nissepelle
Strandraggare
Den här jäkla vintern gör ju att man fantiserar sig fördärvad om vilken hoj man ska slå till på när våren äntligen kommer! Hade ingen aning om att vintern var så har tråkig innan jag tog hojkort ![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Jag hade förra året en Kawa GPX -90. Sålde den pga att den var för slö, för liten (195cm, 95kg), för gammal och man fick brottas som satan för att bryta ner han i knixiga kurvor. Jag har också kört ER6n en del, kul hoj men den kändes lite väl enkel och utan personlighet. Samt slö. Tyckte i så fall bättre om honda CBF600, som hade lite mer personlighet samt roligare effekt. BMW 650GS var tråkig som satan, inget sånt!
Det är mycket som ska stämma!
Prisklass 20-45 000kr (billig men rolig modell är bättre, är inte rädd för gammalt då jag har garage att meka i, men för det vill jag inte ha något med tighta serviceintervaller eller något som går sönder)
Kubik nåstans runt 1000. Jag vill änna ha en maffig å rejäl hoj, som jag får plats på, gpx'en kändes stundtals som att köra minimoto när jag försökte klämma ihop mig bakom rutan på motorväg) och som har bra drag (över 110hk). Egentligen kan man väl säga att jag väger mellan två olika typer av hoj.
Antingen något lite busigare som man kan lattja lite bakhjul med, inte är så beroende av asfalterade vägar, och som inte behöver köras speciellt fort för att vara rolig. I detta fall ska hojen va en tvåcylindrig mojäng med ett gött muller. Typ KTM 950sm har jag kollat lite på, men vet inte alls mycket om den modellen är nåt att ha.
Andra alternativet är något med mer klös i sig, något sportigt. Funderar dock hur klokt det är då det känns som att sporthojar i min prisklass är ju uppemot 10-15 år gamla och jag är rädd att de flesta är ganska hårt körda och inte så fantastiska i motor och låda längre.. Ska jag ha nåt sportigt så funkar alla antal cylindrar. Har också kollat lite på R6, CBR600 etc då man ju för en 30-40 lök kan få typ en 04-05a vilket känns relativt fräscht. Men tror att dessa modeller över lag är lite för små och "omaffiga" för min smak? Iofs inte kört någon annan sporthoj än min gamla GPX.
Nästa kriterie är försäkringskostnad. Jag är 23 år och bor i centrala göteborg. Försäkringen måste vara överkomlig. Måste vara helförsäkring. Kan man göra nån deal med försäkringsbolaget och köra med relativt öppna kort att farsan (som har hojkort) står som ägare och tecknar försäkring, men poängterar vid tecknandet att han och jag ska dela på hojen och köra båda två? Vi bor inte i samma hushåll, dock väldigt nära varandra.
Alt har jag hört att man kan sälja av hojen till tex farsan varje höst, som vid ägarbytet ställer av den och slipper betala försäkringskostnad? (Vad händer då med ersättningen om den blir stulen?) Sedan "köper" jag tillbaka den till våren och ställer på den igen, och därmed bara betalar halva årsförsäkringspremien?
Jag ska även börja plugga till hösten. Det hade varit kul att kunna behålla hojen då, men det kräver att kostnaden för helförsäkring ligger på under 750kr per månad. Om det är typ omöjligt så är jag villig att sälja hojen till hösten och bara ha roligt under den här säsongen.
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Jag hade förra året en Kawa GPX -90. Sålde den pga att den var för slö, för liten (195cm, 95kg), för gammal och man fick brottas som satan för att bryta ner han i knixiga kurvor. Jag har också kört ER6n en del, kul hoj men den kändes lite väl enkel och utan personlighet. Samt slö. Tyckte i så fall bättre om honda CBF600, som hade lite mer personlighet samt roligare effekt. BMW 650GS var tråkig som satan, inget sånt!
Det är mycket som ska stämma!
Prisklass 20-45 000kr (billig men rolig modell är bättre, är inte rädd för gammalt då jag har garage att meka i, men för det vill jag inte ha något med tighta serviceintervaller eller något som går sönder)
Kubik nåstans runt 1000. Jag vill änna ha en maffig å rejäl hoj, som jag får plats på, gpx'en kändes stundtals som att köra minimoto när jag försökte klämma ihop mig bakom rutan på motorväg) och som har bra drag (över 110hk). Egentligen kan man väl säga att jag väger mellan två olika typer av hoj.
Antingen något lite busigare som man kan lattja lite bakhjul med, inte är så beroende av asfalterade vägar, och som inte behöver köras speciellt fort för att vara rolig. I detta fall ska hojen va en tvåcylindrig mojäng med ett gött muller. Typ KTM 950sm har jag kollat lite på, men vet inte alls mycket om den modellen är nåt att ha.
Andra alternativet är något med mer klös i sig, något sportigt. Funderar dock hur klokt det är då det känns som att sporthojar i min prisklass är ju uppemot 10-15 år gamla och jag är rädd att de flesta är ganska hårt körda och inte så fantastiska i motor och låda längre.. Ska jag ha nåt sportigt så funkar alla antal cylindrar. Har också kollat lite på R6, CBR600 etc då man ju för en 30-40 lök kan få typ en 04-05a vilket känns relativt fräscht. Men tror att dessa modeller över lag är lite för små och "omaffiga" för min smak? Iofs inte kört någon annan sporthoj än min gamla GPX.
Nästa kriterie är försäkringskostnad. Jag är 23 år och bor i centrala göteborg. Försäkringen måste vara överkomlig. Måste vara helförsäkring. Kan man göra nån deal med försäkringsbolaget och köra med relativt öppna kort att farsan (som har hojkort) står som ägare och tecknar försäkring, men poängterar vid tecknandet att han och jag ska dela på hojen och köra båda två? Vi bor inte i samma hushåll, dock väldigt nära varandra.
Alt har jag hört att man kan sälja av hojen till tex farsan varje höst, som vid ägarbytet ställer av den och slipper betala försäkringskostnad? (Vad händer då med ersättningen om den blir stulen?) Sedan "köper" jag tillbaka den till våren och ställer på den igen, och därmed bara betalar halva årsförsäkringspremien?
Jag ska även börja plugga till hösten. Det hade varit kul att kunna behålla hojen då, men det kräver att kostnaden för helförsäkring ligger på under 750kr per månad. Om det är typ omöjligt så är jag villig att sälja hojen till hösten och bara ha roligt under den här säsongen.