Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag träffade inte tomten på berget, men han står ju nere vid landsvägen och hälsar besökarna välkommen…Tillsynes nyrenoverad av hotellentreprenören…

En hotellentreprenör som dessutom verkar vara seriös i sina avsikter. Gott om besökare till och med en fredag lunch sent i augusti.

Trevligt med seriösa satsningar, de behövs.
Men har de koll på var polcirkeln? Nu är jag Sörmlänning och vet att den rör sig men inte så söderut väl? Men jag har haft fel förr. :fakta

1661682973676.png

Kul att veta att jag inte är ensam om att gilla att sitta ensam på ett berg. :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hmm, det är nog något fel även på bredden med den kartan…Utan att mäta på en riktig karta så känns det som att hotellet i Överkalix (5) bör ligga ganska exakt fem mil rakt väster om Luppioberget (4)…

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev en sväng till Luppio då jag ändå var i Kypas. Jäklar vad dom byggt ut där, riktigt häftigt. Rekommenderas verkligen dock ingen mat mellan 13.00 och 17.00.

I Kypas bodde för övrigt nästan hela livet en legend "Tjosken" som hade kört "ekvatorn runt" på hoj X antal gånger och dessutom samlade på Citroen paddor han gillade italienska hojar bla Laverda och Ducati, konstigt nog sålde han allt och flyttade till Kalix. Finns hur många historier som helst om honom, bla då ett gäng åkt på europasemester, då mötte han resten av sällskapet på väg söderut då han själv var på väg hem efter att ledsnat på dom på väg söder ut. Slog följe med några stockholmare hem från Kiruna köpte en hamburgare i Stockholm och vände sen hemåt igen. Han gick dock ur tiden för nåt år sen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Blev en sväng till Luppio då jag ändå var i Kypas. Jäklar vad dom byggt ut där, riktigt häftigt. Rekommenderas verkligen dock ingen mat mellan 13.00 och 17.00.

I Kypas bodde för övrigt nästan hela livet en legend "Tjosken" som hade kört "ekvatorn runt" på hoj X antal gånger och dessutom samlade på Citroen paddor han gillade italienska hojar bla Laverda och Ducati, konstigt nog sålde han allt och flyttade till Kalix. Finns hur många historier som helst om honom, bla då ett gäng åkt på europasemester, då mötte han resten av sällskapet på väg söderut då han själv var på väg hem efter att ledsnat på dom på väg söder ut. Slog följe med några stockholmare hem från Kiruna köpte en hamburgare i Stockholm och vände sen hemåt igen. Han gick dock ur tiden för nåt år sen.

Jag kände LL då vi gillade Citroënpaddor och CX bägge två. Köpte några bilar av honom också.

Hälsade på honom några gånger i Kypas och Ducatin stod i hallen medan en renoverad isracingmotor till Citroën DS stod på stativ i vardagsrummet. :)

Historien om hojresan är sann. De skulle åka till Tyskland och när reskompisarna började gäspa och tog in på hotell redan i Övik stod han på söderut. Sträckkörde på Ducatin till Köpenhamn, ångrade sig och vände hemåt. Han svängde in på gården till sin syster utanför Lund, tutade och körde vidare. Mötte ressällskapet i Norrköpingstrakten…

Han gillade att köra fort, en gång åkte jag och en kompis med honom i hans DS23-konverterade Citroën SM och han gasade järnet. Över den lilla bron och skarpa kurvan i Kypasjärvi i 90 knutar söderut samtidigt som han på Överkalixmål ropar ”-Håller man bara hunntratjugi över bron så har man minst hunntrasjutti på rakan här borta!” (Detta var en smal enfilig grusväg i miserabelt skick).

Han innehade också det inofficiella hastighetsrekordet för Citroën DS Break på Vittangirakan; 213 km/h. En egenhändigt trimmad DS23-motor med lättat svänghjul, portad topp och rejäl förgasaruppsättning, den varvade 8500 och hade mycket potent motorgång i övrigt. Han gjorde allt arbete själv, och var förstås även självlärd i övrigt.

Tyvärr blev han vad jag minns anmäld för miljöolägenhet bara för att han hade ett fyrtiotal bilar uppställda på ägorna. Det var iaf en av anledningarna till att han sedermera flyttade till Kalix, och kanske tappade geisten lite också.

En profil fattigare här i världen. Trist.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kände LL då vi gillade Citroënpaddor och CX bägge två. Köpte några bilar av honom också.

Hälsade på honom några gånger i Kypas och Ducatin stod i hallen medan en renoverad isracingmotor till Citroën DS stod på stativ i vardagsrummet. :)

Historien om hojresan är sann. De skulle åka till Tyskland och när reskompisarna började gäspa och tog in på hotell redan i Övik stod han på söderut. Sträckkörde på Ducatin till Köpenhamn, ångrade sig och vände hemåt. Han svängde in på gården till sin syster utanför Lund, tutade och körde vidare. Mötte ressällskapet i Norrköpingstrakten…

Han gillade att köra fort, en gång åkte jag och en kompis med honom i hans DS23-konverterade Citroën SM och han gasade järnet. Över den lilla bron och skarpa kurvan i Kypasjärvi i 90 knutar söderut samtidigt som han på Överkalixmål ropar ”-Håller man bara hunntratjugi över bron så har man minst hunntrasjutti på rakan här borta!” (Detta var en smal enfilig grusväg i miserabelt skick).

