Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fint uppifrån Flataklocken också!

dac77400e6ef7f66b7b510b4d0bc7631.jpg

465a7c31ba558b05eb45480e5ad0ff9f.jpg

Sveriges geografiska mittpunkt…!

Att tänka på när alla Mälardalingar tror att de bor mitt i smeten…

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För den som gillar gamla snöskotrar finns flera mindre museum och dessutom några ganska respektabla privata samlingar. Med några av dem är det svårt att veta om de egentligen är öppna, men ett museum som definitivt drivs kommersiellt är Christer Karlssons ”Eliza Snöskoterpark”.

Gott om gamla tävlingsmaskiner och dessutom ett frekvent byte av maskiner, så det blir inte långtråkigt bara för att man varit där en gång.
Det var stället jag sökte, ska kolla om det och museumet i Vännes passar tidsmässigt på hemvägen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är P-O Åberg (tro jag han heter) inblandad i Vännes Motor Museum? Har sett nå Youtube klipp då han visar en massa gamla hojar eller har han en egen samling?

Har också sett ett Youtube klipp med nån som hade ett museum med gamla skotrar mycket Ski Doo och Motoski. Tror också det var runt Vännes men har inte hittat vad det heter och hittar inte Youtube klippet igen.

Bröderna Ådens gitarrsamling går ju inte av för hackor, jag som själv har en del gitarrer, basar och förstärkare gillade det mycket.

Jag vet inte om P-O har något på motormuseumet, han har haft allt sitt hemma tidigare, (jag besökte honom senast 91 tror jag) möjligen att han har haft något på det numera nerlagda MC museumet på Umedalen.
Jag träffade honom i förrgår på motorträffen på Gamlia, då körde han en MG tror jag.

Sedan kanske Danielssons Puch museum finns kvar i någon form, han hade ju tänkt sälja, men ingen betalade vad han ville ha

Skotermuseumet har jag absolut ingen koll på men hittade det här:

Gitarrmuseumet har jag aldrig heller varit in i, jag har inte riktigt det intresset.
Men det lär ska vara bra om man är lagd åt det hållet..

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte men jag har sett ett Youtube klipp där P-O verkaf gå på nåt museum och berättar om gamla hojar, bla en Vincent men det var 500 cc snikmodellen med bara en cylinder.

Gitarrmuseumet är bra om man gillar såna grejer vilket jag ju gör.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ett annat uppenbart mål för den som hamnar i Kalixtrakten är Vassholmen, en ö och ett gammalt flottningsställe mitt i Kalixälven mitt i Kalix. Numera fik, museum, festplats och ett ställe för allehanda happenings.

Just idag höll man en enklare veteranfordonsträff.

001bd2a55e780c55ec41de6c14f96752.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Ett annat uppenbart mål för den som hamnar i Kalixtrakten är Vassholmen, en ö och ett gammalt flottningsställe mitt i Kalixälven mitt i Kalix. Numera fik, museum, festplats och ett ställe för allehanda happenings.

Just idag höll man en enklare veteranfordonsträff.

001bd2a55e780c55ec41de6c14f96752.jpg
Lite off topic.

Jag har varit skeppsbruten på Vassholmen, tror detta var 2006 efter en spelning på höstfesten.

Detta var på tiden innan bron och vi var sist kvar på ön efter att riggat ner musikgrejerna. Rullar ombord på färjan och ska åka över mot fastlandet men då startar inte färjan.

Upptäcker då att vi har en något onykter färjkarl som stannat färjan efter att kört över folket till land med full belysning och sen vägrade färjan att starta, får upp huven och konstaterar att det är 24V elsystem på färjan.

Han tycker att detta inte var så farligt utan tog det hela med ro och sa att det är lugnt och jag bjuder på öl, jag får en idé att med lite tur kanske vi kan lägga på 12V från bilen på ett av batterierna på färjan och få igång färjan om vi har startkablar. Vi beger oss mot huvudbyggnaden för att söka startkablar vilket vi inte hittar och där bjuder han på öl och sen ringer han några samtal och mitt som det är han borta och det startar en motorbåt som försvinner ut i mörkret. Vi sitter nu själv på Vassholmen och då inser vi att det bara är att ta öl och dricka för oss samtliga utom han som kör om vi nu kan ta oss i land.

Efter några timmar då det börjat ljusna hör vi en båt långt borta och den kommer närmare det är den onyktra färjkarlen som kommer tillbaka med startkablar. Som tur är hinner vi stoppa honom från att lägga på startkablarna själv vilket nog hade sett till att varken färjan startat och förmodligen hade inte Volvo V70:in nånsin mer startat om den fått 24V levererat in i elsystemet.

Med hjälp av bilens batteri får vi igång färjan men då återstår nästa problem att lägga till vid kajen på Kalix sidan så vi tar oss av färjan vilket inte visar sig vara så lätt om man är full, antingen är han för nära land och klaffen blir för hög att köra av eller så är han för långt ifrån och når inte land. Efter ca 10-15 min får han till klaffen och vi är äntligen i land på Kalix sidan vid kl 06,30 och kan böja ta oss hemåt.

Året efter eller om det var nästkommande år blir vi förfrågade om att spela igen på Vassholmen och då tackade jag ja men under förutsättning att vi skulle ha en nykter färjkarl på hemvägen, denna gång gick det bättre och vi behövde inte tillbringa natten på Vassholmen. Fast vi såg faktiskt han som varit onykter tidigare år men han körde inte färjan på hela kvällen.

