Kan ju vara så att Lorre pressade däcket så hårt att det började ge upp när han försökte hänga på MM, kände detta och slog av lite så det skulle hålla, när Rossi sen gick om tänkte han "to hell with it" och hängde på så länge det gick men sen vart det sopslut, för han hade ju redan slagit av på tempot innan Rossi kom om.
Hade han fått bestämma tempot från start kanske det hade funkat, fått jobba in däcket innan han börjat pressa.
Nåja, händelserikt race iaf., inte så spännande men jag höll mig vaken iaf., blir spännande att se vilken yamma som tar andraplatsen, Pedrosa är ute nu för inte bommar väl både Rossi och Lorenzo............
Körde CC på assymetriskt eller var det det vanliga soft?
Dom sa inte annat än soft om hans på viasat medans dom poängterade att MM och Pol körde assymteriska.
Vad jag kan hitta så körde både Pol och Cal på det asymetriska framdäcket, vilket KAN förklara deras kanske likartade krascher. Enligt Bridgestone så var man tvungen att lägga ner hojen 30 grader innan man kommer ut på den mjukare gummiblandningen, och både Pol's och Cal's framhjulssläpp sker ju ganska upprätt medan dom har tillräckligt mycket nedlägg för att framändan ska kunna vika sig under dom, men inte tillräckligt mycket för att vara ute på den mjukare gummiblandningen och ta fördel av det bättre greppet.
Det KAN, tillsammans med den fallande temperaturen, vara en förklaring till deras krascher. Men även om det finns många som pekar finger mot Brisgestone och skyller dom krasherna på däcken, så hävdar jag fortfarande "rider error". Kan inte tänka mig annat än att förarna försetts med information om exakt hur mycket nedlägg som krävs för att komma ut på den mjukare gummiblandningen....
När det gäller Lorenzos framdäck så kan det vara fabrikationsfel såklart, men det kan ju också bero på olika körstilar och olika setup på hojarna. Valentino körde ju det där framdäcket ganska mycket under alla friträningar, medans Jorge försökte få till med med det asymetriska däcket ganska länge vad jag kunde se, vilket innebär att Valentino faktiskt haft ganska mycket längre tid på sig att hitta en bra setup för det framdäcket.
Kanske är det en kombination av alla tre... Lite sämre däck, annan körstil, och lite sämre setup...
Sjukt unerhållande race i alla fall, och sjukt roligt att se den gamle räven fortfarande blir glad som ett barn när han vinner....