Han innehade också det inofficiella hastighetsrekordet för Citroën DS Break på Vittangirakan; 213 km/h. En egenhändigt trimmad DS23-motor med lättat svänghjul, portad topp och rejäl förgasaruppsättning, den varvade 8500 och hade mycket potent motorgång i övrigt. Han gjorde allt arbete själv, och var förstås även självlärd i övrigt.

Tyvärr blev han vad jag minns anmäld för miljöolägenhet bara för att han hade ett fyrtiotal bilar uppställda på ägorna. Det var iaf en av anledningarna till att han sedermera flyttade till Kalix, och kanske tappade geisten lite också.

En profil fattigare här i världen. Trist.
Jag kan väl inte påstå att jag kände personen ifråga även om jag varit hem till honom på besök, brukade tala med honom då man träffades. Men helt klart var han en profil och troligtvis hyfsat känd i vissa kretsar, om man säger att man är från Överkalix brukar man ibland få frågan om man kände honom.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Googla ”larsson kypasjärvi citroen” så kommer det upp bilder på samlingen.

Kypasjärvi har för övrigt varit basen för ett antal legender i Kalix, bl.a. ”Kypas-Åke” och familjen Åhl som ju hade biografen Royal fram till nittiotalet.

När jag gick högstadium / gymnasium och fick sommarjobb både på Bulten och Albinpannan (sedan länge insomnade industrier) så fick jag lustigt nog handledare från Kypas, på båda ställen. Vilka historier man fick höra…

”Kypas-Åke” och frun var för övrigt dragande i det snöskotercafe som hembygdsföreningen driver i Folkets Hus varje vinter.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
XJR-racern vid fiket på Erikören, rakt utanför pappersbruket i Karlsborg. Tyvärr stängt för säsongen.

aaef93df476ccb19238732f4ce59fcf8.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Märkligt nog också stängt på Frevisören. Några som kom samtidigt med värsta sortens daycruiser (en båt alltså) blev riktigt besvikna.

d643c65956ed48fd2e1520add4774aeb.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fick bli en Fanta i båthamnen i Sangis istället. På bild även världens mest felkonstruerade retro-hjälm. Omöjligt att hålla mer än 100 km/h, sedan blir det vacuum framför ansiktet…

d871fcfb0b2440b6ccb85ccd66f37d45.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För övrigt - hur ser vägen från ÖKX upp mot Jockfall ut nuförtiden...? Man har ju envisats med evighetsprojekt till vägarbeten runt Övertorneå i flera år, men hur ser det ut på andra sidan älven från Bosse...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För övrigt - hur ser vägen från ÖKX upp mot Jockfall ut nuförtiden...? Man har ju envisats med evighetsprojekt till vägarbeten runt Övertorneå i flera år, men hur ser det ut på andra sidan älven från Bosse...?

Jag kör ju där 2ggr/v….

Inget att anmärka. Fin väg, kort omledning innan bron Nybyn pga våtmarksåterställning men det handlar om 100 m.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj

Svarar lite sen för du vet ju redan svaret nu?

Tack för trevligt sällskap över en kaffekopp i Jockfall, vi var på jobb i Jock och skulle ta en kaffe då vi sprang på en person med en svart Yamaha som såg bekant ut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, jag blev faktiskt imponerad över hur mycket hotellbygget har framskridit på mindre än ett år.

Luppiobergets terräng gör ju att allt är fördelat på ett antal mindre byggnader, med rediga träspångar emellan. Stor receptionsbyggnad med lounge och lika stor veranda och ännu större restaurang med minst lika stor veranda. Och milsvid utsikt för sådana som oss som kan sitta och stirra på skog och älv…

Vassholmen verkar vara populärt för bröllop, det är bara några veckor sedan en avlägsen kollega helt plötsligt befann sig där på bröllop. Ett av glesbygdens problem…alla kärringar gifter sig med utsocknes…

Kanske är det en jäkla tur, ibland händer det ändå att jag ställer mig tyst och lyssnar ifall jag ska höra ljudet av banjos.
banjo.jpg

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Svarar lite sen för du vet ju redan svaret nu

Tack för trevligt sällskap över en kaffekopp i Jockfall, vi var på jobb i Jock och skulle ta en kaffe då vi sprang på en person med en svart Yamaha som såg bekant ut.

Jo, vägen till Jockfall var alldeles utmärkt och så här ser XJR-racern ut framför Bosses kaffehak.

b7c8560bb68e2bdb0f4254bdd03a0d9d.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag känner en av fiskeguiderna från snöskoteråkandet och detta område - älven såväl som kringliggande sjöar - kan rekommenderas för den som vill ha en upplevelse utöver det vanliga.

b593ee844b7c92c975e8307cb0bc867d.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hmm, det är nog något fel även på bredden med den kartan…Utan att mäta på en riktig karta så känns det som att hotellet i Överkalix (5) bör ligga ganska exakt fem mil rakt väster om Luppioberget (4)…
Och dessutom vid en helt annan älv... Och polcirkeln går kanske 4-5 mil norr om dessa.

Måste ju ha varit nån sörlänning som ritat kartan, eller kanske mer troligt i detta sammanhang - belgare eller kanadensare.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Den här tråden är ju guld!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...