Ozzi
Guest
Gas är helt ofattbart dyrt.
Lite tokigt att säga dyrt, säg hellre "kostar mycket pengar", dyrt är något som kostar FÖR mycket i relation till sitt värde,....det blev väl djupt.
Gas är helt ofattbart dyrt.
Lite tokigt att säga dyrt, säg hellre "kostar mycket pengar", dyrt är något som kostar FÖR mycket i relation till sitt värde,....det blev väl djupt.
Du kanske har en poäng där.
Själv brukar jag låtsas att gasen finns inte. När jag promenerar bort till vår lokala AGA återförsäljare och byter ut min enorma 5l flaska blundar jag hela vägen. Ja tittar i taket och visslar lite medans kortet far igenom kortläsaren. Nästa bankomat uttag slänger jag utan att titta på
Tack för tipset! En sådan får vi allt ta att inhandla. Gas är helt ofattbart dyrt. Ingen som vet ett bra sätt att utvinna Argon
Man kan förstå att argon är dyrt, det utvinns genom destillation av atmosfärsluft....som ju som bekant innehåller ca 0.9% argon
Som tur är så förtärs inget argon under svetsprocessen, så allt argon återlämnar brännaren till atmosfären.
Vet inte om jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag förstår att det är dyrt. Det utvinns av luft som är gratis och vi "lånar" bara gasen. Usch den här infon fick mig bara att vilja blunda, om möjligt, ännu hårdare nästa gång jag handlar min gas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktionerad_destillation
Titt, jag hittade hur man gör! Verkar ju hur enkelt som helst
Bara att köpa sig ett rör med olika temperatur zoner och börja utvinna sin egen argon!
EDIT: Attans, sökte på "destillationskolonn" på ebäj men ja hitta ingen
Kom igen nu Biltema, slå er in i gas träsket
Bra ide!
Jag har en gamal AGA tigsvets som står lagrad. Men den ska fram nu och svetsa lite avgasrör är det tänkt.
Med tanke på gaskostnad som suger fett så skulle jag gärna vilja ha en gas som fungerar till både Alu, RF och svart i Mig:en. Jag kan gärna ta arbetet att flytta tuben mellan Tig och Mig när jag svetsar. Inte så kul att behöva köpa ytterligare en tub. Däremot kan jag tänka mig att hyra en större tub om jag vet att den fungerar till all svetsning.
Min gamla svets har tyvärr inte gaspedal. Väldigt tråkigt när man svetsar Alu. Är det helt kört att bygga om en gamla maskin till det? Hur det än är så svetsar den väldigt bra. Eller om det beror på mig
Finns det någon hemsidan man kan kolla upp gaspriser på? Har sökt med en hittat. Guldsmeden, förlåt, järnhandeln på hemorten höjer priserna från gång till gång på gas
Mats
Medlemmen RC 166 gjorde en sammanställning av aktuella Argonpriser.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4126289&postcount=22
Kolla dock var depåerna ligger. Scangas finns tex inte ännu på så många platser i Sverige.
Till TIG används ren argon till allt. Billigast till MIG för vanlig svartplåt är kolsyra, men bäst kvalite med Mison.
Perfekt! Tackar...
Jag har Mison i Migen nu. 5 liter. Men med tanke på hur länge den räcker och kostnaden för fyllning/byte. Kanske det lönar sig att gå på en större tub, men köra på en dyrare gas Men istället bara ha en tub.
Jag hade ren argon till Tig´en förut.
Men det kanske är billigare att ha varsin tub för resp svets ändå.
Jag ser mer på hyra/Driftkostnad än på köpekostnad.
Jag får helt enkelt svetsa mer och oftare för att sänka kostnaden......
Mats
Det billigaste om man inte svetsar så mycket är ju 10 el 11 liters köpeflaska. Själv har jag tex gått över till 10 liters köpeflaska från Yara till min Tig. 11 liters köpeflaskorna från Air Liquide hade ju varit ännu bättre, men de lev bara med deras inbyggda regulator. Jag vill ju använda min regulator jag skrev om ovan. Nästa gång man känner sig solvent kan man ju köpa en ytterligare köpeflaska argon, så har man ju tot 20 liter innen man behöver åka och fylla.
Jo man skulle ju kuna köra ren argon även till MIG:en, det kanske kan vara ekonomiskt trots att argon är onödigt dyr gas till MIG:en om man bara kör svartplåt med den. Isf skulle man kanske hyra en 30 eller 50 litersflaska, hyrorna är ju mer ekonomiska på dessa än 20 liter. Du får nog räkna på de olika uppläggen med din tänkta gasförbrukning och se vad som är mest ekonomiskt.
Äntligen är min gamla monsterAGA hemma igen. Nu är den min, bara min!
Som av en händelse har den gått sönder under tiden den varit borta också :mad Men det ska nog få att fixa.
Vi pratade tidigare om vilken typ av gastub. Har bestämt mig för att köpa en Yara 10 liters tub med Argon. Då kan jag reparera och små svetsa när jag vill. Och när jag ska svetsa mycket ska jag dygnshyra tub på lokala järnhandeln. Var faktiskt billigare än jag trodde. 5kr/dygn. Oavsett tubstorlek. 20-50 liter. Plus gas förståss.
När jag svetsade med svetsen förut, så ägde jag den tillsammans med en annan. Därför var det svårt att avgöra gasåtgången.
Jörgen! Hur mycket gas skulle du tro att det gick åt till dit avgasrör? Mellan tummen och armbågen?
40st rörskarvar (D38mm) kanske man klarar sig på 10 literstuben utan fyllning?
Mats
Väcker tråden! Nu så här efter ett par år funkar wse200p svetsen bra änn? Har sett att man kan få en på Ebay skickad för 750$. Ingår då pedal oxå. Kan den verkligen kräma ur sig 200amp med bara en fas? Kul om någon som brukat en ett tag kan lämna en lägesrapport hur den funkat. Har en Migatronic Ac/Dc 380v 2fas som går som en dröm men den kräver tyvärr sina huvudsäkringar. Vill byta den mot någe smidigare.
Väcker tråden! Nu så här efter ett par år funkar wse200p svetsen bra änn? Har sett att man kan få en på Ebay skickad för 750$. Ingår då pedal oxå. Kan den verkligen kräma ur sig 200amp med bara en fas? Kul om någon som brukat en ett tag kan lämna en lägesrapport hur den funkat. Har en Migatronic Ac/Dc 380v 2fas som går som en dröm men den kräver tyvärr sina huvudsäkringar. Vill byta den mot någe smidigare.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari