Tips på ställen med billigaste kvalitetsoljan just nu?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Honda 900F -79 gick endast på Quaker State rak 30 de åren jag hade den.
Körde man inte på den så var man inte "inne".
Nu minns jag inte vilka andra oljor man kunde köra på på den tiden eller ens var man köpte olja runt 1977-1987. Lelles, OK, Flöthers?

Wheeler Dealer öppnade sin däckfirma på Kocksgatan i mitten av 70-talet. Man åkte dit, parkerade på gatan, lånade verktyg och bar in sitt hjul. Han bytte däck, slang, fälgband om det behövdes. Borstade alltid rent fälgen från rost, kollade fälgkanterna, monterade däck, kände på lagren, balanserade hjulet och lånade ut fettburken till hjulaxeln. Bra pris på däck, montering och balansering. Definitivt värt jämfört men att kränga själv, klämma slang och skita i balansering.
Medan man väntade kunde man kolla in balla och roliga klistermärken. Skattemärket med siffran 13 var en klassiker.
Att han började sälja bra olja till ett bra pris gjorde att jag handlade olja där under många år. Support your local dealer.
Det var också där jag köpte SBS bromsbelägg.
Han gav rabatt till SMC-medlemmar.
Han har bytt alla mina däck under 45 år. Aldrig några problem. Han levererade även mina lösa hjul med nya dubbdäck till mitt jobb där jag jobbade kväll.
Jag är glad att han löst detta åt mig i alla år oavsett hur min ekonomi sett ut.
Att man körde på Quaker State rak 30 var inget man snackade om. Ingen, ingen brydde sig. Internet fanns inte. På Donken var det 4-1, Öhlinare, senaste Bike och silvertejp på knäna. Olja? Nja, kanske en Bel-Ray-klibba.

Ett gammalt rykte var att Biltemas olja var Statoil i annan förpackning. Värsta scoopet. Jaha? Min DR600 körde jag på Statoils olja.
Biltemas olja kanske från 2005.

Jag är snål alternativt prismedveten ibland. Ibland inte. Vill inte betala för varumärken/loggor. Skinnställ med åtta st loggor för 7-8000 spänn extra. Made in Vietnam? För en del är det värt det. Jag tycker att det är fult. Behovet av puckel för aerodynamiken är obefintlig i mitt fall.
Att min sköna campingstol från stadium kostade 40% mot en likadan från Helinox glädjer mig. Liggunderlaget från Stadium, litet, lätt, uppblåsbart och långt. Mycket billigare än Bäst enligt Internet. The North Face är en logga jag avskyr. Mitt 4Bikers-tält gillar jag som fan. Kunde (inte) lagt på 9000 spänn för ett bättre tält. Gammal diskussion men även en polare hävdar att ”kvalitetstält” är bättre. Oklart på vad. Hojen pallar det extra kilot. Om tid nu är pengar så smäller jag upp tältet på 30 sek enligt reklamen

Ja, man vill göra en bra affär. Om det gäller TS oljetråd här eller vad det än är så fine. Köp Tesla. Haha, skoja ba’. Vem fan köper Tesla idag, vem snackar om Teslan. Värdeminskning? Har statusen minskat något? Elon, vilken kille va?
Jag är inte med i någon kundklubb, har inga rabatter, varken på ICA, Willys, Lidl, Konsum och min närmaste, Handlar’n. Var jag handlar beror på. Handlar inte när det är -5%, aldrig efter 21-22 när det är ytterligare 5% rabatt. Åker inte med bilen och veckohandlar. Jag kan iofs cykla till Lidl. Nä, jag åker hoj 3 mil tor och fyller ryggsäcken. Willys i Sköndal är relativt nyöppnad och därmed fräsch. Som Lidl vid Årstafältet var. Stockholms otrevligaste personal där. Ovärt.
Vi är alla olika. Att betala mindre för något som är lika bra det gillar jag. Säg inte Biltema-batterier! Joho. Funkar för mig. Mät innan du köper.
Försäkringar? If på allt utom TDMen. Svedea där. Priset är en faktor. Har inte använt någon försäkring sedan 1983. Förutom några inbrott i bilen.

Att jag bara gillar hojar från 1975-2002 är bra för ekonomin. Att navigera mha telefonen på tankväskan är något av ett statement. Har inga DRLer, inga extraljus. Vad har jag egentligen? Kul? Råd? Mmm.

En ”spaning” när det gäller forum på internet så har det pendeln svängt rätt rejält. Minns ni internetforumen på 90-talet? Minns ni vad det gick ut på? Snoppmätartävling? Inte där jag hängde i alla fall. Det handlade om att komma billigt undan. Laga själv, hur göra, var köpa billigt beg eller nytt. Undvika verkstäder, ladda upp och ner manualer, verkstadshandböcker och elscheman. Kanske fanns det en tråd om annonser i Gula Tidningen.
Vem pratade om komplett ifylld servicebok som ett argument när hojen skulle säljas? Dom gubbarna läste tidningar och bytte in mot nytt, kanske en 1000-milaservice efter ett par år. Hängde inte på forum med folk med skit under naglarna.
På båtforumen, ja jävlar. Vilken skillnad mot här.
Projekttrådar, nya tävlingsbåtar, akterspegelsbyten, eldragningar (sjukt snygga), byte av stringers
Bildtrådar från båtturer
Båtträffar med propellerprovning och övernattning, klubbholmar efter fotografering av höga och långa hopp övernattning i båt, tält eller i något fall Seglarhotellet i Sandhamn.
Båttävlingtrådar med tävlingskalender, resultat, förarpresentationer med navigatör och båt, reportage från tävlingarna, trailerhaverier och hundratals bilder efter varje tävling.
PokerRun där medlemmar trailade båtar från bl a Umeå, Piteå, Luleå, Östersund, Falun.
En del tog sig till Stockholm utan båt och fördelades på de båtar som fanns.
Båt- och trailerplats ordnades. Lyftkranar och ramper. Övernattning.
Många var åkare och lyfte upp båtar på flak och släp, lastade av i sjön Runn (Falun) och åkte och hämtade några båtar till.
Faluns Poker Run hette naturligtvis Poker Runn.
En återkommande träff med lite fotografering var sista repan i oktober. Ribs på Ingmarsö. Kallt i öppna båtar och på vattenskotrar.
Andra spontanträffar på olika landställen med bryggplatser. Övernattning.
Folk var otroligt hjälpsamma, bjussiga och inbjudande. Både på forumen och framförallt i verkligheten.
Ingen större skillnad på folk oavsett om de hade 1-3 inombordare, 1-2 utombordare, 8-300 hästar på akterspegeln. 3 eller 38 fot. Bensin eller diesel, 0,4 eller 5 liter per distans. Spelade ingen roll. Seglare nja, nä.
Det importerades från usa containervis med båtar och delar. Nyvunna polare gjorde resor till mässor och offshoretävlingar i usa.
Jag var bara med till Guernsey. Fast körde egen båt till tävlingar mellan Öregrund och Oskarshamn. Kungshamn/Smögen med bil. ”Alla” skulle dit. Fotobåtar ordnades.
Folk på forumen var båthandlare, båtbyggare både glasfiber och kolfiber, motorbyggare med och utan bromsbänk, båtkonstuktörer, bil- och båtdesigners, tävlingsarrangörer, tävlingsförare, navigatörer, marinaägare, fotografer, sjukvårds- och rescuepersonal, dykare, åkare och bilbärgare. Självklart många som bara hade ett båtintresse.
Folk träffades i verkligheten. Vi grattade t o m varandra när vi fyllde år. Knasigt va? Jo vi hade användarnamn. Vi la bort ”titlarna” när vi sågs. Vi hade inget behov av att vara hemliga.
Forumen kom och gick. Admin som var lite fyrkantiga. Vi startade tre egna av kompisar som från början bara var ”internetkompisar”.
Serverhyra stod några för själva. Allt var gratis. Ingen reklam.
Jag lärde känna väldigt många under de 20-30 åren.
Sen kom Facebook och många flyttade dit. Även jag. Ett forum lades ner, två är döende vad jag vet.

Vad har detta med oljeprisjämförelser att göra. En hel del.
Forum är inte vad de har varit. Medelåldern är 50-60, alla kvinnor är borta med något undantag. Lederna är stela, artrosen och åldern tar ut sin rätt. Adventure är räddningen. Clip-on och bakåtflyttat är passé.
Mer pengar än hojåkning. Ingen tråd om hur långt vi körde förra säsongen. Ska det resas så är det hotell som gäller. 400 mil om året, min elbil går jättelångt nu. Gumman och jag drar med husbilen.
Servicebok javisst. HD är prisvärda. Elektronik, man kan inte få för mycket. Och lampor, naturligtvis utan glödtråd.
Körprogram, ha ha ha. Kurvabs.
Att prata med polarna och passageraren under körning är ju smutt. Man har pratat klart när man kommer till hotellet och kan redigera film, lägga upp bilder, ladda drönaren och surfa, surfa och surfa.
Det står var och en fritt, jag vet. Det är bara inte mitt hojåkande.

Sedan jag blev medlem här 2006? Så har jag träffat 4-5 trevliga medlemmar i verkligheten.
Hojåkare är inte lika sociala som båtfolk. Ändå har vi en sak gemensamt. Det maniska morsandet.
Såg vi tre eller fyra inbjudningar till träff med övernattning i tält, i modern tid, eller de senaste två åren. Ingen kom. Varför? Ingen vet. Peters gruppkörningar, ingen ny. Kanske 1-2 härifrån. Verkar redan vara bekanta. Nyrekrytering = noll.

Ni som tävlar verkar känna/känna till varandra. Likaså knix och bankörningsgängen. Kanske någon ”falang” från jättelänge sedan som känner varandra men inte kör hoj. Gillar politik och samhällskunskap.

Hörrni, det var bättre förr. Det var roligare på båtforumen.
Så jäkla kul och lätt att navigera med telefonen ibland.
Kul också att det finns så många fina hojar från förra seklet.
Kul också att vägar och vyer är desamma från en gammal hoj. Drönare ej inräknade. Drönare ljuger.

Nu ska jag åka lite hoj. Det är är roligt, en sväng genom Stockholm. Ett ”äventyr” en söndag.

Det blir Yamahan. Insprutning och Motulolja.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Det var bättre förr”

Absolut, men inte oljan. :fakta

Jämför man litereffekten på en Kawa 750 från artonhundrakallt med en modern sporthoj så finner man att den har mer än fördubblats. Idag ligger man på 210-220 hk ur en liters slagvolym och på den tiden var det mindre än 100 hk. Det ställer helt andra krav på oljorna också.

Lägg till att det är katalysatorer med utsläppskrav osv osv så är marginalerna mindre på alla vis. Lagerytor skall hållas nere, inre friktion skall minimeras.

Idag när modern helsyntetisk olja i valfri viskositetsgrad och kvalitetsklassning är så billig finns det ingen som helst anledning att köra på något annat; helst som det går åt väldigt lite i en hoj per säsong. Självklart går det att köra på annat särskilt i en äldre hoj men varför?


Mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
”Det var bättre förr”

Absolut, men inte oljan. :fakta

Det beror på vem man frågar.

Jag har själv varit på en föreläsning där "Professorn" hade en lång utläggning om mineralolja från Pennsylvania och orsakerna till att just det var den bästa oljan för speedwayhojarna han trimmade såväl som den egna Eibern.

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
”Det var bättre förr”

Absolut, men inte oljan. :fakta

Jämför man litereffekten på en Kawa 750 från artonhundrakallt med en modern sporthoj så finner man att den har mer än fördubblats. Idag ligger man på 210-220 hk ur en liters slagvolym och på den tiden var det mindre än 100 hk. Det ställer helt andra krav på oljorna också.

Lägg till att det är katalysatorer med utsläppskrav osv osv så är marginalerna mindre på alla vis. Lagerytor skall hållas nere, inre friktion skall minimeras.

Idag när modern helsyntetisk olja i valfri viskositetsgrad och kvalitetsklassning är så billig finns det ingen som helst anledning att köra på något annat; helst som det går åt väldigt lite i en hoj per säsong. Självklart går det att köra på annat särskilt i en äldre hoj men varför?


Mvh
Ja andra som har moderna hojar bör köra med oljor som tillverkaren rekommenderar.
Har vi en riktig oljetråd nu?

Om jag hade en GTR1400 skulle jag inte chansa på en sämre ”prisvärd” olja. Nu var det inte det ts var ute efter. Kvalitetsolja till ett bra pris. Som prisjakt fast ett hojforum. Urspårning? Alltid. 😄 Fast Castrol? Är den så bra? Internet har haft synpunkter om Castrol. Internet har synpunkter om allt

Om jag skulle köpa en R1a med rödmarkering vid 16000 eller en sportig 400a med rödmarkering vid 22000 varv då… nä kommer inte att hända.

Biltemas delsyntet funkar, är billig och lätt att få tag i. Kawan har 55 hästar och maxvrid vid 3000.