Som sagt risken för onyktra färjkarlar är nu borta tackvare bron.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den flytande pontonbro som nu används är inte helt felfri…Den är väl egentligen tänkt för gång- och cykeltrafik och kommunens servicefordon. Påkörningsrampen i varje sida är ganska brant och det medför naturligtvis problem för låga fordon.

Igår var det tydligen några fordon som vackert fick vända om eftersom de annars skulle ha hängt upp sig på någon av ramperna. Jag begriper inte hur Corvetten på bilden ovan slapp över för den hade ett minst sagt lågt avgassystem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte men jag har sett ett Youtube klipp där P-O verkaf gå på nåt museum och berättar om gamla hojar, bla en Vincent men det var 500 cc snikmodellen med bara en cylinder.

Gitarrmuseumet är bra om man gillar såna grejer vilket jag ju gör.

Det kan ha varit på MC museumet på Umedalen som inte längre finns, men P-O har museie upställning på allt han har därhemma också, och det är inte lite.

Tyvärr finns inte allt med på hans sida:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Det kan ha varit på MC museumet på Umedalen som inte längre finns, men P-O har museie upställning på allt han har därhemma också, och det är inte lite.

Tyvärr finns inte allt med på hans sida:
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.

Jo, det var MC-veteranernas Museum på Umedalen då.

Bostadsföretaget som har köpt området (det gamla mentalsjukhuset) ansåg tydligen att dom kunde göra bättre saker med baracken dom höll till i

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ett lite mer udda turistmål för den som hamnar i Tornedalen är "Struves meridianbåge", ett gigantiskt mätprojekt från 1800-talet för att bestämma jordklotets kurvatur. De fyra mätpunkterna på olika berg i Tornedalen går alldeles utmärkt att besöka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett lite mer udda turistmål för den som hamnar i Tornedalen är "Struves meridianbåge", ett gigantiskt mätprojekt från 1800-talet för att bestämma jordklotets kurvatur. De fyra mätpunkterna på olika berg i Tornedalen går alldeles utmärkt att besöka.

Känner man för en långtur kan man ju försöka besöka alla mätpunterna i sverige, eller alla i alla tio länder....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.

Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.

Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.

Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt! :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Kör man sporthoj så är sträckan Porjus-Gällivare inbjudande för att relativt ostört känna lite på rödmarkeringen också… (på ettan såklart).

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt! :)

Boden har ju på något sätt blivit mål eller mittpunkt i en massa (asfalt)körningar härifrån.

Legendarisk nittiotals söndagsrunda var Kalix-Rian-Morjärv-Niemisel-Boden, tanka och käka på Max, börna i trafikljuset, Boden-Smedsbyn-Börjelslandet-Sundom-Mjöfjärden-Råneå, tanka och pissa på OK, top speed test till Töre, Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Påläng. Pissa och beundra utsikten vid Stämsjön. Sedan lugn körning till Kalix, förbi den polisbil som av någon anledning alltid väntade i början av Innanbäcken.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Boden har ju på något sätt blivit mål eller mittpunkt i en massa (asfalt)körningar härifrån.

Legendarisk nittiotals söndagsrunda var Kalix-Rian-Morjärv-Niemisel-Boden, tanka och käka på Max, börna i trafikljuset, Boden-Smedsbyn-Börjelslandet-Sundom-Mjöfjärden-Råneå, tanka och pissa på OK, top speed test till Töre, Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Påläng. Pissa och beundra utsikten vid Stämsjön. Sedan lugn körning till Kalix, förbi den polisbil som av någon anledning alltid väntade i början av Innanbäcken.
En klassiker!!! :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Denna runda var definitivt en klassiker för gänget som brukade samlas på Tempo Norra söndag 17.00. Vid närmare eftertanke innehöll den nog också några Forsbyn-Övermorjärv fram och tillbaka…

Det gamla kärngänget gjorde faktiskt om denna resa mitten 2010-tal, med tillägget att vi även åt kinamat i Svartöstan. De flesta hade numera moderna tusenkubikare, men en långhårig före detta streetracer som kanske bor nära Tvåtaktsmannen hade fortfarande kvar sin GSX-R 1100. Han hade fått någon lustig ide om att börna i alla trafikljus vi passerade och jag vill minnas att han lyckades med råge och dessutom rökte ut någon från en olämpligt placerad uteservering…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Denna runda var definitivt en klassiker för gänget som brukade samlas på Tempo Norra söndag 17.00. Vid närmare eftertanke innehöll den nog också några Forsbyn-Övermorjärv fram och tillbaka…

Det gamla kärngänget gjorde faktiskt om denna resa mitten 2010-tal, med tillägget att vi även åt kinamat i Svartöstan. De flesta hade numera moderna tusenkubikare, men en långhårig före detta streetracer som kanske bor nära Tvåtaktsmannen hade fortfarande kvar sin GSX-R 1100. Han hade fått någon lustig ide om att börna i alla trafikljus vi passerade och jag vill minnas att han lyckades med råge och dessutom rökte ut någon från en olämpligt placerad uteservering…

Signalementet stämmer på en man som jag iofs trodde bara brände upp däck med gamla jänkebilar... Men fetischen för att bränna gummi är väl ett nästan avgörande bevis.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati