Fint uppifrån Flataklocken också!
Sveriges geografiska mittpunkt…!
Att tänka på när alla Mälardalingar tror att de bor mitt i smeten…
Fint uppifrån Flataklocken också!
Det stället verkar intressant, verkar vara runt 6 mil dit därifrån jag just nu har mitt basläger.Fint uppifrån Flataklocken också!
Det var stället jag sökte, ska kolla om det och museumet i Vännes passar tidsmässigt på hemvägen.För den som gillar gamla snöskotrar finns flera mindre museum och dessutom några ganska respektabla privata samlingar. Med några av dem är det svårt att veta om de egentligen är öppna, men ett museum som definitivt drivs kommersiellt är Christer Karlssons ”Eliza Snöskoterpark”.
Eliza Snöskotermuseum | En nostalgisk upplevelse för motorfantasten
snoskotermuseum.se
Gott om gamla tävlingsmaskiner och dessutom ett frekvent byte av maskiner, så det blir inte långtråkigt bara för att man varit där en gång.
Är P-O Åberg (tro jag han heter) inblandad i Vännes Motor Museum? Har sett nå Youtube klipp då han visar en massa gamla hojar eller har han en egen samling?
Har också sett ett Youtube klipp med nån som hade ett museum med gamla skotrar mycket Ski Doo och Motoski. Tror också det var runt Vännes men har inte hittat vad det heter och hittar inte Youtube klippet igen.
Bröderna Ådens gitarrsamling går ju inte av för hackor, jag som själv har en del gitarrer, basar och förstärkare gillade det mycket.
Lite off topic.Ett annat uppenbart mål för den som hamnar i Kalixtrakten är Vassholmen, en ö och ett gammalt flottningsställe mitt i Kalixälven mitt i Kalix. Numera fik, museum, festplats och ett ställe för allehanda happenings.
Vassholmen – kulturö med café och museum
Vassholmen är en ö i Kalix älv, och ett gammalt skiljeställe för timmer från flottningsepoken. Idag är ön ett populärt besöksmål med många aktiviteter och kulturevenemang sommartid. Du tar dig till ön via en tillgänglighetsanpassad bro.www.kalix.se
Just idag höll man en enklare veteranfordonsträff.
Vet inte men jag har sett ett Youtube klipp där P-O verkaf gå på nåt museum och berättar om gamla hojar, bla en Vincent men det var 500 cc snikmodellen med bara en cylinder.
Gitarrmuseumet är bra om man gillar såna grejer vilket jag ju gör.
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.Det kan ha varit på MC museumet på Umedalen som inte längre finns, men P-O har museie upställning på allt han har därhemma också, och det är inte lite.
Tyvärr finns inte allt med på hans sida:
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.
Ett lite mer udda turistmål för den som hamnar i Tornedalen är "Struves meridianbåge", ett gigantiskt mätprojekt från 1800-talet för att bestämma jordklotets kurvatur. De fyra mätpunkterna på olika berg i Tornedalen går alldeles utmärkt att besöka.
Struves meridianbåge
Är jorden verkligen helt rund? Det hade Europas vetenskapsmän frågat sig sedan 1600-talet. Ett par hundra år senare tog astronomen Wilhelm Struve initiativ till ett gigantiskt mätprojekt för att bestämma jordklotets exakta form och storlek. Struves meridianbåge är idag ett världsarv. I detta...www.lansstyrelsen.se
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt!En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.
Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.
Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.
Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.
Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt!
En klassiker!!!Boden har ju på något sätt blivit mål eller mittpunkt i en massa (asfalt)körningar härifrån.
Legendarisk nittiotals söndagsrunda var Kalix-Rian-Morjärv-Niemisel-Boden, tanka och käka på Max, börna i trafikljuset, Boden-Smedsbyn-Börjelslandet-Sundom-Mjöfjärden-Råneå, tanka och pissa på OK, top speed test till Töre, Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Påläng. Pissa och beundra utsikten vid Stämsjön. Sedan lugn körning till Kalix, förbi den polisbil som av någon anledning alltid väntade i början av Innanbäcken.
Denna runda var definitivt en klassiker för gänget som brukade samlas på Tempo Norra söndag 17.00. Vid närmare eftertanke innehöll den nog också några Forsbyn-Övermorjärv fram och tillbaka…
Det gamla kärngänget gjorde faktiskt om denna resa mitten 2010-tal, med tillägget att vi även åt kinamat i Svartöstan. De flesta hade numera moderna tusenkubikare, men en långhårig före detta streetracer som kanske bor nära Tvåtaktsmannen hade fortfarande kvar sin GSX-R 1100. Han hade fått någon lustig ide om att börna i alla trafikljus vi passerade och jag vill minnas att han lyckades med råge och dessutom rökte ut någon från en olämpligt placerad uteservering…
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|