Tips på ställen med billigaste kvalitetsoljan just nu?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ungefär som en gammal bonde i byn där jag växte upp. Han hade en gammal Volvo traktor (kommer inte ihåg vilken modell kanske var en 430 eller liknande). Gubbarna börjar prata om någon reparation som någon annan fått göra. Då säger gubben "byta olja det har jag aldrig gjort då börjar det säkert att krångla" "brukar kolla om det behövs fylla på när jag börjar slå hö"

Bönder brukar iofs veta bättre. Nästan så jag misstänker att han skojade mer er.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bönder brukar iofs veta bättre. Nästan så jag misstänker att han skojade mer er.

Där håller jag inte alls med. Bönder skall generellt inte ha med maskiner att göra över huvudtaget.

Googlar man ”fusklagning”, ”kör-tills-det-rasar” eller ”strunta i underhåll” så kommer följande bild:

bd6459f46228f7b881b425d9a969b170.jpg

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där håller jag inte alls med. Bönder skall generellt inte ha med maskiner att göra över huvudtaget.

Googlar man ”fusklagning”, ”kör-tills-det-rasar” eller ”strunta i underhåll” så kommer följande bild:

bd6459f46228f7b881b425d9a969b170.jpg

Mvh

Nu känner jag väl inte jättemånga bönder men dom jag känner är seriösa företagare och kunniga mekaniker.

Däremot finns det väl så kallade bonnläppar som inte alls är bönder utan snickare eller liknande. aka epa-raggare som man inte vill köpa beg prylar av.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu känner jag väl inte jättemånga bönder men dom jag känner är seriösa företagare och kunniga mekaniker.

Däremot finns det väl så kallade bonnläppar som inte alls är bönder utan snickare eller liknande. aka epa-raggare som man inte vill köpa beg prylar av.
Den gubben jag skrev om tidigare. Han var i 75års åldern i början av -90 talet. Ett sådant original som alltid gått hemma på gården med kanske 5-8 köttdjur och några grisar bakom ladugården. Nu när man tänker på det hade han nog ett ganska bekymmersfritt liv trots att han jobbade tills liemannen kom.

Men tvivlar på att jag vill kalla honom seriös företagare eller mekaniker. Mer lik Åsa nisse allt såg ut som skrot. Men djuren hade det bra hos honom.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ja jag raljerade litegrann också… :)

Det finns alla sorter. Men köp inga maskiner av en bonde. Tips från coachen.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den gubben jag skrev om tidigare. Han var i 75års åldern i början av -90 talet. Ett sådant original som alltid gått hemma på gården med kanske 5-8 köttdjur och några grisar bakom ladugården. Nu när man tänker på det hade han nog ett ganska bekymmersfritt liv trots att han jobbade tills liemannen kom.

Men tvivlar på att jag vill kalla honom seriös företagare eller mekaniker. Mer lik Åsa nisse allt såg ut som skrot. Men djuren hade det bra hos honom.

Du kan sätta en nolla till på bönderna jag känner.

De där som hankar sig fram är väl just samma personer som gör tattarreparationer oavsett yrke. Jag tror att det oftast hänger ihop, på alla sätt, dels har dom inte pengarna och är ändå för snåla att göra ordentligt, men dom är också oftast för lata också för att göra jobbet ordentligt och med prylar som ständigt går sönder för att dom inte lagats ordentligt så uteblir alla framgångar och dom fortsätter i samma hjulspår.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om man vill hitta en bra olja så läs om Adventure åkare som kör flera varv runt jorden med sina hojar. Jag går efter KTM hojar iom att jag kör KTM 990 och de finns flera KTM 950/990 som klarar 25000- 30000 mil utan att byta några kammar kolvar eller växellådsdrev. Man kan även hittra tester där de river motorer totalt och mäter upp varenda del vid olika mil.
I KTM 950/990 maskinerna som gått felfritt har jag mest hört om Motorek helsyntet som KTM tidigare rek men även Motul 7100 har klarat mer än 20000 mil. Häller man i lilla minsta fel olja i en KTM 950/990 så får man nötskador på kamaxlar och tryckare. Även tävlingsåkare kommer snabbt fram till vilka oljor som duger eller suger.

Last edited:
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen