Tips på ställen med billigaste kvalitetsoljan just nu?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Det blev 5 liter Castrol Power 1 Ultimate 4T 10W-40 från Oljemagasinet.
653:- inklusive frakt och 584:- utan frakt.
Tog frakt då jag fick den till dörren då.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag löste mitt oljebehov idag.
På hemvägen fick jag ett telefonsamtal precis när jag passerade Systembolaget, och eftersom jag inte hade handsfree, så var jag tvungen att stanna.
Och då var det lika bra att gå in och se om det fanns några kampanjer.
Det gjorde det inte, men när jag ändå var där så råkade jag köpa en typisk garagewhiskey, kan vara bra att ha tänkte jag.
Och när jag kom hem, och packade upp, så kom den i dager, och då blev det som det blev...
Men...med lite bra musik så kan det bli en bra kväll.
Trevlig fredag!

IMG_2438_resize.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men...med lite bra musik så kan det bli en bra kväll.
Trevlig fredag!

Mitt norra öga anar en Nytro-service…?

Man kan tycka många saker om Svartöstan, men deras stadsplanerare kunde sin sak, minsann. Femhundra meter mellan Yamahacenter och affären med gröna skylten…

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet jag ser med 10W50 är att det är rätt många hojar som inte har med den viskositeten i listan som är ok enligt tillverkaren
Här kommer fördelen med Suzuki in, direkt ur Servicemanualen
1743839630882.jpeg
I Suzuki GSX1300R HANDBOK (för ägaren till en årsmodell 2008) sida 3-3 finns samma diagram med text citat
Viskositet för SAE motorolja
Suzuki rekommenderar att en motorolja av typ SAE 10W-40 används. Om ingen motorolja av typ SAE 10W-40 finns att tillgå, så välj en alternativ olja enligt följande tabell.
slut citat
och så kommer diagrammet enligt ovan, vilket jag tolkar som att eftersom jag aldrig tar ut GSX1300 vid temperaturer under "nollan" men det kan bli rätt så varmt i Sverige,
över 30 grader C, så funkar det mesta från 10W/15W/20W - 40/50 i en GSX1300R.
För andra motorcykel fabrikat är det andra krav på oljan se t.ex. inlägg #9 och #10. :)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Mitt norra öga anar en Nytro-service…?

Man kan tycka många saker om Svartöstan, men deras stadsplanerare kunde sin sak, minsann. Femhundra meter mellan Yamahacenter och affären med gröna skylten…
Korrekt angående servicen.
Även vad gäller den geografiska analysen 👌

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det skulle ju inte bli en (till) oljetråd och rätta mig gärna om jag har fel, men jag tolkar det som att 10W-50 oljan har "bara" ett större arbetsområde än en 10W-40 olja.

I princip ja. En hoj som kräver 10W-40 ska i teorin fungera lika bra med 10W-50, eftersom viskositetsområdet hos 10W-40 ändå "täcks in" av 10W-50, plus lite till.

Sedan finns en massa andra faktorer att också ta hänsyn till. En tunnare viskositet är lättare att pumpa och har därför mindre friktionsförluster. De oljor man kör i MotoGP och SBK är därför löjligt tunna jämfört med gatcyklar. Jag har inte sett de bromsbänkskörningarna själv, men en hyfsat modern Yamaha SBK-motor ska tydligen prestera 2-3 hästkrafter mer på topp om man byter ut 10W-40 till 0W-30, enbart på grund av minskade friktionsförluster.

Bl.a. Motul 300V finns ju att köpa som 0W-30, trots att ingen gathoj mig veterligen har den rekommendationen. Misstänker starkt att exakt denna olja används i nästan hela SBK-paddocken.

Så bygger man en ren racemotor där oljan ändå ska bytas varje kväll så är det inte givet med högre viskositet.

… och däremellan Laitis.

...och både Korvgubben och Subaru.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
...och både Korvgubben och Subaru.

Kuriosa igen:

När jag läste Kulturgeografi för hundra år sedan så läste vi bla om en ganska stor studie om ”mentala kartor” som gjorts i New York på 1980-talet.
Kort sagt hade man tillfrågat x antal personer i socialgrupp x, y, z osv och bett dem rita upp staden på ett papper.

Det intressanta var här att olika grupper ritade totalt olika kartor. Uteliggarna framhöll soppkök, tunnelbanestationer, härbärgen, polisstationer osv osv; medelklassen märkte ut shoppinggator, hotell, sevärdheter osv och de mest välbärgade hade förstås koll på de exklusiva restaurangerna, klubbar och Rolls-Royceförsäljaren…

På exakt samma sätt är det när jag skall förklara för min fru var en affär ligger i närheten av Hed’s eller Laitis. Referenspunkterna är alltid någon för mig helt okänd färgaffär, frisör eller café. Där jag aldrig varit eller ens lagt märke till…

Så det är ju ganska talande att medelålders teknik- och motorintresserade män har exakt samma referenspunkter när det gäller de mentala kartorna. :)

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
På 80-talet var vi många som körde Quaker State 30W trots att det stod 10W/40 på påfyllningslocket. Det gick bra. Förvånansvärt bra om man läser alla populära/impopulära oljetrådar på Internet.

Min TDM900 som jag gillar som fan får alltid Motul 7100 helsyntet 10w/40 och oljefilter varannan gång. Iofs HondaLube en gång i Rom. Intervallet är 1000 mil för oljebyte. TDM850 drar olja, kanske XTZ750 och TRX850 också. Min TDM drar ingen olja. Jag har aldrig fyllt på mellan oljebyten. 15000 mil.
Jag vet inte hur mina kammar ser ut men någon ventilshimsning har inte behövts sedan jag köpte hojen för 12 år sedan. Då hade den gått 4500 mil och var välservad. Intervallet för ventilkoll är 4000 mil tror jag.

Min Kawasaki Z750 LTD Twin, som jag också gillar som fan, får Biltemas delsyntet och oljefilter varannan gång. 500 mil är intervallet för oljebyte. AoMc testade 750n 1983 och då drog den sprillans nya hojen 0,6 på 100 mil. Där ligger jag också. Så jäkla retro att fylla på olja ibland. Som en engelsk twin.
Motorn kom 1976 i Z750b så man får väl hacka i sig oljeförbrukningen. Oljan är billig.
Hojen har gått 9500 mil vad jag vet, en -82a. Jag har kört drygt 5000 mil på 10 år. Här vet jag hur kammarna ser ut. Skitfina. Shimsade ventilerna förra vintern och nu startar den på första försöket året runt. Den står ute.

Olja köper jag över disk här i stan och byter när det är dags. Support your local dealer.
Ja den ena firman är Biltema, de klarar sig bra utan mig.
Jag ser ingen anledning att byta Biltemaoljan mot ”bättre”, dyrare eller mineral. Inte ens om man får klistermärke.

Priset på olja? Hur ser er motorcykelbudget ut? Har ni verkligen råd? Soppan kostade 15,50 i stan igår. Fan, jag som tankade på 16,24. 95 visserligen. Funkar ju med insprutning. Förgasarhojen har o-ringar och vill hellre ha 98, lite dyrare. Jag klagar inte. Inte ens i Norge där soppan är lite dyrare.

IMG_0430.jpeg

IMG_0431.jpeg
Ja, räckvidden är ca 20 mil. Ja, mätaren är bytt.
Även varvräknaren är bytt. Lite större än den lilla hastighetsmätaren. Original är enormt stora. Hastighetsmätaren är graderad till 240 tror jag. 180 räcker gott och väl. Jag har kört 150 ett par gånger ”på bana”. Sällan över 120.
Ot, ”marknaden” på 80-talet tyckte att hastighetsmätaren skulle vara större än varvräknaren. Hastighetsmätaren är viktigare tyckte marknaden. Varsågoda då sa Kawasaki och gav marknaden GPZ750 och 1100 Unitrack. Så jävla fel.
Varvräknaren ska vara större och ha rödmarkeringen kl 12. Att min rödmarkering börjar kl halv tre får jag leva med. Mätaren är från en fyrcylindrig Kawa. Original börjar rödmarkeringen vid 7800. Så mycket har jag aldrig varvat hojen. Växlar vid 3000. 4000 om det är bråttom. Behöver inte varvräknare alls men gillar att se nålen ligga runt 1500-3000.
Asymmetrin här är tilltalande. Analogt och rejsigt (om än endast i mitt huvud).
Kawan kostade mindre än ett Akrapovic till en modern hoj. Apropå oljepriset.
De som behöver Akrapovic gnäller inte om oljepriset antar jag. Det är priset man får betala nu när originalljuddämpare ser ut som en varmvattenberedare till en hygglig sommarstuga.

IMG_2354.jpeg
Vägra helfordonsgodkända hojar.

IMG_2355.jpeg
Original är för gubbjävlar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köper man en Ducati V4R och racekit till så ingår en särskild Shell?-olja som bara den ska ge 1-2hk.

Kuriosa: På min extremt korta psykologikurs nämndes en studie i USA där olika socioekonomiska grupper testades för allmän kunskap och förmåga.
Bl a fanns frågor om vilka navkapslar som var mest värdefulla. En grupp fick bättre resultat på de frågorna än andra :)

Min Honda 900F -79 gick endast på Quaker State rak 30 de åren jag hade den.
Körde man inte på den så var man inte "inne".

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...