Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
O fan. Var i filmen är du med? Är du den där galna finnen?
Jo faktiskt med men inte som galen finne? Bara min keps syns just I en scen på polisstationen ? Där emot är Ovation gitarren som Stormare spelar på i en scen min gitarr och lånades till filmen.

Safari i kustbyarna är en annan bra möjlighet för den som vill turista längs Norrbottenskusten. Det fanns faktiskt en gammal cykeltävling som hette Fiskarbyrundan. Kalix-Töre-Sören-Påläng-Ryssbält-Storön-Nyborg-Kalix ger ännu mer militärhistoria (ubåten i Törefjärden), en del inte alltför pjåkiga vägar, några grymma utsiktsplatser för solnedgång och passerar dessutom rakt genom platsen för det påstådda jaktbrottet.

Den gängse uppfattningen häromkring är annars att ”Kalixhärvan” uppstod genom att en enda person lyckades sälja en väldigt uppdiktad och överdriven historia till en enda mindre nogräknad journalist. Men de som torgför den förklaringen brukar snabbt bli misstänkta själva…

Sträckan Kalix-Haparanda går också att göra dubbelt så lång genom att åka ut i alla kustbyar däremellan. 100% asfalt. Risögrund-Karlsborg för mer modern pappersbrukshistoria. Båtskärsnäs-Frevisören för lite mer antik sågverkshistoria och varför inte åka isbrytare från Axelsvik…? Säivisnäs och Sangis havsbad för den som vill tälta på sandstrand med magnifik utsikt över bottenviken. Seskarö, hungerskravaller, Robinson och ännu mer utsikt. Nikkala och Haparanda hamn inklusive museum. Salmis, kolerakyrkogården och miljonvillorna för IKEAS och Outokumpus direktörer. Kanske smyga över gränsen, åka ut till Toranda Marina och äta en ”Panteri” (finsk storstrut med lakrits, ungefär)…? Kanske smyga vidare genom fågelskyddsområdet ut till småbåtshamnen längst ut på Näätsari och betrakta utsikten…över ett gigantiskt rostfritt stålverk och snudd på hundratals vindkraftverk…

I linje med trådens ämne har jag också snokat på lite grusvägsåka i mina hemtrakter. Genom att använda servicevägar under vissa kraftledningar är jag övertygad om att det går att sätta ihop en grusrutt i princip från mitt garage upp till Korpilombolo, eller Bosses trakter om man så vill…Kommer man bara ovan Korpikälven så finns flera parallella alternativ i nordlig riktning. 100% grus genom världsmetropoler som Myrdalen, Kapplandet, Bodträsk, Kukasjärvi och Kypasjärvi.

Jag körde grus från där jag bor till Kukkola förra sommaren, eller om det var året innan

Lite asfalt blev det för att ta Rödupp färjan över älven, dessa färjeleder Rödupp och Bohenden anses ju också lite exotiska av vissa. Sen några km till asfalt norrut innan jag kunde vika av på grus mot Rudjärv, Allsjärv, Lomträsk, Nordanberget, Pojmis, Svartträsk och sen in på Lombens skjutfält och genom det via Bodträsk, Myrdalen, Oja (med reservation för fel) mot Hällfors, Björkfors och Kattilasaari och vidare mot Kukkola, körde lite mer falt genom nån mer by och nån kortare transportsträcka.

Kommer inte riktigt ihåg hur jag körde men hem körde till Happis och tankade och sen norrut igen och körde över Taipale, Kukasjärvi, Kypasjärvi och Svartträsk och sen norrut igen.

Finns ju otroligt mycket grus och traktorvägar det svåra väl att ha koll så man hittar dom där små och roliga vägarna. Många gånger är vägarna nästa ihopbrutna och det går att ta dig mellan då det brukar vara kört med skogsmaskiner men har man otur är det ju nån myr eller mindre bäck mellanslag man inte kan passera.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kukkolaforsen är ju ett annat bra turistmål i Tornedalen. Att kolla in lite sikhåvning och sedan äta antingen halstrad eller rökt sik är inte fel.

Angående grusvägar så är jag helt hundra på att jag ser flera rutter där man skulle kunna ta sig från Kalix, uppåt via Vitvattenstrakten och upp till och kanske också ovanför Tärendö, om man vill. Enda problemet här nere - om man inte vill ”fuska” med några hundra meter asfalt - är att sy ihop rutten allra närmast Kalix.

Man kan använda sig av de så kallade ”Räddningsvägarna” som löper längs Norrbottniabanan. Man kan använda sig av servicevägar under högspänningsledningar. Man kan ”fuska” med skoterleder. Man kan använda sig av vanliga skogsvägar. Ofta är de ”avbrutna” med några hundra meter eller i alla fall inte sammanlänkade, helt enkelt för att de flesta markägare inte vill ha genomfartsleder över sina ägor.

Men precis som du säger - i många fall går redan en passage emellan, antingen som en ren stig eller som ett skogstraktorspår. Funkar hur bra som helst för en ensammen förare eller ett litet sällskap, men kanske inget man lägger ut för allmän beskådan på ett forum och vips får man hundratals endurohojar…Många av dessa skogsvägar är dessutom bommade eller uppmärkta som enskild väg. Inget problem att ta sig förbi och förmodligen ingen som bryr sig om enstaka hojar, men…

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tärendöholmen är ju också ett fint ställe. Tyvärr har den väl i vår, sommar vandaliserats enligt vad jag hört.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De som internerades var i största utsträckning organiserade kommunister, som tydligt och klart var beredda att verka för Sovjets sak. Uttalade Englandsvänner fanns exempelvis i Regeringen, likaså antinazister.

Var får du dina "fakta" ifrån, GuW?

Organiserade kommunister? Med tanke på sidorna som stred under ww2 så är det väl bara en slags benämning på hitlermotståndarna? En benämning som passar lite bättre med agendan för den som skriver historieboken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Safari i kustbyarna är en annan bra möjlighet för den som vill turista längs Norrbottenskusten. Det fanns faktiskt en gammal cykeltävling som hette Fiskarbyrundan. Kalix-Töre-Sören-Påläng-Ryssbält-Storön-Nyborg-Kalix ger ännu mer militärhistoria (ubåten i Törefjärden), en del inte alltför pjåkiga vägar, några grymma utsiktsplatser för solnedgång och passerar dessutom rakt genom platsen för det påstådda jaktbrottet.

Den gängse uppfattningen häromkring är annars att ”Kalixhärvan” uppstod genom att en enda person lyckades sälja en väldigt uppdiktad och överdriven historia till en enda mindre nogräknad journalist. Men de som torgför den förklaringen brukar snabbt bli misstänkta själva…

Sträckan Kalix-Haparanda går också att göra dubbelt så lång genom att åka ut i alla kustbyar däremellan. 100% asfalt. Risögrund-Karlsborg för mer modern pappersbrukshistoria. Båtskärsnäs-Frevisören för lite mer antik sågverkshistoria och varför inte åka isbrytare från Axelsvik…? Säivisnäs och Sangis havsbad för den som vill tälta på sandstrand med magnifik utsikt över bottenviken. Seskarö, hungerskravaller, Robinson och ännu mer utsikt. Nikkala och Haparanda hamn inklusive museum. Salmis, kolerakyrkogården och miljonvillorna för IKEAS och Outokumpus direktörer. Kanske smyga över gränsen, åka ut till Toranda Marina och äta en ”Panteri” (finsk storstrut med lakrits, ungefär)…? Kanske smyga vidare genom fågelskyddsområdet ut till småbåtshamnen längst ut på Näätsari och betrakta utsikten…över ett gigantiskt rostfritt stålverk och snudd på hundratals vindkraftverk…

I linje med trådens ämne har jag också snokat på lite grusvägsåka i mina hemtrakter. Genom att använda servicevägar under vissa kraftledningar är jag övertygad om att det går att sätta ihop en grusrutt i princip från mitt garage upp till Korpilombolo, eller Bosses trakter om man så vill…Kommer man bara ovan Korpikälven så finns flera parallella alternativ i nordlig riktning. 100% grus genom världsmetropoler som Myrdalen, Kapplandet, Bodträsk, Kukasjärvi och Kypasjärvi.

Angående kalixhärvan så ska man inte glömma att det lite som med Keizer Söze, till stora delar handlar om vad som berättades av en person som blev förhörd pga egen tjuvjakt.

Förvisso fanns det nog en del sanning och tjuvjakt men huvudsakligen ville han väl rädda sitt eget skinn. Var han inte dessutom förståndshandikappade och inspirationen till Ove i Jägarna?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ingen av oss var väl särskilt gamla när detta inträffade, men det jag har fått berättat långt senare - av en för mig trovärdig källa - är det jag skrev ovan. Ett ”nyckelvittne” diktade upp världens historia som han lyckades sälja till en entusiastisk journalist och en dåligt påläst polis. Därför blev det så stort som det blev. Några saker i historian var säkert sanna, men det mesta var rent påhitt för att rädda sitt eget skinn. Det var ju trots allt han som begick det ursprungliga brottet…

Förståndshandikappad eller ej vet jag inte, men både ”nyckelvittnet” och vissa av hans släktingar har ju varit lite av gangsters i andra sammanhang.

En sak är säker - ”nyckelvittnets” familjenamn stod inte högt i kurs efter händelsen, något senare generationer tyvärr fått lida för. Jag vill minnas att ”nyckelvittnet” själv är död sedan en tid tillbaka.

Den mest objektiva beskrivningen jag läst är annars denna:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingen av oss var väl särskilt gamla när detta inträffade, men det jag har fått berättat långt senare - av en för mig trovärdig källa - är det jag skrev ovan. Ett ”nyckelvittne” diktade upp världens historia som han lyckades sälja till en entusiastisk journalist och en dåligt påläst polis. Därför blev det så stort som det blev. Några saker i historian var säkert sanna, men det mesta var rent påhitt för att rädda sitt eget skinn. Det var ju trots allt han som begick det ursprungliga brottet…

Förståndshandikappad eller ej vet jag inte, men både ”nyckelvittnet” och vissa av hans släktingar har ju varit lite av gangsters i andra sammanhang.

En sak är säker - ”nyckelvittnets” familjenamn stod inte högt i kurs efter händelsen, något senare generationer tyvärr fått lida för. Jag vill minnas att ”nyckelvittnet” själv är död sedan en tid tillbaka.

Den mest objektiva beskrivningen jag läst är annars denna:

Lite off topic I off topic är att vår första bil när jag var typ 6 år var en Volvo 145 -73
Många år senare när bilen var bortbytt sedan länge, så ringer en polis till min pappa och undrar om vi haft en Volvo med regnummer DFN618. De höll på att spåra historien bakom den bilen eftersom den varit inblandad i just Kalixhärvan... :)

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Var i lågstadieåldern då det hela utspelade sig men man kommer ändå ihåg vissa saker, det var ju mycket skriverier, radio och även i TV om jag minns rätt och ett namn glömmer man inte.

Har faktiskt i modern tid jagat inbrottstjuvar efter ett inbrott då jag hade jour med den som väl benämns som nyckelvittnet då han jobbade åt ett vaktbolag.

Han är väl död sen en tid men man kan nog utan att vara dum säga att han var lite "eljest", är i alla fall min uppfattning det lilla jag haft och göra med honom. Stötte även på honom under 90-talet på nån jaktstig i Kalix.

Det är väl han som är inspirationen Olle i jägarna, har för mig att han vapenintesserad och även gjorde kolvar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, ”nyckelvittnet” har mycket riktigt jobbat som väktare, med bevakning av bl.a. parkeringar, till många kalixbors stora förtret…

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jo, ”nyckelvittnet” har mycket riktigt jobbat som väktare, med bevakning av bl.a. parkeringar, till många kalixbors stora förtret…
Var faktiskt lite små kul att tillbringa en natt med nyckevittnet beväpnad med fjäderbatong och hans chef. Som sagt lite eljest är väl en bra beskrivning ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Annars ger ju samtliga Jägarna-filmer och TV-serien lite märkliga upplevelser för lokalbefolkningen. Man hoppar mellan Älvsbyn och Överkalix och man har filmat vid Piteälven och vid Kalixälven. För den som känner igen sig gör de flera gigantiska hopp i geografin på bara några sekunder i filmen…

”Raimo’s bar” från den ursprungliga filmen går väl numera att besöka på campingen i Storforsen (som är ett bra turistmål av helt andra orsaker). När filmen spelades in var baren bara en kuliss på en stor grusparkering längs en landsväg och inomhusscenerna spelades in i ett bussgarage i Älvsbyn.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Annars ger ju samtliga Jägarna-filmer och TV-serien lite märkliga upplevelser för lokalbefolkningen. Man hoppar mellan Älvsbyn och Överkalix och man har filmat vid Piteälven och vid Kalixälven. För den som känner igen sig gör de flera gigantiska hopp i geografin på bara några sekunder i filmen…

”Raimo’s bar” från den ursprungliga filmen går väl numera att besöka på campingen i Storforsen (som är ett bra turistmål av helt andra orsaker). När filmen spelades in var baren bara en kuliss på en stor grusparkering längs en landsväg och inomhusscenerna spelades in i ett bussgarage i Älvsbyn.
Just Raimos Bar ställde till det för två som jag kände väl och jagade mycket älg med, tyvärr nu bortgångna.

Dom kommer och ska jaga älg i nästan två veckor och bor i en jaktkoja och blir helt överlyckliga att dom byggt en ny mack nära så dom slipper åka till Långträsk för att handla. Vid jaktmötet innan jakten får dom få reda på att det bara är ett skal och dom blev lite snopna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag var på en Kickoff på någon "Westernranch" uppe i norrbotten, då red vi ut till en av inspelningsplatserna för jägarna.
Det slog mig då att saker som i filmen fanns i närheten inte fanns där...
Men det är länge sedan och minnet är suddigt, inte bara av hembränt och medhavd öl...
Sen var det vinter när jag var där och det ser ju alltid annorlunda ut på vintern.,

Den ende som föll av hästen var han som hade en fru som hade hästar och hade ridit mycket förr, trots ganska avancerad offroad med korsande av diken och ridande i snårskog.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nån som varit på Vännes Motor Museum? Funderar på att besöka det på vägen hem om nån vecka.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nån som varit på Vännes Motor Museum? Funderar på att besöka det på vägen hem om nån vecka.
Sevärt när jag var förbi för ett antal år sedan.'

Käka också på Frasses vägg i vägg med Vingen. Svensk kultur! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har faktiskt aldrig varit dit, det är i mina hemtrakter och jag skäms lite över att det inte har blivit av.

Om du har varit på flygmusemet på F21 så har samma snubbe som har renoverat spanings Mustangen från ett krashat och söndeskjutet myrvrak också haft lite flyg på Vännäs museumet.

Per Lundberg renoverade bitarna som fanns kvar, tillverkade nya bitar som saknades och låg ute på gården i snöstorm och nitade vingplåtar medans hans fru höll mothållet inne i vingen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är P-O Åberg (tro jag han heter) inblandad i Vännes Motor Museum? Har sett nå Youtube klipp då han visar en massa gamla hojar eller har han en egen samling?

Har också sett ett Youtube klipp med nån som hade ett museum med gamla skotrar mycket Ski Doo och Motoski. Tror också det var runt Vännes men har inte hittat vad det heter och hittar inte Youtube klippet igen.

Bröderna Ådens gitarrsamling går ju inte av för hackor, jag som själv har en del gitarrer, basar och förstärkare gillade det mycket.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
I Västernorrland rekommenderas Vättaberget om man vill ha fin utsikt över indalsälven. Servering med fika, glass och mackor finns där, men kolla öppettider tror det är stängt vissa dagar.

20220721_134351.jpg20220721_134632.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fint uppifrån Flataklocken också!

dac77400e6ef7f66b7b510b4d0bc7631.jpg

465a7c31ba558b05eb45480e5ad0ff9f.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För den som gillar gamla snöskotrar finns flera mindre museum och dessutom några ganska respektabla privata samlingar. Med några av dem är det svårt att veta om de egentligen är öppna, men ett museum som definitivt drivs kommersiellt är Christer Karlssons ”Eliza Snöskoterpark”.

Gott om gamla tävlingsmaskiner och dessutom ett frekvent byte av maskiner, så det blir inte långtråkigt bara för att man varit där en gång.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati