Tips på skinnställ. (Storleksguide)

Raderad medlem 51742

Guest
Tycker att helställ känns mindre i storlekarna än 2 delade?
Jepp, så är det nog oftast och förmodligen pga. det jag skrev innan. De tvådelade blir ju lite bylsigare eftersom de skall funka både när man kör hoj och går omkring.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Aaa shit, det va mkt att tänka på här.
Jag skulle behöva åka runt o prova innan jag köper ett ställ.
Hade varit smidigt om nån skrev i annonsen: "174cm, 84kg, taxben och gillar o köra bänkpress, sitter som en smäck på mig"

Funderar på att köpa en kevlarhoodie till mina kevlarjeans så kan jag åka o kolla ställ när jag kört upp. Ev. övningsköra o kolla ställ så fort det blir fint väder.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, dessvärre är det ju betydligt mer komplicerat att komma fram till vad som passar än att exempelvis köpa ett par mjukisbyxor. Det enda som funkar är nog att åka runt och prova och där är det tyvärr ganska dåligt utbud i Sverige, särskilt om man bor utanför storstäderna. Utanför pandemitider är ju MC-mässan ett bra tillfälle. Skall man annars hitta ett stort utbud på samma ställe får man nästan åka till Tyskland och exempelvis besöka Louis.

När man väl hittat sin storlek brukar det bli enklare, så länge man håller sig till samma märke och inte ändrar sin kroppsform för mycket.

Last edited by a moderator:

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
MT-10
Letade länge innan jag hittade ett ställ som passade "rätt okej". 190cm och 100kg.
Lite tight över magen och lite för stort där jag borde ha biceps. Men banta ett par kilo
så löser sig första problemet....
Alpinestars 5XL :cautious:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Köper du ett delat ställ så finns det inget som säger att du måste ha samma storlek på byxorna som på jackan.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Letade länge innan jag hittade ett ställ som passade "rätt okej". 190cm och 100kg.
Lite tight över magen och lite för stort där jag borde ha biceps. Men banta ett par kilo
så löser sig första problemet....
Alpinestars 5XL :cautious:
Du talar om mitt bekymmer :)
195cm 95kg lår och överarmar som en kyckling men en vansinnigt vacker rondör på mitten och hyfsat bred över axlar och rygg.
Alpinestars 56 sitter perfekt på kroppen men extralånga 52,or skulle vara bättre i byxa.

Till TS, om du bor hyfsat nära Uppsala, Stockholm, Göteborg, Nässjö, Helsingborg eller Trollhättan så finns ju butiker med rätt OK sortiment hemma av de vanligaste modellerna och storlekarna även om man inte vill ha fransjacka :)

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
Liknande mått som dig, 177 cm lång, runt 83-85 kg och tränar mycket. Ca 114 cm runt bröst, 95 cm midja.
Köpte precis nytt tvådelat Spidi ställ, och valde storlek 54, och det sitter bra. Har ett Spidi helställ sedan innan och det är storlek 52 på det, och sitter tajt.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Liknande mått som dig, 177 cm lång, runt 83-85 kg och tränar mycket. Ca 114 cm runt bröst, 95 cm midja.
Köpte precis nytt tvådelat Spidi ställ, och valde storlek 54, och det sitter bra. Har ett Spidi helställ sedan innan och det är storlek 52 på det, och sitter tajt.
?Ja det är ganska samma ju. Men dom där cm du är längre kan vara den stora skillnaden, jag har 30" i längd på jeans.
Köpte ett par Lindstrands kevlarjeans, storlek M av en kille som va 177cm och är fan nästan 1dm för långa för mig. Nästan hela knäskydden hamnade under knäskålarna.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag bor i Katrineholm så är en bit till närmsta ställe om jag ska prova nya grejer. Får väl bli i vår=)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag bor i Katrineholm så är en bit till närmsta ställe om jag ska prova nya grejer. Får väl bli i vår=)
Har de inget på Hojbutiken? Har aldrig varit där så jag har ingen koll på utbudet.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
En annan noob fråga när jag ändå håller på, fick tipset att inte köpa hjälm under 3000kr. Shoei verkar vara märket som dominerar? Är det värt att lägga dubbla pengarna om man jämför Shoei med tex Caberg?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En annan noob fråga när jag ändå håller på, fick tipset att inte köpa hjälm under 3000kr. Shoei verkar vara märket som dominerar? Är det värt att lägga dubbla pengarna om man jämför Shoei med tex Caberg?
En dyr hjälm är oftast bättre, men inte alltid.

Raderad medlem 51742

Guest
En bra början kan vara att ta en titt på https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=All&type=2&min-rating=5 för att se vilka hjälmar som fått 5 stjärnor i betyg. Tumregeln om 3000 kr stämmer nog rätt så bra på det urvalet, men det finns även några modeller från Caberg och andra tillverkare som är billigare.

Utifrån detta har du en lista på hjälmar att testa för att se vilken som passar ditt huvud bäst. Bland de hjälmar som sedan kvarstår kan du prioritera utifrån komfort, utseende och andra "features".

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Kolla här https://sharp.dft.gov.uk/ om din tänkta hjälm finns med och hur många stjärnor den fått.
Jag vill ju ha minst 4 för att överväga ett köp. Tyvärr släpar de efter en del med tester av nya modeller.
Det går nog inte att sätta en prisgräns mellan bra och dålig hjälm, både Biltema och Lidl har sålt hjälmar som fått bra testresultat i svenska tester, men livslängden är kanske inte så lång på sådana hjälmar.
Shoei, Shark, Nolan, HJC, AGV t ex har bra hjälmar som dyker upp på rea ibland då färger blivit omodenra eller ny modell är på väg.
Men snåla inte på hjälmköpet, den ska sitta bra och vara säker. Ta hjälp om du inte vet hur den ska sitta. Plutmun brukar vara en signal att den är lagom tight :)

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Kolla här https://sharp.dft.gov.uk/ om din tänkta hjälm finns med och hur många stjärnor den fått.
Jag vill ju ha minst 4 för att överväga ett köp. Tyvärr släpar de efter en del med tester av nya modeller.
Det går nog inte att sätta en prisgräns mellan bra och dålig hjälm, både Biltema och Lidl har sålt hjälmar som fått bra testresultat i svenska tester, men livslängden är kanske inte så lång på sådana hjälmar.
Shoei, Shark, Nolan, HJC, AGV t ex har bra hjälmar som dyker upp på rea ibland då färger blivit omodenra eller ny modell är på väg.
Men snåla inte på hjälmköpet, den ska sitta bra och vara säker. Ta hjälp om du inte vet hur den ska sitta. Plutmun brukar vara en signal att den är lagom tight :)
Jag har ju kikat lite på Shoei gt air, men kollar man på sharp så har ju HJC i70 fått bättre betyg, men kostar ju hälften så mycket. Båda är ju rätt lika i min värld med inbyggt solvisir osv. Shoei är ju något snyggare men antar att man betalar för något mer?
Tillverkningsmatrial? Livslängd?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jag har ju kikat lite på Shoei gt air, men kollar man på sharp så har ju HJC i70 fått bättre betyg, men kostar ju hälften så mycket. Båda är ju rätt lika i min värld med inbyggt solvisir osv. Shoei är ju något snyggare men antar att man betalar för något mer?
Titta på vikten också, varje gram mindre på skallen är värdefull.
Jag har trivts i Agv, Shoei och HJC och har "normalskalle" men det skiljer en del i huvudform mellan olika tillverkare. Arai funkar inte på mig t ex.
Kolla här
eller här
eller alla andra Ryans filmer.
Mer amerikanskt men ändå rätt ok är

Skyll inte på mig om du blir sittande framför datorn hela natten nu.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har HJC rpha 70 är en kanon bra hjälm som passar mitt huvud. Är inne på min andra hjälm nu. Tidigare hade jag Arai och var nöjd men tyckte den är onödigt dyr. Men tycker att HJC är minst lika bra

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag har HJC rpha 70 är en kanon bra hjälm som passar mitt huvud. Är inne på min andra hjälm nu. Tidigare hade jag Arai och var nöjd men tyckte den är onödigt dyr. Men tycker att HJC är minst lika bra
Ok, schysst! Läste nu att i70 inte har pinlock, den är bara förberedd för det.

Har din pinlock? Har du satt dit själv? Kör du utan? =)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati