Nu minns jag inte vilka andra oljor man kunde köra på på den tiden eller ens var man köpte olja runt 1977-1987. Lelles, OK, Flöthers?Min Honda 900F -79 gick endast på Quaker State rak 30 de åren jag hade den.
Körde man inte på den så var man inte "inne".
Wheeler Dealer öppnade sin däckfirma på Kocksgatan i mitten av 70-talet. Man åkte dit, parkerade på gatan, lånade verktyg och bar in sitt hjul. Han bytte däck, slang, fälgband om det behövdes. Borstade alltid rent fälgen från rost, kollade fälgkanterna, monterade däck, kände på lagren, balanserade hjulet och lånade ut fettburken till hjulaxeln. Bra pris på däck, montering och balansering. Definitivt värt jämfört men att kränga själv, klämma slang och skita i balansering.
Medan man väntade kunde man kolla in balla och roliga klistermärken. Skattemärket med siffran 13 var en klassiker.
Att han började sälja bra olja till ett bra pris gjorde att jag handlade olja där under många år. Support your local dealer.
Det var också där jag köpte SBS bromsbelägg.
Han gav rabatt till SMC-medlemmar.
Han har bytt alla mina däck under 45 år. Aldrig några problem. Han levererade även mina lösa hjul med nya dubbdäck till mitt jobb där jag jobbade kväll.
Jag är glad att han löst detta åt mig i alla år oavsett hur min ekonomi sett ut.
Att man körde på Quaker State rak 30 var inget man snackade om. Ingen, ingen brydde sig. Internet fanns inte. På Donken var det 4-1, Öhlinare, senaste Bike och silvertejp på knäna. Olja? Nja, kanske en Bel-Ray-klibba.
Ett gammalt rykte var att Biltemas olja var Statoil i annan förpackning. Värsta scoopet. Jaha? Min DR600 körde jag på Statoils olja.
Biltemas olja kanske från 2005.
Jag är snål alternativt prismedveten ibland. Ibland inte. Vill inte betala för varumärken/loggor. Skinnställ med åtta st loggor för 7-8000 spänn extra. Made in Vietnam? För en del är det värt det. Jag tycker att det är fult. Behovet av puckel för aerodynamiken är obefintlig i mitt fall.
Att min sköna campingstol från stadium kostade 40% mot en likadan från Helinox glädjer mig. Liggunderlaget från Stadium, litet, lätt, uppblåsbart och långt. Mycket billigare än Bäst enligt Internet. The North Face är en logga jag avskyr. Mitt 4Bikers-tält gillar jag som fan. Kunde (inte) lagt på 9000 spänn för ett bättre tält. Gammal diskussion men även en polare hävdar att ”kvalitetstält” är bättre. Oklart på vad. Hojen pallar det extra kilot. Om tid nu är pengar så smäller jag upp tältet på 30 sek enligt reklamen
Ja, man vill göra en bra affär. Om det gäller TS oljetråd här eller vad det än är så fine. Köp Tesla. Haha, skoja ba’. Vem fan köper Tesla idag, vem snackar om Teslan. Värdeminskning? Har statusen minskat något? Elon, vilken kille va?
Jag är inte med i någon kundklubb, har inga rabatter, varken på ICA, Willys, Lidl, Konsum och min närmaste, Handlar’n. Var jag handlar beror på. Handlar inte när det är -5%, aldrig efter 21-22 när det är ytterligare 5% rabatt. Åker inte med bilen och veckohandlar. Jag kan iofs cykla till Lidl. Nä, jag åker hoj 3 mil tor och fyller ryggsäcken. Willys i Sköndal är relativt nyöppnad och därmed fräsch. Som Lidl vid Årstafältet var. Stockholms otrevligaste personal där. Ovärt.
Vi är alla olika. Att betala mindre för något som är lika bra det gillar jag. Säg inte Biltema-batterier! Joho. Funkar för mig. Mät innan du köper.
Försäkringar? If på allt utom TDMen. Svedea där. Priset är en faktor. Har inte använt någon försäkring sedan 1983. Förutom några inbrott i bilen.
Att jag bara gillar hojar från 1975-2002 är bra för ekonomin. Att navigera mha telefonen på tankväskan är något av ett statement. Har inga DRLer, inga extraljus. Vad har jag egentligen? Kul? Råd? Mmm.
En ”spaning” när det gäller forum på internet så har det pendeln svängt rätt rejält. Minns ni internetforumen på 90-talet? Minns ni vad det gick ut på? Snoppmätartävling? Inte där jag hängde i alla fall. Det handlade om att komma billigt undan. Laga själv, hur göra, var köpa billigt beg eller nytt. Undvika verkstäder, ladda upp och ner manualer, verkstadshandböcker och elscheman. Kanske fanns det en tråd om annonser i Gula Tidningen.
Vem pratade om komplett ifylld servicebok som ett argument när hojen skulle säljas? Dom gubbarna läste tidningar och bytte in mot nytt, kanske en 1000-milaservice efter ett par år. Hängde inte på forum med folk med skit under naglarna.
På båtforumen, ja jävlar. Vilken skillnad mot här.
Projekttrådar, nya tävlingsbåtar, akterspegelsbyten, eldragningar (sjukt snygga), byte av stringers
Bildtrådar från båtturer
Båtträffar med propellerprovning och övernattning, klubbholmar efter fotografering av höga och långa hopp övernattning i båt, tält eller i något fall Seglarhotellet i Sandhamn.
Båttävlingtrådar med tävlingskalender, resultat, förarpresentationer med navigatör och båt, reportage från tävlingarna, trailerhaverier och hundratals bilder efter varje tävling.
PokerRun där medlemmar trailade båtar från bl a Umeå, Piteå, Luleå, Östersund, Falun.
En del tog sig till Stockholm utan båt och fördelades på de båtar som fanns.
Båt- och trailerplats ordnades. Lyftkranar och ramper. Övernattning.
Många var åkare och lyfte upp båtar på flak och släp, lastade av i sjön Runn (Falun) och åkte och hämtade några båtar till.
Faluns Poker Run hette naturligtvis Poker Runn.
En återkommande träff med lite fotografering var sista repan i oktober. Ribs på Ingmarsö. Kallt i öppna båtar och på vattenskotrar.
Andra spontanträffar på olika landställen med bryggplatser. Övernattning.
Folk var otroligt hjälpsamma, bjussiga och inbjudande. Både på forumen och framförallt i verkligheten.
Ingen större skillnad på folk oavsett om de hade 1-3 inombordare, 1-2 utombordare, 8-300 hästar på akterspegeln. 3 eller 38 fot. Bensin eller diesel, 0,4 eller 5 liter per distans. Spelade ingen roll. Seglare nja, nä.
Det importerades från usa containervis med båtar och delar. Nyvunna polare gjorde resor till mässor och offshoretävlingar i usa.
Jag var bara med till Guernsey. Fast körde egen båt till tävlingar mellan Öregrund och Oskarshamn. Kungshamn/Smögen med bil. ”Alla” skulle dit. Fotobåtar ordnades.
Folk på forumen var båthandlare, båtbyggare både glasfiber och kolfiber, motorbyggare med och utan bromsbänk, båtkonstuktörer, bil- och båtdesigners, tävlingsarrangörer, tävlingsförare, navigatörer, marinaägare, fotografer, sjukvårds- och rescuepersonal, dykare, åkare och bilbärgare. Självklart många som bara hade ett båtintresse.
Folk träffades i verkligheten. Vi grattade t o m varandra när vi fyllde år. Knasigt va? Jo vi hade användarnamn. Vi la bort ”titlarna” när vi sågs. Vi hade inget behov av att vara hemliga.
Forumen kom och gick. Admin som var lite fyrkantiga. Vi startade tre egna av kompisar som från början bara var ”internetkompisar”.
Serverhyra stod några för själva. Allt var gratis. Ingen reklam.
Jag lärde känna väldigt många under de 20-30 åren.
Sen kom Facebook och många flyttade dit. Även jag. Ett forum lades ner, två är döende vad jag vet.
Vad har detta med oljeprisjämförelser att göra. En hel del.
Forum är inte vad de har varit. Medelåldern är 50-60, alla kvinnor är borta med något undantag. Lederna är stela, artrosen och åldern tar ut sin rätt. Adventure är räddningen. Clip-on och bakåtflyttat är passé.
Mer pengar än hojåkning. Ingen tråd om hur långt vi körde förra säsongen. Ska det resas så är det hotell som gäller. 400 mil om året, min elbil går jättelångt nu. Gumman och jag drar med husbilen.
Servicebok javisst. HD är prisvärda. Elektronik, man kan inte få för mycket. Och lampor, naturligtvis utan glödtråd.
Körprogram, ha ha ha. Kurvabs.
Att prata med polarna och passageraren under körning är ju smutt. Man har pratat klart när man kommer till hotellet och kan redigera film, lägga upp bilder, ladda drönaren och surfa, surfa och surfa.
Det står var och en fritt, jag vet. Det är bara inte mitt hojåkande.
Sedan jag blev medlem här 2006? Så har jag träffat 4-5 trevliga medlemmar i verkligheten.
Hojåkare är inte lika sociala som båtfolk. Ändå har vi en sak gemensamt. Det maniska morsandet.
Såg vi tre eller fyra inbjudningar till träff med övernattning i tält, i modern tid, eller de senaste två åren. Ingen kom. Varför? Ingen vet. Peters gruppkörningar, ingen ny. Kanske 1-2 härifrån. Verkar redan vara bekanta. Nyrekrytering = noll.
Ni som tävlar verkar känna/känna till varandra. Likaså knix och bankörningsgängen. Kanske någon ”falang” från jättelänge sedan som känner varandra men inte kör hoj. Gillar politik och samhällskunskap.
Hörrni, det var bättre förr. Det var roligare på båtforumen.
Så jäkla kul och lätt att navigera med telefonen ibland.
Kul också att det finns så många fina hojar från förra seklet.
Kul också att vägar och vyer är desamma från en gammal hoj. Drönare ej inräknade. Drönare ljuger.
Nu ska jag åka lite hoj. Det är är roligt, en sväng genom Stockholm. Ett ”äventyr” en söndag.
Det blir Yamahan. Insprutning och Motulolja.