Tips På Tigsvets?

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Lite tokigt att säga dyrt, säg hellre "kostar mycket pengar", dyrt är något som kostar FÖR mycket i relation till sitt värde,....det blev väl djupt.:D:va

Du kanske har en poäng där.

Själv brukar jag låtsas att gasen finns inte. När jag promenerar bort till vår lokala AGA återförsäljare och byter ut min enorma 5l flaska blundar jag hela vägen. Ja tittar i taket och visslar lite medans kortet far igenom kortläsaren. Nästa bankomat uttag slänger jag utan att titta på ;)

Ozzi

Guest
Du kanske har en poäng där.

Själv brukar jag låtsas att gasen finns inte. När jag promenerar bort till vår lokala AGA återförsäljare och byter ut min enorma 5l flaska blundar jag hela vägen. Ja tittar i taket och visslar lite medans kortet far igenom kortläsaren. Nästa bankomat uttag slänger jag utan att titta på ;)

Helt rätt sätta att leva, man ska inte kolla för mycket på saker o ting :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för tipset! En sådan får vi allt ta att inhandla. Gas är helt ofattbart dyrt. Ingen som vet ett bra sätt att utvinna Argon ;)

Man kan förstå att argon är dyrt, det utvinns genom destillation av atmosfärsluft....som ju som bekant innehåller ca 0.9% argon :näsblod
Som tur är så förtärs inget argon under svetsprocessen, så allt argon återlämnar brännaren till atmosfären.:Bugar

Last edited:

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Man kan förstå att argon är dyrt, det utvinns genom destillation av atmosfärsluft....som ju som bekant innehåller ca 0.9% argon :näsblod
Som tur är så förtärs inget argon under svetsprocessen, så allt argon återlämnar brännaren till atmosfären.:Bugar

Vet inte om jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag förstår att det är dyrt. Det utvinns av luft som är gratis och vi "lånar" bara gasen. Usch den här infon fick mig bara att vilja blunda, om möjligt, ännu hårdare nästa gång jag handlar min gas :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktionerad_destillation

Titt, jag hittade hur man gör! Verkar ju hur enkelt som helst ;)
Bara att köpa sig ett rör med olika temperatur zoner och börja utvinna sin egen argon!

EDIT: Attans, sökte på "destillationskolonn" på ebäj men ja hitta ingen :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte om jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag förstår att det är dyrt. Det utvinns av luft som är gratis och vi "lånar" bara gasen. Usch den här infon fick mig bara att vilja blunda, om möjligt, ännu hårdare nästa gång jag handlar min gas :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktionerad_destillation

Titt, jag hittade hur man gör! Verkar ju hur enkelt som helst ;)
Bara att köpa sig ett rör med olika temperatur zoner och börja utvinna sin egen argon!

EDIT: Attans, sökte på "destillationskolonn" på ebäj men ja hitta ingen :)

Ja svetsgasbranschen lider ju av uppenbar kartellbildning enligt mig. Trots 4 gasleverantörer idag mot tidigare Agas monopol så håller alla näranog exakt samma priser på flaskhyra och fyllning. Ngn leverantöd har förvisso ngn hundring lägre flaskhyra, men då är åas fyllningen dyrare, osv. Det spelar ingen roll om det är Yara, Scangas, AirLiquide eller Aga. :mad:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Kom igen nu Biltema, slå er in i gas träsket ;)

Bra ide!:tummenupp

Jag har en gamal AGA tigsvets som står lagrad. Men den ska fram nu och svetsa lite avgasrör är det tänkt.
Med tanke på gaskostnad som suger fett så skulle jag gärna vilja ha en gas som fungerar till både Alu, RF och svart i Mig:en. Jag kan gärna ta arbetet att flytta tuben mellan Tig och Mig när jag svetsar. Inte så kul att behöva köpa ytterligare en tub. Däremot kan jag tänka mig att hyra en större tub om jag vet att den fungerar till all svetsning.

Min gamla svets har tyvärr inte gaspedal. Väldigt tråkigt när man svetsar Alu. Är det helt kört att bygga om en gamla maskin till det? Hur det än är så svetsar den väldigt bra. Eller om det beror på mig:rolleyes:

Finns det någon hemsidan man kan kolla upp gaspriser på? Har sökt med en hittat. Guldsmeden, förlåt, järnhandeln på hemorten höjer priserna från gång till gång på gas

Mats

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Bra ide!:tummenupp

Jag har en gamal AGA tigsvets som står lagrad. Men den ska fram nu och svetsa lite avgasrör är det tänkt.
Med tanke på gaskostnad som suger fett så skulle jag gärna vilja ha en gas som fungerar till både Alu, RF och svart i Mig:en. Jag kan gärna ta arbetet att flytta tuben mellan Tig och Mig när jag svetsar. Inte så kul att behöva köpa ytterligare en tub. Däremot kan jag tänka mig att hyra en större tub om jag vet att den fungerar till all svetsning.

Min gamla svets har tyvärr inte gaspedal. Väldigt tråkigt när man svetsar Alu. Är det helt kört att bygga om en gamla maskin till det? Hur det än är så svetsar den väldigt bra. Eller om det beror på mig:rolleyes:

Finns det någon hemsidan man kan kolla upp gaspriser på? Har sökt med en hittat. Guldsmeden, förlåt, järnhandeln på hemorten höjer priserna från gång till gång på gas

Mats

Medlemmen RC 166 gjorde en sammanställning av aktuella Argonpriser.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4126289&postcount=22
Kolla dock var depåerna ligger. Scangas finns tex inte ännu på så många platser i Sverige.

Till TIG används ren argon till allt. Billigast till MIG för vanlig svartplåt är kolsyra, men bäst kvalite med Mison.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Medlemmen RC 166 gjorde en sammanställning av aktuella Argonpriser.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4126289&postcount=22
Kolla dock var depåerna ligger. Scangas finns tex inte ännu på så många platser i Sverige.

Till TIG används ren argon till allt. Billigast till MIG för vanlig svartplåt är kolsyra, men bäst kvalite med Mison.

Perfekt! Tackar...

Jag har Mison i Migen nu. 5 liter. Men med tanke på hur länge den räcker och kostnaden för fyllning/byte. Kanske det lönar sig att gå på en större tub, men köra på en dyrare gas:va Men istället bara ha en tub.

Jag hade ren argon till Tig´en förut.
Men det kanske är billigare att ha varsin tub för resp svets ändå.
Jag ser mer på hyra/Driftkostnad än på köpekostnad.

Jag får helt enkelt svetsa mer och oftare för att sänka kostnaden......:D

Mats

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Perfekt! Tackar...

Jag har Mison i Migen nu. 5 liter. Men med tanke på hur länge den räcker och kostnaden för fyllning/byte. Kanske det lönar sig att gå på en större tub, men köra på en dyrare gas:va Men istället bara ha en tub.

Jag hade ren argon till Tig´en förut.
Men det kanske är billigare att ha varsin tub för resp svets ändå.
Jag ser mer på hyra/Driftkostnad än på köpekostnad.

Jag får helt enkelt svetsa mer och oftare för att sänka kostnaden......:D

Mats

Det billigaste om man inte svetsar så mycket är ju 10 el 11 liters köpeflaska. Själv har jag tex gått över till 10 liters köpeflaska från Yara till min Tig. 11 liters köpeflaskorna från Air Liquide hade ju varit ännu bättre, men de lev bara med deras inbyggda regulator. Jag vill ju använda min regulator jag skrev om ovan. Nästa gång man känner sig solvent kan man ju köpa en ytterligare köpeflaska argon, så har man ju tot 20 liter innen man behöver åka och fylla.

Jo man skulle ju kuna köra ren argon även till MIG:en, det kanske kan vara ekonomiskt trots att argon är onödigt dyr gas till MIG:en om man bara kör svartplåt med den. Isf skulle man kanske hyra en 30 eller 50 litersflaska, hyrorna är ju mer ekonomiska på dessa än 20 liter. Du får nog räkna på de olika uppläggen med din tänkta gasförbrukning och se vad som är mest ekonomiskt.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det billigaste om man inte svetsar så mycket är ju 10 el 11 liters köpeflaska. Själv har jag tex gått över till 10 liters köpeflaska från Yara till min Tig. 11 liters köpeflaskorna från Air Liquide hade ju varit ännu bättre, men de lev bara med deras inbyggda regulator. Jag vill ju använda min regulator jag skrev om ovan. Nästa gång man känner sig solvent kan man ju köpa en ytterligare köpeflaska argon, så har man ju tot 20 liter innen man behöver åka och fylla.

Jo man skulle ju kuna köra ren argon även till MIG:en, det kanske kan vara ekonomiskt trots att argon är onödigt dyr gas till MIG:en om man bara kör svartplåt med den. Isf skulle man kanske hyra en 30 eller 50 litersflaska, hyrorna är ju mer ekonomiska på dessa än 20 liter. Du får nog räkna på de olika uppläggen med din tänkta gasförbrukning och se vad som är mest ekonomiskt.

Yara var helt främmande för mig förut. Men nu har jag hittat en leverantör när mig. Det får bli en 10 liters tub från dem. Kostar ju bara pytte mer än att fylla en 5 liters tub. BRA
Man blir lätt optimistisk när man budgeterar. Blir nog inte så mycket svetsning. Skulle det bli det så får man väl ta och hyra då.

Tack för hjälpen
Mats

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
När vi ändå är inne på svetsning.

Svetsa Titan och Rostfritt tillsammans. Har sett olika svar på den frågan.
Går det?

Jag har ett gamalt Acrapovicrör som jag vill bygga om. Skulle vara smidigt om det går att svetsa på RF rör på dem. Eller så får jag göra ett bult/skruv/fjäderförband istället.

Mats

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Äntligen är min gamla monsterAGA hemma igen. Nu är den min, bara min!
Som av en händelse har den gått sönder under tiden den varit borta också :mad Men det ska nog få att fixa.

Vi pratade tidigare om vilken typ av gastub. Har bestämt mig för att köpa en Yara 10 liters tub med Argon. Då kan jag reparera och små svetsa när jag vill. Och när jag ska svetsa mycket ska jag dygnshyra tub på lokala järnhandeln. Var faktiskt billigare än jag trodde. 5kr/dygn. Oavsett tubstorlek. 20-50 liter. Plus gas förståss.

När jag svetsade med svetsen förut, så ägde jag den tillsammans med en annan. Därför var det svårt att avgöra gasåtgången.
Jörgen! Hur mycket gas skulle du tro att det gick åt till dit avgasrör? Mellan tummen och armbågen?
40st rörskarvar (D38mm) kanske man klarar sig på 10 literstuben utan fyllning?

Mats

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Köpte också en 10 liters Yara för att slippa hyran på min 20 liters.
Funkar bra.

Jag skulle tro att du utan problem klarar ett system motsvarande mitt på en fyllning med 10 litersflaskan.

För att spara gas kan man ju använda fluss eller alumiumtejp på baksidan och bara använda rotgasen i lägen där man inte kommer åt.

Gaslins sparar gas också, dvs man kan då ofta dra ned lite på flödet tack vare mindre turbulens.

Jag brukar köra på ung samma flöde som siffran på gaskåpan eller strax därunder.

/J

Äntligen är min gamla monsterAGA hemma igen. Nu är den min, bara min!
Som av en händelse har den gått sönder under tiden den varit borta också :mad Men det ska nog få att fixa.

Vi pratade tidigare om vilken typ av gastub. Har bestämt mig för att köpa en Yara 10 liters tub med Argon. Då kan jag reparera och små svetsa när jag vill. Och när jag ska svetsa mycket ska jag dygnshyra tub på lokala järnhandeln. Var faktiskt billigare än jag trodde. 5kr/dygn. Oavsett tubstorlek. 20-50 liter. Plus gas förståss.

När jag svetsade med svetsen förut, så ägde jag den tillsammans med en annan. Därför var det svårt att avgöra gasåtgången.
Jörgen! Hur mycket gas skulle du tro att det gick åt till dit avgasrör? Mellan tummen och armbågen?
40st rörskarvar (D38mm) kanske man klarar sig på 10 literstuben utan fyllning?

Mats

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Väcker tråden! Nu så här efter ett par år funkar wse200p svetsen bra änn? Har sett att man kan få en på Ebay skickad för 750$. Ingår då pedal oxå. Kan den verkligen kräma ur sig 200amp med bara en fas? Kul om någon som brukat en ett tag kan lämna en lägesrapport hur den funkat. Har en Migatronic Ac/Dc 380v 2fas som går som en dröm men den kräver tyvärr sina huvudsäkringar. Vill byta den mot någe smidigare.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Väcker tråden! Nu så här efter ett par år funkar wse200p svetsen bra änn? Har sett att man kan få en på Ebay skickad för 750$. Ingår då pedal oxå. Kan den verkligen kräma ur sig 200amp med bara en fas? Kul om någon som brukat en ett tag kan lämna en lägesrapport hur den funkat. Har en Migatronic Ac/Dc 380v 2fas som går som en dröm men den kräver tyvärr sina huvudsäkringar. Vill byta den mot någe smidigare.

Det märks väl att det är lite kina. Men fungerar ändå helt ok.
Hade velat ha ställbar frekvens vid ac. Samt några amp till.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Min tuffar också på. Inte haft några fel på den.
Pedalen skruvade jag isär och fixade bort lite glapp innan jag började använda den. Glappet berodde på att pedallänkagets hål var borrat för en skruvdiameter, men montören hade stoppat dit skruvar med för liten diameter, så jag satte dit skruvar med rätt diameter. Bytte även ut sladden till en kraftigare och längre. Det var de enda moddar jag gjorde innan jag började använda den då för några år sedan.
Normal Kina-justering mao :D

/J

Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tyskland hadde jag inte kollat, tack för tippset! Blir ju 6300kr hemma vid dörren och plasma skärare va de ju på den maskinen oxå.Moddlaren! Sitter fotpedal uttaget på baksidan av maskinen? Hydro visste jag inte att dom hadde gas. Billig fyllning dom hadde. Jag fyller aga5L argon för 300kr och MisonAr för 330kr(får mitt jobbs rabatter) tror det kostar uppåt 600kr annars. Verkar som dom här maskinerna är prisvärda trots allt om man som jag bara hempular lite ibland.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping