Tjej bakom styret?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Sen om du får körkort på 1:a uppkörningen beror till 70-80% på vad du får för inspektör...

Så brukar det låta från de som kuggade på första försöket, eller försöken. :tummenupp

Att man knappast missar körkortet på nån detalj som att råka dutta ner foten på lågfarten nån gång stämmer dock.
...om övrig körning är stabil och bra.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
"Mmmmm".. precis så är det.. :rolleyes:

Jag tog både bil och mc-kortet på första försöket (vid olika tillfällen såklart). Andra som körde samtidigt med samma inspektör klarade det inte.. Märkligt..

Så brukar det låta från de som kuggade på första försöket, eller försöken. :tummenupp

Att man knappast missar körkortet på nån detalj som att råka dutta ner foten på lågfarten nån gång stämmer dock.
...om övrig körning är stabil och bra.

Det var därför jag sa att SÅ LÄNGE DU GÖR SMÅFEL, beror det till 70-80% på inspektören. Om du vurpar eller kör över rödljus då är det väl klart du inte tar det. Men om inspektören inte vill att du tar kortet så spelar det ingen roll hur bra du kör - och ja, det vet jag av egen och andras erfarenhet

Inspektören jag hade i min första uppkörning tyckte till och med hans kollegor att han var dum i huvudet och han underkända ALLA i vår grupp... Hade jag haft inspektören från den 2:a uppkörningen från början hade jag tagit kortet direkt, det är jag övertygad om.

Alltså, va? "Du vet att..".. vet DU att det enligt lag rubriceras som olovlig körning och att det till en början innebär dagsböter som påföljd? Och här snackar du om att kasta pengar i sjön... Hyckleri var det ja :va

Körde 300mil på alla möjliga ställen innan jag fick kortet, mötte massa poliser och de flesta gångerna körde jag för fort (nä, jag tycker inte det är något att skryta med) - men blev aldrig stoppad. Håller man sig till småväger är risken praktiskt taget noll. Visst jag rekommenderar inte att köra touring på E4:an, men att köpa några koner och sen köra iväg någonstans för att träna är helt okej.

Så nej, jag ser inte vari mitt eventuella hyckleri skulle ligga? Varför kan inte jag göra det när 50-åringar med sämre reflexer och mindre kunskap om mc-körning gör samma sak - fast lagligt?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det var därför jag sa att SÅ LÄNGE DU GÖR SMÅFEL, beror det till 70-80% på inspektören.

Eller så ser man till att kunna köra när det är dags för uppkörning så behöver man inte oroa sig alls.

Du får tycka vad du vill om körskola, och jag är inte heller något jätte-fan av att slänga ut 20 papp på att öva krypkörning. (körde 5 enkellektioner själv).

Men för de flesta av oss vanliga dödliga, dvs vi som inte besitter din enorma talang, så kanske ett par lektioner kan minska risken att göra de där småfelen du pratar om?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
För 60 min får man betala 800 :- , jag kör 110 min/gång o betalar 1467 :- för detta

För en gångs skull så e jag glad att va gammal, det var bättre förr=)

Se nu till att fixa till kortet, tänk va gött när du kan ta hojen å bara köra en sväng när det är 25 grader varmt å bara njuta det å tänka : -Jag klarade kortet =)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Varför kan inte jag göra det när 50-åringar med sämre reflexer och mindre kunskap om mc-körning gör samma sak - fast lagligt?

Du var mig en stor skämtare :banana När jag läser dina inlägg här så förstår jag varför du missat dina uppkörningar, DU måste väl vara den som har mest erfarenhet i hela Sverige på mc verkar det som:arsele. det kanske fanns en anledning varför du blev kuggad på din första uppkörning:tummenupp
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
För en gångs skull så e jag glad att va gammal, det var bättre förr=)

Se nu till att fixa till kortet, tänk va gött när du kan ta hojen å bara köra en sväng när det är 25 grader varmt å bara njuta det å tänka : -Jag klarade kortet =)

Ja, jag längtar verkligen till den dagen jag står som lycklig innehavare av A-kort. Just nu känns det dock långt dit :5sure
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Körde 300mil på alla möjliga ställen innan jag fick kortet, mötte massa poliser och de flesta gångerna körde jag för fort (nä, jag tycker inte det är något att skryta med) - men blev aldrig stoppad. Håller man sig till småväger är risken praktiskt taget noll. Visst jag rekommenderar inte att köra touring på E4:an, men att köpa några koner och sen köra iväg någonstans för att träna är helt okej.

Så nej, jag ser inte vari mitt eventuella hyckleri skulle ligga? Varför kan inte jag göra det när 50-åringar med sämre reflexer och mindre kunskap om mc-körning gör samma sak - fast lagligt?


Må så vara att du haft tur. Det betyder inte för den sakens skull att det är okej enligt lag, än mindre att det är okej för dig att fara med osanning á la "Du vet att det är OK att övningsköra själv, för polisen ger dig bara en varning om du blir stoppad", för det är skitsnack. Men du tycker onekligen att det är OK så länge du inte åker fast?

Var fick du ens det ifrån nu när du säger att du aldrig blivit stoppad?
Trodde åtminstone att det fanns någon personlig erfarenhet bakom det, men nu är det ju bara löjligt.

Ditt hyckleri ligger i att du uppmuntrar någon att övningsköra själv, riskera att få feta dagsböter, och samtidigt pratar om att kasta pengar i sjön på lektioner.

För övrigt bra logik där, precis vad vi behöver på vägarna. För det gör det ju hela så pass mycket mer rättfärdigat. :huvet
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja, jag längtar verkligen till den dagen jag står som lycklig innehavare av A-kort. Just nu känns det dock långt dit :5sure

Sedärja. Det kommer att gå bra! Frugan köpte ny båge häromdagen, en Honda Hornet med ABS för 69.900:-
2008 med 0mil på mätaren. Tänkte piska på henne rejält så hon får kortet i år också. Varit ett långt projekt det där... :p

Teorin är nemas problemas för henne med konbana tycker hon är tråkig så det är hennes största hinder...
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
...
Så nej, jag ser inte vari mitt eventuella hyckleri skulle ligga? Varför kan inte jag göra det när 50-åringar med sämre reflexer och mindre kunskap om mc-körning gör samma sak - fast lagligt?

Skillnaden mellan dig och gamla gubbar o kärringar med skitdassiga reflexer(går nog även att hitta en o annan som slår dig reflexmässigt i det segmentet också) är att dom har körkort för hoj, om dom nu tagit det själva eller fått som bonus förr hör inte hit.

Inget körkort = inte okej att köra själv. ang konsekvenserna om du orsakar en olycka eller är med i en olycka behöver vi väl knappast gå in på.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Du var mig en stor skämtare :banana När jag läser dina inlägg här så förstår jag varför du missat dina uppkörningar, DU måste väl vara den som har mest erfarenhet i hela Sverige på mc verkar det som:arsele. det kanske fanns en anledning varför du blev kuggad på din första uppkörning:tummenupp

Ok, här är anledningen till varför jag blev kuggad: Jag höll inte tillräckligt mycket till höger när jag svängde. Jag var till höger om mittlinjen, jag var nästan vid dikeskanten... men tydligen var detta inte tillräckligt. Vidare kugade denne inspektör en i gruppen för att denne fick lite bakhjuljslåsning vid bromsprovet. Den andra inspektören sa (när man fick FRAMHJULslåsning) att det var jättebra att man inte vurpade - så därför fick man gå vidare :confused: Kom sen och säg att man kan lita på inspektörerna - de är ju mer subjektiva än domarna i melodifestivalen.


1. Jag vet att andra blivit stoppade och fick inga dagsböter. Har inte hört om någon som fick det. Det finns säkert men verkar vara lätt att fjäska sig ur.

2.Du riskerar INGET om du håller dig till småvägar.

3. Det jag gör är rättfärdigat. Ska inte alla vara lika inför lagen? Eller har dem över 50 särskilda privilegier? Ja det är helt ok att köra så länge jag inte åker fast.

Om du vill tycka att jag är en hycklare är det din ensak. Men jag sparade några tusenlappar på att köra "privat", så det får du ta hur du vill.

Skillnaden mellan dig och gamla gubbar o kärringar med skitdassiga reflexer(går nog även att hitta en o annan som slår dig reflexmässigt i det segmentet också) är att dom har körkort för hoj, om dom nu tagit det själva eller fått som bonus förr hör inte hit.

Inget körkort = inte okej att köra själv. ang konsekvenserna om du orsakar en olycka eller är med i en olycka behöver vi väl knappast gå in på.

Se punkt 3 ovan - De har SAMMA erfarenhet av mc-körning som mig t o m mindre, då de aldrig tagit någon körlektion. Jag tog iallafall 1 innan jag körde samt läste olika böcker. De har sämre reflexer( kan vi hålla det här generellt? Om jag säger att människor har 10 fingrar, kommer du att säga att det finns vissa med 11?) och syn. Ändå får dem köra - men inte jag. Det är klart som f-n att det hör hit. Jag håller med dig, olyckorna som dem orsakar ska vi inte gå in på.

Jag är inte emot att äldre ska köra hoj, men det går inte att komma ifrån att det är hyckleri (för dem som fick det "på köpet"). Sen att folk tycker att inspektörer är gulliga, glada, hederliga och allmänt änglalika, eftersom respektive fick sitt körkort på 1:a försöket kan jag också förstå. Jag fick mitt B-kort på första och inspektörer var det bästa som fanns då...

Hursomhelst det här är mitt sista inlägg, har sagt vad jag velta säga (x2) och har verkligen inte tid att bråka på internet. Jag önskar TS lycka till och hoppas hon får en bra inspektör.

Peace out!
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Ok, här är anledningen till varför jag blev kuggad: Jag höll inte tillräckligt mycket till höger när jag svängde. Jag var till höger om mittlinjen, jag var nästan vid dikeskanten... men tydligen var detta inte tillräckligt. Vidare kugade denne inspektör en i gruppen för att denne fick lite bakhjuljslåsning vid bromsprovet. Den andra inspektören sa (när man fick FRAMHJULslåsning) att det var jättebra att man inte vurpade - så därför fick man gå vidare :confused: Kom sen och säg att man kan lita på inspektörerna - de är ju mer subjektiva än domarna i melodifestivalen.



1. Jag vet att andra blivit stoppade och fick inga dagsböter. Har inte hört om någon som fick det. Det finns säkert men verkar vara lätt att fjäska sig ur.

2.Du riskerar INGET om du håller dig till småvägar.

3. Det jag gör är rättfärdigat. Ska inte alla vara lika inför lagen? Eller har dem över 50 särskilda privilegier? Ja det är helt ok att köra så länge jag inte åker fast.

Om du vill tycka att jag är en hycklare är det din ensak. Men jag sparade några tusenlappar på att köra "privat", så det får du ta hur du vill.



Se punkt 3 ovan - De har SAMMA erfarenhet av mc-körning som mig t o m mindre, då de aldrig tagit någon körlektion. Jag tog iallafall 1 innan jag körde samt läste olika böcker. De har sämre reflexer( kan vi hålla det här generellt? Om jag säger att människor har 10 fingrar, kommer du att säga att det finns vissa med 11?) och syn. Ändå får dem köra - men inte jag. Det är klart som f-n att det hör hit. Jag håller med dig, olyckorna som dem orsakar ska vi inte gå in på.

Jag är inte emot att äldre ska köra hoj, men det går inte att komma ifrån att det är hyckleri (för dem som fick det "på köpet"). Sen att folk tycker att inspektörer är gulliga, glada, hederliga och allmänt änglalika, eftersom respektive fick sitt körkort på 1:a försöket kan jag också förstå. Jag fick mitt B-kort på första och inspektörer var det bästa som fanns då...

Hursomhelst det här är mitt sista inlägg, har sagt vad jag velta säga (x2) och har verkligen inte tid att bråka på internet. Jag önskar TS lycka till och hoppas hon får en bra inspektör.

Peace out!

Det är aldrig fel att köra privat (som jag också kommer att göra längre fram) men det är i mina ögon fel att övningsköra själv. Det är ju en anledning till att du ska ha handledare vid övningskörning, då man ska lära sig knep, tips på någon som SER dig köra. Enligt en själv, tycker man kanske att man är duktig på att köra medans din handledare ser att du kanske gör något som måste korrigeras för att få en bättre körning.

Idag är det min andra kärlektion med en utbildad Mc-instruktör. Jag anser själv att jag invensterar dessa 9000 i mitt körkort för att få lära mig. Man VET att det kostar att ta ett specifikt körkort... varför då klaga? Sen, när man får körkortet i handen är kanske de 15-20 000 värt mödan?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är aldrig fel att köra privat (som jag också kommer att göra längre fram) men det är i mina ögon fel att övningsköra själv. Det är ju en anledning till att du ska ha handledare vid övningskörning, då man ska lära sig knep, tips på någon som SER dig köra. Enligt en själv, tycker man kanske att man är duktig på att köra medans din handledare ser att du kanske gör något som måste korrigeras för att få en bättre körning.

Idag är det min andra kärlektion med en utbildad Mc-instruktör. Jag anser själv att jag invensterar dessa 9000 i mitt körkort för att få lära mig. Man VET att det kostar att ta ett specifikt körkort... varför då klaga? Sen, när man får körkortet i handen är kanske de 15-20 000 värt mödan?

Kärlektion. ;) Passande felskrivning, för det är fan lite kärlek att köra hoj.
Och det är definitivt värt pengarna.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Det var därför jag sa att SÅ LÄNGE DU GÖR SMÅFEL, beror det till 70-80% på inspektören. Om du vurpar eller kör över rödljus då är det väl klart du inte tar det. Men om inspektören inte vill att du tar kortet så spelar det ingen roll hur bra du kör - och ja, det vet jag av egen och andras erfarenhet

Där ligger ju hela grejen. Inspektören har ju inte en aning om hur du är som person eller hur du kör egentligen. Allt han har att gå på är ju småsakerna. Ett par-tre småfel skulle ju kunna vara bara nervositet, men tvivlar på att någon inspektör chansar. Blick, uppsikt/avsökning, placering osv är ju dessutom rätt självklara saker, så varför ens missa på sådana enkla saker?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag anser själv att jag invensterar dessa 9000 i mitt körkort för att få lära mig. Man VET att det kostar att ta ett specifikt körkort... varför då klaga? Sen, när man får körkortet i handen är kanske de 15-20 000 värt mödan?

Tycker du anser helt korrekt.

Det finns alltid folk som försöker sig på saker som de egentligen inte har råd med och därför försöker hitta kryphål (och undanflykter när det misslyckas).

Det är lite lustigt att folk tycker att det är sjuuuukt dyrt att lägga ut kanske 10K på körlektioner.. men att betala flera tusenlappar/månad i försäkring, köpa däck, helsystem och stylingprodukter till hojen är inga problem.

Och ja, 15-20k. Sååå j*vla mkt pengar är det inte.
Slå dessutom ut det på din resterande livstid då du faktiskt kommer att ha ditt körkort så är det försvinnande lite.

För övrigt, det låter som att du har en bra inställning, så det där kortet kommer du klara utan problem.

Lycka till, det kommer vara bland det bästa du gör!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Min inspektör var varken gullig eller rar, däremot var han väldigt professionell i sin yrkesroll.

Som nån annan skrev tidigare att man blir inte kuggad för att man sätter ner en fot mm. Det fick jag själv erfara. Fick köra lågfarten 2ggr, första vändan satte jag ner foten vid vändningen, andra fick jag motorstopp innan vändningen, men satte ej ner några fötter eller stannade, startade och slutförde. IOM detta som var det första jag fick göra så trodde jag att jag var helrökt och att det inte kunde gå sämre. Men jag fick iaf mitt kort (efter felfri resterande körning)

Så Frk Johansson bara slappna av så kommer det gå fint. Ang teorin. Plugga lite xtra när du tror dig kunna. Mig kostade det 2 onödiga skrivningar.

Lycka till.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top