Tja! Då var säsongen över för mig!

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Hej allihop!

I måndags var jag på väg hem från jobbet i ösregnet, kom till en rondel i Jordbro ser en buss på väg rakt fram i andra filen då den ej blinkar kör jag in i rondellen.
Plötsligt lyfts bakhjulet högt upp i luften sedan flyger vi en bit tillsammans därefter landar jag på vänster sida med hojen över mig.
Efter några studsar med huvudet i asfalten så "svartnar" det för ögonen när jag tittar upp igen så ligger jag mitt i vägen och bussen har dragit.
troligen har chaffören inte ens märkt att han kört på mig.
Plötsligt blir jag medveten om att jag ligger där i mörkret på marken samt att min cykel inte lyser längre. Ångesten om att jag troligen skall bli påkörd snart går nu upp för mig.
Strax stannar en bil ca: 50 cm ifrån mig med tjutande däck, utan att komma ut så slår han bara på helsljuset och tecknar att jag skall flytta på mig.
Efter 5 -10 minuter så är det över 40 bilar i kö bakom honom ingen kommer dock fram till mig.
Efter ytterliggare 5 minuter kommer dock en snäll stark dalmas som stått längst bak i kön fram och frågar hur det är. Han reser upp hojen samt hjälper mig upp och erbjuder sig att köra mig tills sjukan. Jag ber honom kolla om hojen går att köra, det går den. dock så vobblar den kraftigt samt att styret m.m är snett. Han lyfter nu upp mig på hojen letar upp mina skor som lossnat av smällen. Jag kör nu hem ca: 1 km i 20-30 km/h. Väl hemma kan jag inte kliva av hojen utan 2 granntanter får lyfta av mig,en annan granne ställer hojen vid entren.
En av granntanterna klär nu av mig allutrustning som är dyngsur får endast behålla mina blöta kallingar på mig. Sedan stannar hon hos mig tills "tanten" kommer hem.
Skadorna blev följande en underbensfraktur i vänsterben samt ett trasigt korsband i knät, båda tummarna brutna. Annars gick det bra!
Mvh
Majjen

njelger

Guest
Trevliga medtrafikanter.... :va

Tur att det inte blev "värre" även om det blev en del.

God läkning!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Va i helv.....r

Har förstått att du mår efter omständiheterna bra.
Skönt det.

Men vart fan blev bussen av?
Fått tag i chauffören?

Dark_Messenger

Guest
Vilka jävla sopor som bara stod där utan att kolla till dig.

Sånt hatar jag verkligen.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Men... När man märker att man inte tar sig av hojen själv utan måste lyftas av den, borde man då inte tillkalla en ambulans?
Det var ju ändå skapligt macho att köra hoj med två brutna tummar, benfraktor och korsbanden trasigt.
Jag har en svag misstanke om att du var så adrenalinfylld i rondellen att du inte märkte hur trasig du var och därför körde hem...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men... När man märker att man inte tar sig av hojen själv utan måste lyftas av den, borde man då inte tillkalla en ambulans?
Det var ju ändå skapligt macho att köra hoj med två brutna tummar, benfraktor och korsbanden trasigt.
Jag har en svag misstanke om att du var så adrenalinfylld i rondellen att du inte märkte hur trasig du var och därför körde hem...
Ja, har någon släckt lampan en stund så ska man INTE köra hoj direkt efter, alldeles oavsett hur hel/trasig resten av kroppen är. Lite trist att vurpa igen bara för att man är vimsig från förra vurpan.

Till TS, du vet ju vad klockan va, ungefär, och var du var nånstans, då är det ganska lätt att lista ut vem som körde bussen också!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Fan så lamt av bilisterna, fan vad jag hatar människor:mad:

Han som blinkade med helljuset borde slitits ur genom sidorutan och fått plocka splitter med tungan.

Jag tror jag måste köra in i någon, blinka inte med helljuset bakom en svart Audi idag, jag är riktigt instabil.

Stackars trådstartaren, hoppas någon annan än dig får sota också.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ja, det är lätt hänt nu i mörker och regn. Har själv haft några close calls på sistone, härom morgonen fick jag tre rejäla släpp trots att det var 4-5 plus. Det är geggigt på vägarna nu. Kanske dax att ta ett brake nån månad eller två.

Smällde in i en bil bakifrån på Essingeleden för två år sedan tidigt i april, ungefär samma väglag som nu. Snickarn framför mig i sin skåpbil pilla med snusen/mobilen/ Cd:n och såg inte att kön saktade in långsamt. Jag hade full koll på inbromsningen, men snickarn ställde sig på bromsen när han såg alla bromsljus.
Det första jag kommer ihåg är att jag ligger på Essingelednen 07.40 ca och allt är stilla runt omkring mig. Sen har jag tydligen hoppat upp och reser hojen, samtidigt som snickarn kommer lunkande och i princip erkännner att det var hans fel. Jag är schysst och säger att enl. lagen så är det jag som ska vara uppmärksam, men han är bara intresserad av hur jag mår.
Under tiden så börjar trafiken komma igång och då tutar en bilist och tycker vi ska flytta på oss! Snickarn blir stortokig och springer efter bilen och vrålar rakt ut. Vi bytte visitkort och har aldrig hört av honom sedan dess. Jag satte mig på den tilltuffsade hojen och åkte till tandläkaren som tyckte jag såg lite blek ut, redan innan han börjat jobba i käften på mig..

Skönt att det gick bra för dig, men helt sanslöst att ingen hjälper dig! Krya på dig!

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ja, har någon släckt lampan en stund så ska man INTE köra hoj direkt efter, alldeles oavsett hur hel/trasig resten av kroppen är. Lite trist att vurpa igen bara för att man är vimsig från förra vurpan.

Precis.

Men å andra sidan, man är nog som sagt rätt pumpad vid ett sådant tillfälle. Vet bara hur det var själv när jag vurpade, jag hade inte äns slutat rulla innan jag började resa mig upp, dock klarade ju jag mig mycket bättre.

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Kolla med SL om dom har ngn rapport ( knappast troligt )
Åk med samma buss ikväll om du vet vilken busslinje det var
kolla med chauffören och fråga passagerarna
Svårt att ljuga om man vet . . . det brukar kännas oxå

Annars jag är mer övertygad än någonsin om att man skall ha hjälm kamera
jämt när man är ute och åker

blev nerträngd i diket av en mötande billist som självklart drog
tack och lov små hojskador och nästan inga personskador
förutom den hjärtattacken efter att han/hon drog :huvet

om det ligger en skadad trafikant på vägen
hur är människor skapta ??? kommer aldrig att åka i jordbro
krya på dig :pannkyss

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
KTM 640 SM
Tråkig avslutning på din säsong. Vilka jäkla svin till bilister, blir ju mörkrädd att ingen männinska hjälper direkt. Fy skäms alla bilister... Krya på dig..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fan så lamt av bilisterna, fan vad jag hatar människor:mad:

Han som blinkade med helljuset borde slitits ur genom sidorutan och fått plocka splitter med tungan.

Jag tror jag måste köra in i någon, blinka inte med helljuset bakom en svart Audi idag, jag är riktigt instabil.

Stackars trådstartaren, hoppas någon annan än dig får sota också.
:hihi

Fast jag håller med dig fullständigt! När jag vurpade pga nå halkigt spill på Klarabergsviadukten i Tokholm hade inte jag å hojan slutat glida innan folk bakom började tuta! :dummer Jag tror inte det var för att uppmärksamma mig på att jag inte satt på hojen längre :mad:

Så blinka/tuta inte åt nån svart Skoda idag heller :mad:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
ja adrenalin kan få en att hitta på en massa dumt.

Klotade på väg till reg bes med importerad hoj, var så nära dit så va fn jag kunde lika gärna köra dit den:huvet

Gjorde en highside på kalla däck,

upp och kolla så att ingen såg mig,men det gjorde en full busshållsplats...

upp med hojjen fortsatte mot besiktningen, kollade ner på hojjen och det var inte mycket plast eller lysen kvar..

tillbaka till jobbet och jobba ist tänkte jag, men väl där komm jag inte ur stället, fick lite hjälp och var på väg i blåstället när jag började darra märkligt.
Tänkte att det kanske är läge att hälsa på farbror doktor så han kan skriva ut ett paket alvedon eller liknande.

Men det visade sig att bröstmuskelfästet var avslitet, axeln ur led ( hade gått tillbaka, men i fel läge) sprickor i tummarna, skulderbladet och axeln sitter fortfarande inte där det ska:näsblod

snart 3 år sedan..

Så ett tipps. ligg kvar ett par sekunder och känn efter lite:tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Undrar om man kan ringa snuten och bli kopplad till hamrén och säga att en buss orsakade en olycka här och smet....
Har man tur så kommer Buford T Justice och "kicki´n ass and taking names.." så har du chaffisen inom en halvtimme...

Allvarligt så är det förjävligt att man inte får hjälp! Förresten är man skyldig att stanna på en olycksplats om man kan bidra med vittnesmål eller dylikt!

Självklart var det en dalmas som hjälpe till dom kan man litta på...:D

Krya på dig!

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Att avvika från en trafikolycka utan att lämna uppgifter
om man sett något .. . räknas som smitning
men hur svårt blir det att fälla ngn för det
men busschauffören . . han är ju dyngtorsk
om någon sett det jag såg inte i det fallet räknas inte

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hur gick regbesiktningen, Krankenstein? :D

ja adrenalin kan få en att hitta på en massa dumt.

Klotade på väg till reg bes med importerad hoj, var så nära dit så va fn jag kunde lika gärna köra dit den:huvet

Gjorde en highside på kalla däck,

upp och kolla så att ingen såg mig,men det gjorde en full busshållsplats...

upp med hojjen fortsatte mot besiktningen, kollade ner på hojjen och det var inte mycket plast eller lysen kvar..

tillbaka till jobbet och jobba ist tänkte jag, men väl där komm jag inte ur stället, fick lite hjälp och var på väg i blåstället när jag började darra märkligt.
Tänkte att det kanske är läge att hälsa på farbror doktor så han kan skriva ut ett paket alvedon eller liknande.

Men det visade sig att bröstmuskelfästet var avslitet, axeln ur led ( hade gått tillbaka, men i fel läge) sprickor i tummarna, skulderbladet och axeln sitter fortfarande inte där det ska:näsblod

snart 3 år sedan..

Så ett tipps. ligg kvar ett par sekunder och känn efter lite:tummenupp

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
det blev reg bes sässongen efter så jag hade hela vintern på mig att byta delar:tummenupp

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Kawasaki z400f -83
Fan, trist att höra! Jävla stil av de andra billisterna. Så jäkla typsikt, verkligen! Vet inte om jag är för påverkad av media, men av allt jag ser hör och läser får jag känslan av att det inte finns någon handlingskraft i dagens samhälle - ingen stake till att hjälpa medmänniskor i nöd! Om folk hade hjälpt dig från första början istället för att stå där och bli irriterade kanske de inte hade behövt stanna så länge dessutom. Det känns jäkligt storstads beteende.

Inte alls lika allvarligt... men :
Jag ramlade för några veckor sedan, halkade medan jag sprang på "blixthalkan" (lite ironsikt faktiskt) Där låg jag som ett frågetecken, och de som var i närheten gick bara förbi och kollade lite skärrat. Så farligt är det väl inte att bara stanna upp, kolla att det inte hänt något allvarligt (för man kan ramla och skada sig rejält i gå/spring hastighet också :fakta) När jag väl hade rest på mig dock var det en kvinna, som talade engelska, som frågade hur jag mådde och gav mig papper för min blödande tumme, men då hade hon stått och stirrat på mig ett bra tag innan hon bestämt sig. Vilket jag uppskattar förståss väldigt mycket att hon gjorde.

Trist slut på säsongen. Jag hoppas att du kryar på dig och blir fullt återställd. Nästa gång kanske du borde ta balansen direkt, även om det var jäkligt epic att ta sig hem så sårad!

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...