Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Området mellan Kalix älv och Lule älv är förvisso glest bebyggt men å andra sidan formligen nedlusat med värnplatser på höjder, små broar med maxvikt 72 ton osv. Börja i Morjärv och leta dig nedåt mellan E4 och 356 på grusvägsnätet…

I Töre står även värnstugan från Orrbyn, Råne älv. Ett strvtorn från strv74 som placerades ut - flera hundra - i den sk Kalixlinjen för att skydda tex en bro. Återvinning deluxe.

Jag tror att få faktiskt förstått vidden av Kalixlinjen och Bodens fästning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
B-loket i Kusfors och linbanan, om än nedlagd, har nämnts men inte Holgers traktormuseum.


Och då är det inte långt till Korpisvägen mellan Ö-torneå och Korpis. Underbar med en SportHoj men man måste inte lägga ihop skylthastigheterna för att trivas. Men se upp för renar.
Där hittar du också Hanhivittikko fäbod som är värd ett besök. Som bondläpp trivs jag där med naturens ljud och bara något enstaka fordon på vägen utanför.
Filosofera till midnattssolen kan man göra på Aavasaksa eller Luppioberget där det nu finns en restaurang som jag inte besökt.
1658050114585.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänk hur olika vi kan se på saker! Jag började i byggsvängen på allvar under tidigt nittiotal, har jobbat med betong i hela mitt liv och är fortfarande fascinerad över att ”de söndervittrade stolparna” fortfarande står kvar. Betänk att de restes, bland myrar, knott och allsköns elände, mitt under brinnande krig med ransoneringar (1943 och senare). Och fortfarande står kvar i den miljön! Dessutom - söndervittrade vet jag inte, de borrkärnor som jag vet tagits visar på hållfastheter uppemot C60/75 i dagens Eurocode-mått. Tämligen imponerande må jag säga. Jag passerade stolparna förra veckan och är fortfarande vederbörligen imponerad av konstruktionerna, särskilt i ljuset av senare händelser som t ex uppförandet av Ölandsbron…

Dessutom tror jag det är klokt att särskilja på interneringsläger och koncentrationsläger om vi ska ägna åt oss moderna definitioner. De interneringsläger vi i Svedala hade för bl a framträdande kommunistanhängare och flyktingar under det senaste världskriget hade kanske ändå inte så mycket gemensamt med das Reich Kz-läger vad avser sträng regim och levnadsförhållanden?

Persontrafiken på linbanan stängdes enligt uppgift efter undersökning av stolparna där man konstaterade att armeringen hade börjat rosta och ytskicktet av betongen hade vittrat.

Visst kommer stolparna att stå kvar i hundra år till, i tvåhundra, kanske trehundra, men dom är inte längre lämpade att bära linbana.

Lägren kallades koncentrationsläger när dom byggdes, av dom som byggde dom, och ska således kallas så även i fortsättningen.
Dom byggdes för att internera "Englandsvänner" "Antinazister" och "Kommunister" som var beredda att strida MOT Nazisterna, när krigslyckan för Nazisterna vände gjorde dom Svenska politiska kapporna också det och man började inhysa annat folk i lägren.
Det är ingen slump att lägret byggdes brevid järnvägen, folk skulle skickas till tyskland på begäran
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De som internerades var i största utsträckning organiserade kommunister, som tydligt och klart var beredda att verka för Sovjets sak. Uttalade Englandsvänner fanns exempelvis i Regeringen, likaså antinazister.

Var får du dina "fakta" ifrån, GuW?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Persontrafiken på linbanan stängdes enligt uppgift efter undersökning av stolparna där man konstaterade att armeringen hade börjat rosta och ytskicktet av betongen hade vittrat.

Visst kommer stolparna att stå kvar i hundra år till, i tvåhundra, kanske trehundra, men dom är inte längre lämpade att bära linbana.

Lägren kallades koncentrationsläger när dom byggdes, av dom som byggde dom, och ska således kallas så även i fortsättningen.
Dom byggdes för att internera "Englandsvänner" "Antinazister" och "Kommunister" som var beredda att strida MOT Nazisterna, när krigslyckan för Nazisterna vände gjorde dom Svenska politiska kapporna också det och man började inhysa annat folk i lägren.
Det är ingen slump att lägret byggdes brevid järnvägen, folk skulle skickas till tyskland på begäran
Njae, betongen handblandades, sannolikt med vatten från lokala källor, och vi talar om tider långt innan tillsatsmedel som luftporbildare (ger ökad frostbeständighet) fanns påtänkta. Fundamenten finns ibland i myrvatten där skvalpzonen är värst. Hållfasthet är något helt annat än t ex frostbeständighet och de lyckades fascinerande bra givet förutsättningarna.

Karbonatisering av betong exponerad mot det fria är egentligen en rätt bra process (upptar koldioxid i luften) men sänker pH. När det väl är neutralt skapas som bekant förutsättning för armeringskorrosion. Normalt sett är det det täckande betongskiktet som avgör när karbonatiseringen beräknas nå armeringsläget.

Jag har inte läst rapporten från Dekra men muntligt hört slutsatserna. Ett problem var att kamstänger inte fanns på den tiden, vidhäftningen mot släta stänger blir då bristfällig och sprickbildning uppstår. Sprickor möjliggör vatteninträngning, frostsprängning och armeringskorrosion. Sedan blir det ett problem när ett konsultföretag ska garantera en konstruktion enligt nuvarande standards.

Nåväl - idag har de flesta konstruktioner en beräknad livslängd om 50 år, undantaget grunder för byggnader och broar som oftast designas för 100 år. Med detta i åtanke är linbanan ta mig tusan en ingenjörs - och hantverksmässig bragd (läste att 1 500 personer var inblandade i bygget)!

När det gäller interneringslägren observerade Du kanske inte att jag kommenterade utifrån nutida definitioner? I övrigt stämmer min förståelse av historien mer överens med sammanfattningen som BrooklynS redovisar, låt oss heller inte glömma de ryska krigsfångar som hittade vägen över fjällen från Norge.

Hoppas Ni också hinner med att köra hoj, ha en fortsatt fin sommar ?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De som internerades var i största utsträckning organiserade kommunister, som tydligt och klart var beredda att verka för Sovjets sak. Uttalade Englandsvänner fanns exempelvis i Regeringen, likaså antinazister.

Var får du dina "fakta" ifrån, GuW?







Samt dom böcker som skrivits i ämnet och filmen Upprättelse – en film om interneringslägren
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Resterna av linbanan förra onsdagen. Stod även kvar idag då vi passerade söder ut.

Då det gäller militära anläggningar funderar jag på Hemsön då jag kommer att vara i Sundsvallsregionen ca två veckor och nu utrustad med en grushoj. Tycker att man borde kunna hitta grusvägar från Holm, Liden och mot Härnösand.

20220706_194603.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
B-loket i Kusfors och linbanan, om än nedlagd, har nämnts men inte Holgers traktormuseum.


Och då är det inte långt till Korpisvägen mellan Ö-torneå och Korpis. Underbar med en SportHoj men man måste inte lägga ihop skylthastigheterna för att trivas. Men se upp för renar.
Där hittar du också Hanhivittikko fäbod som är värd ett besök. Som bondläpp trivs jag där med naturens ljud och bara något enstaka fordon på vägen utanför.
Filosofera till midnattssolen kan man göra på Aavasaksa eller Luppioberget där det nu finns en restaurang som jag inte besökt.
View attachment 474058
Holger sålde bort en hel del traktorer för ett tag sen drygt 100 stycken tror jag det var men det märks direkt inte. Tror ändå att han har drygt 200 traktorer kvar.

Han är förövrigt väldigt trevlig och lättsam och visar gärna vad han har om han bara är där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skicka mejl i PM så kommer GPXspår från Holmsjöändan till Kramfors, brutalt bra grus!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kommer Holmsjöändan är ju väldigt nära där jag har mitt basläger hos svärföräldrarna i Hällingen. Kan man ladda in det i Montanan utan Garmin Basecamp? Har bara en platta och telefon med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer Holmsjöändan är ju väldigt nära där jag har mitt basläger hos svärföräldrarna i Hällingen. Kan man ladda in det i Montanan utan Garmin Basecamp? Har bara en platta och telefon med.
Du kan använda appen Garmin Explore ser jag, så det skall funka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har mer tips på vad som är sevärt i trakterna kring Sundsvall? Kommer som sagt att vara i Hällingen ca två veckor och utöver familjen och fruns släkt har jag sällskap av KLR:en med grusdäcken på så jag undviker helst asfalt.

Vättaberget och bilmuseet I Härnösand är inplanerade, men fler tips?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har mer tips på vad som är sevärt i trakterna kring Sundsvall? Kommer som sagt att vara i Hällingen ca två veckor och utöver familjen och fruns släkt har jag sällskap av KLR:en med grusdäcken på så jag undviker helst asfalt.

Vättaberget och bilmuseet I Härnösand är inplanerade, men fler tips?

Massor… över dagen:

Galtström
Lögdö bruk
Åstön
Alnö runt
Vivstavarv bruksmiljö
Svartviks dito
Sandöbron och Westerlunds konditori
Gröntjärn
Thailändska paviljongen


Matfors-Hassela-Delsbo-Järvsö-Delsbo-Norrbo-Näsviken-Hälsingtuna-Bergsjö-Ortsjön-Matfors. Asfalt men trivsam tur på fantastiska vägar och bra fika tex i Järvsö.

Kan skicka dig en grustur på 37 mil i närområdet…


EDIT: kolla mejlen!
 
Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Den turen tar jag också gärna emot om det skulle gå för sig? Bor i området men kanske är något jag missat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående Kalix så kan jag meddela att länsväg 720 - den så kallade ”Björkforsvägen” som går från östra sidan av Kalix tätort till just Björkfors - precis är asfalterad och klar efter något som känns som en fem år lång renovering.

Bitvis riktigt kurvig (kurvigare än Sören för de som vet vad det innebär…) och hästägaren som brukade hälsa med högaffel och preja folk av vägen är numera död och begraven…

Vägen är inspekterad så sent som idag. Tyvärr lite grus i en del kurvor, eftersom en del bilister inte kan hålla hjulen ifrån de nygrusade kanterna…

Vägen avslutas lämpligtvis med fika i Björkfors hembygdsgård ”Kvarngården”, öppet 12-18 alla dagar hela sommaren. Inspekterad i fredags och det hembakade fikat håller högsta klass. De skulle i och för sig ha byapub lite senare på kvällen, så ni kan ju googla och kolla så att stället fortfarande står kvar…

Har man syndat längs vägen kan man bikta sig i Björkfors kyrka och dessutom läsa på om dess egendomliga historia och hur den flyttades från en skärgårdsö…

Från Björkfors åker man lämpligtvis vidare norrut längs länsväg 398, tutar och vinkar när man passerar min egen mormors hemgård ”Dalbacken” och vidare mot kommungränsen Kalix / Haparanda (där Tornedalen officiellt tar vid) och sedan väg 356 mot Karungi, eller varför inte fortsätta upp mot Armasjärvi (googla…) eller Luppioberget…?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
De som internerades var i största utsträckning organiserade kommunister, som tydligt och klart var beredda att verka för Sovjets sak. Uttalade Englandsvänner fanns exempelvis i Regeringen, likaså antinazister.

Var får du dina "fakta" ifrån, GuW?
Hur ska jag tolka detta? Som att det är okej att internera organiserade kommunister i läger? Vilka andra grupper är okej att internera? Om det är så att du inte tycker att det är okej att internera någon pga deras politiska hemvist eller etniska tillhörighet så får du gärna förklara varför du försöker släta över saken med att det ”i största utsträckning organiserade kommunister”.
När det gäller interneringslägren observerade Du kanske inte att jag kommenterade utifrån nutida definitioner? I övrigt stämmer min förståelse av historien mer överens med sammanfattningen som BrooklynS redovisar, låt oss heller inte glömma de ryska krigsfångar som hittade vägen över fjällen från Norge.

Hoppas Ni också hinner med att köra hoj, ha en fortsatt fin sommar ?
Först av allt, dU skriver dINA inlägg som om dU vore en säljare. http://www.falkblick.se/2011/09/du-med-stort-eller-litet-d.html
Många versaler stör läsningen
Språkrådet rekommenderar dock att man skriver du med liten bokstav. Särskilt gäller detta texter som vänder sig till flera personer. Att skriva Du som i exemplet ovan, förekommer ibland i säljbrev, myndighetsbrev och liknande som vänder sig till en enda person. Även formerna Dig, Din, Ditt och Dina ska då stå med stor bokstav. Men i längre texter blir det störande med alla versaler.”
Det är inte smickrande och dU är helt ensam med att använda dIG av den typen av myndighetstext.
[slut på försök till myndighetsutövande versaler]
För det andra får du gärna upplysa om var du hittar dessa definitioner. https://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsläger_i_Sverige_under_andra_världskriget
”Interneringsläger i Sverige under andra världskriget avser de interneringsläger, ibland kallade koncentrationsläger, som var en typ av arbetsläger för politiska fångar.”

Kolla här också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsläger
”Var gränsen går mellan det som kallas interneringsläger och det som kallas koncentrationsläger är oklart. En skillnad kan dock sägas vara att ett interneringslägers enda uppgift är att internera folk, medan det i koncentrationsläger även kan förekomma tvångsarbete och systematiska avrättningar.[2]

Det jag antar vi kan komma överens om är att det i Sverige förekom läger där politiska motståndare låstes in och tvingades till arbete. Detta under ett socialdemokratiskt styre. Du kan kalla det interneringsläger om du vill, jag kallar det koncentrationsläger.

[turn on fake auktoritet igen]
Jag vet att dU och BolundS är socialister och hejar på S. Det är fine, men att dU försöker sminka över arbetsläger för dINA politiska motståndare är ganska osmakligt av dIG. Försvarar dU dessa läger eller tycker dU att det var fel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående Kalix så kan jag meddela att länsväg 720 - den så kallade ”Björkforsvägen” som går från östra sidan av Kalix tätort till just Björkfors - precis är asfalterad och klar efter något som känns som en fem år lång renovering.

Bitvis riktigt kurvig (kurvigare än Sören för de som vet vad det innebär…) och hästägaren som brukade hälsa med högaffel och preja folk av vägen är numera död och begraven…

Vägen är inspekterad så sent som idag. Tyvärr lite grus i en del kurvor, eftersom en del bilister inte kan hålla hjulen ifrån de nygrusade kanterna…

Vägen avslutas lämpligtvis med fika i Björkfors hembygdsgård ”Kvarngården”, öppet 12-18 alla dagar hela sommaren. Inspekterad i fredags och det hembakade fikat håller högsta klass. De skulle i och för sig ha byapub lite senare på kvällen, så ni kan ju googla och kolla så att stället fortfarande står kvar…

Har man syndat längs vägen kan man bikta sig i Björkfors kyrka och dessutom läsa på om dess egendomliga historia och hur den flyttades från en skärgårdsö…

Från Björkfors åker man lämpligtvis vidare norrut längs länsväg 398, tutar och vinkar när man passerar min egen mormors hemgård ”Dalbacken” och vidare mot kommungränsen Kalix / Haparanda (där Tornedalen officiellt tar vid) och sedan väg 356 mot Karungi, eller varför inte fortsätta upp mot Armasjärvi (googla…) eller Luppioberget…?

Utmärkt, vägen har funkat med GSA men då törs man ju ta sporthojen…?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Massor… över dagen:

Galtström
Lögdö bruk
Åstön
Alnö runt
Vivstavarv bruksmiljö
Svartviks dito
Sandöbron och Westerlunds konditori
Gröntjärn
Thailändska paviljongen


Matfors-Hassela-Delsbo-Järvsö-Delsbo-Norrbo-Näsviken-Hälsingtuna-Bergsjö-Ortsjön-Matfors. Asfalt men trivsam tur på fantastiska vägar och bra fika tex i Järvsö.

Kan skicka dig en grustur på 37 mil i närområdet…


EDIT: kolla mejlen!
Tack, lär nog inte bli några långstyrmingar utan kortare svängar i närområdet. Har som sagt funderingar på att köra till Härnösand.

Har ett helt nytt Maxxis 6006 och ett lite slitet Stracross 5 Hard fram så att åka asfalt är väl inte hela världen men det är ju roligare att åka grusväg med denna hoj.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top