Tjöpa måppe!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Den här jäkla vintern gör ju att man fantiserar sig fördärvad om vilken hoj man ska slå till på när våren äntligen kommer! Hade ingen aning om att vintern var så har tråkig innan jag tog hojkort :gnissla

Jag hade förra året en Kawa GPX -90. Sålde den pga att den var för slö, för liten (195cm, 95kg), för gammal och man fick brottas som satan för att bryta ner han i knixiga kurvor. Jag har också kört ER6n en del, kul hoj men den kändes lite väl enkel och utan personlighet. Samt slö. Tyckte i så fall bättre om honda CBF600, som hade lite mer personlighet samt roligare effekt. BMW 650GS var tråkig som satan, inget sånt!

Det är mycket som ska stämma!

Prisklass 20-45 000kr (billig men rolig modell är bättre, är inte rädd för gammalt då jag har garage att meka i, men för det vill jag inte ha något med tighta serviceintervaller eller något som går sönder)

Kubik nåstans runt 1000. Jag vill änna ha en maffig å rejäl hoj, som jag får plats på, gpx'en kändes stundtals som att köra minimoto när jag försökte klämma ihop mig bakom rutan på motorväg) och som har bra drag (över 110hk). Egentligen kan man väl säga att jag väger mellan två olika typer av hoj.

Antingen något lite busigare som man kan lattja lite bakhjul med, inte är så beroende av asfalterade vägar, och som inte behöver köras speciellt fort för att vara rolig. I detta fall ska hojen va en tvåcylindrig mojäng med ett gött muller. Typ KTM 950sm har jag kollat lite på, men vet inte alls mycket om den modellen är nåt att ha.

Andra alternativet är något med mer klös i sig, något sportigt. Funderar dock hur klokt det är då det känns som att sporthojar i min prisklass är ju uppemot 10-15 år gamla och jag är rädd att de flesta är ganska hårt körda och inte så fantastiska i motor och låda längre.. Ska jag ha nåt sportigt så funkar alla antal cylindrar. Har också kollat lite på R6, CBR600 etc då man ju för en 30-40 lök kan få typ en 04-05a vilket känns relativt fräscht. Men tror att dessa modeller över lag är lite för små och "omaffiga" för min smak? Iofs inte kört någon annan sporthoj än min gamla GPX.

Nästa kriterie är försäkringskostnad. Jag är 23 år och bor i centrala göteborg. Försäkringen måste vara överkomlig. Måste vara helförsäkring. Kan man göra nån deal med försäkringsbolaget och köra med relativt öppna kort att farsan (som har hojkort) står som ägare och tecknar försäkring, men poängterar vid tecknandet att han och jag ska dela på hojen och köra båda två? Vi bor inte i samma hushåll, dock väldigt nära varandra.

Alt har jag hört att man kan sälja av hojen till tex farsan varje höst, som vid ägarbytet ställer av den och slipper betala försäkringskostnad? (Vad händer då med ersättningen om den blir stulen?) Sedan "köper" jag tillbaka den till våren och ställer på den igen, och därmed bara betalar halva årsförsäkringspremien?

Jag ska även börja plugga till hösten. Det hade varit kul att kunna behålla hojen då, men det kräver att kostnaden för helförsäkring ligger på under 750kr per månad. Om det är typ omöjligt så är jag villig att sälja hojen till hösten och bara ha roligt under den här säsongen.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Mmmm, en ny variant på försäkringsbedrägeri, detta kan bli mycket intressant:D

För övrigt skiter dem flesta i din ålder och what not, köp nått du har råd att äga och köra är mitt tips..
Men bara en fråga, varför i ihela friden måste du ha helförsäkrat på en hoj för 20-40k? Det kostar _absolut_ mer än det smakar i din ålder och priset på din tilltänka hoj.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Mmmm, en ny variant på försäkringsbedrägeri, detta kan bli mycket intressant:D

För övrigt skiter dem flesta i din ålder och what not, köp nått du har råd att äga och köra är mitt tips..
Men bara en fråga, varför i ihela friden måste du ha helförsäkrat på en hoj för 20-40k? Det kostar _absolut_ mer än det smakar i din ålder och priset på din tilltänka hoj.

Trodde det var en hyfsat beprövad variant av försäkringstvivelaktighet? :tuttar

Ja, jag vill ju köpa nåt jag har råd att köpa och äga och köra. Det är därför jag frågar här vilka hojar jag kan köpa! Sjukt drygt att sitta och ringa runt till bolagen när folk här antagligen känner till försäkringspremier för olika hojar rätt bra.

Helförsäkrat känns vettigt pga om den blir stulen så har jag förlorat 40 000kr rakt av annars..

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Halvförsäkring täcker allt utom vagnskada, det är det enda som skiljer mot helförsäkring. Så för stöld räcker det med halv.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kolla Suzuki märkesförsäkring. Äldre än 10 år ger väldigt förmånliga premier, äldre än 5 år helt ok premier.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Då ska jag ha halvförsäkring!! :)

Kollade på if's hondaförsäkring. En vtr1000 tycker jag är ball. Den går på 23000kr/år helförsäkrad. Men det står två olika modellbeteckningar. Om det är "F" så kostar den 23000kr. "SP" kostar 79000kr. Rätt stor skillnad. Vad betyder F och SP? :va

Tack för tipset om BMWn, men de ligger lite högt i pris samt känns en smula gubbiga!

Vars hittar jag suzukis märkesförsäkring? En bandit verkar inte helt illa. Men är nog mer sugen på en hornet 900 i så fall, rent utseendemässigt..

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Det där med att byta ägare för att ställa av inför vintern funkar inte som du tänkt dig. Månadskostanden är mycket högre under sommaren än på vintern.

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Har en Gsxr 750 från 97 som är sanslöst rolig :tummenupp dessutom så är det modellen innan insprut vilket kunde spöka just i början. Betalar 4500 helår/helförsäkrad....de e bara att köööpa, haha hör av dig om det låter intressant!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
gsxr 750 har jag kollat en del på, jävligt sugen på en sådan faktiskt. De ligger helt rätt i pris och effekt och uppsjö av reservdelar känns det som. Men en 97a känns ärligt talat lite vääl gammal. Det är väl teknikmässigt i princip samma hoj som gsxr 750 från tidigt nittiotal..? Jag sålde ju liksom min GPX för att köpa mig en modernare hoj.

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
hehe tänkte på exakt samma sätt inan jag köpte den men hela chassit, registret...i princip allt är heeelt annurlunda från tidiga 90-tal faktist, inte alls som dom där tidiga 90 hojjarna som är som att köra järnbalkar när det gäller kurvor o allt, men allt är ju personligt, men som sagt så kan jag nog släppa henne till schyyst pris, dvs ditt MINIMUM på budgeten eftersom jag fick henne till bra pris också, men sånt kan vi ta privat om det är intressant, men kan tipsa om att göra lite research på dom där riktiga SRADs så kanske du blir lyckligt förvånad :D

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Ptja, jag har ju aldrig provkört någon så jag kan ju inte bombsäkert uttala mig. Men hur som helst bor du ju olyckligtvis i stockholm så det skulle vara lite väl lång bit för mig att åka känner jag, eftersom jag inte ens är säker på att jag vill ha hojen.

http://www.blocket.se/stockholm/Gsxr_750__2500mil_02_a_44959751.htm?ca=15&w=3

Hur verkar den här hojen tycker ni? Med suzukis märkesförsäkring kostar halvförsäkring 18200kr/år för mig, vilket ändå känns överkomligt. 11000kr om jag skriver den på farsan. Är det en nackdel att den verkar vara bankörd en hel del? Jag tycker den verkar fräsch, är snygg, en "klassisk" modell, inte gått så långt, verkar vara ett bra pris, överkomlig försäkring. Vad är nackdelarna? Är nästan så att jag vill slå till direkt. :)

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
CBR1100XX så får du en "stor" hoj med ett knippe hästkrafter som räcker långt :)
Jag är 193 lång (något tunnare än dig) men trivs utmärkt på Blackbirden.
-97 & -98 får du förgasare att pilla med, -99 & nyare insprutare.
Försäkringskostnad kan du kolla på Bilsport&mc eller slå en signal till Svedea eller annat bolag.

Nu bor jag inte i Götet, men i Uppsala och har under 5000:- för min helförsäkring (30+ visserligen)

Vill du ha mindre plast så finns ju Honda X-11, Suzuki Bandit som är av liknade storlekar och kraft.

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Offroad kanske är att föredra då försäkringen blir billigare och åkandet blir allround.
har en ktm 950 adventure 04a 2800 helförsäkrat i lerum 40+ går även att offroad försäkra men va inte billigast för mig :tungan

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Den var dyr att försäkra för mig. 23 lök :(

:3freak aj då. Ett tips kan vara att på tex bilsport&mc:s site jämföra premien med olika postnummer. Kan skilja en hel del beroende på vart du bor. Jag flyttade mina möbler en dryg mil på kartan och sänkte min premie med 50% :tummenupp
Ja, om nu en flytt kan vara tänkbar?
Sen "straffas" du pga din ringa ålder också. Du får helt enkelt köpa äldre moppe som kan klassikerförsäkras (osäker dock på hur du får bruka hojen på en sådan försäkring?)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ptja, jag har ju aldrig provkört någon så jag kan ju inte bombsäkert uttala mig. Men hur som helst bor du ju olyckligtvis i stockholm så det skulle vara lite väl lång bit för mig att åka känner jag, eftersom jag inte ens är säker på att jag vill ha hojen.

http://www.blocket.se/stockholm/Gsxr_750__2500mil_02_a_44959751.htm?ca=15&w=3

Hur verkar den här hojen tycker ni? Med suzukis märkesförsäkring kostar halvförsäkring 18200kr/år för mig, vilket ändå känns överkomligt. 11000kr om jag skriver den på farsan. Är det en nackdel att den verkar vara bankörd en hel del? Jag tycker den verkar fräsch, är snygg, en "klassisk" modell, inte gått så långt, verkar vara ett bra pris, överkomlig försäkring. Vad är nackdelarna? Är nästan så att jag vill slå till direkt. :)

Men... Ta fram miniräknaren nu: du har garage? Köp rejält med lås, larma garaget.
Kör sedan trafikförsäkrat så kan du byta hoj gratis vart tredje år för mellanskillnaden?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kolla på vtr firestorm igen på olika fb bolag, mun kostade
Strax över 5k hel/hel 23 år på folksam. Kolla på dom som är
Minst 10 år gamla, då sjunker som bra

FB va billigast för mig men i en jämförelse kostade hel/hel billigast ca 8000kr & dyraste 34000kr, det lönar sig att kolla mellan försäkringarna, jag står skriven i gbg.
hojen är en Honda CBR600RR 03a
MC smart hel 7717kr, skälvrisk 8000kr
MC smart halv 5807kr
MC årsförsäkring privat trafik 7044 kr
MC årsförsäkring privat halv 7947 kr
MC årsförsäkring privat hel 13816 kr

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...