Eller så har man köpt just den hojen för att man tycker den är snygg? Och känner inte att man måste gazza satan utan att det går tillräckligt fort i laglig hastighet?
Personligen tycker jag sporthojar är rätt fula. Mest platkåpor...
Ska man tala estetik och design är det väl kromslädar, för att inte tala om handbyggda choppers som är just "snygga".
Hur folk kan säga att den ena plastraketen är snyggare än den andra är svårt att förstå, då de alla är närmast identiska med exakt samma layout. Ena året ska det vara high-pipe under cutsen, nästa en kort stubbe som tittar ut under svingen...
Japaner är fega, och alla följer alltid årets trend. (minus Yamaha som är färgblinda!
)
Såklart skiljer det i designDETALJER (obs detaljer) men är det bara detaljer som gör en hoj snygg?
Tog man bort tankemblemen skulle många, t.o.m härinne på denna sajt, inte ens kunna namnge många hojar rätt!
Visst..."snygg" ligger ju i betraktarens öga... men tusen flugor kan inte ha fel, och därför kan man nog ändå generalisera lite och påstå, att det bara finns ett FÅTAL verkligt snygga sporthojar.
De flesta är gjorda på "den lille fabrikk" och är röda... (och Betsys är vit)
Honda CBR 600 RR (liksom förra generationens fireblade) är galet snygga, och ja, sen är nästan resten "the same"
Fins ett dussin snygga hojar till, men det är allt. (i min lilla värld)
Med kraschkåpor på en bana är det ännu svårare att se vad som är vad.
Sporthoj snygg?
Mjaa, jag är tveksam.
Snarare ett rent funktionellt redskap.
Ett redskap att ha skoj med och köra som det anstår, och jodå, det finns alltid något vackert i ren funktionalism. Som en rysk kulstöterska... (skojaba)
Men köper man en hoj enbart för att den är snygg, och inte för att den uppfyller ett syfte (i sporthojens fall: att köras som den är konstruerad för), så är det ju image. Som nån sa...
Jag menar: Att köpa en top fuel dragster, bara för att åka till ICA och handla en liter mjölk är inte heller det mest optimala valet.
Liksom att sporthojar inte är så bekväma i lagstadgade farter.
Man känner ju att även hojen får spunk och vill få lite friare tyglar!
(jo jag är en av dem som tror att grejerna har en egen själ...)
Men men...var och en ska ju välja det den vill ha.
Kunden är kung, och har alltid rätt. Även när kunden har fel.