Tips På Tigsvets?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hallå.. jag gör ett litet trådlyft här då jag är i farten att inhandla en tig svets, jag undrar då om ni fortfarande är nöjda mer eran svets Scandtig 200 ? eller WSME-200 P tror jag den heter.. Säljs tydligen nu för 8000:-
Sen undrar jag om ngn vet nåt om dessa:

Den första är också en Tig Ac/Dc 200A HF.. Den ser snarlik ut som WSME men verkar sakna vissa funktioner.. ?

Den andra är en kombinerad Dc tig / plasma 200A ?
Jag vet att saker sällan blir bra när dom försöker fylla två funktioner, samt att man brukar få vad man betalar för...Men det är lite lockande.. Det är mkt som följer med. Sjuka priser..

Nackdelen är att den bara är en dc tig.


www.tradlost.se/shop/16620 4995:-

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16710&cat=310&page=1 5995:-

Jag är fortfarande nöjd med min WSME-200 från Scandtig. Senaste jobbet var en ny rostfri bränsletank till båten i maj. Har även svetsat lite pinne med den, jag är nöjd med svetsmaskinen.

Kör med Scandtigs tigsvetsvagn samt 20-litersflaska på den.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0671.JPG
    IMG_0671.JPG
    60.4 KB · Visningar: 703
  • IMG_0672.JPG
    IMG_0672.JPG
    82.7 KB · Visningar: 642
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är fortfarande nöjd med min WSME-200 från Scandtig. Senaste jobbet var en ny rostfri bränsletank till båten i maj. Har även svetsat lite pinne med den, jag är nöjd med svetsmaskinen.

Kör med Scandtigs tigsvetsvagn samt 20-litersflaska på den.

/J

Riktigt fina byggen du presterar. Oljekannan lite sådär snyggt poserande....

Du känner inte för att bygga ett one off racesystem till min Dakar-racer? Min hovlevrantör av svetstjänster är ett halvår i indien och finner sig själv...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Riktigt fina byggen du presterar. Oljekannan lite sådär snyggt poserande....

Du känner inte för att bygga ett one off racesystem till min Dakar-racer? Min hovlevrantör av svetstjänster är ett halvår i indien och finner sig själv...

Hej
Tack!
Jag har så mycket med min egna tre kärlekar så jag brukar inte åta mig större jobb. Men AnderssonTurbo är ju sjukt mycket vassare än jag och har kanske tid!

Mvh
J
 

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Norrut
Hoj
BMW R60-67,TLS
Det var skönt att höra att ni är nöjda. Dessa kinasvetsar verkar ju finnas i ett otal varianter och med olika märken påklistrade. Är det ngn som vet om det är en och samma tillverkare i bakgrunden eller om det är kopior på kopior så att säga.

Jag har hittat en kombivariant på ac/dc 200p svetsen med plasma som är intressant.

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16638&cat=310&page=1

Mvh Tobbe
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Hej Jörgen, vad tror du om den här? Vad jag kan se utav bilden verkar den ha inbyggd vattenkylning? Står inget om det förutom att det ingår vattenkylt slangpaket. Den verkar vara som din fast med lite mer "kräm" och ska kopplas med 3-fas?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej Jörgen, vad tror du om den här? Vad jag kan se utav bilden verkar den ha inbyggd vattenkylning? Står inget om det förutom att det ingår vattenkylt slangpaket. Den verkar vara som din fast med lite mer "kräm" och ska kopplas med 3-fas?

Troligen måste du köpa till ett externt kylaggregat. På baksidan svetsen hittar du nog inget annat än "water in" Ring scandtig och red ut det vetja!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen, vad tror du om den här? Vad jag kan se utav bilden verkar den ha inbyggd vattenkylning? Står inget om det förutom att det ingår vattenkylt slangpaket. Den verkar vara som din fast med lite mer "kräm" och ska kopplas med 3-fas?

Ja det där är storasystern. "Nackdelen" är dock att den kräver 3-fas.

Jag vet att Scandtig säljer vattenkylt slangpaket samt vattenkylare som extrautrustning till bla dessa maskiner. Men ring Clas på Scandtig och fråga vad som ingår till den svets du menar.

Det var skönt att höra att ni är nöjda. Dessa kinasvetsar verkar ju finnas i ett otal varianter och med olika märken påklistrade. Är det ngn som vet om det är en och samma tillverkare i bakgrunden eller om det är kopior på kopior så att säga.

Jag har hittat en kombivariant på ac/dc 200p svetsen med plasma som är intressant.

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16638&cat=310&page=1

Mvh Tobbe

Den kinesiska beteckningen på dessa svetsar är WSME200, WSME315 osv. De säljs sedan under en massa olika namn och färger från olika importörer.

Så vill man söka info så är det ju bara att googla på tex WSME200
 
Last edited:

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Ja det där är storasystern. "Nackdelen" är dock att den kräver 3-fas.

Jag vet att Scandtig säljer vattenkylt slangpaket samt vattenkylare som extrautrustning till bla dessa maskiner. Men ring Clas på Scandtig och fråga vad som ingår till den svets du menar.

Jo jag såg att den krävde 3-fas, det bästa hade varit om den tog både 380 och 230. Har för mig jag har sett svetsar som klarar båda fast med begränsad A på 230?

Får göra som ni säger och ringa och höra med Clas ang vattenkylning.

Undrar hur "pumperiet" i vattenkylningen fungerar, om det kanske bara funkar att leda ut kylvattnet till ett avlopp eller uppsamlingskärl? Läste att någon skrev att det skulle gå att mata ett vattenkylt slangpaket bara med vattenkran och avlopp? Någon som kan bekräfta/dementera detta?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag såg att den krävde 3-fas, det bästa hade varit om den tog både 380 och 230. Har för mig jag har sett svetsar som klarar båda fast med begränsad A på 230?

Får göra som ni säger och ringa och höra med Clas ang vattenkylning.

Undrar hur "pumperiet" i vattenkylningen fungerar, om det kanske bara funkar att leda ut kylvattnet till ett avlopp eller uppsamlingskärl? Läste att någon skrev att det skulle gå att mata ett kylt slangpaket bara med vattenkran och avlopp? Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Scandtigs och de flesta andra kylare består av en låda som innehåller tank, cirkpump, kylare och fläkt. Systemet fylls sedan med tex glykol/vatten.

Snikmodellen lär vara att köra med kranvatten och tillbaks till avlopp. Hur det funkar och om det ger tex kalkavlagringar i brännaren vet jag inte.
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Scandtigs och de flesta andra kylare består av en låda som innehåller tank, cirkpump, kylare och fläkt. Systemet fylls sedan med tex glykol/vatten.

Snikmodellen lär vara att köra med kranvatten och tillbaks till avlopp. Hur det funkar och om det ger tex kalkavlagringar i brännaren vet jag inte.

Kan nog vara bäst att köpa ett riktigt kyl kit då. Vill inte riskera att klogga igen slangpaketet. Tack för infon!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan nog vara bäst att köpa ett riktigt kyl kit då. Vill inte riskera att klogga igen slangpaketet. Tack för infon!

Vill man spara pengar kan man säkert bygga ett enkelt kylkit bestående av en tank på säg 5-10 liter och en cirkpump.
För vanlig hobbysvetsnings så klarar man sig nog bra länge innan man lyckats värma upp tankvattnet trots att man inte har kylare.

Men när jag kollade sist så var inte Scandtigs kylaggregat så dyrt. Köper man hela klabbet på en gång kanske man tom kan förhandla sig till ett bra paketpris.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
en ide på lågbudgetkylare som jag skulle ha byggt ihop;

1. Ett nätagg från gammal dator så man får ut 12v dc
2. Cellpaket. Typ värmepaket från nån gammal opel eller liknande
3. Datafläkt
4. Vätskebehållare
5. Spolarpump

Av dessa 5 delar så borde man komma en bit på vägen. Total kostnad för en som har en skrotbil på gården och en gammal uttjänt dator blir inköpskostnaden ca 0 kr inkl moms :p.

Lite slangar lär tillkomma men sånt är billigt.

Är det nåt mer som jag har missat i min spontana ide? =)

//Robert
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
För vanligt garagehobbybruk vill jag påstå att vattenkylning är en aning overkill. Jag har eldat minst sagt friskt med orginalbrännaren till min WSME200 och det har inte hänt något med den. Trots att jag tagit i så jag trott att den skulle vissna likt tussilago om våren...
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag skulle inte heller bry mig om vattenkylning... Men om jag skulle få med ett slangpaket för vattenkylning och inte ha nån kylning så skulle jag hellre bygga av ovan nämnda grejer än att lägga ut ett antal tusen på nåt som verkar så simpelt =).
Att köra ett vattenkylt handtag utan vattenkylning är nog ingen vidare bra ide dock.

//Robert
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
För vanligt garagehobbybruk vill jag påstå att vattenkylning är en aning overkill. Jag har eldat minst sagt friskt med orginalbrännaren till min WSME200 och det har inte hänt något med den. Trots att jag tagit i så jag trott att den skulle vissna likt tussilago om våren...

Jovisst är det kanske lite overkill men har man satt en budget på ca 15k för en svets så vill åtminstone jag ha det bästa i den prisklassen och just nu tycker jag Scandtig's WSME-315 P är den bästa kandidaten. Den har mer kräm än vad jag till en början kommer att behöva men bättre det än tvärtom. Gör väl inget att man har något att "växa" i.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jovisst är det kanske lite overkill men har man satt en budget på ca 15k för en svets så vill åtminstone jag ha det bästa i den prisklassen och just nu tycker jag Scandtig's WSME-315 P är den bästa kandidaten. Den har mer kräm än vad jag till en början kommer att behöva men bättre det än tvärtom. Gör väl inget att man har något att "växa" i.

Tänk på att en bra regulator kostar några tusen, vill du kunna köra rotgas från samma flaska kostar det lite mer ändå. Jag orkade inte med nåt hempul och köpte Elga Tigex Sen tillkommer flaskhyra och fyllning, jag var över 15k när svetsen var klar att användas. Tillsatsmtrl är inte helt gratis det heller...Jag vill minnas att när jag köpte min svets så stod det på hemsidan att vattenkylt slangpaket ingick fast så inte var fallet, så kolla upp det.

Att köra ett vattenkylt handtag utan vattenkylning är nog ingen vidare bra ide dock.

//Robert

Det brukar resultera i att brännaren är slut ganska omgående.
 
Last edited:

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Tänk på att en bra regulator kostar några tusen, vill du kunna köra rotgas från samma flaska kostar det lite mer ändå. Jag orkade inte med nåt hempul och köpte Elga Tigex Sen tillkommer flaskhyra och fyllning, jag var över 15k när svetsen var klar att användas. Tillsatsmtrl är inte helt gratis det heller...Jag vill minnas att när jag köpte min svets så stod det på hemsidan att vattenkylt slangpaket ingick fast så inte var fallet, så kolla upp det.

Behöver bara maskinen, allt annat har jag. Självklart ska jag kolla upp att det stämmer det som står i annonsen men än så länge utgår jag ifrån att det är rätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänk på att en bra regulator kostar några tusen, vill du kunna köra rotgas från samma flaska kostar det lite mer ändå. Jag orkade inte med nåt hempul och köpte Elga Tigex Sen tillkommer flaskhyra och fyllning, jag var över 15k när svetsen var klar att användas. Tillsatsmtrl är inte helt gratis det heller...Jag vill minnas att när jag köpte min svets så stod det på hemsidan att vattenkylt slangpaket ingick fast så inte var fallet, så kolla upp det.



Det brukar resultera i att brännaren är slut ganska omgående.

Jag handlade nyligen en ny regulator till min TIG jag med. Beslutet kom efter att ha fått tips från en kompis om hur mycket gas man sparar. Det vart just Elgas Optimator. Grejen är att den är mottryckskompenserad, så puffen vid varje start av brännaren försvinner helt. Jag kan redan nu se att det är klart minskad gasförbrukning. Just motorcykelbyggande är ju den typ av svetsning där denna regulatortyp verkligen betalar sig, det är ju ofta korta fogar med mycket start och stopp. Jag handlade min regulator för 1795:- plus moms hos svetsmaskinservice i Hägersten.

Eftersom jag redan hade ett T-rör för rotgasen så handlade jag ingen dubbelregulator (för att klara även rotgasen), ty där hade det inte gett
ngn besparing eftersom jag styr rotgasen helt manuellt, inga puffar sas.
 

Bifogat

  • IMG_1151.JPG
    IMG_1151.JPG
    80.4 KB · Visningar: 179
  • IMG_1152.JPG
    IMG_1152.JPG
    64 KB · Visningar: 225
Last edited:

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Jag handlade nyligen en ny regulator till min TIG jag med. Beslutet kom efter att ha fått tips från en kompis om hur mycket gas man sparar. Det vart just Elgas Optimator. Grejen är att den är mottryckskompenserad, så puffen vid varje start av brännaren försvinner helt. Jag kan redan nu se att det är klart minskad gasförbrukning. Just motorcykelbyggande är ju den typ av svetsning där denna regulatortyp verkligen betalar sig, det är ju ofta korta fogar med mycket start och stopp. Jag handlade min regulator för 1795:- plus moms hos svetsmaskinservice i Hägersten.

Eftersom jag redan hade ett T-rör för rotgasen så handlade jag ingen dubbelregulator (för att klara även rotgasen), ty där hade det inte gett
ngn besparing eftersom jag styr rotgasen helt manuellt, inga puffar sas.

Tack för tipset! En sådan får vi allt ta att inhandla. Gas är helt ofattbart dyrt. Ingen som vet ett bra sätt att utvinna Argon ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top