bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo faktiskt med men inte som galen finne? Bara min keps syns just I en scen på polisstationen ? Där emot är Ovation gitarren som Stormare spelar på i en scen min gitarr och lånades till filmen.O fan. Var i filmen är du med? Är du den där galna finnen?
Safari i kustbyarna är en annan bra möjlighet för den som vill turista längs Norrbottenskusten. Det fanns faktiskt en gammal cykeltävling som hette Fiskarbyrundan. Kalix-Töre-Sören-Påläng-Ryssbält-Storön-Nyborg-Kalix ger ännu mer militärhistoria (ubåten i Törefjärden), en del inte alltför pjåkiga vägar, några grymma utsiktsplatser för solnedgång och passerar dessutom rakt genom platsen för det påstådda jaktbrottet.
Den gängse uppfattningen häromkring är annars att ”Kalixhärvan” uppstod genom att en enda person lyckades sälja en väldigt uppdiktad och överdriven historia till en enda mindre nogräknad journalist. Men de som torgför den förklaringen brukar snabbt bli misstänkta själva…
Sträckan Kalix-Haparanda går också att göra dubbelt så lång genom att åka ut i alla kustbyar däremellan. 100% asfalt. Risögrund-Karlsborg för mer modern pappersbrukshistoria. Båtskärsnäs-Frevisören för lite mer antik sågverkshistoria och varför inte åka isbrytare från Axelsvik…? Säivisnäs och Sangis havsbad för den som vill tälta på sandstrand med magnifik utsikt över bottenviken. Seskarö, hungerskravaller, Robinson och ännu mer utsikt. Nikkala och Haparanda hamn inklusive museum. Salmis, kolerakyrkogården och miljonvillorna för IKEAS och Outokumpus direktörer. Kanske smyga över gränsen, åka ut till Toranda Marina och äta en ”Panteri” (finsk storstrut med lakrits, ungefär)…? Kanske smyga vidare genom fågelskyddsområdet ut till småbåtshamnen längst ut på Näätsari och betrakta utsikten…över ett gigantiskt rostfritt stålverk och snudd på hundratals vindkraftverk…
I linje med trådens ämne har jag också snokat på lite grusvägsåka i mina hemtrakter. Genom att använda servicevägar under vissa kraftledningar är jag övertygad om att det går att sätta ihop en grusrutt i princip från mitt garage upp till Korpilombolo, eller Bosses trakter om man så vill…Kommer man bara ovan Korpikälven så finns flera parallella alternativ i nordlig riktning. 100% grus genom världsmetropoler som Myrdalen, Kapplandet, Bodträsk, Kukasjärvi och Kypasjärvi.
Jag körde grus från där jag bor till Kukkola förra sommaren, eller om det var året innan
Lite asfalt blev det för att ta Rödupp färjan över älven, dessa färjeleder Rödupp och Bohenden anses ju också lite exotiska av vissa. Sen några km till asfalt norrut innan jag kunde vika av på grus mot Rudjärv, Allsjärv, Lomträsk, Nordanberget, Pojmis, Svartträsk och sen in på Lombens skjutfält och genom det via Bodträsk, Myrdalen, Oja (med reservation för fel) mot Hällfors, Björkfors och Kattilasaari och vidare mot Kukkola, körde lite mer falt genom nån mer by och nån kortare transportsträcka.
Kommer inte riktigt ihåg hur jag körde men hem körde till Happis och tankade och sen norrut igen och körde över Taipale, Kukasjärvi, Kypasjärvi och Svartträsk och sen norrut igen.
Finns ju otroligt mycket grus och traktorvägar det svåra väl att ha koll så man hittar dom där små och roliga vägarna. Många gånger är vägarna nästa ihopbrutna och det går att ta dig mellan då det brukar vara kört med skogsmaskiner men har man otur är det ju nån myr eller mindre bäck mellanslag man inte kan passera.