Tjej bakom styret?

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Hej!

Tjej, 26 år och det är dags att ta över styret och ta en A-behörighet.

Idag kör jag min första körlektion. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser på detta, och funderar vad jag har gett mig in på... Naturligtvis har detta varit en dröm länge, men nu är det verklighet och undrar om jag har gjort rätt ;) Som en skräckslagen tjej tänker man ut scenario i huvudet - värdelöst men ett faktum:rolleyes:

Nu undrar jag - är det fler tjejer som ska ta kortet i år? Eller har tagit? Hur upplever ni det?

/ Marie

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag tog det förra året, var 26 med då. Hade aldrig kört innan. Men det gick bra, trots en liten vurpa på lågfarten. Jag gav mig fan på det och klarade det på ca 2 månader! Sjukt stolt över mig själv att jag sen satte uppkörning och teori på första försöket! :)

Var lite osäker mitt i allt, på vad jag gjorde om jag faktikst skulle klara av det, men med lite pepp och jävla anamma så funkade det! Jag ångrar INTE att jag tog det och ser framemot min första säsong som fan!

Coolt att körskolan redan dragit igång med lektionerna!!
Men lycka till, och bara tänk framåt! Behöver du pepp, bara säg till så ska du få det!

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Massvis av pepp ;)

Jag tog det förra året, var 26 med då. Hade aldrig kört innan. Men det gick bra, trots en liten vurpa på lågfarten. Jag gav mig fan på det och klarade det på ca 2 månader! Sjukt stolt över mig själv att jag sen satte uppkörning och teori på första försöket! :)

Var lite osäker mitt i allt, på vad jag gjorde om jag faktikst skulle klara av det, men med lite pepp och jävla anamma så funkade det! Jag ångrar INTE att jag tog det och ser framemot min första säsong som fan!

Coolt att körskolan redan dragit igång med lektionerna!!
Men lycka till, och bara tänk framåt! Behöver du pepp, bara säg till så ska du få det!

Jag behöver all pepp jag kan få.. livrädd men min sambo gör så gott han kan för och lugna mig ;) Åh vad UNDERBART att du klarade så snabbt, och det känns skönt att man KAN klara det på första försöket - det hoppas och vill jag med :)

Hur många körlektioner tog du?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Mera pepp:

Framför allt: Ge inte upp i lågfarts- konbanan! Det är det svåraste momentet. Vi är många som har svurit i den delen av utbildningen. Resten är enklare när du klarar den delen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Klart det kommer gå bra. Kämpa på så har du snart kortet i hand! :tummenupp

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
välkommen och lycka till!
Jag tog också körkortet förra året dock är jag av det andra könet :)
Kan vara bra att boka så mycket som möjligt så snabbt du kan bara då jag fick 1.5månaders väntetid på uppkörningen och 1månad på risktvåan.
klart du kommer klara det så det är bara och kämpa på!

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Tja och välkommen ;)

Jag tog kortet på sensommaren förra året. Kämpa på och var envis och ge inte upp för lätt på krypkörning. Lär det bli ett med hojen. Finns inge härligare att komma bra övrens med den :) Gäller att ha känsla:)

Lycka till

Förresten vad kör du på för hoj?

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Grattis till beslutet. :tummenupp

Som sagt, var envis med lågfartsbanan och tänk positivt (målvisualisera) så ökar du ditt självförtroende och därmed blir allt enklare. OM är det ord som inte ska finnas i dina tankar utan tänk NÄR! Go girl! :yoparty

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Du kommer garanterat fixa det, känslan du kommer ha när du fått din efterlängtade papperslapp och tar första turen på egen hand... Den är obeskrivlig! :D
Kämpa på och välkommen in i den galna hojvärlden!

• Gilla
Reaktioner: p2p

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Tjena!

Tog själv kortet i höstas och känner igen allt du skriver om ifall man är helt vettig som ger sig in på att ta hoj kort och sitter och tänker ut olika scenarion där man drattar i backen. :D

Personligen tycker jag nog ändå att det var en av de bästa sakerna jag gjort för mig själv, inte mycket som går upp mot att ut och åka! Jag är helt säker på att du inte kommer ångra dig när du väl sitter med kortet i hand, även fast det kan kännas omöjligt med kon banor och annan skit så ge inte upp, du kommer klara det! :tummenupp

Eve

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2010
Hoj
hojlös
va 16år när jag tog lätt mc-kort och sen dess har jag vart helt fast! hade inte ens suttit på en moppe innan, haha :p och de kommer nog gå bra för dig, med positiv inställning så funkar de ;)
förra sommaren tog jag A med begränsnäng och det är helt klart värt allt slit! de roligaste man kan göra med kläder på, som jag läste här på sidan någonstans x)

Update: glömde säga att körskoleläraren brukar vara hårdare än de som man kör upp för :tummenupp

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: p2p

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Någon form av pepp: På min uppkörning förra året var vi totalt fem personer som skulle köra upp, varav två var tjejer. Alltså, 40% var av det fantastiskt trevliga kvinnliga könet. Ja, vi samtliga fem på uppkörningen klarade det.

Ge dig bara fan på att klara det så har du inget som helst att oroa dig över. Att sia om tid och antal uppkörningar är högst individuellt, men se, eftersom du börjar med lektioner redan nu så kommer du garanterat ha lappen inom en snar framtid. Själv började jag sent på året, så jag fick följaktligen lappen sent på året också. Det hela beror givetvis på hur mycket tid man har till att köra också. Det kan låta klyschigt men det är helt enkelt ofrånkomligt att det handlar om TRÄNING. Men har du någon personlig deadline satt så kan jag förutom att lycka dig önska till också konstatera att med rätt inställning så finns det ingenting som är omöjligt (folk, bespara mig ordlekar och lustigheter). Återigen, lycka till! och hoppas vi ses på vägarna snart! :tummenupp

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Testa att tänka ut ett mindre skräckslaget scenario så skall det nog gå bättre. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA