bil för bana. Det kostar ju en del att ställa iordning en sådan bil om man börjar sammanställa allt. Har varit på banmöten där modifierade 944 har varit med och i händerna på en erfaren förare går de bra. Jag undrar dock hur driftsäkra de är på bana med det effektuttag man plockar ur. Som jag fick berättat för mig saknar 968CS motorn effektpuckel. Den drar jämt över hela registret. Körde en bil med den klassiska 3 liters 24v Alfa sexan. En motor känd för sin fina respons och motorkaraktär. Ett gudomligt motorljud som jag än idag kan sakna. Motorn fick en att ha överseende med bilens övriga brister som man bör betrakta som italiensk charm.

Det var ofta man tänkte tanken att en Lotus Elise med Alfa motorn hade varit en intressant kombination. En 4C med den motorn vore en modern Dino.

Vad jag vet så är det inga direkta uttag av effekt att tala om. Det är inga trimbara motorer öht förutom turbon. På sugmotorera är det på sin höjd nåt eftermarknadschip och ett par hundra varv extra. Motorerna håller. Turbon vet jag inte men 300-350hk håller bra och verkar vara en formalitet.

På Sugmotorerna kan det kan bli lite oljebrist men det beror mer på hög kurvhastighet i kombination med obafflat tråg. Annars är det svag oljepickup som kan gå av vid bankörning, speciellt om man plockat bort balansaxlarna.

Vet många banjärn med motorer som rullat 25000mil som plågas bra på bana år efter år. Detta var rena sunkbilar som i början av 2000-talet kostade under 25-30k och bankonverterades för rimliga pengar.

Då är det historiskt mer problem med de första vattenkylda B6-motorerna till 996 och Boxster.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag vet så är det inga direkta uttag av effekt att tala om. Det är inga trimbara motorer öht förutom turbon. På sugmotorera är det på sin höjd nåt eftermarknadschip och ett par hundra varv extra. Motorerna håller. Turbon vet jag inte men 300-350hk håller bra och verkar vara en formalitet.

Det turbo effekt jag tänkte på. Alltså 944 turbos. Runt 300- 350 hk låter bekant. Min erfarenhet av turbomotorer är att de går varmare när man utnyttjar effekten som t ex vid bankörning. Fast som du säger har Porsche inte tagit ut särskilt hög effekt ur motorerna. I synnerhet sugmotorerna.

M96 motorn i tidiga Boxster, Cayman, 996, 997:1 är ett kapitel för sig. Det lär vara en liten procent som drabbas, men det är ju en klen tröst om man är en av dem. Samtidigt finns det ju lösningar där ute. Jag skulle inte låta det hinder en från att köpa en tidig Boxster. Det är fortfarande oerhört mycket bil för pengarna.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sant, för 150 k ska man få en 944 i mint condition. Tror inte att det är samma spekulanter som tittar på en Cayman eller en 944, 944 är ju nostalgi. Jmf att köpa en 911 från samma tidpunkt är ju 944 rent av billig, tror absolut att 944- 968 kan ha en positiv prisbild framöver då de är relativt billiga och få fina bilar finns kvar.


Jag vill nog faktiskt klassa 944-968 som en gt bil. Relativt komfortabel, högt utväxlad m.m- lite 928 light.
Antar att vi inte kommer överens på den punkten:)
Och på tal om 928 så såg jag en zirkelbachversion av den igår, kan inte vara vanlig. Grotesk, men samtidigt jävligt fet på något vis ?
 

Snowman89

Guest
Petar upp denna tråd lite igen då sommaren har passerat och årets sommarbil har sålts då den inte riktigt passade mig.
Denna sommar körde jag en Mercedes CLC 350 -09 som var en trevlig bil, dock lite tung/svajjig samt tråkig.
Förhoppningsvis är man ett steg närmre att hitta "rätt" bil nu..

Jag har börjat kika runt lite efter en annan bil och kraven är väl ungefär såhär:
-Runt 200k i inköp, gärna lite lägre
-Vettig driftkostnad/hållbarhet
-Ska vara möjligt att åka på en längre turer, tex neråt europa för att köra lite alppass
-Gärna mycket effekt
-Helst ingen BMW (Finns inga vettiga handlare/verkstäder här i närheten)
-Gärna bakhjulsdrivet
-Behöver inte ha plats för mer än 2person och lite packning

Är det fortfarande en äldre Porsche som gäller eller är en Ford Fiesta ST, Seat Ibiza Cupra osv kanske också vettiga?

Audi har ju ett antal fräna bilar som man når upp till när man närmar sig 200, tex en S5.
Men där lär kostnaden för att hålla den rullande bli på tok för hög istället..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du inte behöver mer än två sittplatser. Passa på att köpa en mindre bil då där man har prioriterat körglädje från början. En tidig Porsche Boxster S uppfyller alla dina kriterier ovan. Mycket effekt kanske är att ta i. Den kan kännas lite tam på den fronten, men det beror ju på vad man har för referenser sedan tidigare. Det vägs upp av ett väldig fint välbalanserat chassi. En motor som tycker om att varvas. Man sitter bekvämt även på längre sträckor. Den rymmer förvånansvärt mycket. Ett större bagagerum fram, men även ett mindre där bak. Ligger man i högt motorvägstempo är förbrukningen inget att orda om. Vanliga service och underhåll är inget avskräckande. Däremot finns det så klart svagheter som man ska se upp för. Läs på och bilda dig en egen uppfattning.

Letade själv upp en Boxster S i början av sommaren. Baserat på det du skrev om din föregående bil tror jag att du skulle tycka att en hot hatch eller coupe baserad på en mellanklass bil hade upplevts som endimensionell.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är det fortfarande en äldre Porsche som gäller eller är en Ford Fiesta ST, Seat Ibiza Cupra osv kanske också vettiga?

Jag äger en Fiesta ST och den har rullat 4400 mil nu. 100% problemfri och lika trevlig att köra som när jag köpte den ny.
 

Snowman89

Guest
Om du inte behöver mer än två sittplatser. Passa på att köpa en mindre bil då där man har prioriterat körglädje från början. En tidig Porsche Boxster S uppfyller alla dina kriterier ovan. Mycket effekt kanske är att ta i. Den kan kännas lite tam på den fronten, men det beror ju på vad man har för referenser sedan tidigare. Det vägs upp av ett väldig fint välbalanserat chassi. En motor som tycker om att varvas. Man sitter bekvämt även på längre sträckor. Den rymmer förvånansvärt mycket. Ett större bagagerum fram, men även ett mindre där bak. Ligger man i högt motorvägstempo är förbrukningen inget att orda om. Vanliga service och underhåll är inget avskräckande. Däremot finns det så klart svagheter som man ska se upp för. Läs på och bilda dig en egen uppfattning.

Letade själv upp en Boxster S i början av sommaren. Baserat på det du skrev om din föregående bil tror jag att du skulle tycka att en hot hatch eller coupe baserad på en mellanklass bil hade upplevts som endimensionell.

Jo jag har faktiskt kikat på åt det hållet.
Men någonstans har jag för mig att jag läste att det fanns något motorproblem med Boxstern som kunde bli dyyrt.
Läste på lite mer i våras men tyvärr verkar jag ha glömt hälften..
Men jag ska försöka läsa på lite till om den!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top