Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

Fint uppifrån Flataklocken också!

dac77400e6ef7f66b7b510b4d0bc7631.jpg

465a7c31ba558b05eb45480e5ad0ff9f.jpg

Sveriges geografiska mittpunkt…!

Att tänka på när alla Mälardalingar tror att de bor mitt i smeten…
 
För den som gillar gamla snöskotrar finns flera mindre museum och dessutom några ganska respektabla privata samlingar. Med några av dem är det svårt att veta om de egentligen är öppna, men ett museum som definitivt drivs kommersiellt är Christer Karlssons ”Eliza Snöskoterpark”.


Gott om gamla tävlingsmaskiner och dessutom ett frekvent byte av maskiner, så det blir inte långtråkigt bara för att man varit där en gång.
Det var stället jag sökte, ska kolla om det och museumet i Vännes passar tidsmässigt på hemvägen.
 
Är P-O Åberg (tro jag han heter) inblandad i Vännes Motor Museum? Har sett nå Youtube klipp då han visar en massa gamla hojar eller har han en egen samling?

Har också sett ett Youtube klipp med nån som hade ett museum med gamla skotrar mycket Ski Doo och Motoski. Tror också det var runt Vännes men har inte hittat vad det heter och hittar inte Youtube klippet igen.

Bröderna Ådens gitarrsamling går ju inte av för hackor, jag som själv har en del gitarrer, basar och förstärkare gillade det mycket.

Jag vet inte om P-O har något på motormuseumet, han har haft allt sitt hemma tidigare, (jag besökte honom senast 91 tror jag) möjligen att han har haft något på det numera nerlagda MC museumet på Umedalen.
Jag träffade honom i förrgår på motorträffen på Gamlia, då körde han en MG tror jag.

Sedan kanske Danielssons Puch museum finns kvar i någon form, han hade ju tänkt sälja, men ingen betalade vad han ville ha

Skotermuseumet har jag absolut ingen koll på men hittade det här:

Gitarrmuseumet har jag aldrig heller varit in i, jag har inte riktigt det intresset.
Men det lär ska vara bra om man är lagd åt det hållet..
 
Vet inte men jag har sett ett Youtube klipp där P-O verkaf gå på nåt museum och berättar om gamla hojar, bla en Vincent men det var 500 cc snikmodellen med bara en cylinder.

Gitarrmuseumet är bra om man gillar såna grejer vilket jag ju gör.
 
Ett annat uppenbart mål för den som hamnar i Kalixtrakten är Vassholmen, en ö och ett gammalt flottningsställe mitt i Kalixälven mitt i Kalix. Numera fik, museum, festplats och ett ställe för allehanda happenings.


Just idag höll man en enklare veteranfordonsträff.

001bd2a55e780c55ec41de6c14f96752.jpg
 
Ett annat uppenbart mål för den som hamnar i Kalixtrakten är Vassholmen, en ö och ett gammalt flottningsställe mitt i Kalixälven mitt i Kalix. Numera fik, museum, festplats och ett ställe för allehanda happenings.


Just idag höll man en enklare veteranfordonsträff.

001bd2a55e780c55ec41de6c14f96752.jpg
Lite off topic.

Jag har varit skeppsbruten på Vassholmen, tror detta var 2006 efter en spelning på höstfesten.

Detta var på tiden innan bron och vi var sist kvar på ön efter att riggat ner musikgrejerna. Rullar ombord på färjan och ska åka över mot fastlandet men då startar inte färjan.

Upptäcker då att vi har en något onykter färjkarl som stannat färjan efter att kört över folket till land med full belysning och sen vägrade färjan att starta, får upp huven och konstaterar att det är 24V elsystem på färjan.

Han tycker att detta inte var så farligt utan tog det hela med ro och sa att det är lugnt och jag bjuder på öl, jag får en idé att med lite tur kanske vi kan lägga på 12V från bilen på ett av batterierna på färjan och få igång färjan om vi har startkablar. Vi beger oss mot huvudbyggnaden för att söka startkablar vilket vi inte hittar och där bjuder han på öl och sen ringer han några samtal och mitt som det är han borta och det startar en motorbåt som försvinner ut i mörkret. Vi sitter nu själv på Vassholmen och då inser vi att det bara är att ta öl och dricka för oss samtliga utom han som kör om vi nu kan ta oss i land.

Efter några timmar då det börjat ljusna hör vi en båt långt borta och den kommer närmare det är den onyktra färjkarlen som kommer tillbaka med startkablar. Som tur är hinner vi stoppa honom från att lägga på startkablarna själv vilket nog hade sett till att varken färjan startat och förmodligen hade inte Volvo V70:in nånsin mer startat om den fått 24V levererat in i elsystemet.

Med hjälp av bilens batteri får vi igång färjan men då återstår nästa problem att lägga till vid kajen på Kalix sidan så vi tar oss av färjan vilket inte visar sig vara så lätt om man är full, antingen är han för nära land och klaffen blir för hög att köra av eller så är han för långt ifrån och når inte land. Efter ca 10-15 min får han till klaffen och vi är äntligen i land på Kalix sidan vid kl 06,30 och kan böja ta oss hemåt.

Året efter eller om det var nästkommande år blir vi förfrågade om att spela igen på Vassholmen och då tackade jag ja men under förutsättning att vi skulle ha en nykter färjkarl på hemvägen, denna gång gick det bättre och vi behövde inte tillbringa natten på Vassholmen. Fast vi såg faktiskt han som varit onykter tidigare år men han körde inte färjan på hela kvällen.

Som sagt risken för onyktra färjkarlar är nu borta tackvare bron.
 
Den flytande pontonbro som nu används är inte helt felfri…Den är väl egentligen tänkt för gång- och cykeltrafik och kommunens servicefordon. Påkörningsrampen i varje sida är ganska brant och det medför naturligtvis problem för låga fordon.

Igår var det tydligen några fordon som vackert fick vända om eftersom de annars skulle ha hängt upp sig på någon av ramperna. Jag begriper inte hur Corvetten på bilden ovan slapp över för den hade ett minst sagt lågt avgassystem.
 
Vet inte men jag har sett ett Youtube klipp där P-O verkaf gå på nåt museum och berättar om gamla hojar, bla en Vincent men det var 500 cc snikmodellen med bara en cylinder.

Gitarrmuseumet är bra om man gillar såna grejer vilket jag ju gör.

Det kan ha varit på MC museumet på Umedalen som inte längre finns, men P-O har museie upställning på allt han har därhemma också, och det är inte lite.

Tyvärr finns inte allt med på hans sida:
 
Det kan ha varit på MC museumet på Umedalen som inte längre finns, men P-O har museie upställning på allt han har därhemma också, och det är inte lite.

Tyvärr finns inte allt med på hans sida:
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.
 
Okej, har för mig att det var ett museum där olika personer hade sina gamla hojar uppställda. Kan säkert stämma, synd om det är nerlagt.

Jo, det var MC-veteranernas Museum på Umedalen då.

Bostadsföretaget som har köpt området (det gamla mentalsjukhuset) ansåg tydligen att dom kunde göra bättre saker med baracken dom höll till i
 
Ett lite mer udda turistmål för den som hamnar i Tornedalen är "Struves meridianbåge", ett gigantiskt mätprojekt från 1800-talet för att bestämma jordklotets kurvatur. De fyra mätpunkterna på olika berg i Tornedalen går alldeles utmärkt att besöka.

 
Ett lite mer udda turistmål för den som hamnar i Tornedalen är "Struves meridianbåge", ett gigantiskt mätprojekt från 1800-talet för att bestämma jordklotets kurvatur. De fyra mätpunkterna på olika berg i Tornedalen går alldeles utmärkt att besöka.


Känner man för en långtur kan man ju försöka besöka alla mätpunterna i sverige, eller alla i alla tio länder....
 
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.

Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.

Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…
 
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.

Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.

Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt! :)
 
En annan grej som borde finnas på alla bajkers ”bucket list” är ett så kallat vattenkraftsafari. Dammarna bjuder på mäktiga vyer och flera kraftverk har egna museum.

Populära besöksmål är bl.a. Suorvadammen, Messauredammen och Porjus kraftverk.

Ett sådant safari bidrar i allra högsta grad med lite historisk kännedom, innan man ska lyssna på politiker som debatterar energikrisen…

Kör man sporthoj så är sträckan Porjus-Gällivare inbjudande för att relativt ostört känna lite på rödmarkeringen också… (på ettan såklart).
 
Man kan göra den mindre varianten med "Fort&Bunker" i Boden. Då ska man ta sig till alla fem forten, plus ett antal bunkrar på vägen, utan att köra en meter asfalt, riktigt roligt! :)

Boden har ju på något sätt blivit mål eller mittpunkt i en massa (asfalt)körningar härifrån.

Legendarisk nittiotals söndagsrunda var Kalix-Rian-Morjärv-Niemisel-Boden, tanka och käka på Max, börna i trafikljuset, Boden-Smedsbyn-Börjelslandet-Sundom-Mjöfjärden-Råneå, tanka och pissa på OK, top speed test till Töre, Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Påläng. Pissa och beundra utsikten vid Stämsjön. Sedan lugn körning till Kalix, förbi den polisbil som av någon anledning alltid väntade i början av Innanbäcken.
 
Boden har ju på något sätt blivit mål eller mittpunkt i en massa (asfalt)körningar härifrån.

Legendarisk nittiotals söndagsrunda var Kalix-Rian-Morjärv-Niemisel-Boden, tanka och käka på Max, börna i trafikljuset, Boden-Smedsbyn-Börjelslandet-Sundom-Mjöfjärden-Råneå, tanka och pissa på OK, top speed test till Töre, Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Töre-Sören-Påläng. Pissa och beundra utsikten vid Stämsjön. Sedan lugn körning till Kalix, förbi den polisbil som av någon anledning alltid väntade i början av Innanbäcken.
En klassiker!!! :)
 
Denna runda var definitivt en klassiker för gänget som brukade samlas på Tempo Norra söndag 17.00. Vid närmare eftertanke innehöll den nog också några Forsbyn-Övermorjärv fram och tillbaka…

Det gamla kärngänget gjorde faktiskt om denna resa mitten 2010-tal, med tillägget att vi även åt kinamat i Svartöstan. De flesta hade numera moderna tusenkubikare, men en långhårig före detta streetracer som kanske bor nära Tvåtaktsmannen hade fortfarande kvar sin GSX-R 1100. Han hade fått någon lustig ide om att börna i alla trafikljus vi passerade och jag vill minnas att han lyckades med råge och dessutom rökte ut någon från en olämpligt placerad uteservering…
 
Denna runda var definitivt en klassiker för gänget som brukade samlas på Tempo Norra söndag 17.00. Vid närmare eftertanke innehöll den nog också några Forsbyn-Övermorjärv fram och tillbaka…

Det gamla kärngänget gjorde faktiskt om denna resa mitten 2010-tal, med tillägget att vi även åt kinamat i Svartöstan. De flesta hade numera moderna tusenkubikare, men en långhårig före detta streetracer som kanske bor nära Tvåtaktsmannen hade fortfarande kvar sin GSX-R 1100. Han hade fått någon lustig ide om att börna i alla trafikljus vi passerade och jag vill minnas att han lyckades med råge och dessutom rökte ut någon från en olämpligt placerad uteservering…

Signalementet stämmer på en man som jag iofs trodde bara brände upp däck med gamla jänkebilar... Men fetischen för att bränna gummi är väl ett nästan avgörande bevis.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top