TDMen har rödmarkeringen vid 8000. Där tillbringar vi inte så mycket tid. Nu får den den olja den förtjänar och som verkstan både rekommenderar och säljer.
När jag kravspecade inför köpet så var ett krav rödmarkering på 9000 varv men helst under.

Jag har hört om problem som kan uppstå när man går från mineral till syntet. Avlagringar som löses upp och vispas runt innan de når filtret. Kan hända vid ägarbyte, ägare utan koll eller pga ny ägares uppgradering till det bästa. Nu är motorn faktiskt ren uppe runt kammarna och innanför kopplingskåpan. Oljetråget har jag aldrig haft anledning att ta loss.
Verkstan som rekommenderade Motul 7100 10w/40 till TDMen rekommenderade inte Biltemas olja till någon motorcykel alls.
Men, so far so good. 🙂
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har någon själv varit med om att avlagringar lossnat pga syntetolja på den här sidan 1970? :va

Det räcker ju att i en gammal igenkoksad motor byta till vilken ny fräsch olja som helst så kommer skiten att lossna…


Mvh
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det beror på vem man frågar.

Jag har själv varit på en föreläsning där "Professorn" hade en lång utläggning om mineralolja från Pennsylvania och orsakerna till att just det var den bästa oljan för speedwayhojarna han trimmade såväl som den egna Eibern.

En kändis. Jag såg honom aldrig men han kunde tydligen dyka upp på Donken Sveavägen med sin Honda eller vid mackarna vid Norrtull om det vankades streetrace. Visst var det han som hade en silverfärgad bubbla som spöade det mesta? En sleeper. Kanske bara var han som trimmat den.
Han åkte på en del roadracingtävlingar. Åkte han inte till Isle of Man på sin Honda också.
Omskriven i många tidningar förr.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
En kändis. Jag såg honom aldrig men han kunde tydligen dyka upp på Donken Sveavägen med sin Honda eller vid mackarna vid Norrtull om det vankades streetrace. Visst var det han som hade en silverfärgad bubbla som spöade det mesta? En sleeper. Kanske bara var han som trimmat den.
Han åkte på en del roadracingtävlingar. Åkte han inte till Isle of Man på sin Honda också.
Omskriven i många tidningar förr.
Det var två olika ”Proffessorn”, En med bubblan och en med Eibern. Bah såru vet…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har någon själv varit med om att avlagringar lossnat pga syntetolja på den här sidan 1970? :va

Det räcker ju att i en gammal igenkoksad motor byta till vilken ny fräsch olja som helst så kommer skiten att lossna…


Mvh

Inte pga den men du påminner mig om en gammal anekdot.
En kompis som jobbade som bilmek på 80-/90-talet hos Toyota berättade om en kund som hade köpte en helt ny Toyota Camry av sent 80-tal.
Körde många tusen mil, men servade aldrig, fyllde bara på med olja ibland. Några år senare kommer kunden och byter in bilen och den har då gått kanske 20000 mil om jag minns rätt.
Dom tar in bilen i verkstan, och gör vad dom kan för att rengöra motorn från skiten som motorn är fylld med, det som en gång i tiden varit olja.

Efter någon vända med diesel och några oljebyten går bilen i beggagnathallen och säljs vidare till nästa kund. Det tar inte extremt lång tid innan bilen kommer tillbaka med skuren motor.

Lite cyniskt kan man ju konstatera att första ägaren sparade en hel del pengar på att inte serva bilen. Och det är väl osäkert om försöken att rengöra motorn bidrog positivt eller rent av påskyndade bilens slutliga öde.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte pga den men du påminner mig om en gammal anekdot.
En kompis som jobbade som bilmek på 80-/90-talet hos Toyota berättade om en kund som hade köpte en helt ny Toyota Camry av sent 80-tal.
Körde många tusen mil, men servade aldrig, fyllde bara på med olja ibland. Några år senare kommer kunden och byter in bilen och den har då gått kanske 20000 mil om jag minns rätt.
Dom tar in bilen i verkstan, och gör vad dom kan för att rengöra motorn från skiten som motorn är fylld med, det som en gång i tiden varit olja.

Efter någon vända med diesel och några oljebyten går bilen i beggagnathallen och säljs vidare till nästa kund. Det tar inte extremt lång tid innan bilen kommer tillbaka med skuren motor.

Lite cyniskt kan man ju konstatera att första ägaren sparade en hel del pengar på att inte serva bilen. Och det är väl osäkert om försöken att rengöra motorn bidrog positivt eller rent av påskyndade bilens slutliga öde.
En kompis som är Mercury-meck fick in en båtmotor Mercury 150 eller så. Minns inte om det var fyrtakt. Det borde det väl ha varit. Båtägaren hade inte servat motorn på 10 år. Köptes ny av mecken. Att serva den efter 10 år kostade i stort sett lika mycket som om han hade gjort det efter varje säsong. Lite intressant ändå.
Gubben sparade in på lite transporter mellan skärgården och båtverkstan genom åren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte pga den men du påminner mig om en gammal anekdot.
En kompis som jobbade som bilmek på 80-/90-talet hos Toyota berättade om en kund som hade köpte en helt ny Toyota Camry av sent 80-tal.
Körde många tusen mil, men servade aldrig, fyllde bara på med olja ibland. Några år senare kommer kunden och byter in bilen och den har då gått kanske 20000 mil om jag minns rätt.
Dom tar in bilen i verkstan, och gör vad dom kan för att rengöra motorn från skiten som motorn är fylld med, det som en gång i tiden varit olja.

Efter någon vända med diesel och några oljebyten går bilen i beggagnathallen och säljs vidare till nästa kund. Det tar inte extremt lång tid innan bilen kommer tillbaka med skuren motor.

Lite cyniskt kan man ju konstatera att första ägaren sparade en hel del pengar på att inte serva bilen. Och det är väl osäkert om försöken att rengöra motorn bidrog positivt eller rent av påskyndade bilens slutliga öde.

Jag har fasen hört om just den där Camryn.

Frågan är om det var ”syntetolja” :va

Men - enligt vad jag hört av äldre bonnmekar så var packboxarna på riktigt gamla jänkare gjorda av typ hampasnöre. Det funkade bra med Pennzoil 50 i 30 år men när den gamla motorn äntligen fick ett oljebyte till modern olja 1975 började det läcka överallt… Eller när Camryn ovan (eller mer troligt, 62-ans PV) fick ny olja efter 14000 mil utan oljebyte så lossnade kakor av guck och satte igen hela motorn… (OBS hörsägen!)


Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis som är Mercury-meck fick in en båtmotor Mercury 150 eller så. Minns inte om det var fyrtakt. Det borde det väl ha varit. Båtägaren hade inte servat motorn på 10 år. Köptes ny av mecken. Att serva den efter 10 år kostade i stort sett lika mycket som om han hade gjort det efter varje säsong. Lite intressant ändå.
Gubben sparade in på lite transporter mellan skärgården och båtverkstan genom åren.

Ja det finns ju ganska många Triumph 800-ägare som struntar i ventilkollen var 2000 mil och istället lyfter toppen vid 8000 mil och gör det som behöver göras då. Enligt uppgift inte mycket dyrare då det är ungefär samma arbetstid som en enda ventilkoll. Och man har sparat in fyra…

Men oljebyten skall man inte spara på!


Mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har fasen hört om just den där Camryn.

Frågan är om det var ”syntetolja” :va

Men - enligt vad jag hört av äldre bonnmekar så var packboxarna på riktigt gamla jänkare gjorda av typ hampasnöre. Det funkade bra med Pennzoil 50 i 30 år men när den gamla motorn äntligen fick ett oljebyte till modern olja 1975 började det läcka överallt… Eller när Camryn ovan (eller mer troligt, 62-ans PV) fick ny olja efter 14000 mil utan oljebyte så lossnade kakor av guck och satte igen hela motorn… (OBS hörsägen!)


Mvh

Jag kan ha berättat historien förut. I så fall var säkert den gamla historien mer korrekt för man hinner ju glömma mycket på kanske 30 år.

Syntet eller mineral, men med tanke på första ägarens attityd kan man väl tänka sig att han fyllde på med billigaste möjliga han hittade.

Även vanliga radialtätningar från 70-talet och bakåt var väl inte alltid gjorda för syntetolja och kunde väl börja läcka. Sägs det.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ungefär som en gammal bonde i byn där jag växte upp. Han hade en gammal Volvo traktor (kommer inte ihåg vilken modell kanske var en 430 eller liknande). Gubbarna börjar prata om någon reparation som någon annan fått göra. Då säger gubben "byta olja det har jag aldrig gjort då börjar det säkert att krångla" "brukar kolla om det behövs fylla på när jag börjar slå hö"
 
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Top