Tjej bakom styret?

Sabbaton

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2011
Hoj
2007 Kawasaki Z1000
Åh vad underbart att höra att man kan få kortet snabbt trots att man inte kört innan. Nästa vecka blir det 2 dubbellektioner och hoppas kunna få någotsånär bukt med Mc:n :hojcbr

jag gick ner till körskolan vid denna tid på året och bokade 20 lektioner på ett bräde,sen ringde jag privat och fixade en uppkörningstid som jag sedan körde via körskolan,bara för att få köra upp med hojen jag hade övat med,dom lektionerna som min körskolelärare ansåg att jag inte behövde bokades av,jag tror att jag hamnade runt 15

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Fi fan det kommer att gå bra detta. :tummenupp
Bara att ta det lugnt och i din takt. Lyssna på läraren och dennes tips så kommer du på bakan fortare än du anar. :banana

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Nyfiken, vad grundade du valet av förstahoj på?

Min pärla är införskaffad för att få rolig körning som jag vill ha länge, istället för att köpa en gammal Mc, som jag ändå inte vill ha sen när körkortet finns i plånboken.

Jag har råd att ha denna och anser att man ska köpa sin drömcykel om man har råd - då blir körningen mer motiverande!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det blir det här ;)..jag köpte min första hoj 1 år innan jag fick mitt körkort. Att ha en najs hoj väntandes i garaget var en rejäl motivationshöjare !

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Oj, det var verkligen inte menat illa på ngt vis! jag undrade lite för att en god vän också köpte en sån som förstahoj, sådeså! :)
Ska tydligen vara överraskande lätt i manöverbanan!

Varmt lycka till med lappen

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Oj, det var verkligen inte menat illa på ngt vis! jag undrade lite för att en god vän också köpte en sån som förstahoj, sådeså! :)
Ska tydligen vara överraskande lätt i manöverbanan!

Varmt lycka till med lappen

Ah :) Men om du kikar på den... Är den inte tilltalande? ;) Jag har hört att det ska vara en toppencykel och min har inte gått en hel sässong än - så gott som ny. Ska bli kul och kunna rulla ut den när det är dags att dra ut på vägarna hemma!

Vad kör du själv för cykel?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Den är skitsnygg, dom har ändrat nu så man får köra upp för tung MC på 600 cc?
När jag körde upp var det minst 750 cc...

Jag kör...inget just nu....tyvärr, husrenovering.
Men har väl haft en 30 st, på 7 år...några kan du se i profilen.

Lycka till Fröken Johansson! :)

M@rie

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
2010, Honda CB1000RA
Om man bara bestämmer sig går det hur bra som helst. Jag hade aldrig varit i närheten av en moppe innan och än mindre motorcyklar. Tog första lektionen 6 juni 2009 och hade kortet 23 juli 2009. Kör! Kör! Kör! :)

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Ingenting är omöjligt om man bara ger sig f-n på't! :) Extra motivator i form av en fin hoj i garaget lär snabba på processen. Men räkna med dagar då du vill dumpa hojen i ett dike pga att inget funkar på konbanan eller liknande. De dagarna behövs för att komma framåt också.

Jag tog själv kortet för 2 år sen efter att ha gått runt i flera år och drömt om 2 hjuligt. När ekonomi och tillfälle gavs var det inget att tveka på.

Hur var första lektionen?

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Hoj
Z750
Ingenting är omöjligt om man bara ger sig f-n på't! :) Extra motivator i form av en fin hoj i garaget lär snabba på processen. Men räkna med dagar då du vill dumpa hojen i ett dike pga att inget funkar på konbanan eller liknande. De dagarna behövs för att komma framåt också.

Jag tog själv kortet för 2 år sen efter att ha gått runt i flera år och drömt om 2 hjuligt. När ekonomi och tillfälle gavs var det inget att tveka på.

Hur var första lektionen?

Haha, jag har förstått att konbanorna inte är någon hit. Jag ska försöka tänka positivt även om det går skit där :)

Första lektionen gick bra, fick köra en 125:a för och känna på det hela och det var ruskigt kul. Jag hade en jättebra lärare och ser fram emot nästa vecka. Ser fram emot att kunna rulla ut hojen en fin dag - den dagen när jag har fått körkortet :tummenupp

ailuj

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Honda Hornet 600
Haha, jag har förstått att konbanorna inte är någon hit. Jag ska försöka tänka positivt även om det går skit där :)

Första lektionen gick bra, fick köra en 125:a för och känna på det hela och det var ruskigt kul. Jag hade en jättebra lärare och ser fram emot nästa vecka. Ser fram emot att kunna rulla ut hojen en fin dag - den dagen när jag har fått körkortet :tummenupp

Jag hade min första lektion på hojen idag :) Faaan va kul de va!
Längtar till nästa gång! :yoparty

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kör manöverbanan så mycket det bara går i privat regi så blir det få lektioner (fast det har du säkert redan räknat ut).

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
vad kostar en lektion idag?? kommer ihåg att jag betalade 45kr/50min när jag var 16 tror att mc-kortet kostade mig totalt 565kr... iof så var det längesedan =)

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Ta 1 lektion sen kan du träna själv. Du vet att om du har B-kort så får du bara en muntlig varning första gången polisen stoppar dig på hojen (förutsatt att du inte kör dubbla hastigheten alltså).

Jädra hyckleri det där med A-körkort måste jag säga, det enda jag lärde mig på körskolan var:1:a körlektionen med koppling/gas samt motstyrning på risk2:an...resten var bortkastade pengar :( Sen är det alla 50-åringar som far runt på sina kromsläden och tror att man ska bromsa med fotbromsen - varför får inte dem krav på att ta A-kort?

Sen om du får körkort på 1:a uppkörningen beror till 70-80% på vad du får för inspektör... så det är ingen idé att gå och oroa sig för att göra små misstag (typ sätta ner foten vid lågfarten, låsa bakhjulet lite vid bromprovet etc..) eftersom det inte är det som kommer att avgöra.

Hoppas jag inte låter cynisk, det är dock min A-erfarenhet, blandat med den bitterhet som kommer sig av att slänga 15 laxar i sjön :p

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Ta 1 lektion sen kan du träna själv. Du vet att om du har B-kort så får du bara en muntlig varning första gången polisen stoppar dig på hojen (förutsatt att du inte kör dubbla hastigheten alltså).

Jädra hyckleri det där med A-körkort måste jag säga, det enda jag lärde mig på körskolan var:1:a körlektionen med koppling/gas samt motstyrning på risk2:an...resten var bortkastade pengar :( Sen är det alla 50-åringar som far runt på sina kromsläden och tror att man ska bromsa med fotbromsen - varför får inte dem krav på att ta A-kort?

Sen om du får körkort på 1:a uppkörningen beror till 70-80% på vad du får för inspektör... så det är ingen idé att gå och oroa sig för att göra små misstag (typ sätta ner foten vid lågfarten, låsa bakhjulet lite vid bromprovet etc..) eftersom det inte är det som kommer att avgöra.

Hoppas jag inte låter cynisk, det är dock min A-erfarenhet, blandat med den bitterhet som kommer sig av att slänga 15 laxar i sjön :p

Alltså, va? "Du vet att..".. vet DU att det enligt lag rubriceras som olovlig körning och att det till en början innebär dagsböter som påföljd? Och här snackar du om att kasta pengar i sjön... Hyckleri var det ja :va

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sen om du får körkort på 1:a uppkörningen beror till 70-80% på vad du får för inspektör...

"Mmmmm".. precis så är det.. :rolleyes:

Jag tog både bil och mc-kortet på första försöket (vid olika tillfällen såklart). Andra som körde samtidigt med samma inspektör klarade det inte.. Märkligt..

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...