Motop3r
Medlem
- Gick med
- 9 Jul 2023
- Hoj
- GTR1400
Det är en 31 år gammal artikelDu kan läsa det här gamla testet # och fundera själv om
"byta ofta än att köpa dyr olja och byta mer sällan?"

Men den har säkert rätt i faktan.
Det är en 31 år gammal artikelDu kan läsa det här gamla testet # och fundera själv om
"byta ofta än att köpa dyr olja och byta mer sällan?"
Några wirre i kroppen, skön musik, uppknäppta byxor och några dunkar olja...
Precis - och eftersom du inte vågar besöka faciliteten, så kommer du att för evigt undra.Några wirre i kroppen, skön musik, uppknäppta byxor och några dunkar olja...
Vad folk gör med och använder sina oljor till är upp till var och en. Jag dömer inte
![]()
Några wirre i kroppen, skön musik, uppknäppta byxor och några dunkar olja...
Vad folk gör med och använder sina oljor till är upp till var och en. Jag dömer inte![]()
![]()
Men...med lite bra musik så kan det bli en bra kväll.
Trevlig fredag!
Här kommer fördelen med Suzuki in, direkt ur ServicemanualenProblemet jag ser med 10W50 är att det är rätt många hojar som inte har med den viskositeten i listan som är ok enligt tillverkaren
Korrekt angående servicen.Mitt norra öga anar en Nytro-service…?
Man kan tycka många saker om Svartöstan, men deras stadsplanerare kunde sin sak, minsann. Femhundra meter mellan Yamahacenter och affären med gröna skylten…
Korrekt angående servicen.
Även vad gäller den geografiska analysen![]()
Det skulle ju inte bli en (till) oljetråd och rätta mig gärna om jag har fel, men jag tolkar det som att 10W-50 oljan har "bara" ett större arbetsområde än en 10W-40 olja.
… och däremellan Laitis.
...och både Korvgubben och Subaru.
Bl a fanns frågor om vilka navkapslar som var mest värdefulla. En grupp fick bättre resultat på de frågorna än andra![]()
På min väns BMW R90S från 1970-talet står det SAE40 vid varmt klimat på motorn.På 80-talet var vi många som körde Quaker State 30W trots att det stod 10W/40 på påfyllningslocket. Det gick bra. Förvånansvärt bra om man läser alla populära/impopulära oljetrådar på Internet.
Min TDM900 som jag gillar som fan får alltid Motul 7100 helsyntet 10w/40 och oljefilter varannan gång. Iofs HondaLube en gång i Rom. Intervallet är 1000 mil för oljebyte. TDM850 drar olja, kanske XTZ750 och TRX850 också. Min TDM drar ingen olja. Jag har aldrig fyllt på mellan oljebyten. 15000 mil.
Jag vet inte hur mina kammar ser ut men någon ventilshimsning har inte behövts sedan jag köpte hojen för 12 år sedan. Då hade den gått 4500 mil och var välservad. Intervallet för ventilkoll är 4000 mil tror jag.
Min Kawasaki Z750 LTD Twin, som jag också gillar som fan, får Biltemas delsyntet och oljefilter varannan gång. 500 mil är intervallet för oljebyte. AoMc testade 750n 1983 och då drog den sprillans nya hojen 0,6 på 100 mil. Där ligger jag också. Så jäkla retro att fylla på olja ibland. Som en engelsk twin.
Motorn kom 1976 i Z750b så man får väl hacka i sig oljeförbrukningen. Oljan är billig.
Hojen har gått 9500 mil vad jag vet, en -82a. Jag har kört drygt 5000 mil på 10 år. Här vet jag hur kammarna ser ut. Skitfina. Shimsade ventilerna förra vintern och nu startar den på första försöket året runt. Den står ute.
Olja köper jag över disk här i stan och byter när det är dags. Support your local dealer.
Ja den ena firman är Biltema, de klarar sig bra utan mig.
Jag ser ingen anledning att byta Biltemaoljan mot ”bättre”, dyrare eller mineral. Inte ens om man får klistermärke.
Priset på olja? Hur ser er motorcykelbudget ut? Har ni verkligen råd? Soppan kostade 15,50 i stan igår. Fan, jag som tankade på 16,24. 95 visserligen. Funkar ju med insprutning. Förgasarhojen har o-ringar och vill hellre ha 98, lite dyrare. Jag klagar inte. Inte ens i Norge där soppan är lite dyrare.
View attachment 512814
View attachment 512815
Ja, räckvidden är ca 20 mil. Ja, mätaren är bytt.
Även varvräknaren är bytt. Lite större än den lilla hastighetsmätaren. Original är enormt stora. Hastighetsmätaren är graderad till 240 tror jag. 180 räcker gott och väl. Jag har kört 150 ett par gånger ”på bana”. Sällan över 120.
Ot, ”marknaden” på 80-talet tyckte att hastighetsmätaren skulle vara större än varvräknaren. Hastighetsmätaren är viktigare tyckte marknaden. Varsågoda då sa Kawasaki och gav marknaden GPZ750 och 1100 Unitrack. Så jävla fel.
Varvräknaren ska vara större och ha rödmarkeringen kl 12. Att min rödmarkering börjar kl halv tre får jag leva med. Mätaren är från en fyrcylindrig Kawa. Original börjar rödmarkeringen vid 7800. Så mycket har jag aldrig varvat hojen. Växlar vid 3000. 4000 om det är bråttom. Behöver inte varvräknare alls men gillar att se nålen ligga runt 1500-3000.
Asymmetrin här är tilltalande. Analogt och rejsigt (om än endast i mitt huvud).
Kawan kostade mindre än ett Akrapovic till en modern hoj. Apropå oljepriset.
De som behöver Akrapovic gnäller inte om oljepriset antar jag. Det är priset man får betala nu när originalljuddämpare ser ut som en varmvattenberedare till en hygglig sommarstuga.
View attachment 512817
Vägra helfordonsgodkända hojar.
View attachment 512818
Original är för gubbjävlar.
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |