Tips på steg vid montering av daytime running lights

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror vi har ganska lika syn.
Men det är viktigt att veta vad ljustutan ska användas till i Sverige, den har samma uppgift som signalhornet.
På ett utmärkt sätt visat av polisbilen som blåste om mig.
Om den sedan på UK betyder något annat ?
Läser i ordbok för Pass 6 gå förbi, köra om, passera
så det är inte säkert att Pass på knappen betyder något annat än att jag tänker köra om dig.
Jag tänkte på dig när jag på vägen hem släppte fram en vänstersvängande taxi med ljustutan! :krama
Han var nog inte född i Sverige för han fattade direkt och snabbt, en hand uppsträckt som tack! :tummenupp

Helljus i betydelsen "flytta på dig" är bötesbelagt i Tyskland vad jag förstått. Var förr vanligt på Autobahn när snabbare bilar kom ifatt och stressade som orsakade olyckor. Blev därför förbjudet, och till skillnad från mobilförbudet i Sverige, så var polisen direkt ute och bötfällde. Efter sex månader var det borta.

Jag måste erkänna att jag har nog bättre koll på The Highway Code än Trafikförordningen men så är den lite mer lättläst också. Ljustutan har jag lärt mig använda av kamrater i London för att underlätta flödet i trafiken. Det är alltid trevligt att få ett tack i trafiken. Som taxiföraren idag! :tummenupp

This Highway Code applies to England, Scotland and Wales. The Highway Code is essential reading for everyone.
There’s a different version of The Highway Code for Northern Ireland.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänkte på dig när jag på vägen hem släppte fram en vänstersvängande taxi med ljustutan! :krama
Han var nog inte född i Sverige för han fattade direkt och snabbt, en hand uppsträckt som tack! :tummenupp

Helljus i betydelsen "flytta på dig" är bötesbelagt i Tyskland vad jag förstått. Var förr vanligt på Autobahn när snabbare bilar kom ifatt och stressade som orsakade olyckor. Blev därför förbjudet, och till skillnad från mobilförbudet i Sverige, så var polisen direkt ute och bötfällde. Efter sex månader var det borta.

Jag måste erkänna att jag har nog bättre koll på The Highway Code än Trafikförordningen men så är den lite mer lättläst också. Ljustutan har jag lärt mig använda av kamrater i London för att underlätta flödet i trafiken. Det är alltid trevligt att få ett tack i trafiken. Som taxiföraren idag! :tummenupp

This Highway Code applies to England, Scotland and Wales. The Highway Code is essential reading for everyone.
There’s a different version of The Highway Code for Northern Ireland.

Ja du , olika regler i Europeiska länder.
Och UK klarar inte ha samma Highway Code i Northern Irland som i Wales , England och Skottland.
Är den för Northern Irland en sammanjämkning med Eire's ?

Och så säger dom det är lätt köra i Europa ? Ta bara alla tyskar som kommer hit och upptäcker att i Sverige har ca 50 % fel på personbilens blinkers. När de kör på motorväg.
Eller är det bara jag som tycker det är så dåligt med blinkersfunktionen ?

Apropå skillnader när jag kollade lite i Highway Code (utan att hitta nått om användning av signalhorn och ljustuta...) så såg jag "annonsen" om särskilt med anledning av Prince Philips död.
Skriver man alltid det sista datumet först i Engelska exempel : 10 June 1921 to 9 April 2021

Bifogat

• 20210412-His Royal-Highness.png
    20210412-His Royal-Highness.png
    15.5 KB · Visningar: 5

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja du , olika regler i Europeiska länder.
Och UK klarar inte ha samma Highway Code i Northern Irland som i Wales , England och Skottland.
Är den för Northern Irland en sammanjämkning med Eire's ?

Och så säger dom det är lätt köra i Europa ? Ta bara alla tyskar som kommer hit och upptäcker att i Sverige har ca 50 % fel på personbilens blinkers. När de kör på motorväg.
Eller är det bara jag som tycker det är så dåligt med blinkersfunktionen ?

Apropå skillnader när jag kollade lite i Highway Code (utan att hitta nått om användning av signalhorn och ljustuta...) så såg jag "annonsen" om särskilt med anledning av Prince Philips död.
Skriver man alltid det sista datumet först i Engelska exempel : 10 June 1921 to 9 April 2021
Republiken och de sex grevskapen i norr kan kännas lika men det går inte att ta miste på när man kört över gränsen.

I republiken har man inte Noll Vision utan man arbetar även med information. :tummenupp
Tänk om Tragikvärket kunde göra likadant. Blinkers ska användas innan sväng eller filbyte, inte samtidigt som är vanligast i Sverige. Och rondellkörning...
Finland har, ännu, inte tagit efter att information inte fungerar.

Blinka i god tid

Genom att visa riktningstecken (blinka) visar föraren för andra trafikanter vad han eller hon tänker göra. Samverkan med andra trafikanter ökar både egen och andras säkerhet och förstärker den positiva atmosfären i trafiken.

1618297350170.png

Och till TS, om du någonsin kör i Finland så där gäller högerregeln. :fakta
Inga inofficiella huvudleder eller störst går först som finns i Sverige inte utan den från vänster stannar och den från höger kör! När man lärt sig det fungerar det helt underbart! :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Blinka i god tid
Hur gör man om man har för avsikt att rasta General Lee?
DistortedSpanishBarb-size_restricted.gif

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Samverkan med andra trafikanter ökar både egen och andras säkerhet och förstärker den positiva atmosfären i trafiken.

Jag tror att det handlar om den positiva atmosfären! :tungan

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska